We zijn in de gemeente Kerkrade, in de wijk Eygelshoven. En op deze plek wordt een nieuwe school gebouwd waarbij gezondheid met name gezondheid en duurzaamheid, belangrijke aspecten zijn. Hoe kun je dat vormgeven, hoe betrek je andere partijen erbij en hoe ga je uiteindelijk samen naar een gezonde school en een gezonde leefomgeving. En dat is best moeilijk. En vanuit het project RuimteGIDS hebben we wat handvatten gekregen om te starten met het daadwerkelijk vormgeven van een gezonde school en een gezonde schoolomgeving. Binnen Living Lab in Zuid-Limburg hebben we onderzoek gedaan naar ons instrument de Check & Grow. De Check & Grow is een checklist voor gezonde ruimtelijke ontwikkeling. Wij hebben die getest en eigenlijk doorontwikkeld op twee locaties in Maastricht. In de checklist hebben we verschillende thema's opgenomen voor een gezonde leefomgeving en we vragen vooral aandacht voor gezondheidsbevordering. Dus dan gaat het om thema's zoals lichaamsbeweging ontmoeting, sociale veiligheid. De checklist kun je dan inzetten bijvoorbeeld als een discussieinstrument. We hebben dus een beetje geworsteld in het begin van hoe ga je dat vorm en inhoud geven. En die checklist heeft wel geholpen om gezamenlijk te definiƫren wat vinden we belangrijk. En vervolgens ook handen en voeten geven aan hoe gaan we dat dan invullen. Wat we in ons onderzoek zagen is dat er wel ambities worden gesteld op het vlak van bewegen en ontmoeten of ontspannen. Maar vaak sneeuwt dat dan toch onder in het ruimtelijk proces. Met het instrument beogen we veel meer houvast te bieden, iets meer borging te geven in het proces voor gezondheidsbevorderende thema's. Dit is een bijzondere plek omdat die veel groter is dan de norm. Die 600 m2, we spreken hier over 12.000 m2. Het is groen, er is aandacht voor biodiversiteit. Er wordt rekening gehouden met klimaatadaptatie. We gaan veel nieuwe bomen planten, er komt veel schaduw. Kinderen kunnen ook in de zomer geruime tijd lekker buiten in een groene omgeving spelen. En waarschijnlijk gaan er ook lessen buiten plaats vinden.