1 00:00:13,114 --> 00:00:16,500 Dit zijn de 15-jarige Bryan en Jennifer. 2 00:00:17,108 --> 00:00:18,357 Bryan zit in een jeugdgevangenis. 3 00:00:19,108 --> 00:00:24,357 Hij vertoont agressief gedrag, blowt en maakt een onverschillige, emotieloze indruk. 4 00:00:24,500 --> 00:00:28,357 Jennifer zit in de gesloten jeugdzorg. 5 00:00:28,808 --> 00:00:32,000 Ze doet zichzelf pijn en maakt een sombere, angstige indruk. 6 00:00:32,500 --> 00:00:39,857 Ze hebben beide te maken gehad met huiselijk geweld en toch uit zich dat in ander gedrag Hoe komt dat? 7 00:00:40,500 --> 00:00:45,000 We zijn hetzelfde in vele opzichten, maar er zijn belangrijke verschillen 8 00:00:45,100 --> 00:00:48,200 als het gaat om onze gezondheid en welzijn. 9 00:00:49,500 --> 00:00:54,000 En deze verschillen vormen ons, van de cellen in ons lichaam tot de rollen in de samenleving. 10 00:00:55,500 --> 00:01:00,857 Daarom is het belangrijk om in onderzoek rekening te houden met sekse en gender. 11 00:01:01,500 --> 00:01:05,000 De termen sekse en gender zijn soms moeilijk uit elkaar te houden. 12 00:01:05,300 --> 00:01:08,800 Sekse verwijst naar biologische en fysiologische verschillen, 14 00:01:09,000 --> 00:01:15,000 zoals in hormonen, anatomie, chromosomen, genexpressie en reproductieve organen. 15 00:01:15,500 --> 00:01:18,500 Denk aan de invloed van hormonen op de hersenontwikkeling. 16 00:01:20,500 --> 00:01:23,00 Gender omvat de sociaal-culturele verschillen, 17 00:01:23,500 --> 00:01:28,000 namelijk de genderrollen, gedragingen, uitingen en identiteiten. 18 00:01:28,500 --> 00:01:36,000 Denk aan de verschillen in opvoeding met traditioneel een focus op zorgen bij meisjes en kostwinnerschap bij jongens. 19 00:01:38,000 --> 00:01:43,500 Jongens vertonen vaker agressief gedrag, terwijl meisjes vaker angstig zijn. 20 00:01:44,000 --> 00:01:48,000 Hoe komt dat? Is dat biologisch of cultureel bepaald? 21 00:01:48,800 --> 00:01:53,000 Het is een complex vraagstuk, maar met aandacht voor sekse en gender in onderzoek 22 00:01:53,200 --> 00:01:56,800 kunnen we mensen in de toekomst beter helpen. 23 00:01:57,000 --> 00:02:00,000 Zo krijgen we bijvoorbeeld zicht op de oorsprong van het gedrag, 24 00:02:01,000 --> 00:02:03,000 zoals de invloed van genderrollen in de opvoeding 25 00:02:03,300 --> 00:02:09,800 of een onderliggende depressie die bij jongens met agressief gedrag vaker over het hoofd wordt gezien. 26 00:02:10,000 --> 00:02:16,700 We vinden het belangrijk dat er aandacht is voor sekse en gender in elke stap van het onderzoeksproces. 27 00:02:17,000 --> 00:02:23,200 Daarom hebben we hulpmiddelen ontwikkeld voor aanvragers en beoordelaars van subsidieaanvragen. 28 00:02:23,600 --> 00:02:28,800 Zoals een e-book met tips, checklists en inspiratie van andere onderzoekers. 29 00:02:28,900 --> 00:02:33,100 Zo verbeteren we de kwaliteit en relevantie van het gezondheidsonderzoek. 30 00:02:33,300 --> 00:02:36,500 Hoe besteedt u aandacht aan sekse en gender? 31 00:02:37,500 --> 00:02:44,100 Lees meer op www.zonmw.nl/taakopdracht