{\an8}Waarom "Vraagtafels"?
{\an8}Er wordt veel onderzoek gedaan
en de wetenschappers onderzoeken
{\an2}bijvoorbeeld hoe het gaat
met re-integratie bij gemeenten
{\an2}en de belangrijke inzichten
die daaruit komen.
{\an2}Die landen niet altijd bij de mensen
die daadwerkelijk ook wat aan hebben.
{\an2}Dus denk aan de medewerkers bij gemeenten,
maar uiteindelijk ook de inwoners
{\an2}die zij weer proberen te ondersteunen.
{\an2}En dan wordt er vaak gedacht
vanuit onderzoekers
{\an2}"hoe kunnen we nou zorgen
dat het beter gaat landen
{\an2}bij professionals?"
{\an2}Maar om die brug te slaan
tussen de wetenschap en de praktijk,
{\an2}zou je de vraag kunnen stellen:
{\an8}Moeten we niet eens beginnen
aan de andere kant van de oever,
{\an8}namelijk bij de professionals zelf?
{\an8}Wat vaak gebeurt, is dat bij onderzoeken
de professionals niet aan tafel komen.
{\an2}Ik werk zelf in het sociaal domein.
{\an2}Worden heel veel onderzoeken gedaan over,
hoe kunnen we de inwoners
{\an2}en ook de professional,
hoe kunnen we die goed ondersteunen?
{\an2}Nou, wat ik hoop over een aantal jaar
dat de onderzoekswereld
{\an2}en de professionals
de handen ineen gaan slaan,
{\an8}is dat ze samen, dus dan in de praktijk,
voor verbetering proberen te zorgen.
{\an2}Het was voor mij ontzettend leuk
en waardevol om
{\an8}aan de vraag tafels mee te doen
als onderzoeker.
{\an8}Ik vond het ook fantastisch
dat de professionals
{\an2}de moeite hebben genomen
om onze rapporten helemaal te lezen,
{\an2}want op die manier kun je echt
een verdiepend gesprek met elkaar aangaan.
{\an2}Dus dat was echt heel leerzaam
ook voor mij als onderzoeker.
{\an2}Hoe ging dat uiteindelijk,
die vraagtafels?
{\an8}We zijn begonnen om een gesprek te voeren
tussen professionals en die onderzoekers
{\an2}aan de hand van een bestaande onderzoeken.
{\an8}En wat we zijn gaan doen
is dus beginnen vanuit die omkering
{\an2}dat de professionals vragen
{\an2}gaan stellen aan de onderzoekers
en niet andersom zoals vaak gebeurt.
{\an2}En dit leverde heel
interessante gesprekken op,
{\an2}waarbij die professionals
{\an2}vragen stelden over de inhoud
van het onderzoek,
{\an8}en dus die verbinding werd gevonden
tussen: hoe kan het onderzoek bijdragen
{\an2}aan mijn dagelijks werk?
{\an2}Dat het juist jouw dagelijkse werkveld
kan helpen om juist met vraagstukken
{\an2}waar je mee zit, om die op te gaan lossen.
{\an2}Ik denk dat de vraagtafels
ons wel toevoegen als onderzoeker,
{\an2}omdat het een mooie manier is
om te toetsen aan de praktijk
{\an8}of het onderzoek dat we doen
ook wel echt aansluit
{\an2}bij waar de praktijk behoefte aan heeft.
{\an2}Dus de vraagtafels
gaven ons ook gelegenheid
{\an2}om te vragen of resultaten herkend worden,
of dat er bepaalde dingen
{\an2}die waren die juist gemist werden.
{\an2}Was voor ons heel mooi
om daarmee ons onderzoek
{\an2}ook te verbeteren.
{\an2}Zo werd bijvoorbeeld de vraag gesteld
wat de rol van
{\an2}ervaringsdeskundige was in ons onderzoek.
{\an2}Dat vonden professionals wat onderbelicht,
dus zoiets zet mij dan wel weer aan het
{\an2}denken om dat in de toekomst
anders te gaan doen.
{\an2}Maar daarnaast werd er ook vragen gesteld
over hoe dat onderzoek
{\an2}tot stand was gekomen.
{\an2}Wat waren nou de aannames,
de vragen die ten grondslag liggen
{\an2}aan hoe je van start bent gegaan.
{\an2}Maar ook veel breder nog,
wat is nou de meerwaarde
{\an2}van dat onderzoek
en hoe komen onderzoeken tot stand?
{\an2}Waarom worden ze eigenlijk gedaan?
{\an2}Dus het leverde hele
mooie, brede gesprekken op
{\an8}waar we hele waardevolle inzichten
uit hebben opgedaan
{\an2}en die ook van meerwaarde zijn voor
zowel de onderzoeker als professional
{\an2}om elkaar beter te gaan begrijpen.
{\an2}Wat interessant is aan deze vraagtafel,
is wel dat wij natuurlijk onderzoek doen
{\an2}in een bepaalde praktijk
met professionals,
{\an2}maar die kennis die we dan opdoen
is vaak ook heel specifiek
{\an2}voor een bepaalde gemeente van toepassing.
{\an2}Dus dit geeft ook wel een gelegenheid
om na te denken over,
{\an2}is die kennis die we hebben opgedaan
nou ook relevant voor
{\an8}andere professionals
die in hele andere gemeenten
{\an2}werkzaam zijn?
{\an2}Hoe ik het in de toekomst voor me
zie, is dat we straks
{\an8}structurele vraagtafels hebben
waar je gewoon
{\an2}periodiek aan kan deelnemen.
{\an2}Ja, ik denk
dat we dit vaker moeten gaan toepassen,
{\an2}juist om nou met de problemen
waar we tegenaan lopen,
{\an2}om daarmee bezig te blijven gaan.
{\an2}En zo blijven we echt met elkaar
in verbinding,
{\an2}kan de praktijk vragen stellen
aan onderzoekers over bepaalde onderwerpen
{\an2}en wij kunnen ook onderwerpen toetsen
aan de praktijk of dat zinvol is.
{\an2}En op moment dat er gesproken wordt
over een onderzoek op de werkvloer,
{\an2}men zegt: maar
doen we dan ook vraagtafels?
{\an2}En aan de andere kant
dat de onderzoeker op het moment
{\an2}dat ze subsidie aanvragen
om onderzoek te doen, gaan zeggen
{\an2}"maar we zorgen wel voor vraagtafel."