{\an8}Waarom "Vraagtafels"? {\an8}Er wordt veel onderzoek gedaan
en de wetenschappers onderzoeken {\an2}bijvoorbeeld hoe het gaat
met re-integratie bij gemeenten {\an2}en de belangrijke inzichten
die daaruit komen. {\an2}Die landen niet altijd bij de mensen
die daadwerkelijk ook wat aan hebben. {\an2}Dus denk aan de medewerkers bij gemeenten,
maar uiteindelijk ook de inwoners {\an2}die zij weer proberen te ondersteunen. {\an2}En dan wordt er vaak gedacht
vanuit onderzoekers {\an2}"hoe kunnen we nou zorgen
dat het beter gaat landen {\an2}bij professionals?" {\an2}Maar om die brug te slaan
tussen de wetenschap en de praktijk, {\an2}zou je de vraag kunnen stellen: {\an8}Moeten we niet eens beginnen
aan de andere kant van de oever, {\an8}namelijk bij de professionals zelf? {\an8}Wat vaak gebeurt, is dat bij onderzoeken
de professionals niet aan tafel komen. {\an2}Ik werk zelf in het sociaal domein. {\an2}Worden heel veel onderzoeken gedaan over,
hoe kunnen we de inwoners {\an2}en ook de professional,
hoe kunnen we die goed ondersteunen? {\an2}Nou, wat ik hoop over een aantal jaar
dat de onderzoekswereld {\an2}en de professionals
de handen ineen gaan slaan, {\an8}is dat ze samen, dus dan in de praktijk,
voor verbetering proberen te zorgen. {\an2}Het was voor mij ontzettend leuk
en waardevol om {\an8}aan de vraag tafels mee te doen
als onderzoeker. {\an8}Ik vond het ook fantastisch
dat de professionals {\an2}de moeite hebben genomen
om onze rapporten helemaal te lezen, {\an2}want op die manier kun je echt
een verdiepend gesprek met elkaar aangaan. {\an2}Dus dat was echt heel leerzaam
ook voor mij als onderzoeker. {\an2}Hoe ging dat uiteindelijk,
die vraagtafels? {\an8}We zijn begonnen om een gesprek te voeren
tussen professionals en die onderzoekers {\an2}aan de hand van een bestaande onderzoeken. {\an8}En wat we zijn gaan doen
is dus beginnen vanuit die omkering {\an2}dat de professionals vragen {\an2}gaan stellen aan de onderzoekers
en niet andersom zoals vaak gebeurt. {\an2}En dit leverde heel
interessante gesprekken op, {\an2}waarbij die professionals {\an2}vragen stelden over de inhoud
van het onderzoek, {\an8}en dus die verbinding werd gevonden
tussen: hoe kan het onderzoek bijdragen {\an2}aan mijn dagelijks werk? {\an2}Dat het juist jouw dagelijkse werkveld
kan helpen om juist met vraagstukken {\an2}waar je mee zit, om die op te gaan lossen. {\an2}Ik denk dat de vraagtafels
ons wel toevoegen als onderzoeker, {\an2}omdat het een mooie manier is
om te toetsen aan de praktijk {\an8}of het onderzoek dat we doen
ook wel echt aansluit {\an2}bij waar de praktijk behoefte aan heeft. {\an2}Dus de vraagtafels
gaven ons ook gelegenheid {\an2}om te vragen of resultaten herkend worden,
of dat er bepaalde dingen {\an2}die waren die juist gemist werden. {\an2}Was voor ons heel mooi
om daarmee ons onderzoek {\an2}ook te verbeteren. {\an2}Zo werd bijvoorbeeld de vraag gesteld
wat de rol van {\an2}ervaringsdeskundige was in ons onderzoek. {\an2}Dat vonden professionals wat onderbelicht,
dus zoiets zet mij dan wel weer aan het {\an2}denken om dat in de toekomst
anders te gaan doen. {\an2}Maar daarnaast werd er ook vragen gesteld
over hoe dat onderzoek {\an2}tot stand was gekomen. {\an2}Wat waren nou de aannames,
de vragen die ten grondslag liggen {\an2}aan hoe je van start bent gegaan. {\an2}Maar ook veel breder nog,
wat is nou de meerwaarde {\an2}van dat onderzoek
en hoe komen onderzoeken tot stand? {\an2}Waarom worden ze eigenlijk gedaan? {\an2}Dus het leverde hele
mooie, brede gesprekken op {\an8}waar we hele waardevolle inzichten
uit hebben opgedaan {\an2}en die ook van meerwaarde zijn voor
zowel de onderzoeker als professional {\an2}om elkaar beter te gaan begrijpen. {\an2}Wat interessant is aan deze vraagtafel,
is wel dat wij natuurlijk onderzoek doen {\an2}in een bepaalde praktijk
met professionals, {\an2}maar die kennis die we dan opdoen
is vaak ook heel specifiek {\an2}voor een bepaalde gemeente van toepassing. {\an2}Dus dit geeft ook wel een gelegenheid
om na te denken over, {\an2}is die kennis die we hebben opgedaan
nou ook relevant voor {\an8}andere professionals
die in hele andere gemeenten {\an2}werkzaam zijn? {\an2}Hoe ik het in de toekomst voor me
zie, is dat we straks {\an8}structurele vraagtafels hebben
waar je gewoon {\an2}periodiek aan kan deelnemen. {\an2}Ja, ik denk
dat we dit vaker moeten gaan toepassen, {\an2}juist om nou met de problemen
waar we tegenaan lopen, {\an2}om daarmee bezig te blijven gaan. {\an2}En zo blijven we echt met elkaar
in verbinding, {\an2}kan de praktijk vragen stellen
aan onderzoekers over bepaalde onderwerpen {\an2}en wij kunnen ook onderwerpen toetsen
aan de praktijk of dat zinvol is. {\an2}En op moment dat er gesproken wordt
over een onderzoek op de werkvloer, {\an2}men zegt: maar
doen we dan ook vraagtafels? {\an2}En aan de andere kant
dat de onderzoeker op het moment {\an2}dat ze subsidie aanvragen
om onderzoek te doen, gaan zeggen {\an2}"maar we zorgen wel voor vraagtafel."