00:00:07:18 - 00:00:10:11 In het project Samen leren voor gezond gewicht Rivierenland, 00:00:10:11 - 00:00:14:12 trekken we als GGD en als werkplaats Sociaal domein van de HAN, 00:00:14:12 - 00:00:16:21 samen op om de inwoners van Rivierenland, 00:00:16:21 - 00:00:18:12 een gezondere toekomst te geven. 00:00:18:12 - 00:00:19:18 We hebben de methode van 00:00:19:18 - 00:00:21:11 'Waarderend onderzoeken' daarvoor gebruikt. 00:00:21:11 - 00:00:22:24 En hebben verschillende stappen genomen. 00:00:22:24 - 00:00:25:21 En nu zitten we in de fase van het uitvoeren van die plannen. 00:00:25:21 - 00:00:28:00 En komen de activiteiten echt tot leven. 00:00:28:00 - 00:00:30:05 We werken hierin samen met vier gemeenten. 00:00:30:05 - 00:00:34:23 Dat is Maasdriel, Tiel, Culemborg en de gemeente West-Betuwe. 00:00:34:23 - 00:00:37:05 In dit project zijn er twee dingen waar we aan werken: 00:00:37:05 - 00:00:39:05 de eerste is dat we het samen met inwoners doen. 00:00:39:05 - 00:00:41:04 Dat we hun betrekken, naar hun luisteren, 00:00:41:04 - 00:00:44:04 dat ze meedoen in de activiteiten die we organiseren. 00:00:44:04 - 00:00:46:08 En het tweede is dat we zoveel mogelijk gebruik maken 00:00:46:08 - 00:00:48:12 van kennis die al in het land beschikbaar is. 00:00:48:12 - 00:00:50:05 Ik zit zelf in het project. 00:00:50:05 - 00:00:52:17 En ik vind het heel leuk om met Maaike samen 00:00:52:17 - 00:00:54:07 een droom die we al heel lang hebben, 00:00:54:07 - 00:00:56:08 nu eindelijk te kunnen doen: een kinderrestaurant. 00:00:56:08 - 00:00:57:10 Dus koken met kinderen. 00:00:57:10 - 00:00:59:10 En dat doen we in samenwerking met 00:00:59:10 - 00:01:01:15 de Brede School en een diƫtiste. 00:01:01:15 - 00:01:04:11 Zodat ook alle informatie verkrijgbaar is 00:01:04:11 - 00:01:06:15 om lekker en gezond te eten. 00:01:06:15 - 00:01:09:08 Bewegen draagt bij bij het sociale aspect bij kinderen. 00:01:09:08 - 00:01:11:06 Dat zien wij hier bij Villa Veentjes. 00:01:11:06 - 00:01:14:03 Door bewegingsspelletjes leren ze met elkaar omgaan. 00:01:14:03 - 00:01:15:22 Het is goed voor de motorische ontwikkeling. 00:01:15:22 - 00:01:18:01 Waardoor de kinderen zich fitter voelen 00:01:18:01 - 00:01:20:00 en zich bewegingsvrijer voelen. 00:01:20:00 - 00:01:22:15 We gaan werken met de Fit-Gaaf kalender. 00:01:22:15 - 00:01:25:18 Op die manier gaan de kinderen bijhouden, samen met hun ouders, 00:01:25:18 - 00:01:27:06 en ook een beetje met de juf, 00:01:27:06 - 00:01:29:23 hoe ze een fitte, actieve leefstijl kunnen hebben. 00:01:29:23 - 00:01:31:23 Ze gaan een beetje zich bewust worden 00:01:31:23 - 00:01:34:23 van wat ze eten en drinken, hoeveel ze bewegen op een dag. 00:01:34:23 - 00:01:36:17 We gebruiken erkende interventies. 00:01:36:17 - 00:01:40:07 En dat heeft als voordeel dat we niet zelf het wiel hoeven uit te vinden. 00:01:40:07 - 00:01:43:00 Er is een interventie eigenaar, dus iemand die met je meedenkt 00:01:43:00 - 00:01:45:15 en zijn of haar ervaringen kan inbrengen. 00:01:45:15 - 00:01:48:04 En we hebben het heel erg lokaal toepasbaar gemaakt. 00:01:48:04 - 00:01:51:13 We hopen met dit project, dat we in de gemeenten in Rivierenland 00:01:51:13 - 00:01:54:03 en natuurlijk met name in de vier gemeenten die meedoen, 00:01:54:03 - 00:01:56:21 echte succesvolle aanpakken kunnen ontwikkelen 00:01:56:21 - 00:01:58:14 waar inwoners echt van kunnen profiteren 00:01:58:14 - 00:02:02:06 en die het makkelijk en leuk maken om gezond te leven 00:02:02:06 - 00:02:04:02 en een gezond gewicht te hebben en te houden.