Het programma Vakkundig aan het werk van ZonMw stimuleert de beweging in de sector Werk en Inkomen, om meer methodisch te werken binnen of vanuit een evidence based practice. In deze reeks video’s zoomen we in op vier voorbeelden in de praktijk. Vandaag zijn we op bezoek bij de Gemeente Houten. We zijn hier in het Gemeentehuis van Houten. Mijn naam is Ruud Schalken. Projectleider van de Houtse Werktafel en van het project Op Koers. "Goedemorgen, komt u verder hoor." We zijn in 2020 gestart met het experiment Op Koers Met medewerking van Vakkundig en de Hoge School Utrecht zijn we bezig om naar een integrale werkwijze toe te werken. Waarbij verschillende partijen samenwerken om een inwoner met multi-problematiek te helpen. Op het gebied van welzijn, zorg, inkomen en werk. We merken dat er steeds meer inwoners problemen hebben op meerdere leefgebieden tegelijkertijd. En we denken dat we die kwaliteit van dienstverlening kunnen verbeteren, door beter met elkaar samen te werken. "Jorieke zei van 'kom nou maar mee,' dan gaan we naar Op Koers. "En misschien kunnen zij iets voor jou betekenen. Toch?" De aanpak is dus eigenlijk dat we luisteren naar jouw verhaal, dat we daarop aan willen sluiten en dat we willen kijken hoe we jou heel concreet in een redelijk korte tijd kunnen helpen om jouw problemen op te lossen. "Ik heb wel problemen. En dat zijn wel vooral problemen op het gebied van financiën, van geld, daar heb ik wel grote problemen mee." Voorheen was het zo dat de inwoner van loket naar loket werd gestuurd. Dus wanneer de inwoner een vraag had rondom een uitkeringsaanvraag, werden ze gestuurd naar Werk en Inkomen. Hadden ze een vraag rondom zorg of welzijn, werden ze aangemeld de huisarts of het sociaal team. Elke professional werkte op zijn eigen eilandje. Met het project Op Koers willen we duidelijk maken hoe we integraal, met elkaar korte lijnen kunnen hanteren om sneller en effectiever de hulpvraag van de inwoner te beantwoorden. Nou het werkt omdat we de hulpvraag van de inwoner centraal stellen. Dus we sluiten aan bij dat verhaal. We zijn als professionals minder oplossingsgericht, maar we denken mee en we faciliteren in de oplossing zoals die door de inwoner in ieder geval wordt gezien. Voor de professionals is het interessant om elkaar beter te leren kennen. Dus van elkaars expertise te leren. En het is natuurlijk ook een kick voor elke professional dat het ook daadwerkelijk tot een oplossing leidt. "Verder hebben we afgesproken dat Maria van Houten & Co, met jou een afspraak maakt om naar de voedselbank te gaan. En we hebben afgesproken dat je met je zoon het gesprek aangaat om te vertellen in elke situatie je nu zit." We zijn er trots op dat we dus in een korte tijd resultaat wordt geboekt voor de inwoner. En dat het helpend is. En dat ze gezien en gehoord worden. En hiermee voorkomen we dat ze van loket naar loket gestuurd worden met hun vraagstuk.