Het programma Vakkundig aan het werk van ZonMw stimuleert de beweging in de sector werk en inkomen om meer methodisch te werken binnen, of vanuit een evidence-based practice. In deze reeks video's zoomen we in op vier voorbeelden in de praktijk. Vandaag zijn we op bezoek bij de Gemeente Amersfoort. In Amersfoort proberen we te investeren in vakmanschap. Dat betekent je vak op een goede manier doen. Jij hebt zelf als professional inzichten, maar ook de ervaringen van klanten en de inzichten van wetenschap, combineren we hier op de werkvloer. Dat doen we bij de klantmanagers, bij de interventies voor bepaalde doelgroepen die we aan het werk willen hebben, en ook op de werkvloer, zoals hier bij de sociale werkvoorziening. Coach op de werkplek is een project dat wij binnen het programma Vakkundig aan het werk van ZonMw hebben gedaan. Het is een project waar wij keken of wij bewezen gespreksmethodieken kunnen inzetten in onze specifieke context. Het gaat om een motiverende gespreksvoering, en dat zet onze leidinggevende nu in om medewerkers te begeleiden in gedragsverandering en veranderingen überhaupt. Het centraal aspect van Coach op de werkplek is verbinding en veiligheid. Dat is een basis waaraan een leidinggevende of waaraan wij met elkaar werken, met medewerkers, om vanuit die veilige basis, die iedereen nodig heeft, in verandering en ontwikkeling, toe te werken naar meer uitdaging. Daarbij staat de medewerker in die verhouding centraal, en die bepaalt waar die ontwikkeling plaatsvindt, en de leidinggevende is veel meer faciliterend, dus de medewerker staat echt aan het roer. We gebruiken de methodiek heel erg breed binnen de afdeling. Het is de dominante werkwijze. Het heeft meerdere voordelen, want werken vanuit verbinding en veiligheid brengt dat je veel dieper met medewerkers in gesprek kan. Ook de zaken die zij wat moeilijker vinden om te bespreken komen toch naar voren, en daar kunnen wij dan op anticiperen. Het werkt gewoon heel erg goed. Rustgevend voor de mensen, en ook voor ons als leidinggevenden, want je hebt wat om op terug te vallen. Het helpt uiteindelijk betere dienstverlening te geven aan de inwoners en je klanten, en daar doe je het voor. Zorgen dat datgene wat je doet professioneel is, werkt, en effect heeft, en ook te zorgen dat het op een betaalbare manier gaat, en te zorgen dat het ook duurzame invloed heeft op het leven van mensen. Wij hebben gemerkt dat de basis van de methodiek, de verbinding en veiligheid en die uitdaging, ons heel veel brengt, zowel als organisatie, als onze leidinggevenden, als onze medewerkers. Daarnaast is de evidence-based practice, leren vanuit verschillende bronnen, ook heel waardevol, ook in ons innovatieproces. We delen daar graag over, en we nodigen iedereen uit om bij ons langs te komen, dan vertellen we graag daarover.