00:00:06:09 - 00:00:09:16 IGLO staat voor Iedereen een Gezonde LeefOmgeving. 00:00:09:16 - 00:00:12:09 En in het IGLO onderzoek willen we dus begrijpen 00:00:12:09 - 00:00:14:21 hoe veranderingen in die leefomgeving 00:00:14:21 - 00:00:17:05 effect kan hebben op de gezondheid van mensen. 00:00:17:05 - 00:00:19:21 Er bestaan grote gezondheidsverschillen in Nederland, 00:00:19:21 - 00:00:23:07 ook binnen dezelfde stad tussen de verschillende wijken. 00:00:23:07 - 00:00:25:02 In de Utrechtse wijk Overvecht 00:00:25:02 - 00:00:26:14 wonen ook relatief veel mensen 00:00:26:14 - 00:00:28:10 met gezondheidsproblemen. 00:00:28:10 - 00:00:30:13 En binnen het IGLO Utrecht onderzoek 00:00:30:13 - 00:00:32:13 kijken we eigenlijk naar hoe verschillende ingrepen 00:00:32:13 - 00:00:35:13 in de fysieke en sociale leefomgeving in de wijk, 00:00:35:13 - 00:00:36:21 de gezondheid van bewoners 00:00:36:21 - 00:00:39:06 kunnen beïnvloeden of verbeteren. 00:00:39:06 - 00:00:41:11 We kijken daarbij eigenlijk naar twee thema's 00:00:41:11 - 00:00:43:09 Aan de ene kant kijken we naar de beleving 00:00:43:09 - 00:00:45:10 en het gebruik van groen in de wijk. 00:00:45:10 - 00:00:46:18 En aan de andere kant kijken we 00:00:46:18 - 00:00:48:02 ook naar woningverbetering. 00:00:48:02 - 00:00:49:15 Eigenlijk in twee verschillende vormen. 00:00:49:15 - 00:00:51:04 Aan de ene kant sloop nieuwbouw, 00:00:51:04 - 00:00:53:05 zoals op de Ivoordreef hier achter. 00:00:53:05 - 00:00:55:13 En aan de andere kant naar sociaal renoveren. 00:00:55:13 - 00:00:57:23 Nou de voordelen van deze aanpak zijn 00:00:57:23 - 00:01:00:11 dat alle deuren letterlijk open moeten. 00:01:00:11 - 00:01:02:10 Anders kan je ook geen renovatie uitvoeren. 00:01:02:10 - 00:01:05:05 En als je weet dat er multiproblematiek speelt, 00:01:05:05 - 00:01:07:22 waarom zou je dan niet de slimme combinaties maken 00:01:07:22 - 00:01:10:03 met bijvoorbeeld de uitvoerende aannemer 00:01:10:03 - 00:01:11:13 en de sociale partijen? 00:01:11:13 - 00:01:15:11 En dan tweeledig met onze huurders in gesprek te gaan. 00:01:15:11 - 00:01:18:05 Tot nog toe vind ik zelf dat de renovatie 00:01:18:05 - 00:01:21:03 nogal is meegevallen qua overlast. 00:01:21:03 - 00:01:24:06 Nou ze zijn begonnen aan de zijkant. 00:01:24:06 - 00:01:26:06 Daar hebben ze de oude beplating eraf gehaald. 00:01:26:06 - 00:01:28:16 Daar heb ik erg veel herrie van gehad. 00:01:28:16 - 00:01:34:21 Gelukkig heeft mijn begeleidster van het buurtteam 00:01:34:21 - 00:01:37:06 bij mij thuis het gesprek georganiseerd. 00:01:37:06 - 00:01:40:01 Met zowel de uitvoerder BAM, 00:01:40:01 - 00:01:42:04 als iemand van Portaal erbij. 00:01:42:04 - 00:01:44:13 Dat heeft wel een stukje van mijn paniek 00:01:44:13 - 00:01:46:12 weggenomen, zeg maar, 00:01:46:12 - 00:01:48:03 nu ik beter weet van 00:01:48:03 - 00:01:50:04 wat me straks te wachten staat. 00:01:50:04 - 00:01:52:08 En ook wat de tijdlijn is. 00:01:52:08 - 00:01:53:16 Ik moet er zometeen, 00:01:53:16 - 00:01:55:07 ja dat duurt nog even, vijf weken eruit. 00:01:56:02 - 00:01:57:03 En dan... 00:01:57:18 - 00:01:58:17 Daar zie ik wel tegenop. 00:01:58:17 - 00:01:59:20 Je komt in een andere woning, 00:01:59:20 - 00:02:01:03 een ander bed om in te slapen. 00:02:01:03 - 00:02:03:11 Maar als je terugkomt dan heb je wel natuurlijk 00:02:03:11 - 00:02:06:06 een nieuw badkamer, nieuwe keuken, nieuw toilet. 00:02:06:06 - 00:02:10:09 En dan, ja, dan ben ik wel weer blij denk ik. 00:02:10:09 - 00:02:13:06 Wat we uiteindelijk willen is 00:02:13:06 - 00:02:15:11 door goed in kaart te brengen wat werkt 00:02:15:11 - 00:02:16:17 en hoe werkt het, 00:02:16:17 - 00:02:18:14 is wat nu de werkzame elementen zijn 00:02:18:14 - 00:02:20:19 van de verschillende soorten interventies. 00:02:20:19 - 00:02:22:13 En het idee is dat als je dat goed begrijpt 00:02:22:13 - 00:02:24:19 dat je ook aangrijpingspunten kunt vinden, 00:02:24:19 - 00:02:27:10 waarmee zo'n interventie of zo'n aanpak 00:02:27:10 - 00:02:29:18 doorontwikkeld kan worden door de partners. 00:02:29:18 - 00:02:30:22 En dat je dan haakjes hebt 00:02:30:22 - 00:02:33:00 om dat ook in beleid te borgen. 00:02:33:00 - 00:02:36:06 Ik heb een vragenlijst ingevuld. 00:02:36:06 - 00:02:40:09 En er is een geluidsmeter hier een tijd in huis geweest 00:02:40:09 - 00:02:42:18 die elke week werd vervangen. 00:02:42:18 - 00:02:46:02 En telefonisch ben ik geinterviewd. 00:02:46:02 - 00:02:48:08 En ik vond bij het onderzoek ook belangrijk, 00:02:48:08 - 00:02:50:18 dat de objectieve meting afgezet kan worden, 00:02:50:18 - 00:02:54:08 tegen de subjectieve mening van de bewoners. 00:02:54:08 - 00:02:56:05 Dus we hebben een aantal werksessies gehouden 00:02:56:05 - 00:02:58:00 waarin we bijvoorbeeld de resultaten 00:02:58:00 - 00:02:59:22 bespreken die we hebben opgehaald. 00:02:59:22 - 00:03:02:20 Om samen met de praktijk parters te interpreteren. 00:03:02:20 - 00:03:04:10 Wat komt hier nu uit? 00:03:04:10 - 00:03:05:09 Wat valt je nu op? 00:03:05:09 - 00:03:07:09 En wat kan je hiermee in de praktijk? 00:03:07:09 - 00:03:10:02 En dat soort zaken hanteren we dan weer 00:03:10:02 - 00:03:12:05 om ons beleid te verbeteren. 00:03:12:05 - 00:03:14:19 Dus vooral het weten en het verbeteren. 00:03:14:19 - 00:03:17:09 En wat is dan voor ons als onderzoekers het goede moment 00:03:17:09 - 00:03:20:19 een goede timing om een interview te houden. 00:03:20:19 - 00:03:23:20 Of om met een vragenlijst langs de deuren te gaan. 00:03:23:20 - 00:03:26:04 Ik hoop dat mensen 00:03:26:04 - 00:03:28:10 het meer gaan waarderen. 00:03:29:07 - 00:03:32:02 En dat ze daardoor ook meer zuiniger zijn 00:03:32:21 - 00:03:34:02 op... 00:03:35:01 - 00:03:36:11 de buurt. 00:03:36:11 - 00:03:39:01 En dat, ja dat is wel heel goed. 00:03:39:01 - 00:03:40:19 Dat helpt toch om de buurt een beetje 00:03:40:19 - 00:03:42:18 positiever te maken, denk ik.