Het tekort aan verpleegkundigen is momenteel zichtbaarder dan ooit. Om de kwaliteit van zorg nu en in de toekomst te waarborgen, is het cruciaal dat er voldoende goed opgeleide verpleegkundigen zijn, die met plezier naar hun werk gaan. Onze beschrijving van het goede voorbeeld 'Leerafdelingen als innovatieplatform voor vitaal leren werken' draagt daar aan bij. U bent in ons project overleg beland. Ik ben Pepijn Roelofs en neem u samen met mijn collega's kort mee in het project. Jojanneke: In het UMCG hebben we leerafdelingen opgezet om meer studenten in een realistische omgeving te  kunnen opleiden en ze ook beter te kunnen begeleiden. Een leerafdeling is bij ons een afdeling waar 8 tot 10 derde en vierdejaars mbo- en hbo-studenten stage lopen. En ze leren samen met hun begeleiders van en met elkaar. Deze aanpak is met en vanuit de werkvloer en het onderwijs ontwikkeld. Hij kan in verschillende zorgsettingen worden toegepast. En is niet alleen gebonden aan het UMCG. Een handleiding die we schrijven, is ondersteunend voor het opzetten van een nieuwe leerafdeling. Zowel binnen als buiten het UMCG. Gebaseerd op het model zijn wij een handleiding aan schrijven waarin we de theoretische, didactische en praktische basis beschrijven van de leerafdelingen. Deze handleiding wordt een kapstok voor zorg- en onderwijsinnovatie en onderzoek naar toekomstbestendige, verpleegkundige zorg voor een gezond leer- en werkklimaat. Zo staat voor het overleg van vandaag de review op de agenda naar de didactische principes achter de leerafdelingen. En gaan het hebben over hoe we kunnen observeren hoe deze principes zich in de praktijk uiten. Voor mijn afstudeeronderzoek neem ik interviews af bij patiënten omdat ik nieuwsgierig ben in hoeverre patiënten zich veilig voelen om op een leerafdeling te zijn opgenomen. Dan gaan we daar gauw mee aan de slag. En tot ziens!