1 00:00:04,541 --> 00:00:07,875 In Twente groeien ruim vijf procent van de kinderen.. 2 00:00:07,875 --> 00:00:09,875 ..op in armoede. 3 00:00:10,041 --> 00:00:13,083 En dat heeft ook invloed op hun gezondheid. 4 00:00:13,791 --> 00:00:17,375 Binnen de Academische Werkplaats Jeugd Twente.. 5 00:00:17,375 --> 00:00:20,750 ..werken wij aan allerlei initiatieven om ervoor te zorgen.. 6 00:00:20,750 --> 00:00:24,875 ..dat wij ouders kunnen ondersteunen, maar ouders elkaar.. 7 00:00:24,875 --> 00:00:30,083 ..ook kunnen ondersteunen om hun kinderen gezonder te laten opgroeien. 8 00:00:35,083 --> 00:00:37,250 Het programma 'Gezonde Kinderen in Krappe Tijden' .. 9 00:00:37,250 --> 00:00:40,333 ..is gebaseerd op inzichten uit Positieve Gezondheid.. 10 00:00:40,333 --> 00:00:41,750 ..en eigen kracht. 11 00:00:42,333 --> 00:00:48,166 Bij dit laatste draait het om de eigen regie houden en mogelijkheden benutten.. 12 00:00:48,166 --> 00:00:53,208 ..van zowel de deelnemers zelf als de voorzieningen en regelingen die er binnen een gemeente zijn. 13 00:00:54,166 --> 00:00:59,333 In samenwerking met ouders, met ervaringskennis en professionals uit het sociale en.. 14 00:00:59,333 --> 00:01:03,041 ..gezondheidsdomein is de inhoud van het programma tot stand gekomen. 15 00:01:08,041 --> 00:01:10,875 In de eerste bijeenkomst staat kennismaking centraal. 16 00:01:11,041 --> 00:01:16,666 Immers, je moet elkaar eerst kennen voordat je ervaringen en verhalen van jezelf gaat delen. 17 00:01:17,375 --> 00:01:23,500 In de tweede bijeenkomst staat de pijler 'Mijn gedachtes en gevoelens' centraal, vanuit postitieve gezondheid. 18 00:01:23,500 --> 00:01:26,708 En daarin is aandacht voor wat stress met je brein kan doen.. 19 00:01:26,708 --> 00:01:29,500 ..en wat mogeljkheden en oefeningen zijn voor ouders.. 20 00:01:29,500 --> 00:01:31,416 ..en kinderen om te ontspannen. 21 00:01:31,416 --> 00:01:36,583 Het resultaat is een programma voor ouders waarin ontmoeting een belangrijk element is. 22 00:01:36,958 --> 00:01:42,333 Ouders willen graag andere ouders ontmoeten, omdat zij weten hoe het is en voelt.. 23 00:01:42,333 --> 00:01:45,083 ..om kinderen in tijden van krapte op te voeden. 24 00:01:48,625 --> 00:01:51,291 Het voordeel van het werken in tandems is dat de.. 25 00:01:51,291 --> 00:01:54,625 ..professional de wegen kent naar de verschillende.. 26 00:01:54,625 --> 00:01:57,000 ..mogelijkheden om hulp in te schakelen.. 27 00:01:57,000 --> 00:02:03,875 ..en de ervaringsdeskundige vanuit haar eigen beleefwereld dicht aansluit.. 28 00:02:03,875 --> 00:02:06,791 ..bij de beleefwereld van de deelnemers. 29 00:02:07,333 --> 00:02:11,791 Ook is er dus altijd voor iemand een aanspreekpunt, die het beste bij je past,.. 30 00:02:11,791 --> 00:02:15,541 ..omdat je nooit met iedereen evengoed kunt opschieten. 31 00:02:15,541 --> 00:02:19,791 Wat mij heel erg verbaasd heeft, is de openheid van de deelnemers. 32 00:02:19,791 --> 00:02:25,583 De verhalen die op tafel kwamen, soms echt heel verdrietig en heel intens.. 33 00:02:25,583 --> 00:02:31,125 ..en de kracht die mensen hebben om toch hun leven hun leiden.. 34 00:02:31,125 --> 00:02:35,125 ..binnen de beperkte mogelijkheden die ze hebben. 35 00:02:38,708 --> 00:02:41,625 Het is mogelijk het programma 'Gezonde Kinderen in Krappe Tijden'.. 36 00:02:41,625 --> 00:02:43,833 ..binnen uw gemeente uit te voeren. 37 00:02:43,833 --> 00:02:49,083 HIervoor is een handboek, inclusief het draaiboek van de bijeenkomsten, beschikbaar. 38 00:02:50,208 --> 00:02:53,750 Voorafgaand aan de uitvoering van het programma binnen uw gemeente.. 39 00:02:53,750 --> 00:02:57,041 ..wordt een training van twee dagdelen aan het tandem geboden. 40 00:02:57,708 --> 00:03:02,375 Hierin staat de inhoud van de bijeenkomsten centraal, maar is ook aandacht voor.. 41 00:03:02,375 --> 00:03:04,750 ..de wijze van begeleiding van de groep deelnemers.