1 00:00:05,880 --> 00:00:07,240 Hallo, ik ben Jan Dirk de Jong. 2 00:00:07,400 --> 00:00:10,240 Lector Aanpak Jeugdcriminaliteit van de Hogeschool Leiden. 3 00:00:10,240 --> 00:00:13,560 Zoals u ongetwijfeld weet, is het heel belangrijk in de aanpak.. 4 00:00:13,560 --> 00:00:17,000 .van overlast en jeugdcriminaliteit om aandacht te besteden aan: Wat werkt? 5 00:00:17,000 --> 00:00:19,160 Evidence based interventies en methodieken. 6 00:00:19,640 --> 00:00:23,120 En evenzeer is het belangrijk om aandacht te besteden aan: Wie werkt? 7 00:00:23,480 --> 00:00:26,280 De werkrelatie tussen jongere en professional. 8 00:00:26,280 --> 00:00:29,160 De connectie voorafgaand aan de correctie. 9 00:00:29,160 --> 00:00:31,640 En dat hebben we ook heel goed gedaan op de Hogeschool Leiden in.. 10 00:00:31,640 --> 00:00:33,560 .termen van kwalitatief onderzoek. 11 00:00:33,560 --> 00:00:36,040 Maar dat kwalitatieve onderzoek, hoe waardevol het ook is,.. 12 00:00:36,040 --> 00:00:39,280 ..is niet altijd van betekenis voor de praktijk. 13 00:00:39,760 --> 00:00:43,160 Hier zien bij bijvoorbeeld zitten, een beleidsmedewerker van de gemeente.. 14 00:00:43,160 --> 00:00:46,120 ..van sociaal domein. Die heeft een heel ingewikkelde opdracht. 15 00:00:46,120 --> 00:00:50,160 Die moet de manager van de welzijnsorganisatie die het jongerenwerk verzorgt in de wijk.. 16 00:00:50,160 --> 00:00:52,320 ..die ertoe doet, met jongeren die ertoe doen.. 17 00:00:52,320 --> 00:00:56,640 ..uitleggen dat ze toch echt jongerenwerkers wil die de connectie hebben met de doelgroep. 18 00:00:56,640 --> 00:01:01,200 En de manager vindt het ongelofelijk moeilijk om in die opdracht van haar daarop te sturen.. 19 00:01:01,200 --> 00:01:04,880 ..binnen haar eigen organisatie en in de samenwerkingsverbanden met bijvoorbeeld.. 20 00:01:04,880 --> 00:01:06,240 ..ook kleinere organisaties. 21 00:01:06,400 --> 00:01:08,440 Kunnen wij deze mensen nou een stapje verder helpen? 22 00:01:08,440 --> 00:01:09,320 Jazker, dat kunnen we. 23 00:01:09,880 --> 00:01:13,200 Want de afgelopen vier jaar hebben wij een meetinstrument onwikkeld.. 24 00:01:13,200 --> 00:01:15,920 ..met hele eenvoudige vragen en prachtige plaatjes.. 25 00:01:15,920 --> 00:01:17,720 ..gemakkelijk in te vullen door jongeren.. 26 00:01:17,920 --> 00:01:21,640 ..waarbij we ophalen hoe die jongere naar zichzelf kijkt, hoe die naar zijn of .. 27 00:01:21,640 --> 00:01:24,560 ..haar groep kijkt, wat voor gedrag zijn of haar groep vertoont,.. 28 00:01:24,640 --> 00:01:29,040 ..en/ of die persoon nou zelf ook bij de risicogroep hoort in termen van deliquent gedrag. 29 00:01:29,040 --> 00:01:33,240 En, heel belangrijk, halen we op wat voor professional die persoon zich toe verhoudt. 30 00:01:33,240 --> 00:01:36,920 Is dat iemand die is te vertrouwen? Is dat iemand die extra moeite doet? 31 00:01:36,920 --> 00:01:40,320 Is dat iemand die ook je af en toe op je sodemieter geeft als je afspraken niet nakomt? 32 00:01:40,880 --> 00:01:44,080 Dat is heel belangrijk. En als we die combinatie van kwaliteiten.. 33 00:01:44,080 --> 00:01:47,640 ..hebben, zien we bij de risicogroep minder deliquent gedrag. 34 00:01:47,640 --> 00:01:50,640 Een hele kleine bevinding, die toch van grote betekenis kan zijn.. 35 00:01:50,640 --> 00:01:51,600 ..aan de vergadertafel. 36 00:01:51,840 --> 00:01:54,760 Hier hebben we een jongere die dat gaat invullen. 37 00:01:54,760 --> 00:01:57,920 Die vult even in of die mentor een jongen of een meisje is.. 38 00:01:57,920 --> 00:02:03,040 ..een man of een vrouw, of ze betrouwbaar is, onbetrouwbaar. Het gaat heel gemakkelijk. 39 00:02:03,040 --> 00:02:09,200 Over het algemeen, zelfs jongeren met een licht verstandelijke beperking vullen dit in in om en nabij maximaal tien minuten. 40 00:02:09,200 --> 00:02:12,960 En het mooiste van alles in deze tijden, het is ook nog eens coronaproof. 41 00:02:12,960 --> 00:02:14,800 Kunnen we nou wat met die resultaten? 42 00:02:14,800 --> 00:02:18,040 Nou, zoals je ziet hier aan de vergadertafel gaat het er een stuk prettiger aan toe.. 43 00:02:18,040 --> 00:02:20,880 ..want deze mensen hebben nu een anker om het over te hebben. 44 00:02:20,880 --> 00:02:24,960 Ze hebben enig zicht op het belang van die werkrelaties in die wijk, hoe dat loopt.. 45 00:02:24,960 --> 00:02:29,960 ..en of iets van die boosheid met liefde, zoals ik dat altijd noem, in die werkrelatie aanwezig is. 46 00:02:29,960 --> 00:02:33,320 En daar kunnnen ze mee verder, dat ondersteunt het gesprek. 47 00:02:33,360 --> 00:02:38,080 We gaan dit nu piloten in een van onze gemeentes, en als u ook zo'n gemeente wilt zijn.. 48 00:02:38,080 --> 00:02:41,960 ..die hier gebruik van wil maken, schroom niet, neemt contact met ons op,.. 49 00:02:41,960 --> 00:02:44,960 ..Hogeschool Leiden, Lectoraat Aanpak Jeugdcriminaliteit.