1 00:00:00,000 --> 00:00:03,440 Je krijgt dezelfde steentjes, je krijgt dezelfde opdracht.. 2 00:00:03,440 --> 00:00:05,840 ..en het ziet er toch drie keer anders uit. 3 00:00:22,280 --> 00:00:23,560 Een heel leuk voorbeeld dat zijn.. 4 00:00:23,560 --> 00:00:25,800 ..deze eendjes en zo begin je een workshop.. 5 00:00:26,000 --> 00:00:31,320 ..is dat je vraagt van: 'Bouw eens een eend met zes verschillende lego-steentjes.. 6 00:00:31,320 --> 00:00:34,880 ..en dat betekent dus dat iedereen een ander beeld heeft, maar met dezelfde.. 7 00:00:34,880 --> 00:00:38,120 ..ingrediënten eigenlijk echt met een totaal andere invulling komt. 8 00:00:38,120 --> 00:00:39,840 En dat zie je dus eigenlijk ook in heel veel workshops. 9 00:00:39,840 --> 00:00:43,760 Dus dan denk je dat je met samenwerken in dit thema hetzelfde bedoelt.. 10 00:00:43,760 --> 00:00:46,200 ..maar daar gaat dan toch een hele andere wereld achter schuil. 11 00:00:46,200 --> 00:00:48,800 Maar dat wordt duidelijk omdat je het voor je hebt. 12 00:00:48,800 --> 00:00:51,680 Het is driedimensionaal en daar kun je iets over vertellen.. 13 00:00:51,680 --> 00:00:56,200 ..en dat is denk ik het mooie aan Lego Serious Play, dat je het echt voor je kan.. 14 00:00:56,200 --> 00:00:59,440 ..zetten en over je model iets kunt vertellen, waardoor het voor de anderen.. 15 00:00:59,440 --> 00:01:01,080 ..duidelijk wordt wat je bedoelt. 16 00:01:01,080 --> 00:01:03,280 Veel meer dan wanneer je alleen maar woorden hebt. 17 00:01:08,280 --> 00:01:10,520 Samenwerking is een ingewikkeld proces. 18 00:01:10,880 --> 00:01:13,120 Het is vaak heel lastig om te bepalen.. 19 00:01:13,120 --> 00:01:14,800 ..waarom het nou wel of niet goed loopt. 20 00:01:16,160 --> 00:01:19,800 Om daar een beetje grip op te krijgen, hebben wij een analytisch raamwerk ontwikkeld. 21 00:01:20,320 --> 00:01:24,600 In dit raamwerk onderscheiden we drie niveaus van samenwerking. 22 00:01:24,880 --> 00:01:28,480 Binnen die niveaus kijken we naar verschillende aspecten, zoals bijvoorbeeld.. 23 00:01:28,480 --> 00:01:30,320 ..verschillende vormen van vertrouwen. 24 00:01:31,360 --> 00:01:34,240 En korte lijntjes, wat bedoelen we daar nou eigenlijk mee? 25 00:01:35,120 --> 00:01:37,200 Dit zijn enkele voorbeelden. 26 00:01:37,320 --> 00:01:40,160 Binnen de workshop gaan we hier uiteraard dieper op in. 27 00:01:40,400 --> 00:01:44,840 Heeft dat kunnen bijdragen aan teamsamenwerking? 28 00:01:44,880 --> 00:01:47,240 Ja, heeft enorm bijgedragen en dat komt er.. 29 00:01:47,240 --> 00:01:50,120 ..denk ik door doordat we een thema hadden.. 30 00:01:50,120 --> 00:01:52,800 ..genomen wat iedereen voor zichzelf uit ging bouwen.. 31 00:01:52,800 --> 00:01:56,440 ..waardoor mensen over en weer veel meer begrip kregen voor elkaar. 32 00:01:56,480 --> 00:01:59,080 Het ging in dit geval over 'schoolrijpheid'.. 33 00:01:59,280 --> 00:02:03,280 ..en als je daar vanuit Jeugdhulp en meer de kleuterdagverblijven naar kijkt.. 34 00:02:03,280 --> 00:02:06,160 ..levert dat blijkbaar een heel ander beeld op dan wanneer je daar.. 35 00:02:06,160 --> 00:02:07,920 ..vanuit het onderwijs naar kijkt. 36 00:02:08,280 --> 00:02:11,520 En het gesprek daarover aan de hand van de modellen die gebouwd waren.. 37 00:02:11,520 --> 00:02:13,080 ..heeft enorm bijgedragen. 38 00:02:13,440 --> 00:02:15,880 Want kan het dan zo zijn dat je denkt dat je het over.. 39 00:02:15,880 --> 00:02:18,320 ..hetzelfde hebt maar dat dan tijdens zo'n workshop blijkt.. 40 00:02:18,320 --> 00:02:19,360 ..dat dat helemaal niet zo is? 41 00:02:19,360 --> 00:02:20,560 Ja klopt, precies.