1 00:00:00,000 --> 00:00:03,633 Wat mij betreft heeft het een plan opgeleverd.. 2 00:00:03,633 --> 00:00:07,500 ..waarvan iedereen zegt: Hier moeten we met zijn allen mee aan de slag gaan.. 3 00:00:07,500 --> 00:00:08,866 ..en dit heeft echt een kans. 4 00:00:13,700 --> 00:00:15,100 Dag, ik ben Han Tuller. 5 00:00:15,100 --> 00:00:17,800 Ik ben beleidsregisseur Jeugd bij de gemeente Heereveen. 6 00:00:18,066 --> 00:00:21,033 Ik ben Jeannet van der Vaart, ik werk bij de gemeente Heereveen. 7 00:00:21,333 --> 00:00:23,800 Ik ben verbonden aan het project Doorbraak!.. 8 00:00:23,800 --> 00:00:29,500 ..als coördinerend gezinswerker en van daaruit bekend met een aantal dialoogtafels. 9 00:00:31,833 --> 00:00:35,433 We ontdekten in onze gemeente dat we gezinnen tegenkwamen in de bestanden.. 10 00:00:35,433 --> 00:00:43,133 ..die we al heel vaak overal tegenkwamen, in jeugd, in inkomen, bij de WMO.. 11 00:00:43,133 --> 00:00:45,766 ..en dat vonden we eigenlijk maar heel gek. 12 00:00:46,066 --> 00:00:50,833 Dat riep de vraag op of we die gezinnen wel op een goede manier ondersteunen en hielpen. 13 00:00:51,300 --> 00:00:55,600 Gezinnen hebben soms een lange geschiedenis in de hulpverlening.. 14 00:00:55,766 --> 00:01:02,500 ..en hebben zich weinig gehoord en gezien gevoeld. 15 00:01:03,400 --> 00:01:08,633 Daarnaast is het zo dat bij complexe problematiek.. 16 00:01:08,866 --> 00:01:12,866 ..er vaak veel hulpverleners betrokken zijn met verschillende expertises.. 17 00:01:12,866 --> 00:01:17,933 ..maar wat wel een ingewikkeldheid blijkt is om goed met elkaar af te stemmen.. 18 00:01:17,933 --> 00:01:21,100 ..en te komen tot een integraal plan met elkaar. 19 00:01:21,100 --> 00:01:24,133 Dat blijkt in de praktijk toch makkelijker gezegd dan gedaan. 20 00:01:26,033 --> 00:01:32,400 Via de Academische Werkplaats kwamen we erachter dat er een methodiek is, de dialoogtafelmethodiek.. 21 00:01:32,400 --> 00:01:39,366 ..waarin juist dat refleceren op gezamelijkheid een heel belangrijk onderwerp is. 22 00:01:40,433 --> 00:01:48,166 Door op die gestructureerde manier te werk te gaan heeft iedereen aan tafel zich.. 23 00:01:48,166 --> 00:01:50,000 ..gezien en gehoord gevoeld. 24 00:01:50,400 --> 00:01:55,233 Zo van eindelijk worden we erkend en wordt herkend wat ons probleem is. 25 00:01:55,533 --> 00:02:02,366 Dat heeft ruimte gemaakt om te komen tot een plan van aanpak wat door iedereen gedragen werd.. 26 00:02:02,366 --> 00:02:04,466 ..aan het eind van de rit. 27 00:02:04,466 --> 00:02:11,566 En daarop aanvullend wil ik nog kwijt dat in dat plan ook heel goed geborgd zit.. 28 00:02:11,566 --> 00:02:16,566 ..wat in het verleden heeft gewerkt, en hoe we daar weer gebruik van kunnen maken.. 29 00:02:16,566 --> 00:02:20,333 ..en ook wat niet heeft gewerkt en wat we dus niet overnieuw moeten gaan doen. 30 00:02:23,266 --> 00:02:32,566 Die dialoogtafelmethodiek is een hele mooie praktische manier om interdisciplinair echt op basis van gelijkwaardigheid.. 31 00:02:32,566 --> 00:02:38,733 ..met elkaar te zoeken naar mogelijke verbeteringen in de aanpak van de vraagstukken waar.. 32 00:02:38,733 --> 00:02:40,500 ..gezinnen mee worden geconfronteerd. 33 00:02:40,800 --> 00:02:44,900 Ik ben er heel enthousiast over en ik zou heel graag willen dat dat op veel.. 34 00:02:44,900 --> 00:02:49,066 ..meer plekken en veel vaker wordt gehanteerd, dus ik nodig jullie van harte uit.. 35 00:02:49,066 --> 00:02:51,400 ..om kennis te maken met deze methodiek.