1 00:00:07,200 --> 00:00:08,966 Hoi, Ik ben Betty Veenman. 2 00:00:08,966 --> 00:00:10,733 En ik ben Eva Mutsaers. 3 00:00:10,733 --> 00:00:13,600 En vanuit de Academische Werkplaats voor ADHD en Druk Gedrag.. 4 00:00:13,600 --> 00:00:15,833 ..willen we jullie graag kennis laten maken.. 5 00:00:15,833 --> 00:00:17,366 ..met deze voorlichtingskoffer. 6 00:00:17,666 --> 00:00:23,500 Deze koffer bevat veel kennis over ADHD en druk gedrag bij kinderen en effectieve hulp voor hen. 7 00:00:23,500 --> 00:00:29,900 Deze koffer is bedoeld voor gemeentes en voor instellingen waar professionals in aanraking komen met.. 8 00:00:29,900 --> 00:00:33,666 ..ouders en leerkrachten van kinderen met druk gedrag of ADHD. 9 00:00:33,666 --> 00:00:39,133 Het levert meer kennis op bij ouders, leerkrachten en jeugdprofessionals waardoor we met elkaar.. 10 00:00:39,133 --> 00:00:43,533 ..de hulp voor kinderen met druk, impulsief en ongeconcentreerd gedrag kunnen verbeteren.. 11 00:00:43,533 --> 00:00:46,600 ..ongeacht de classificatie ADHD. 12 00:00:46,600 --> 00:00:50,500 Ik ben nu bij oudervereniging Balans waar ik met Karin Horvat ga praten.. 13 00:00:50,500 --> 00:00:52,800 ..vanwege hun interesse in de voorlichtingskoffer. 14 00:00:52,800 --> 00:00:56,433 Hoi Karin, wat leuk dat jullie interesse hebben in de producten uit onze koffer. 15 00:00:56,433 --> 00:01:00,900 We hebben heel verschillende producten in onze koffer zitten, waaronder een voorlichtingsbrochure.. 16 00:01:00,900 --> 00:01:05,500 ..een presentatie over effectieve en niet-effectieve behandelingen voor ADHD.. 17 00:01:05,500 --> 00:01:09,000 ..en scholingsmogelijkheden voor jullie medewerkers. 18 00:01:09,000 --> 00:01:13,733 Samen kunnen we dan een mooi pakket op maat maken, dat past bij wat jullie willen. 19 00:01:13,900 --> 00:01:15,266 Dat klinkt interessant. 20 00:01:15,266 --> 00:01:17,300 Binnen ouderverening Balans willen.. 21 00:01:17,300 --> 00:01:21,000 ..we de brochure graag gebruiken om informatie te geven over .. 22 00:01:21,000 --> 00:01:24,000 ..de juiste ondersteuning op school en thuis. 23 00:01:24,466 --> 00:01:28,400 En ik ben heel erg benieuwd of we de brochure ook kunnen uitdelen aan ouders? 24 00:01:28,533 --> 00:01:29,433 Absoluut. 25 00:01:29,433 --> 00:01:33,533 Met de kennisvoucher kunnen ook de kosten voor die brochure gedekt worden,.. 26 00:01:33,533 --> 00:01:34,533 ..de drukkosten. 27 00:01:34,566 --> 00:01:37,433 Ook zouden wij onze medewerkers beter willen scholen.. 28 00:01:37,433 --> 00:01:41,300 ..aangezien zij ouders te woord staan en bijeenkomsten geven. 29 00:01:41,466 --> 00:01:43,500 Kunnen julie daar ook iets in betekenen? 30 00:01:43,500 --> 00:01:47,200 Absoluut. We kunnen een training voor jullie medewerkers verzorgen.. 31 00:01:47,200 --> 00:01:50,800 ..en ervoor zorgen dat zij de kennis naar ouders kunnen verspreiden. 32 00:01:51,566 --> 00:01:55,600 Voor de online verspreiding, zouden we er zelfs een webinar van kunnen maken. 33 00:01:55,866 --> 00:01:57,266 Dat lijkt me een mooi plan. 34 00:01:57,600 --> 00:02:00,666 Naast oudervereniging Balans maken ook gemeentes gebruik van.. 35 00:02:00,666 --> 00:02:02,533 ..de kennis van de Academische Werkplaats.. 36 00:02:02,533 --> 00:02:03,800 ..zoals de gemeente Groningen. 37 00:02:04,400 --> 00:02:09,066 Daar praat Maruschka van Druk en Dwars - onderdeel van de Academische Werkplaats - over.. 38 00:02:09,066 --> 00:02:11,200 ..met Hinke van de gemeente Groningen. 39 00:02:11,200 --> 00:02:13,433 De gemeente Groningen doet al een aantal jaar mee.. 40 00:02:13,433 --> 00:02:15,266 ..aan Druk en Dwars. Waarom eigenljk? 41 00:02:15,266 --> 00:02:18,066 Als gemeente wilden wij graag onze ouders meegeven wat.. 42 00:02:18,066 --> 00:02:21,933 ..zij zelf kunnen doen als ze thuis moeite hebben met druk gedrag van hun kind. 43 00:02:22,200 --> 00:02:26,900 Dankzij Druk en Dwars zijn de medewerkers van de Stichting Wij - dat zijn de sociale teams - .. 44 00:02:26,900 --> 00:02:29,066 ..getraind in het geven van de oudertraining. 45 00:02:29,400 --> 00:02:35,333 Druk en Dwars is een mooie preventieve aanpak, omdat ouders wordt geleerd om er anders mee om te gaan. 46 00:02:35,733 --> 00:02:40,866 En daardoor is het vaak minder snel nodig om specialistiche jeugdhulp in te schakelen. 47 00:02:41,500 --> 00:02:43,600 En hiermee versterken we het gezin. 48 00:02:43,600 --> 00:02:46,900 Klinkt goed. En wat heeft het jullie opgeleverd? 49 00:02:46,900 --> 00:02:50,700 Door de cursus hebben onze medewerkers zich geprofessionaliseerd. 50 00:02:50,700 --> 00:02:53,733 En ouders geven aan dat de cursus ze echt geholpen heeft. 51 00:02:53,733 --> 00:02:57,766 Daarnaast ontstaan er in verschillende oudergroepen blijvende contacten tussen.. 52 00:02:57,766 --> 00:02:58,933 ..ouders die elkaar steunen.. 53 00:02:59,266 --> 00:03:02,366 ..doordat ze met dezelfde soort opvoedvragen zitten. 54 00:03:02,366 --> 00:03:05,166 En zo wordt opvoedproblematiek genormaliseerd. 55 00:03:05,666 --> 00:03:09,066 We hopen dat jullie een goed beeld hebben gekregen van de voorlichtingskoffer. 56 00:03:09,066 --> 00:03:11,766 En we horen het graag als jullie hiermee aan de slag willen.