1 00:00:09,320 --> 00:00:11,200 Hoi, ik ben Thaisja. 2 00:00:11,200 --> 00:00:14,320 Met trots kan ik zeggen: Ik ben afgestudeerd als social worker. 3 00:00:14,400 --> 00:00:16,560 Het was een weg met vallen en opstaan. 4 00:00:16,800 --> 00:00:18,760 Ik ben Joy. Ik ben student. 5 00:00:18,760 --> 00:00:21,160 Maar ik ben tegelijkertijd ook veel meer dan dat. 6 00:00:21,160 --> 00:00:24,120 Ik volg niet alleen onderwijs, maar ik maak het ook. 7 00:00:24,320 --> 00:00:25,280 Ik ben Marjolijn. 8 00:00:25,280 --> 00:00:28,000 Bij Koplopers heb ik ervaren wat echt samenwerken is.. 9 00:00:28,000 --> 00:00:30,080 ..met studenten, docenten en onderzoekers. 10 00:00:32,440 --> 00:00:36,000 Heb jij dat ook, dat je oog wilt hebben voor elke student? 11 00:00:36,000 --> 00:00:38,520 Dat je wilt weten hoe studenten het onderwijs ervaren.. 12 00:00:38,520 --> 00:00:40,480 ..en dat je samen het onderwijs wilt maken. 13 00:00:40,600 --> 00:00:44,400 Heb jij dat ook, dat je onderdeel wilt zijn van een groot geheel.. 14 00:00:44,400 --> 00:00:46,000 ..ondanks je kwetsbaarheid? 15 00:00:46,760 --> 00:00:51,400 Of dat je mee wilt doen aan een onderzoek dat gaat over jou? 16 00:00:53,760 --> 00:00:56,880 Heb je dat nou ook, dat je op school gezien wilt worden als persoon.. 17 00:00:56,880 --> 00:00:58,240 ..en niet als nummer? 18 00:00:58,280 --> 00:01:00,760 Dat je regie wilt hebben over je eigen leren.. 19 00:01:00,760 --> 00:01:03,320 ..en onderwijs wilt volgen waar je naar uitkijkt? 20 00:01:05,560 --> 00:01:08,400 Mijn valkuil is dat ik onder tijdsdruk toch in mijn eentje.. 21 00:01:08,400 --> 00:01:11,960 ..onderwijs ontwikkel, en pas achteraf feedback vraag aan studenten. 22 00:01:11,960 --> 00:01:16,320 En ook bij het opzetten van onderzoek, betrek ik studenten te laat. 23 00:01:16,320 --> 00:01:21,040 Er stond altijd een muurtje om me heen, gebouwd met eigen handen, steen voor steen. 24 00:01:21,040 --> 00:01:25,600 Ik zat gevangen in een gevangenis, ik was bang voor deze duisternis. 25 00:01:25,600 --> 00:01:29,520 Ondanks alle mensen om me heen, voelde ik me zo alleen. 26 00:01:29,960 --> 00:01:33,480 Mijn valkuil is dat ik denk: Ach, ze zitten er toch niet op te wachten. 27 00:01:33,720 --> 00:01:35,880 En professionals weten het toch beter. 28 00:01:37,600 --> 00:01:41,040 Ik was lid van het onderzoeksteam van Koplopers. 29 00:01:41,280 --> 00:01:43,680 Mijn expertise werd serieus genomen. 30 00:01:44,040 --> 00:01:48,040 Mijn imperfecties werden gezien als perfectie. 31 00:01:48,160 --> 00:01:51,440 Bij Koplopers heb ik ervaren hoe belangrijik het is om als.. 32 00:01:51,440 --> 00:01:53,600 ..docent je kwetsbaarheid te laten zien. 33 00:01:53,760 --> 00:01:56,600 Dan kom je pas echt tot een relatie met de ander. 34 00:01:58,800 --> 00:02:01,920 Ik nodig je uit om mee te doen aan de workshop of de leerkring. 35 00:02:02,360 --> 00:02:05,360 Als je ruimte creëert voor initiatieven voor de ander.. 36 00:02:05,560 --> 00:02:07,840 ..dan krijg je onverwachte creatieve uitkomsten. 37 00:02:08,080 --> 00:02:10,920 En het is ook gewoon veel leuker, om samen te doen. 38 00:02:11,000 --> 00:02:12,280 Waaorm moet je meedoen? 39 00:02:12,440 --> 00:02:14,960 Het is een mooie manier om van elkaar te leren. 40 00:02:15,280 --> 00:02:16,760 Dat is echte inclusie. 41 00:02:16,880 --> 00:02:17,920 Waarom meedoen? 42 00:02:18,400 --> 00:02:20,840 Als je je stem laten horen, komen we allemaal verder. 43 00:02:21,040 --> 00:02:22,760 Dus, gewoon doen!