1 00:00:00,100 --> 00:00:05,533 Dat activeert ze, waar ze uiteindelijk de regie weer kunnen pakken. 2 00:00:05,533 --> 00:00:08,566 Je geeft weer de regie terug aan een leerling, aan een jongere. 3 00:00:13,233 --> 00:00:17,400 De meeste psychische probelemen komen tot uiting tijdens de adolescentie. 4 00:00:17,400 --> 00:00:20,600 Dit is ook een periode waarin school een belangrijke rol speelt. 5 00:00:20,600 --> 00:00:23,233 En dat kan weleens voor problemen zorgen. 6 00:00:23,233 --> 00:00:27,433 Voor de meeste jongeren werkt de begeleiding die ze op school ontvangen wel goed,.. 7 00:00:27,433 --> 00:00:29,500 ..maar voor een deel ook niet. 8 00:00:29,500 --> 00:00:33,900 De vraag is dan ook: Wat maakt eigenlijk een begeleiding succesvol? 9 00:00:33,900 --> 00:00:36,500 Wat helpt, en wat helpt niet? 10 00:00:36,500 --> 00:00:41,966 In onze Masterclass zullen we deze vragen en deze antwoorden die we daarop.. 11 00:00:41,966 --> 00:00:45,700 ..gevonden hebben verder toelichten en met jullie bespreken. 12 00:00:47,333 --> 00:00:52,233 In ons onderzoek hebben we onder andere gekeken naar een specifieke methode van begeleiding: 13 00:00:52,233 --> 00:00:53,600 Begeleid leren. 14 00:00:54,200 --> 00:00:59,233 Het doel van de methode is om te kijken welke vaardigheden en/of hulpbronnen een leerling nodig heeft.. 15 00:00:59,233 --> 00:01:02,400 ..om met succes en tevredenheid naar school te blijven gaan. 16 00:01:04,300 --> 00:01:08,766 Om een beetje een beeld te geven van onze training en de methode Begeleid Leren.. 17 00:01:08,800 --> 00:01:11,933 ..hebben we twee oud-deelnemers gevraagd om kort hun ervaringen .. 18 00:01:11,933 --> 00:01:14,833 ..te vertellen en te vertellen wat ze geleerd hebben van de training.. 19 00:01:14,833 --> 00:01:16,033 ..en de methodiek. 20 00:01:16,500 --> 00:01:20,833 Ik zou de methode aanraden aan iedereen die te maken.. 21 00:01:20,833 --> 00:01:24,200 ..heeft met het begeleiden van leerlingen.. 22 00:01:24,200 --> 00:01:28,200 ..en daarin wat verder gaat dan alleen een luisterend oor te bieden.. 23 00:01:28,200 --> 00:01:34,800 ..maar ook met de leerling wil kijken naar wat zou jij nodig hebben om.. 24 00:01:34,800 --> 00:01:36,566 ..dit probleem te tackelen. 25 00:01:36,700 --> 00:01:42,833 Het gaf mij vooral het inzicht dat ik niet dingen voor ze hoefde te regelen. 26 00:01:42,833 --> 00:01:47,500 Dat de methode vooral heel erg gericht is om ze.. 27 00:01:47,833 --> 00:01:50,766 ..te laten nadenken: Wat kan jij doen? 28 00:01:50,766 --> 00:01:52,966 Waar zijn je hulpbronnen? 29 00:01:53,466 --> 00:01:55,866 Dat klinkt dan heel groot, maar in van.. 30 00:01:55,866 --> 00:02:00,800 Wat kan jou ondersteunen? Wie of wat kan jou ondersteunen als jongere.. 31 00:02:00,800 --> 00:02:07,466 ..om daar waar je tegenaan loopt - bijvoorbeeld planning of ik vergeet steeds dingen.. 32 00:02:07,466 --> 00:02:13,300 ..of ik voel me down en ik heb helemaal geen concentratie, ben veel te druk met mezelf bezig.. 33 00:02:13,300 --> 00:02:21,766 ..om dan toch daarin ondersteuningsmogelijkheden te vinden. 34 00:02:22,033 --> 00:02:25,466 Het geeft je gewoon zekerheid, dat je niets over het hoofd ziet.. 35 00:02:25,800 --> 00:02:27,900 ..dat je de leerling er goed bij betrekt. 36 00:02:28,033 --> 00:02:34,666 Nou zelfs de meest introverte leerling was in staat om.. 37 00:02:34,666 --> 00:02:36,533 ..weer te gaan zoeken in mogelijkheden. 38 00:02:36,533 --> 00:02:42,833 In te zoeken van: maar dit vind ik lastig, om een vraag te stellen.. 39 00:02:42,833 --> 00:02:48,666 ..dan gingen we eerst zoeken van: waar loop je tegenaan, wat zijn je knelpunten.. 40 00:02:48,666 --> 00:02:52,766 ..je hobbels waardoor je niet een vraag durft te stellen aan een docent. 41 00:02:52,766 --> 00:02:54,866 Hoe zou je het nou nog anders kunnen doen? 42 00:02:54,866 --> 00:03:01,933 Daarmee vind ik van deze methode, geef je de jongeren heel erg de tools weer in eigen handen.