Hé. In dit filmpje neem ik je mee door het ontwerp van de maatschappelijke diensttijd. Ik ben Jolien, één van de ontwerpers van het Programma Maatschappelijke Diensttijd. Wij ontwerpen MDT samen met de jongeren, maatschappelijke organisaties, gemeenten, scholen, werkgevers en alle andere organisaties die van belang zijn bij de maatschappelijke diensttijd. Daarvoor hebben we afgelopen jaar focusgroepen georganiseerd, werksessies en onderzoek gedaan. En zijn er ook al 75 proeftuinen gestart met de maatschappelijke diensttijd en hebben we het echt wel uitgeprobeerd. Vanuit al die bronnen hebben we ontzettend veel inzichten opgedaan en al die inzichten hebben we gevat in de ontwerpschets. Jij wilt een project aanvragen voor de vierde ronde van MDT en het ontwerp van MDT kan jou handvatten geven over ‘wat is MDT?'. Ik zal je er even doorheen nemen. Allereerst hebben we natuurlijk de ambities. Een jongeren heeft maatschappelijke impact terwijl ie ook aan talentontwikkeling doet. En jongeren ontmoeten ook andere mensen, met verschillende achtergronden, maar ook van jong tot oud. Wanneer je MDT gaat neerzetten, dan bestaat er niet zoiets als ‘de jongere’. Er zijn jongeren met verschillende motivaties waarom ze een MDT willen doen. En dat heeft ook te maken hoe jij die jongeren aanspreekt. Iemand die wil ontdekken wat voor studie hij of zij zou willen doen, spreek je heel anders aan dan iemand die puur op z’n talentontwikkeling wil zitten of ’n stap verder wil komen in z’n leven. En niet alleen hebben de motivaties van de jongeren te maken met of ze mee willen doen, maar ook moet de jongere mee kunnen doen. En dat heeft te maken met de situatie waarin de jongere zit. Een jongere kan tijdens of juist na school een MDT willen doen. Of juist in de vakantie of in een tussenjaar. Dat is ook iets om rekening mee te houden. Verder heb je natuurlijk de organisaties. Zoals ik al zei zijn ontzettend veel organisaties betrokken bij de maatschappelijke diensttijd; scholen, gemeenten, maatschappelijke organisaties, werkgevers en deze hebben ook allemaal een eigen motivatie om mee te doen. We zien vanuit de proeftuinen dat er drie rollen zijn om een volledige MDT neer te kunnen zetten. Rollen zijn: werven, matchen en begeleiding. Je kunt als organisatie alle rollen op je nemen, maar je kunt ook samenwerken met verschillende organisaties om samen een volledige MDT neer te zetten. Verder is er ook landelijke ondersteuning. Dit wordt op dit moment gedaan door het programmateam van de maatschappelijke diensttijd. Maar MDT is van de samenleving. We zijn nu een verkenning aan het doen naar een alliantie om MDT .. duurzaam, organisatorisch en financieel neer te gaan zetten. Dat kun je hier zien. En als laatste vind je hier onderop ook de kaders van de maatschappelijke diensttijd. Kaders zoals: deelname aan MDT is vrijwillig. Jongeren hebben keuzevrijheid in de vorm, plek en timing van een MDT. En: MDT is voor alle jongeren. Dit is de ontwerpschets van de MDT in een notendop. Ik hoop dat je er wat aan hebt.