We zijn nu in Almere, het laatste kennisatelier en we hebben er heel veel zin in. De vorige keren waren echt heel stimulerend. De professionals hadden er zin in, ook bezoekers we hopen dat we weer zo'n interactie hebben. De ander horen, de ander begrijpen. Omdat je vaak ook verschillende werkelijkheden hebt. Vanuit de beste bedoelingen doen professionals van alles en nog wat, maar wel vanuit hun eigen logica. En vanuit hun zienswijze, vanuit de klanten, probeer ik bij professionals als een kritische vriend, een andere kant te laten zien van de materie. Waardoor mensen zoiets hebben van "Hey, ach je!" en om zichzelf ook kunnen lachen. En dan gebeurt er iets, en dat vind ik erg leuk om te doen. Er is heel veel onderzoek gedaan naar dat aandacht loont, maar hoe doe je dat dan? Als er gewoon iemand voor je zit en je hebt een caseload van 150 mensen en je hebt eigenlijk heel veel tijdsdruk en je weet ook dat je die persoon eigenlijk heel vaak zou moeten zien. Waar zit dan die ruimte? En wat zou dat dan betekenen? En wat betekent dat dan voor beleid? Die discussie, die hebben we vandaag aan tafel gevoerd. De BVK is een beweging van professionals in het sociaal domein, die van elkaar willen leren. Om daarmee zichzelf te ontwikkelen, maar ook het vak. Dat doen we middels het Leerregister, een platform waarin de professional zichzelf zichtbaar kan maken en kan aangeven in welke thema's en welke specialisaties hij wil meedenken en wil mee doen. En kan hij ook zeg maar zijn eigen ontwikkeling monitoren. Daarmee ontwikkelt hij zichzelf maar ook het vak. Ik hoop echt dat we met dit soort dagen en met de programmacommissie Vakkundig aan het werk, het cliëntperspectief veel meer in beeld wordt gebracht. En dat tussen iedereens oren gaat zitten dat cliënten het vliegwiel zijn van het proces. Ik heb de werksessie integraal werk gedaan, heel leuk om daar eens mee bezig te zijn. En om te ontdekken dat als wij als heel veel mensen om één iemand gaan staan dat het heel benauwend ook kan zijn. Ik vind vooral die regionale invalshoek heel waardevol. Ik zou zeggen, die moet een soort van standaard onderdeel worden van deze kennispartners. Vaker doen, zeker!