ZonMw Sport en Bewegen Kids First Transcript Als we kijken naar de cijfers dan zien we dat 25 procent van de kinderen te maken krijgt met pesten Tien procent van de kinderen met seksuele intimidatie. Dat zijn grote cijfers. Als we dit aan ouders vertellen dan schrikt iedereen. Daar kunnen we iets tegen doen. Daarvoor heb je een pedagogisch klimaat nodig. Het leuke van een pedagogisch klimaat is dat het ook de positieve kanten van sport extra aandacht geeft. En niet van: “De sport is vanzelf sociaal.” We moeten beseffen dat als we sport van waarde willen laten zijn voor de maatschappij we iets anders moeten doen dan we tot nu toe hebben gedaan. Het is een project dat heet: Kids First. Het gaat over het creëren van een pedagogisch klimaat op een sportvereniging. Wij willen daar aandacht aan besteden omdat het in sport vaak over winnen gaat en we willen dat het eigenlijk gaat om kinderen leren sporten op een goede en plezierige manier. Waar het om gaat is dat wij het als bestuur belangrijk vinden dat iedereen die hier komt voetballen dat op een fijne en prettige manier kan doen. Een van de manieren om dat te toetsen - want ik kan het wel vinden - maar dit onderzoek gaat toetsen of het daadwerkelijk zo is. De aanpak is een leuke: een actieonderzoek. We hebben gekozen voor acht verenigingen. Die acht verenigingen kunnen acht verschillende paden kiezen. Wat we wel doen is als onderzoekers de meetmomenten vastleggen dus in de tijd allerlei zaken gaan meten. Zowel kwantitatief en kwalitatief als met de data scientist; de social media. En daar tussendoor het proces heel goed volgen. Om te kijken: Wat kiest een sportvereniging? Omdat het een proces is proberen we dat proces in kaart te brengen met groepsgesprekken, met ouders met bestuurders. Maar denk ook aan interviews met bijvoorbeeld de trainers. Daarnaast doen we observaties langs het veld zodat we in real time gedragingen kunnen bekijken van sportief of onsportief gedrag. Denk ook aan het bekijken van social mediakanalen zoals Twitter, Facebook, of WhatsApp. Dat kan ons allerlei interessante informatie geven over de perceptie van kinderen van hun sportclub. Het zou mooi zijn bijvoorbeeld als we zeggen: er komt een trainer “Onder 15-8”. We zijn nu bezig met clubbinding dat wil zeggen: hoe zorg je dat alle ouders betrokken zijn. Dat zijn wij al aan het starten. Maar vervolgens zegt zo iemand: “Ik wil wel achter de bar gaan staan.” Wat ga je dan doen? Ga je zo iemand een opleiding aanbieden? Komt er een traject? Dat werkt voor trainers en teamouders eigenlijk precies hetzelfde. Misschien kan er een protocol uitkomen: Je hebt een nieuwe trainer wat moet er gebeuren voor je zo iemand loslaat op je vereniging? Uiteindelijk moet dit leiden tot een toolkit waarin verschillende producten zitten voor elke stakeholder in het project. Denk aan cursussen voor trainers wellicht ook voor bestuurders. Denk aan infographics interventies om ouders langs de kant te beïnvloeden. Veel van deze dingen zijn al ontwikkeld die gaan wij gebruiken en wellicht komen er nieuwe producten bij. Het project is succesvol als we met al die verenigingen een goed proces in gang hebben gezet om het pedagogisch klimaat echt handen en voeten te geven Dat elke stakeholder betrokken is dat die weet wat hij moet doen om kinderen eerst te zetten. En dat we zien dat jeugdsport echt iets anders is dan volwassen sport. En dat we iets anders moeten doen om kinderen een leven lang plezierig te laten sporten. Dat begint bij een goede jeugdsport dus bij een goed pedagogisch klimaat op de sportverenigingen.