1 00:00:00,000 --> 00:00:01,920 Handreiking SAS zonder emvi. 2 00:00:04,480 --> 00:00:09,080 Hoe maken we het aanbesteden van jeugdhulp en maatschappelijke ondersteuning eenvoudiger? 3 00:00:09,280 --> 00:00:13,760 Hoe stimuleren we gemeenten en aanbieders om het gesprek aan te gaan over de beste... 4 00:00:13,760 --> 00:00:15,560 en meest efficiënte zorg? 5 00:00:15,800 --> 00:00:20,800 Het Wetsvoorstel Maatschappelijk Verantwoord Inkopen Jeugdwet en de Wmo 2015... 6 00:00:20,800 --> 00:00:23,200 bieden hierin een goede eerste stap. 7 00:00:24,360 --> 00:00:26,960 Voor het sociaal domein kunnen gemeenten gebruikmaken... 8 00:00:26,960 --> 00:00:30,520 van de procedure voor Sociale en Andere Specifieke diensten. 9 00:00:30,840 --> 00:00:32,160 Het SAS-regime. 10 00:00:33,040 --> 00:00:37,160 De wetswijziging maakt het gebruik van de ruimte binnen het SAS-regime makkelijker. 11 00:00:37,800 --> 00:00:39,240 Het emvi-criterium... 12 00:00:39,240 --> 00:00:41,640 economisch meest voordelige inschrijving... 13 00:00:41,640 --> 00:00:45,520 uit de Wmo 2015 en de Jeugdwet worden geschrapt. 14 00:00:45,800 --> 00:00:48,760 Dat betekent dat gemeentelijke inkopers en aanbieders... 15 00:00:49,240 --> 00:00:53,080 zich kunnen richten op de minimumeisen en de selectiecriteria. 16 00:00:53,600 --> 00:00:56,600 Zo komt dus de focus veel minder te liggen op de aanbieding. 17 00:00:56,960 --> 00:00:58,160 En dat is goed nieuws... 18 00:00:58,160 --> 00:01:01,560 omdat er zo veel meer ruimte ontstaat voor dialoog en inhoud... 19 00:01:02,040 --> 00:01:05,120 meer aandacht voor de bewezen kwaliteit van de aanbieder is... 20 00:01:05,120 --> 00:01:07,800 en de selectie kan met minder administratie. 21 00:01:08,040 --> 00:01:10,200 Met de handreiking SAS zonder emvi... 22 00:01:10,200 --> 00:01:14,960 willen we gemeenten en aanbieders inspireren om de wetswijziging zo goed mogelijk te benutten. 23 00:01:15,320 --> 00:01:17,960 In deze handreiking bieden we praktische handvatten... 24 00:01:17,960 --> 00:01:20,960 en leggen we aan de hand van een aantal voorbeeldprocedures uit... 25 00:01:20,960 --> 00:01:25,200 hoe het inkopen in de Jeugdwet en de Wmo 2015 kan werken. 26 00:01:25,320 --> 00:01:30,440 Een aanbesteding, boven de drempel van € 750.000 exclusief btw... 27 00:01:30,840 --> 00:01:34,000 kent verschillende opties met bijbehorende verplichte stappen. 28 00:01:34,560 --> 00:01:38,240 Optie 1 is vooral geschikt in een zorglandschap met weinig aanbieders... 29 00:01:38,840 --> 00:01:41,560 en wanneer er niet veel maatwerk en vernieuwing nodig is. 30 00:01:42,440 --> 00:01:44,560 Deze optie kent vier verplichte stappen. 31 00:01:45,000 --> 00:01:48,000 Eén: aankondiging van de opdracht op TenderNed. 32 00:01:49,240 --> 00:01:54,680 Twee: toetsen of de inschrijving voldoet aan de gestelde specificaties, eisen en normen. 33 00:01:56,320 --> 00:01:59,320 Drie: een proces-verbaal van de opdrachtverlening. 34 00:02:00,280 --> 00:02:04,440 En vier: de bekendmaking op TenderNed wie de opdracht heeft gekregen. 35 00:02:06,360 --> 00:02:10,840 In optie 2 laten we het selecteren met offertes en gunningscriteria los... 36 00:02:10,840 --> 00:02:13,840 en wordt alleen de stap selectiecriteria toegevoegd. 37 00:02:14,760 --> 00:02:19,880 Deze optie is vooral van toepassing als de gemeente het aantal aanbieders via selectie wil beperken... 38 00:02:19,880 --> 00:02:22,960 en er ook weinig noodzaak is voor maatwerk en vernieuwing. 39 00:02:23,960 --> 00:02:27,360 Optie 3 heeft als extra stap; de contractvoorwaarden. 40 00:02:28,280 --> 00:02:32,160 Deze optie is het meest geschikt wanneer gemeenten in dialoog met aanbieders... 41 00:02:32,160 --> 00:02:36,320 het contract willen vaststellen op basis van vooraf vastgestelde voorwaarden. 42 00:02:38,120 --> 00:02:39,400 En dan optie 4. 43 00:02:40,320 --> 00:02:42,880 Hierbij hoort ook een ontwerp- en uitvoeringsfase... 44 00:02:43,480 --> 00:02:46,000 de twee-fase aanpak in het sociaal domein. 45 00:02:46,360 --> 00:02:50,880 Bij deze laatste optie werken gemeente en aanbieders samen het contract uit. 46 00:02:51,120 --> 00:02:55,160 Het gaat dan om situaties waarin wel duidelijk is wat de resultaten moeten zijn... 47 00:02:55,440 --> 00:02:58,280 maar nog niet welke oplossing daarvoor ontwikkeld gaat worden. 48 00:02:59,400 --> 00:03:03,600 Deze optie is vooral geschikt in regio’s met een structureel beperkt aanbod... 49 00:03:03,960 --> 00:03:07,440 waar de samenwerkingspartners transformatie willen realiseren. 50 00:03:08,560 --> 00:03:12,520 Ook deze drie aanvullende opties staan helder in de handreiking beschreven. 51 00:03:13,320 --> 00:03:16,320 Al met al draait het niet meer primair om de procedure... 52 00:03:16,880 --> 00:03:20,440 maar juist om gesprekken over inhoud tussen gemeenten en aanbieders. 53 00:03:21,680 --> 00:03:24,240 De handreiking biedt vier voorbeeldprocedures... 54 00:03:24,240 --> 00:03:27,760 en verschillende voorbeelden van pilotgemeenten en -regio’s... 55 00:03:27,760 --> 00:03:31,200 hoe zij in de praktijk SAS zonder emvi hebben toegepast. 56 00:03:31,920 --> 00:03:34,920 Natuurlijk is het aan iedere gemeente om zelf te bekijken... 57 00:03:34,960 --> 00:03:38,160 welk type procedure het meest op hen van toepassing is... 58 00:03:38,160 --> 00:03:41,600 en welke stappen ze willen toevoegen of weglaten in de procedure. 59 00:03:41,880 --> 00:03:44,560 Een goede voorbereiding is daarvoor essentieel. 60 00:03:45,160 --> 00:03:47,720 Bent u inkoper of beleidsmedewerker... 61 00:03:47,720 --> 00:03:51,320 en houdt u zich bezig met het inkopen van diensten in het sociaal domein? 62 00:03:51,320 --> 00:03:53,080 Gebruik dan de handreiking... 63 00:03:53,080 --> 00:03:57,400 en ontdek wat de voordelen van een SAS-procedure zonder emvi kunnen zijn. 64 00:03:57,760 --> 00:04:01,280 U zult zien dat het eenvoudiger en kwalitatief beter kan.