1 00:00:00,400 --> 00:00:08,240 *Muziek speelt* 2 00:00:09,560 --> 00:00:14,640 Ik wil later werken bij een supermarkt of in de horeca. 3 00:00:14,840 --> 00:00:19,920 Met vrienden van mij zou ik later op een plek willen wonen. 4 00:00:20,400 --> 00:00:24,200 Ik wil later greenkeeper worden. Dat is het groenonderhoud 5 00:00:24,200 --> 00:00:30,280 van de golfbaan om centjes te verdienen. - Ik zou graag voor andere mensen willen zorgen, 6 00:00:30,360 --> 00:00:36,320 dus in een bejaardentehuis bijvoorbeeld de koffie en thee uit te schenken. 7 00:00:36,360 --> 00:00:39,960 *Muziek speelt* 8 00:00:40,680 --> 00:00:44,320 Iets meer naar die kant. - Het glas eronder en in één keer naar je toe trekken. 9 00:00:44,680 --> 00:00:48,600 We hebben onderzocht of jongeren met verstandelijke beperkingen zich ook 10 00:00:48,680 --> 00:00:52,240 na hun achttiende, op het moment dat ze het speciaal onderwijs verlaten, zich nog 11 00:00:52,360 --> 00:00:55,880 verder kunnen ontwikkelen. En de belangrijkste conclusies zijn dat deze 12 00:00:56,000 --> 00:01:00,120 jongeren ook na hun achttiende zich echt nog kunnen ontwikkelen. Dus ze kunnen nog 13 00:01:00,200 --> 00:01:02,800 een stuk zelfstandiger worden. Dat hebben we hier gezien. 14 00:01:02,880 --> 00:01:12,280 Ik ben hier op Spelderholt, omdat ik vind dat mensen zoals wij het heel erg verdienen om de kans 15 00:01:12,400 --> 00:01:16,880 te krijgen om zich verder te ontwikkelen, want ik denk dat dat voor ons bijna 16 00:01:17,000 --> 00:01:22,080 belangrijker is, omdat er zoveel meer in zit dan dat mensen denken. 17 00:01:22,400 --> 00:01:27,720 Ook deze jongeren willen net als hun broers en zussen de mogelijkheid hebben om verder te leren. 18 00:01:28,000 --> 00:01:32,200 Dat stelt hen in staat om meer mee te doen op allerlei leefgebieden 19 00:01:32,680 --> 00:01:35,560 en uiteindelijk betekent dat ook meer kwaliteit van leven. 20 00:01:35,840 --> 00:01:41,160 Het normale vervolg en dat is vaak een MBO, is voor veel van deze jongelui een brug te ver of in ieder geval niet passend. 21 00:01:41,400 --> 00:01:45,160 Heeft iedereen er eentje? Nou, Jade, wat staat er op je kaart? 22 00:01:45,400 --> 00:01:48,160 Parc Spelderholt biedt een ontwikkelingsconcept. 23 00:01:48,240 --> 00:01:53,000 Een integraal traject waar wonen, werken, leren, bij elkaar zijn gebracht. 24 00:01:53,160 --> 00:01:58,080 Ze hebben hier ongeveer één dag in de week lessen, dus dat is vakgericht. 25 00:01:58,200 --> 00:02:03,400 Ze kunnen hier de leergang horeca volgen, omdat hier ook een hotel en een kasteel staan, 26 00:02:03,480 --> 00:02:07,560 dus een leeromgeving hebben gecreëerd. Ze kunnen in het onderhoud werken, we hebben 27 00:02:07,640 --> 00:02:11,040 een prachtig park en daarnaast de dienstverlening, dus dat is meer 28 00:02:11,160 --> 00:02:15,960 ondersteunende diensten naar gasten. En dan vier dagen in de week lopen ze hier stage. 29 00:02:16,280 --> 00:02:22,920 *Muziek speelt* 30 00:02:23,480 --> 00:02:27,760 Ja, wat ik in het kasteel doe is: vaak achter de schermen zijn de mensen aan 31 00:02:27,880 --> 00:02:33,680 het vergaderen en dan zorg ik dat de koffie en thee op het buffet komt te staan. 32 00:02:33,760 --> 00:02:41,040 Ik leer bij horeca bedienen en gasten helpen. Ik vind het leuk om het vak 33 00:02:41,200 --> 00:02:45,840 waar ik voor gekozen heb, heel goed uit te voeren en de gasten te helpen. 34 00:02:46,120 --> 00:02:51,960 Gasten blij maken, daar word ik heel blij van. - Wat ik heel erg leuk vind is de rondleidingen 35 00:02:52,040 --> 00:02:58,560 en de grote dingen. Dat je echt weer voor andere mensen bezig bent en dat vind ik wel heel gaaf. 36 00:02:58,880 --> 00:03:02,600 Toch kunnen zeggen: hé, wij hebben geholpen met een bruiloft 37 00:03:02,680 --> 00:03:09,560 of we hebben het hotel schoon gemaakt voor gasten. Dat geeft zo'n lekkere opkikker 38 00:03:09,680 --> 00:03:14,800 of zo'n goed gevoel dat ook jij voor anderen iets kan doen. 39 00:03:16,440 --> 00:03:19,600 *Muziek speelt* 40 00:03:19,880 --> 00:03:24,520 Behalve dat ze hier op Parc Spelderholt werken en leren, wonen ze hier ook op een campus. 41 00:03:24,680 --> 00:03:31,080 En dat is van enorm belang. Allereerst zien we bij een deel van de ouders dat zij uit liefde 42 00:03:31,160 --> 00:03:34,880 en zorg toch de neiging hebben om een deel over te nemen van hun kind. 43 00:03:35,000 --> 00:03:38,960 Daarom is het belangrijk dat deze jongeren onder de vleugels van hun ouders vandaan komen, 44 00:03:39,120 --> 00:03:43,880 geconfronteerd worden met begeleiders die anders naar ze kijken en ook meer van ze verwachten. 45 00:03:44,080 --> 00:03:48,480 Woonbegeleiders kunnen hem heel erg direct benaderen en daar moet hij echt op reageren. 46 00:03:48,600 --> 00:03:50,960 Hij zou dan nog wel eens in z'n schulp kunnen kruipen, 47 00:03:51,160 --> 00:03:54,880 maar hij wordt wel getriggered hier. Dus die ontwikkeling, die gaat natuurlijk 48 00:03:55,040 --> 00:03:58,320 vele malen beter dan wanneer hij de hele dag thuis zou zijn. 49 00:03:58,440 --> 00:04:00,760 Ook zijn spraak gaat daarop vooruit. 50 00:04:00,800 --> 00:04:07,120 Ze laten je vallen en opstaan. Je gaat op en neer en ze helpen je omhoog. 51 00:04:07,320 --> 00:04:10,840 Zo leer je ook van je fouten. Het is niet: Je hebt het fout gedaan, 52 00:04:10,920 --> 00:04:15,960 dus kom maar niet meer. Je leert opnieuw en je kunt met kleine stapjes vooruit. 53 00:04:16,040 --> 00:04:20,360 Het is belangrijk dat ze in andere sociale contexten komen, waarin ze ook meer uitgedaagd worden. 54 00:04:20,480 --> 00:04:23,160 En dat is natuurlijk spannend. Maar op het moment dat het lukt, 55 00:04:23,440 --> 00:04:28,520 krijgen deze jongeren daar echt een boost van. -Het belangrijkste is de persoonlijke ontwikkeling. 56 00:04:29,040 --> 00:04:34,920 Wie ben je, welke talenten heb je? De sociale interactie en de ontwikkeling op dat punt. 57 00:04:35,240 --> 00:04:41,400 Ik heb hier nu, in die twee jaar, al meer geleerd dan dat ik ooit had durven hopen eigenlijk. 58 00:04:41,640 --> 00:04:46,320 Het accepteren dat ik bepaalde dingen niet kan 59 00:04:46,600 --> 00:04:52,120 en dat je goed bent zoals jij bent en dat je niet je beperking bent. 60 00:04:52,240 --> 00:04:58,920 Die heb jij erbij gekregen en jij bent jij en de beperking die je hebt die is daar los van. 61 00:04:59,440 --> 00:05:05,480 *Muziek speelt* 62 00:05:06,040 --> 00:05:09,920 En daarnaast hebben ze dat ze dus vaardigheden leren in het wonen. 63 00:05:10,040 --> 00:05:15,200 Ik heb geleerd hoe ik mijn was moet doen, hoe ik mijn kamer op moet ruimen en ik heb ook 64 00:05:15,320 --> 00:05:21,040 de badkamer leren schoonmaken. - Ik vind het belangrijk dat ik het zelf kan, 65 00:05:21,120 --> 00:05:26,520 zodat ik geen hulp nodig heb. - Ze hebben een eigen studentenkamer. 66 00:05:26,680 --> 00:05:33,120 Ik woon in het het woonhuis met 15 mensen. We overleggen wie de was doet. 67 00:05:33,440 --> 00:05:39,560 Die doet dit en die doet dat. - Wat ik hier leer is eigenlijk om voor jezelf te zorgen. 68 00:05:39,760 --> 00:05:47,080 Het is belangrijk omdat voor later, als we hier weg zijn, dan ga je naar een ander woonhuis toe 69 00:05:47,200 --> 00:05:52,960 en dan wil je wel alles zelf kunnen doen. Het is belangrijk dat je je kamer schoon houdt, 70 00:05:53,160 --> 00:05:58,800 dat je netjes bent gekleed om op het werk aan te komen en dat je op tijd komt. 71 00:05:59,200 --> 00:06:06,760 Ik kan beter uit mezelf die taak doen, dan hoeven mijn ouders het niet te doen. 72 00:06:06,960 --> 00:06:10,560 Dan kunnen ze gewoon tv kijken en dan ga ik gewoon alles doen. 73 00:06:10,960 --> 00:06:13,640 *Muziek speelt* 74 00:06:14,120 --> 00:06:20,080 Wat ik ook zo belangrijk en heel goed van dit traject vind, is dat de doelen die in het werken worden gesteld, 75 00:06:20,240 --> 00:06:21,800 ook in het wonen worden gesteld. 76 00:06:21,920 --> 00:06:25,280 Mooi voorbeeld is dat in de opleiding wordt iets geleerd, bijvoorbeeld 77 00:06:25,400 --> 00:06:29,280 het vragen van hulp bij een bepaalde activiteit, daar heeft Tom best wel moeite mee. 78 00:06:29,480 --> 00:06:31,800 Maar als hij dan 's avonds in het woonhuis is en hij moet z'n was doen, 79 00:06:31,880 --> 00:06:37,880 moet hij ook hulp vragen. Dus eigenlijk 24 uur per dag wordt ie bijgestuurd op zijn te behalen doelen. 80 00:06:38,080 --> 00:06:42,400 Die groei en zelfstandigheid die we hier zien, is niet alleen waardevol voor de jongeren, 81 00:06:42,600 --> 00:06:45,480 die blijkt ook waardevol voor ouders, broers en zussen. 82 00:06:45,640 --> 00:06:48,200 In de eerste plaats brengt het ons als ouders dat we heel trots zijn. 83 00:06:48,280 --> 00:06:52,240 Want we zien hoe hij vooruit gaat en hoe hij een heleboel dingen zelf kan doen. 84 00:06:52,320 --> 00:06:56,560 Dat het een veilig gevoel is als ik steeds meer een stap terug kan doen. 85 00:06:56,720 --> 00:07:02,160 Ooit ben ik er niet meer en moet Fabian eigenlijk zelf doorgaan en dan moet ie wel alle 86 00:07:02,240 --> 00:07:06,040 knowhow hebben om in de maatschappij z'n plaatsje te kunnen kunnen verwerven. 87 00:07:06,120 --> 00:07:11,960 Zodat hij zelf zelfstandig kan wonen. Misschien kan hij zelfstandig reizen met 88 00:07:12,080 --> 00:07:17,080 openbaar vervoer, hij kan zelfstandig taken uitvoeren bij z'n werkomgeving. 89 00:07:17,360 --> 00:07:22,120 *Muziek speelt* 90 00:07:22,720 --> 00:07:27,240 We zien dat veel van de oud studenten nu tevreden tot heel tevreden zijn met het eigen leven. 91 00:07:27,360 --> 00:07:30,080 We zien ook dat een aantal van hen zich nog verder ontwikkeld heeft, 92 00:07:30,200 --> 00:07:35,760 nog zelfstandiger geworden is. Tegelijkertijd zien we ook een aantal studenten terugvallen. 93 00:07:35,960 --> 00:07:39,640 In het onderzoek hebben we gezien dat dat heel veel te maken heeft met hoe ze benaderd worden. 94 00:07:40,000 --> 00:07:43,240 Bij een deel van deze studenten zien we dat er echt sprake is van ondervraging. 95 00:07:43,360 --> 00:07:47,480 Om een voorbeeld te geven: één van de oud studenten heeft hier op Parc Spelderholt geleerd 96 00:07:47,600 --> 00:07:50,040 om zelf de was te doen en daar was hij enorm trots op. 97 00:07:50,240 --> 00:07:53,400 In zijn nieuwe woongroep mag hij dat niet meer en waarom niet? 98 00:07:53,600 --> 00:07:57,320 Omdat hij in een groep woont met een aantal andere bewoners die een wat lager niveau hebben. 99 00:07:57,600 --> 00:08:01,480 En de begeleiders durven het niet aan, omdat ze bang zijn dat die jongeren het dan ook willen. 100 00:08:01,760 --> 00:08:04,600 Wat dus heel belangrijk is, is dat we ook in het vervolg 101 00:08:04,680 --> 00:08:08,400 op deze opleiding de mogelijkheden blijven zien van deze jongeren. 102 00:08:08,520 --> 00:08:12,440 Ze stimuleren om zich te blijven ontwikkelen en van alles van ze verwachten. 103 00:08:12,560 --> 00:08:14,920 *Muziek speelt* 104 00:08:15,280 --> 00:08:20,560 Het is essentieel dat deze jongeren de kans krijgen om te laten zien wat ze kunnen, 105 00:08:20,720 --> 00:08:23,480 hun talenten kunnen ontwikkelen, dat we ze serieus nemen, 106 00:08:23,560 --> 00:08:27,720 dat we naar luisteren en dat zij recht hebben om een zinvol leven te leiden. 107 00:08:27,760 --> 00:08:31,680 We hebben allemaal recht, als we ons kunnen ontwikkelen, om een opleiding te volgen. 108 00:08:31,960 --> 00:08:35,280 Deze jongeren zijn dus op hun achttiende echt nog niet uitontwikkeld 109 00:08:35,360 --> 00:08:39,520 en ze verdienen een maatschappij die daar oog voor heeft en alles uit hen wil halen. 110 00:08:39,680 --> 00:08:44,440 Ik ben blij dat ik hier vier jaar mag zijn, want dan kan ik nog meer leren. 111 00:08:45,200 --> 00:08:51,520 Ik ben het meest trots op dat ik hier gewoon student ben en mijn vak kan uitvoeren, 112 00:08:51,840 --> 00:08:54,880 dat ik zelf kan wonen en hoe ver ik nu ben. 113 00:08:54,880 --> 00:08:59,480 Mijn ouders vinden dat ik volwassen ben geworden. 114 00:08:59,960 --> 00:09:04,200 Ik ben blij dat mijn ouders de Academie Spelderholt hebben gevonden voor mij. 115 00:09:04,480 --> 00:09:08,560 Ik gun het iedereen om verder te leren en om verder te ontwikkelen. 116 00:09:09,440 --> 00:09:14,040 *Muziek speelt en fadet uit*