1 00:00:00,496 --> 00:00:03,664 Europees aanbesteden van de Jeugdwet en Wmo 2015. 2 00:00:03,872 --> 00:00:07,310 In Nederland heeft iedereen recht op goede zorg... 3 00:00:07,310 --> 00:00:10,816 afgestemd op de individuele behoefte en de lokale situatie. 4 00:00:11,392 --> 00:00:15,616 De benodigde zorg en ondersteuning wordt per gemeente ingekocht... 5 00:00:15,610 --> 00:00:19,088 en daarvoor moet vaak een contract worden gesloten met aanbieders. 6 00:00:19,408 --> 00:00:24,160 Hierbij zijn Europese regels van toepassing die voor problemen zorgen. 7 00:00:24,256 --> 00:00:27,936 We leggen dit uit door te kijken naar de vier grote knelpunten... 8 00:00:27,930 --> 00:00:31,616 die zich voordoen bij het toepassen van de Europese aanbestedingsregels op zorg... 9 00:00:31,664 --> 00:00:33,880 en ondersteuning in het sociaal domein. 10 00:00:35,536 --> 00:00:39,136 Emma is werkzaam bij een gemeente voor de inkoop van jeugdhulp. 11 00:00:39,130 --> 00:00:43,200 Ze werkte samen met een ervaren lokale aanbieder... 12 00:00:43,200 --> 00:00:50,544 naar volle tevredenheid van de gemeente, aanbieder en het belangrijkste, de cliënten. 13 00:00:51,440 --> 00:00:55,712 Helaas loopt het contract met deze aanbieder binnenkort af. 14 00:00:55,710 --> 00:00:58,720 Emma kan niet zomaar het contract verlengen... 15 00:00:58,720 --> 00:01:06,064 omdat zij dit volgens de Europese Aanbestedingsrichtlijn op de Europese markt moet aanbesteden... 16 00:01:06,144 --> 00:01:08,680 om internationale concurrentie mogelijk te maken. 17 00:01:08,680 --> 00:01:12,624 Deze procedure zorgt voor extra administratieve lasten voor Emma... 18 00:01:12,620 --> 00:01:14,400 en brengt hogere kosten met zich mee. 19 00:01:14,736 --> 00:01:20,320 Bovendien is de kans dat een Nederlandse aanbieder het contract wint groot... 20 00:01:20,512 --> 00:01:26,960 omdat het sociaal domein geen markt is, laat staan een Europese. 21 00:01:28,656 --> 00:01:34,064 Door de Europese regels moeten aanbieders concurreren. 22 00:01:34,320 --> 00:01:40,240 Een ander gevolg is dat aanbieders vaak een zo laag mogelijke prijs voor een contract bieden. 23 00:01:40,240 --> 00:01:43,184 Dit schaadt de samenwerking tussen deze twee partijen. 24 00:01:43,180 --> 00:01:48,880 Dit alles komt uiteindelijk niet ten goede aan goede zorg en ondersteuning voor de cliënt. 25 00:01:50,960 --> 00:01:54,128 Emma’s eerdere aanbieder heeft de aanbesteding niet gewonnen... 26 00:01:54,120 --> 00:01:57,424 en moet een groot deel van de werknemers ontslaan. 27 00:01:57,760 --> 00:02:02,944 Deze werknemers kunnen solliciteren bij een aanbieder in een andere gemeente... 28 00:02:02,940 --> 00:02:05,600 waardoor ze moeten verhuizen of forenzen... 29 00:02:05,600 --> 00:02:09,520 of ze solliciteren noodgedwongen bij de partij die de aanbesteding heeft gewonnen. 30 00:02:09,568 --> 00:02:12,688 Dat betekent vaak dat ze een lager salaris moeten accepteren... 31 00:02:12,680 --> 00:02:16,944 omdat deze zorgaanbieder een zo laag mogelijke prijs heeft geboden om de aanbesteding te winnen... 32 00:02:16,944 --> 00:02:22,030 en dus minder te besteden heeft voor dezelfde dienstverlening. 33 00:02:22,432 --> 00:02:28,960 Hierdoor haken sommige zorgmedewerkers af en gaan kennis en ervaring verloren. 34 00:02:31,320 --> 00:02:33,888 Zorg en ondersteuning in het sociaal domein is persoonlijk. 35 00:02:34,160 --> 00:02:38,496 Cliënten en zorgmedewerkers bouwen een vertrouwensband op. 36 00:02:38,944 --> 00:02:44,384 Helaas heeft het winnen van de aanbesteding door een nieuwe aanbieder ernstige gevolgen... 37 00:02:44,380 --> 00:02:50,432 voor cliënt Alex, die in een jeugdzorginstelling woont en die naar een andere instelling zal moeten verhuizen. 38 00:02:50,576 --> 00:02:55,904 Daarmee verliest hij de persoonlijke band met zijn aanbieder, wat veel onrust geeft. 39 00:02:56,544 --> 00:02:59,216 Het moeten volgen van de Europese aanbestedingsregels... 40 00:02:59,210 --> 00:03:02,960 kan de verlening van zorg en ondersteuning in het sociaal domein stevig verstoren. 41 00:03:02,960 --> 00:03:06,144 Het heeft nadelige gevolgen voor administratieve lasten... 42 00:03:06,140 --> 00:03:09,936 persoonlijke relaties die werden opgebouwd, werkgelegenheid... 43 00:03:09,930 --> 00:03:12,624 en het bieden van de best mogelijke zorg en ondersteuning. 44 00:03:12,720 --> 00:03:16,432 De huidige regels zijn niet efficiënt en niet effectief... 45 00:03:16,512 --> 00:03:18,640 en daarom moeten ze worden aangepast. 46 00:03:19,008 --> 00:03:25,904 De Nederlandse overheid wil daarom de huidige Europese richtlijn zo snel mogelijk evalueren... 47 00:03:25,900 --> 00:03:28,480 en bekijken welke regels verbeterd kunnen worden... 48 00:03:28,480 --> 00:03:33,440 zodat de regels toegespitst worden op het verlenen van de best mogelijke zorg en ondersteuning... 49 00:03:33,440 --> 00:03:35,888 waarbij het welzijn van de cliënt voorop staat.