1 00:00:02,227 --> 00:00:07,340 De wet vereenvoudiging beslagvrije voet.  Dat klinkt eenvoudig maar dat is het allerminst.  2 00:00:08,090 --> 00:00:12,860 Je hebt vast over deze wet gehoord of er mee  te maken in je werk. Ik ben Wendelien Wouters 3 00:00:12,860 --> 00:00:18,020 en in deze video gaan we in op de zaken waarmee  de burger te maken krijgt als er beslag wordt gelegd   4 00:00:18,020 --> 00:00:24,110 en ook hoe we dat als keten uitvoeren.  In het volgende fragment verteld Carry Goedhart   5 00:00:24,110 --> 00:00:27,517 van Sociale Zaken en Werkgelegenheid er meer over. 6 00:00:27,517 --> 00:00:32,040 Ik sprak laatst een aannemer  die vertelde over drie van zijn medewerkers 7 00:00:32,040 --> 00:00:36,326 die te maken hadden met loonbeslag en hoe hij daar als werkgever   8 00:00:36,326 --> 00:00:40,730 zo goed mogelijk in probeerde te opereren.   Het was eigenlijk een afschuwelijk verhaal.  9 00:00:40,730 --> 00:00:45,890 Ze waren tot wanhoop toe gedreven omdat ze zich niet  meer in staat voelden om hun maandelijkse vaste lasten   10 00:00:45,890 --> 00:00:51,740 te betalen en hun boodschappen te kunnen doen.  Dat is één van de redenen dat ik zo blij ben dat we   11 00:00:51,740 --> 00:00:55,910 met de vereenvoudigde beslagvrije voet in ieder  geval het minimum voor mensen kunnen garanderen. 12 00:00:55,910 --> 00:01:01,070 Dat op een heldere en eenduidige manier  kunnen vaststellen. In de oude situatie was 13 00:01:01,070 --> 00:01:06,752 was het zo dat soms wel tot 75% van de gevallen de beslagvrije voet verkeerd werd vastgesteld.  14 00:01:06,752 --> 00:01:11,870 Waardoor mensen in zulke problemen kwamen. Gelukkig is het zo met de nieuwe situatie   15 00:01:11,870 --> 00:01:16,640 dat we niet meer afhankelijk zijn van informatie  die mensen zelf hoeven aan te leveren maar dat   16 00:01:16,640 --> 00:01:21,500 we het uit systemen kunnen halen. Dat we die  systemen ook hebben en goede afspraken hebben   17 00:01:21,500 --> 00:01:27,306 in de ketensamenwerking. De vereenvoudigde   beslagvrije voet vind ik een beetje misleidende term.   18 00:01:27,306 --> 00:01:33,164 Het is best ingewikkeld allemaal maar gelukkig hebben we jullie daarbij in de dagelijkse praktijk  19 00:01:33,164 --> 00:01:38,240 om te zorgen dat in die verschillende  organisaties die met elkaar samenwerken.    20 00:01:38,240 --> 00:01:43,333 met die verschillende systemen in ieder geval die  beslagvrije voet gegarandeerd blijft voor de mensen.   21 00:01:43,333 --> 00:01:47,431 Zodat ze niet verder in de ellende en de  betalingsachterstanden terecht komen.    22 00:01:47,431 --> 00:01:52,175 Met de keten bedoelt Carry de partijen die samen de keten voor derdenbeslag vormen.   23 00:01:52,175 --> 00:01:58,627 Dat zijn het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,   verantwoordelijkvoor de wet en de uitvoering. 24 00:01:58,787 --> 00:02:09,170 Welke wordt gedaan door De Belastingdienst, UWV, SVB, LBIO  CJIB en de VNG die vertegenwoordigt alle gemeenten   25 00:02:09,170 --> 00:02:14,960 inclusief de unie van waterschappen. Én natuurlijk  de gerechtsdeurwaarders, vertegenwoordigd    26 00:02:14,960 --> 00:02:21,400 door de KBvG. Er zijn ook verschillende departementen  betrokken van de ministeries van Financiën,   27 00:02:21,650 --> 00:02:28,627 Rechtsbescherming en Justitie en Veiligheid. Al met al een groot aantal partijen die een rol speelt in deze keten. 28 00:02:28,627 --> 00:02:34,115 Voordat de burger met de beslagvrije voet te maken krijgt is er vaak al een heel proces in werking. 29 00:02:34,204 --> 00:02:39,582 Er zijn aanmaningen gestuurd, vaak pogingen gedaan om contact te krijgen met de schuldenaar. 30 00:02:40,000 --> 00:02:44,795 Of er zijn instanties benaderd voor gegevens. Dat proces verschilt per ketenpartij. 31 00:02:44,795 --> 00:02:49,550 Ook hun rol in de keten is niet altijd gelijk. Bijvoorbeeld, De Belastingdienst    32 00:02:49,550 --> 00:02:55,580 kan in de keten zowel de rol van beslaglegger als  derde beslagene hebben. En UWV heeft naast deze   33 00:02:55,580 --> 00:03:00,509 twee rollen nog een rol namelijk als gegevens  leverancier vanuit de Polisadministratie.   34 00:03:00,509 --> 00:03:06,685 De rol van gerechtsdeurwaarders is ook anders, zij  voeren op basis van een titel het invorderingsproces uit   35 00:03:06,685 --> 00:03:12,205 of doen dat direct voor een ketenpartij zoals een gemeente. Naast het beslag op   36 00:03:12,205 --> 00:03:17,540 inkomen kan het ook gaan om beslag op toeslagen of  wordt er een overheidsvordering uitgevoerd.   37 00:03:17,540 --> 00:03:23,150 In alle gevallen moet de beslaglegger rekening houden met  de beslagvrije voet. Daarvoor zijn er 3 uniforme   38 00:03:23,150 --> 00:03:28,948 incasso instrumenten, dat zijn: De rekentool die de beslagvrije voet berekent  39 00:03:28,948 --> 00:03:35,600 de modelmededeling die naar de burger wordt verstuurd en  de coördinerend deurwaarder en eigenlijk is er nog   40 00:03:35,600 --> 00:03:41,330 een vierde namelijk de rekentool voor schuldenaren  op het de burgerportaal met deze rekentool kan de   41 00:03:41,330 --> 00:03:46,776 schuldenaar zelf de modelmededeling controleren. Waarom is dat controleren belangrijk?   42 00:03:46,776 --> 00:03:53,300 Het kan zijn dat gegevens niet kloppen en er recht is op  een hogere beslagvrije voet. In de rekentool kan   43 00:03:53,300 --> 00:03:59,180 de schuldenaar de informatie stapsgewijs invoeren.  De rekentool rekent met eventueel nieuwe gegevens   44 00:03:59,180 --> 00:04:04,250 een nieuwe beslagvrije voet uit. De schuldenaar  heeft altijd het recht om een verzoek voor   45 00:04:04,250 --> 00:04:10,220 een herberekening te doen bij de beslaglegger. Hoe  dat werkt is te vinden op het burgerportaal.   46 00:04:10,220 --> 00:04:15,680 Neem er zeker een kijkje en wijs andere professionals  op het burgerportaal. Zo is er ook voor werkgevers   47 00:04:15,680 --> 00:04:20,720 informatie te vinden. De schuldenaar heeft al  met al een betere bescherming en meer controle.   48 00:04:20,720 --> 00:04:26,860 Beslagleggers zijn ook beter in staat om rechtvaardig  te innen, daar zit de kracht van deze wet.   49 00:04:27,880 --> 00:04:33,920 Doordat het bestaansminimum wordt geborgd bij hen  die wel kunnen betalen of nog niet de schuldhulp in willen.   50 00:04:33,920 --> 00:04:38,920 De rekentool is een uniforme voorziening  die alle ketenpartijen gebruiken. Hoe dat in elkaar   51 00:04:38,920 --> 00:04:43,057 zit vertelt David Lambregts van het   Ketenbureau van het ministerie.  52 00:04:43,057 --> 00:04:47,890 Een belangrijk onderdeel voor de implementatie van de   vereenvoudiging beslagvrije voet is het ontwikkelen van  53 00:04:47,890 --> 00:04:52,870 een geautomatiseerde rekentool die de beslagvrije  voet berekend. Daarom heeft SZW een set van   54 00:04:52,870 --> 00:04:59,230 rekenregels ontwikkeld die gebruikt zijn om deze  rekentools te ontwikkelen. Het zijn er uiteindelijk    55 00:04:59,230 --> 00:05:04,750 4 geworden die allemaal synchroon zijn en dezelfde  uitkomst geven. In de oude situatie moest de burger   56 00:05:04,750 --> 00:05:09,070 zelf heel veel informatie aanleveren op basis  waarvan de beslagvrije voet berekend werd.   57 00:05:09,070 --> 00:05:14,290 Dat gebeurde niet altijd en daarom werd de bvv vaak  verkeerd vastgesteld. Nu kan een beslaglegger   58 00:05:14,290 --> 00:05:20,860 zelf gekoppeld aan een rekentool de beslagvrije  voet berekenen of laten berekenen. De rekentool   59 00:05:20,860 --> 00:05:27,340 raadpleeg daarvoor de BRP om de woonsituatie  op te halen, vervolgens raadpleegt de rekenmodule   60 00:05:27,340 --> 00:05:32,470 ook de UWV-polis om de inkomsten gegevens op te halen. En kan dan aan de hand van die gegevens   61 00:05:32,470 --> 00:05:38,290 de volledige beslagvrije voet goed berekenen.  Er wordt dan een modelmededeling gegenereerd.   62 00:05:39,100 --> 00:05:43,750 Deze modelmededeling bevat alle gegevens die  gebruikt zijn om de bvv te berekenen en bevat   63 00:05:43,750 --> 00:05:50,020 ook de vastgestelde beslagvrije voet. Die model-  mededeling gaat naar de burger toe, zodat hij of zij  64 00:05:50,020 --> 00:05:55,180 deze ook kan inzien en kan controleren. Als  hij het echt wil controleren is er de mogelijkheid   65 00:05:55,180 --> 00:06:00,670 om het via de burgerportaal alle gegevens in te  voeren en het na te kijken of dat klopt.    66 00:06:00,670 --> 00:06:05,200 Als er iets niet klopt of zou ontbreken kunnen  aanvullende gegevens worden aangeleverd    67 00:06:05,200 --> 00:06:10,340 aan de beslagleggende partij. Zodat de bvv kan  worden aangepast. Er ontstaat dan een situatie   68 00:06:10,340 --> 00:06:14,474 dat de beslagvrije voet voor alle beslaglegging  altijd correct wordt vastgesteld.    69 00:06:14,474 --> 00:06:17,220 Dat is het doel van deze hele wetgeving. 70 00:06:17,220 --> 00:06:22,267 Het derde instrument is de coördinerend deurwaarder ofwel CDW. 71 00:06:22,267 --> 00:06:25,781 Die ontzorgt de burger die daardoor  één aanspreekpunt heeft.   72 00:06:25,781 --> 00:06:30,269 Oscar Jans is gerechtsdeurwaarder en vertelt je hoe dit instrument werkt.   73 00:06:30,455 --> 00:06:34,090 Met de inwerkingtreding van de wet vereenvoudiging beslagvrije voet is een hele    74 00:06:34,090 --> 00:06:39,300 nieuwe persoon geïntroduceerd. De coördinerende  deurwaarder. Hij is een hele centrale persoon in het   75 00:06:39,300 --> 00:06:44,100 beslaglegging proces. Hij is namelijk degene die de  beslagvrije voet namens alle beslagleggende partijen  76 00:06:44,100 --> 00:06:50,880 vast stelt voor de beslagene. Daarnaast  is hij degene die de gelden van de derde int en   77 00:06:50,880 --> 00:06:56,640 aan iedereen verdeeld met inachtneming van   preferentie die er eventueel is. Daarnaast is hij   78 00:06:56,640 --> 00:07:02,370 een heel belangrijk aanspreekpunt. In eerste instantie  voor de beslagene. Maar ook voor de derde en   79 00:07:02,370 --> 00:07:08,430 alle andere beslagleggende partijen. Waar we eindelijk  vanaf zijn is de situatie dat de beslagvrije voet   80 00:07:08,430 --> 00:07:13,830 door alle verschillende beslagleggers individueel  wordt vastgesteld. Maar wat natuurlijk is gebleven   81 00:07:13,830 --> 00:07:20,190 is dat er iemand moet zijn die de gelden int  en verdeeld. Wie wordt nou de coördinerende   82 00:07:20,190 --> 00:07:25,650 deurwaarder? Eigenlijk is dat vrij eenvoudig. De  gerechtsdeurwaarder die het eerste executoriale beslag    83 00:07:25,650 --> 00:07:31,050 heeft gelegd, die wordt normaal gesproken de coördineerde  deurwaarder. Er zijn uitzonderingen. Als een ander  84 00:07:31,050 --> 00:07:35,790 dan een gerechtsdeurwaarder het beslag  heeft gelegd voor een vordering met een veel hogere   85 00:07:35,790 --> 00:07:40,110 preferentie. Dan maakt het niet uit of er  daarna nog een deurwaarder komt die een ander   86 00:07:40,110 --> 00:07:45,436 beslag heeft gelegd. Dan blijft die eerste  beslagleggende partij de coördinerend deurwaarder. 87 00:07:45,436 --> 00:07:50,070 Een andere grote uitzondering is De Belastingdienst. Als die tussendoor komt met een   88 00:07:50,070 --> 00:07:55,920 vordering met een hele hoge preferentie en hij doet  een loonvordering. Dan zal het coördinerend   89 00:07:55,920 --> 00:08:00,780 deurwaarderschap overgaan naar De Belastingdienst. Belangrijk om te weten is dat het coördinerend   90 00:08:00,780 --> 00:08:05,220 deurwaarderschap eigenlijk alleen maar van belang is  in beslag situaties. Als er verrekend wordt door   91 00:08:05,220 --> 00:08:09,480 een partij is er geen coördinerend deurwaarder.   Iemand die verrekend die doet dat eigenlijk   92 00:08:09,480 --> 00:08:14,423 alleen maar voor zijn eigen vordering. Dus niet namens alle andere beslagleggende partijen.   93 00:08:14,423 --> 00:08:18,660 Het coördinerend deurwaarderschap kan dus worden  overgedragen van de ene beslagleggende partij   94 00:08:18,660 --> 00:08:23,400 na de ander. Dat is soms op basis van de wet  en soms omdat er simpelweg andere afspraken   95 00:08:23,400 --> 00:08:27,210 worden gemaakt. Het is dan natuurlijk heel  erg belangrijk dat goed gecommuniceerd wordt.   96 00:08:27,210 --> 00:08:32,490 In eerste instantie natuurlijk naar de beslagene. Maar ook naar de derde toe, hij is immers degene   97 00:08:32,490 --> 00:08:37,929 die de betalingen verricht. Er is natuurlijk al veel geregeld in de wet over coördinerend deurwaarderschap.    98 00:08:37,929 --> 00:08:41,525 Toch zijn er nog wel aanvullende  afspraken gemaakt in afsprakenkader   99 00:08:41,525 --> 00:08:45,820 tussen de verschillende beslagleggende  partijen. Die zijn allemaal tijdelijk want   100 00:08:45,820 --> 00:08:49,780 straks als het goed is komt er een nieuwe  wet waarin de informatievoorziening nog   101 00:08:49,780 --> 00:08:53,369 beter wordt geregeld. Zodat het beter en makkelijker is om 102 00:08:53,369 --> 00:08:56,105 het coördinerend deurwaarderschap goed uit te voeren. 103 00:08:56,372 --> 00:09:01,471 Begin 2021 is de wet in werking getreden. De stappen die gezet zijn 104 00:09:01,471 --> 00:09:07,004 zorgen ervoor dat voor de grootste groep schuldenaren een juist beslagvrije voet wordt vastgesteld. 105 00:09:07,004 --> 00:09:12,178 In dat proces zal nog verder verbeterd worden en is samenwerken een belangrijk onderdeel. 106 00:09:12,178 --> 00:09:18,713 Binnen en buiten de keten. Het Ketenbureau van het  ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid 107 00:09:18,713 --> 00:09:23,410 is onze organisatie waar dat samen komt. Dank je wel voor je tijd en deel 108 00:09:23,410 --> 00:09:29,315 deze video zeker ook met collega's die werkzaam  zijn in de invordering of de schuldenaanpak.