1 00:00:04,320 --> 00:00:08,919 Ik ben Josine, de moeder van Guusje, Sammie en Rijk. 2 00:00:09,679 --> 00:00:14,720 Guusje heeft Kortedarmsyndroom. Dat betekent dat haar dunne darm te kort is… 3 00:00:14,720 --> 00:00:20,160 om voldoende voedingsstoffen op te nemen om te kunnen groeien en de dag door te komen. 4 00:00:20,280 --> 00:00:23,600 Daarom krijgt zij ’s nachts voeding via een infuus. 5 00:00:23,719 --> 00:00:27,519 Om deze zorg te kunnen leveren ontvangen wij een PGB. 6 00:00:29,440 --> 00:00:31,399 Ik ben Sonja Jimidar 7 00:00:31,399 --> 00:00:38,200 Ik krijg een AOW en ik krijg daar ook een aanvulling op. 8 00:00:38,439 --> 00:00:40,079 AIO-aanvulling. 9 00:00:41,119 --> 00:00:47,439 Dat is voor mijn levensonderhoud. Alle beetjes helpen wel. 10 00:00:49,560 --> 00:00:55,520 Het PGB betekent eigen regie. Dus de mogelijkheid om zelf je dag in te kunnen plannen. 11 00:00:55,520 --> 00:01:00,679 Niet afhankelijk te zijn van andere mensen die de zorg komen leveren. 12 00:01:00,840 --> 00:01:02,960 Zij ziet zichzelf als een gewoon kind. 13 00:01:02,960 --> 00:01:08,159 Als hier elke dag zorgverleners over de vloer zouden komen, want dat zou het alternatief zijn… 14 00:01:08,159 --> 00:01:10,439 dan zou zij wel een ander zelfbeeld hebben. 15 00:01:12,400 --> 00:01:18,799 Het mooie aan het werken voor de SVB vind ik dat je werkt voor een maatschappelijk belang. 16 00:01:18,799 --> 00:01:27,280 Wij keren maandelijks voor bijna zes miljoen mensen een substantieel deel van hun inkomen uit. 17 00:01:27,519 --> 00:01:30,239 Dat is een hele grote verantwoordelijkheid. 18 00:01:31,040 --> 00:01:36,280 Dat vertrouwen is natuurlijk heel belangrijk. Niet altijd is de regelgeving goed toepasbaar. 19 00:01:36,280 --> 00:01:40,760 Om die reden kijken we wat wij in sommige situaties nog meer voor een burger kunnen betekenen. 20 00:01:40,760 --> 00:01:45,200 Kunnen wij contact opnemen met een ketenpartner? Of ergens anders een uitvraag doen? 21 00:01:45,200 --> 00:01:50,480 Dus ook echt met de burger in gesprek gaan: wat heeft hij nodig en wat kan de SVB daarin betekenen. 22 00:01:50,480 --> 00:01:52,799 We proberen dat stukje maatwerk te bieden. 23 00:01:52,920 --> 00:01:56,120 De SVB heeft onze salarisadministratie overgenomen. 24 00:01:56,120 --> 00:02:00,640 En ik kan online heel makkelijk uren declareren elke maand. 25 00:02:00,799 --> 00:02:04,040 Daardoor kunnen wij ons focussen op de dingen thuis. 26 00:02:04,879 --> 00:02:09,360 Het belangrijkste vind ik dat als ik bel, ze kennis van zaken hebben. 27 00:02:10,400 --> 00:02:15,080 De grootste verandering waar we in het huidige tijdperk rekening mee moeten houden… 28 00:02:15,080 --> 00:02:20,759 is dat de informatievoorziening heel anders geworden is. 29 00:02:21,159 --> 00:02:25,840 Ik kan alleen met m’n mobiel omgaan, maar een computer niet. 30 00:02:26,039 --> 00:02:28,840 Kleine dingetjes doe ik zelf. 31 00:02:28,840 --> 00:02:35,479 Voor dingen die moeilijk zijn vraag ik mijn dochter Nazrien of mijn zoon om te bellen. 32 00:02:35,479 --> 00:02:41,639 Op zich wordt er niet heel veel gebeld. Eén keer aangevraagd is al voldoende. 33 00:02:41,639 --> 00:02:45,319 Het is heel fijn dat zij zich geen zorgen hoeft te maken. 34 00:02:45,319 --> 00:02:50,639 Voor een organisatie als de SVB, die zijn diensten vooral verleend op de achtergrond… 35 00:02:50,840 --> 00:02:56,479 is het ook belangrijk om als ketenpartner goed te integreren met andere overheidspartijen. 36 00:02:56,479 --> 00:02:59,400 Om als één overheid naar buiten te treden. 37 00:02:59,400 --> 00:03:03,599 Daarnaast moeten we ons ook richten op de leefwereld van de burger. 38 00:03:03,599 --> 00:03:09,000 Dus dat een burger ook kan zeggen: ‘Hey Google, wanneer krijg ik m’n AOW.’ 39 00:03:09,439 --> 00:03:14,400 Door een mensgerichte aanpak kunnen we die betrouwbare dienstverlener blijven.