Deze animatie informeert over hoe je een aanbieding duidelijk en eenvoudig kan houden voor alle deelnemers. Beeldtitel: Beter aanbesteden, aanbesteden met respect voor elkaar. VOICE-OVER: "Een aanbestedings- of inkooptraject vergt een grote inspanning. Voor aanbestedende partijen en voor inschrijvers. Het is daarom belangrijk dat je oog hebt voor elkaars belangen. Je kunt de ander veel werk bezorgen, of besparen. Waar voor je geld. Daar draait het om bij inkopen en aanbesteden. Maar hoe bereik je dat? Tessa is facilitair directeur bij de provincie en wil graag goede koffie voor een eerlijke prijs. Robin is barista en verkoopt bonen en onderhoudt koffiemachines. Nadia is inkoper van de gemeente. Ze houdt van duidelijkheid en weet dat ze een aanbesteding eenvoudig moet houden. Wat is de essentie? Ze geeft inschrijvers, zoals Robin voldoende tijd en ruimte om een goed voorstel te doen. Op haar beurt verdiept Robin zich goed in de opdracht en maakt gebruik van de dialoogmomenten in deze aanbesteding. Bij het uitschrijven van de aanbesteding verplaatst Nadia zich in de inschrijvers. Hoe zou zij zelf inschrijven op haar vraag? Als zij bepaalde eisen als barrière ziet, zullen inschrijvers dit ook ervaren. Ze houdt dus haar eigen aanbesteding eens goed tegen het licht. Zijn de gunningscriteria echt relevant? En zo geformuleerd dat ze de beste leverancier kiest? Is de planning haalbaar voor inschrijvers? Zijn de eisen realistisch en sluiten ze innovatieve oplossingen niet uit? Nadia vindt het daarom verstandig om van tevoren met ondernemers in gesprek te gaan die haar een beeld geven van de mogelijkheden en de onmogelijkheden van haar vraag. Nadia ontvangt daardoor beter passende inschrijvingen waarin Robin de ruimte krijg haar expertise in te brengen. Hierdoor kan Tessa haar collega's naast goede koffie, ook cappuccino's met havermelk en een shotje espresso aanbieden. Winst voor iedereen!" Beeldtekst: Meer weten? Ga naar onze website pianoo.nl/beter-aanbesteden De logo's van VNG, VNO NCW, Ministerie van Economische Zaken en Klimaat, MKB Nederland en Pianoo verschijnen.