(Snel opeenvolgende beelden van onder andere bouwwerkzaamheden. Voice-over:) OPGEWEKTE MUZIEK De Rijksoverheid ondersteunt publieke en private opdrachtgevers met samenwerking bij inkoopvraagstukken. Met begeleiding van Rijkswaterstaat en PIANOo, 't Expertisecentrum Aanbesteden, hebben opdrachtgevers zich verenigd in Buyer Groups om zo duurzame verandering met de markt te bewerkstelligen. We hebben gekozen om de Buyer Groups in het leven te roepen, omdat we uit eerdere instrumenten, zoals een leernetwerk, hebben geleerd: het belang van samenwerken, maar ook het belang van echt aan de slag gaan. Die twee dingen komen bij de Buyer Groups mooi bij elkaar. De Buyer Groups, dat zijn allemaal opdrachtgevers. We leren van elkaar, dat is wel heel mooi, en we delen de kennis om ook te zorgen dat we aannemers kunnen stimuleren om duurzaam materieel te gaan kopen en te gaan inzetten. Het is samenwerken met uiteindelijk een concreet resultaat, namelijk een aanbesteding die duurzamer is dan daarvoor, en hoe doe je dat? Nou, kijk, wij hebben een enorme uitdaging in de sector op het gebied van duurzaamheid, circulariteit. We hebben de mond ervan vol, maar ja, wat betekent dat in de praktijk? Niet alleen waterschappen doen mee, maar ook provincies, gemeenten, Rijkswaterstaat. Je leert veel van elkaar. Doordat partijen in een Buyer Group samenwerken, kunnen ze hun inkoopkracht samenbrengen. Ook hun kennis van de markt kunnen ze samenbrengen. Ze kunnen gezamenlijk ook marktverkenning doen. We zijn vooral gaan kijken op welke punten we elkaar aanvulden, wat het kennisniveau ook van iedereen was. Je hebt eigenlijk twee soorten deelnemers. Je hebt de deelnemers die willen weten: ik wil wel aan de slag met circulair inkopen, maar hoe dan? Die kunnen daar echt komen om dingen te leren. En je hebt de koplopers die weten hoe, maar die niet in hun eentje die hele markt kunnen aanpakken. Door samen te werken in zo'n Buyer Group, kunnen die echt stappen gaan zetten. We zijn binnen Brabant al een aantal jaar op een andere manier aan het uitvragen. Dat betekent: geïntegreerde contracten waarbij aannemers zelf met duurzame innovaties kunnen komen. Als je bijvoorbeeld elektrisch of een bepaalde brandstof gebruikt, dan kun je daar wel op scoren in je aanbestedingen. Door deze initiatieven worden er eigenlijk verbindingen gelegd met ondernemers die ook hun nek willen uitsteken. Ja, er zullen een aantal mensen bereid moeten zijn om ervaring op te doen, om te leren, om fouten te maken. Dat moet aan de opdrachtgeverskant en dat moet aan de ondernemerskant. Ik ben Johan Mus. Ik ben de piloot van deze elektrische veegwagen, de eerste in Nederland. Het belangrijkste is dat ze kunnen zien nu dat hij er is. Dat het niet iets is van, joh, we moeten daarnaartoe, maar het is er al. We hebben heel wat problemen gehad, die hebben we overwonnen. Het worden steeds minder probleempjes die je tegenkomt, waardoor je eigenlijk steeds dichter bij de praktijk komt om een volledig elektrische auto te hebben. We hebben nu een aantal aanbestedingen gedaan van zowel spoorwerk als civiel werk, waar we zero-emissiebouwplaatsen als gunstcriterium hebben ingezet, en wat ook het verschil gemaakt heeft. Dat dus een partij wat duurder is, maar omdat we een gunningsvoordeel gegeven hebben, wordt het werk toch op een duurzame manier uitgevoerd. Dat is echt wel een winsituatie. Wat ik mooi vind, is dat doordat opdrachtgevers laten zien van, laten we nou eens samen gaan proberen om wat nieuwe stappen te zetten, dat ze daar de ondernemers in meenemen. Dan blijkt er toch meer mogelijk dan dat je op voorhand denkt. (Aldus Nico Willemse.) In de afgelopen twee jaar zijn we geslaagd diverse succesvolle Buyer Groups te starten. Bijvoorbeeld op het gebied van beton en asfalt waar minder CO2 bij vrijkomt. Maar ook op het gebied van schoolgebouwen, waterzuivering, zero-emission-bouwmachines en bewegwijzering hebben de Buyer Groups uitstekende resultaten behaald. En nog steeds komen er nieuwe Buyer Groups bij. (Carla Vosmaer:) Als je deelneemt aan een Buyer Group, dan heb je een netwerk waarmee je vragen kan stellen van: hoe moet ik dit doen, hoe moet ik dat doen? Dit zijn mensen die je regelmatig spreekt, heel snel heb je elkaar gevonden. Ik wil iedereen oproepen om mee te doen aan de Buyer Groups, juist door samen te werken, kunnen we een fantastische stap zetten naar een circulaire economie. Bent u opdrachtgever en wilt u ook meedoen? Of heeft u een idee voor een Buyer Group? Neem contact op via: buyergroups@pianoo.nl. (Het Nederlandse wapenschild met daarnaast: Rijksdienst voor Ondernemend Nederland. Het beeld wordt blauw met wit. Beeldtekst: Meedoen? buyergroups@pianoo.nl. Geproduceerd door de Rijksoverheid.)