DE WEEK VAN HET BETER AANBESTEDEN Deel 3 00:00 TUNE 00:17 STEM: Aanbestedingen vragen veel, maar bieden ook kansen voor aanbestedende diensten Žn voor ondernemers. Voor beide partijen is het belangrijk dat het aanbesteden goed gebeurt. De beste resultaten worden behaald als partijen goed samenwerken. Daarvoor moet je elkaar begrijpen, waarderen en vertrouwen. Het programma Beter Aanbesteden helpt daarbij door te investeren in dialoog, bewustzijn, kennis en toepassing in de praktijk. Neem bijvoorbeeld Sarah. Zij werkt bij een gemeente en wil ondernemers uitnodigen een voorstel voor groenvoorziening in te dienen. Voor haar is het belangrijk dat belastinggeld goed wordt besteed. Dus goede kwaliteit voor een eerlijke prijs. Mohammed heeft een goedlopend hoveniersbedrijf en ziet in de vraag van Sarah een kans om verder te groeien. Sarah en Mohammed hebben bij eerdere aanbestedingen gemerkt dat het beter kan. Zo zijn er hoge tenderkosten inschrijvingen sluiten niet aan op de vraag of er is gebrek aan kennis over innovatieve en duurzame oplossingen die de markt biedt. Daarom willen zij een eenvoudig en transparant proces meer aandacht voor samenwerking en meer waardering voor kwaliteit. Het programma Beter Aanbesteden ondersteunt hen op vier manieren. Regiomanagers en adviseurs staan klaar om te sparren over inkoopvraagstukken en ondersteuningsmogelijkheden. En om overheden en ondernemers in de regio te verbinden. We organiseren bijeenkomsten om elkaar te leren kennen en kennis te delen, per regio en per sector. We starten meer projecten gericht op de praktijk bijvoorbeeld om aanbesteden mkb-vriendelijker te maken en om partijen te informeren over de mogelijkheden binnen bestaande regels. En als laatste kunnen gemeenten, mkb'ers, ondernemersverenigingen en brancheorganisaties een regeling aanvragen voor eigen initiatieven om hun inkooppraktijk verder te professionaliseren. Sarah en Mohammed krijgen zo meer waardering voor elkaars rol en belang. En door aandacht voor samenwerking sluit het aanbod beter aan op de vraag. 02:17 TUNE 02:24 ANOUSCHKA: Een mooie animatie over Beter Aanbesteden, maar wat houdt het programma precies in? Daar gaan we de komende drie kwartier over praten. En allereerst met Niels van Ommen. Hij is programmamanager Beter Aanbesteden. Hij gaat in een korte presentatie de highlights vertellen van 't programma. Niels, the floor is yours. 02:44 NIELS: Dankjewel, Anouschka. Fijn dat jullie kijken. Ik ga jullie in een paar slides meenemen in wat het programma als geheel betekent. Niet alleen wat jullie kunnen brengen, maar ook kunnen halen bij het programma Beter Aanbesteden. Daar gaan we straks dieper op in. Ik ga proberen de goede slide te vinden. Ja, daar is ie. We hebben met Beter Aanbesteden een vierjarig programma opgetuigd. We zijn al een jaar onderweg. En het is voor en door publieke opdrachtgevers en ondernemers. Het hoofddoel is de inkooppraktijk samen verder professionaliseren. Je ziet rechts onderin de partners die samen aan het programma werken. En je hebt die partijen ook al een paar keer aan tafel gezien en gehoord. Aanbesteden is geen doel op zich. Je gebruikt het om van een bepaalde ambitie naar een resultaat te komen. Dat gaat niet alleen om goed functioneren van de markt. Het gaat ook om maatschappelijke ambities, dat hoorden we net ook al. Dat begint met zelf de boel op orde hebben als aanbestedende dienst. Denk na over wat je ambities zijn, organiseer jezelf intern goed. En als de aanbesteding is geweest, ben je nog niet klaar. Daarna begint pas die relatie met die leverancier. Daar tussenin zie je het domein van Beter Aanbesteden, maar ook gerelateerde aandachtspunten binnen het hele aanbestedingsspel. Beter Aanbesteden onderscheidt zich van de andere zaken denk aan juridische kaders, verantwoord inkopen en innovatiegericht inkopen door te focussen op samenwerking tussen de aanbestedende diensten en de markt, je moet het samen doen. Hoe gaan we dan werken aan Beter Aanbesteden? En hoe kunnen we knelpunten die we hebben vastgesteld verder brengen, hoe kunnen we die verbeteren? Wij geloven in 't aanjagen van de dialoog het vergroten van het bewustzijn over het belang van aanbesteden en het bewustzijn op gang brengen voor die partijen waar dat nog nodig is. Natuurlijk zijn er al heel veel partijen bezig met aanbesteden, hebben al expertise in huis. Ook van hen horen we dat het goed is om het kennisniveau te verhogen. Maar ook om die stap te maken naar de toepassing. Dat hebben we ook in het vorige deel al gehoord. Waarom zo'n belang hechten aan die dialoog? Rechts bovenin aan het einde van de ladder zie je het ideale plaatje. Je wilt op een fijne manier samenwerken, synergetisch, de markt en de overheid, hand in hand. En iedereen roept natuurlijk: Daarvoor moet je elkaar vertrouwen. Maar vertrouwen komt niet vanzelf. Wij denken dat dat simpel begint met: Praat eens met elkaar. Leer elkaar kennen. Als je elkaar goed kent, ga je elkaar beter begrijpen en elkaar beter waarderen. En vanuit die relatie zul je zien dat je beter gaat samenwerken. Dan als laatste dia boven in het programma Beter Aanbesteden. We hebben een team van negen man die ondersteunen in het programma. Maar het gaat ons erom die partijen in de regio te bereiken: aanbestedende diensten: gemeenten, waterschappen, maar ook ondernemers, branche- organisaties, ondernemersverenigingen. De linking pin tussen het programma en die partijen in de regio, u, dat zijn onze regiomanagers, daar gaat u er straks twee van zien. Eentje is helaas ziek, Marlous Vogels. Die regiomanagers zijn ook voor u het eerste aanspreekpunt. En als laatste wat ik nog wil vertellen, dan maken we 't bruggetje naar de tafel. We hebben vier actielijnen uitgezet. U hoort er straks meer over. EŽn is contacten en netwerken in de regio aanjagen. Het tweede is samen met u bijeenkomsten organiseren. Als derde hebben we een flinke serie projecten opgestart. Tot slot, daar zal ik straks meer over vertellen, willen we u ondersteuning bieden bij initiatieven die u zelf wilt nemen. Dat is mijn verhaal. Misschien is er ruimte voor een vraag. En ik ga terug naar Anouschka. 06:33 ANOUSCHKA: Jazeker, Niels, dankjewel. Een mooie aftrap, mooi verhaal. Ik denk ook wel dat er inmiddels vragen binnen zijn gekomen. Iris, hebben we ook een vraag inderdaad voor Niels? 06:43 IRIS: Jazeker, er is een vraag binnengekomen. Iemand vroeg zich af: VNG is partner van Beter Aanbesteden. Betekent dat dat het alleen voor gemeenten is? 06:55 NIELS: Nee, zeker niet. Je ziet gemeenten veel terugkomen. Ook aan tafel werden gemeenten veel genoemd. Die hebben samen ook het grootste deel van het publieke inkoopvolume. Maar Beter Aanbesteden is zeker ook bedoeld om andere partijen te bedienen. Om ze te betrekken, enzovoort, dus zeker niet alleen gemeenten. 07:13 IRIS: Dankjewel. 07:14 TUNE