1 00:00:05,120 --> 00:00:12,680 Welkom bij dit webinar over het inkopen van zero-emissiedienstvoertuigen. 2 00:00:12,800 --> 00:00:16,880 Dertig procent van de CO2-emissie wordt uitgestoten door vervoer. 3 00:00:17,000 --> 00:00:22,760 En de helft daarvan komt door wegverkeer, 50% van die 30%. 4 00:00:22,880 --> 00:00:27,640 Die voertuigen veroorzaken veel CO2-uitstoot, maar zijn ook slecht... 5 00:00:27,760 --> 00:00:33,160 voor onze gezondheid. Stikstofoxide, fijnstof, dat is allemaal niet best. 6 00:00:33,280 --> 00:00:36,880 En de hoeveelheid CO2 in de lucht neemt nog steeds toe. 7 00:00:37,000 --> 00:00:41,440 Geen goed nieuws en het Rijk zelf heeft nog maar 2% van het wegverkeer... 8 00:00:41,560 --> 00:00:46,720 elektrisch gemaakt. En ook gemeenten komen mondjesmaat in beweging. 9 00:00:46,840 --> 00:00:52,520 Tot zover het slechte nieuws. Het goede nieuws is: het kan, het mag en het moet. 10 00:00:52,640 --> 00:00:54,600 En in dit webinar vertellen we je... 11 00:00:54,720 --> 00:01:00,320 hoe je met CO2-emissieloos inkopen aan de slag kunt gaan. 12 00:01:00,440 --> 00:01:03,800 Een webinar dat je voorbereidt op een leernetwerk. 13 00:01:03,920 --> 00:01:06,920 PIANOo organiseert de leernetwerken en de webinars... 14 00:01:07,040 --> 00:01:09,760 en deze webinars dienen als voorbereiding op zo'n leernetwerk. 15 00:01:09,880 --> 00:01:13,160 Als je wilt meedoen, het start 4 april, en je kijkt naar dit webinar... 16 00:01:13,280 --> 00:01:16,040 ben je goed voorbereid op zo'n leernetwerk. 17 00:01:16,160 --> 00:01:21,400 De webinars en netwerken worden ge- financierd uit overheidsklimaatgelden... 18 00:01:21,520 --> 00:01:25,240 met als doel die CO2-uitstoot echt terug te dringen. 19 00:01:25,360 --> 00:01:31,520 Dit webinar duurt drie kwartier en leert je welke eerste stappen je kunt zetten. 20 00:01:31,640 --> 00:01:39,280 En je krijgt tools en tips aangereikt en je kunt meedoen door vragen te stellen. 21 00:01:39,400 --> 00:01:43,440 Ik doe dit alleen maar als host. Mijn naam is Judith de Bruin. 22 00:01:43,560 --> 00:01:47,120 Maar de mensen die het leernetwerk organiseren, begeleiden... 23 00:01:47,240 --> 00:01:50,480 inhoudelijk en organisatorisch, zitten aan tafel. 24 00:01:50,600 --> 00:01:55,400 Dat zijn Baldwin Henderson van PIANOo en Emma van Bree van EVConsult. 25 00:01:55,520 --> 00:01:57,760 Ik zal jullie kort voorstellen. 26 00:01:57,880 --> 00:02:02,960 Jij bent adviseur duurzame mobiliteit. Waaruit bestaat je dagelijks werk? 27 00:02:03,080 --> 00:02:10,080 Ik help bedrijven en overheden van a tot z in het proces richting zero-emissie. 28 00:02:10,200 --> 00:02:15,880 Van strategisch advies: hoe krijg je dat voor elkaar, wat moeten je ambities zijn? 29 00:02:16,000 --> 00:02:19,440 Tot aan de implementatie van zero-emissievoertuigen. 30 00:02:19,560 --> 00:02:22,960 Of realisatie van laadinfrastructuur. 31 00:02:23,080 --> 00:02:26,160 Dat doe ik voor gemeenten, provincies door het hele land. 32 00:02:26,280 --> 00:02:30,360 En gemeentes trekken steeds vaker daarin samen op. 33 00:02:30,480 --> 00:02:36,120 Dus een schat aan kennis en ervaring. Baldwin, jij bent naast organisator... 34 00:02:36,240 --> 00:02:43,080 ook adviseur innovatiegericht en maatschappelijk verantwoord inkopen. 35 00:02:43,200 --> 00:02:48,880 Wel een mond vol. Gelukkig staat het ook op z'n kaartje. 36 00:02:49,000 --> 00:02:52,640 Kun jij kort vertellen: wat is een leernetwerk? 37 00:02:52,760 --> 00:02:57,560 Een leernetwerk, dat zijn in dit geval vier bijeenkomsten... 38 00:02:57,680 --> 00:03:04,520 waarin vragen gesteld kunnen worden aan experts. Die nodigen we uit. 39 00:03:04,640 --> 00:03:09,200 Je kunt daar je ervaringen en vragen delen met vakgenoten... 40 00:03:09,320 --> 00:03:14,400 van andere aanbestedende diensten. Alle overheden kunnen dat zijn. 41 00:03:14,520 --> 00:03:17,960 Samen worden kennis en ervaring gedeeld... 42 00:03:18,080 --> 00:03:22,880 om in je praktijk een stap te zetten. Dat doen we in vier bijeenkomsten. 43 00:03:23,000 --> 00:03:28,000 Heel goed. Later geven we je meer details: waar gaat het over... 44 00:03:28,120 --> 00:03:31,760 wat zijn de thema's, hoe geef je je op, voor wie is het bedoeld? 45 00:03:31,880 --> 00:03:37,680 Maar we duiken eerst de inhoud in. Het wagenpark van een gemeente... 46 00:03:37,800 --> 00:03:43,680 een provincie, een waterschap, je hebt allemaal een wagenpark. 47 00:03:43,800 --> 00:03:47,240 Om welke voertuigen gaat het, Emma, in dit leernetwerk? 48 00:03:47,360 --> 00:03:52,400 Over personenauto's, maar gemeenten hebben ook steeds vaker vragen... 49 00:03:52,520 --> 00:03:56,400 over overige dienstvoertuigen, specialistische voertuigen... 50 00:03:56,520 --> 00:04:01,320 voor reinigingsdiensten, handhavers. Maar ook scooters. 51 00:04:01,440 --> 00:04:04,320 Het hele pakket. Dat is uitdagend... 52 00:04:04,440 --> 00:04:08,040 want de gewone elektrische auto's zijn al best lang op de markt. 53 00:04:08,160 --> 00:04:11,840 Maar hoe is de beschikbaarheid van dat soort speciale voertuigen? 54 00:04:11,960 --> 00:04:15,880 Langzaam maar zeker begint dat eraan te komen. 55 00:04:16,000 --> 00:04:21,760 We spreken veel leveranciers ook vanuit m'n werk. Die geven aan: 56 00:04:21,880 --> 00:04:27,920 niet alleen de af-fabriekvoertuigen komen vaker en meer op de markt... 57 00:04:28,040 --> 00:04:31,160 maar ook in de ombouw is er best wat gebeurd. 58 00:04:31,280 --> 00:04:35,160 Ze bouwen een benzine- of dieselvoertuig om naar elektrisch. 59 00:04:35,280 --> 00:04:37,960 Zeker voor de grotere, zwaardere voertuigen... 60 00:04:38,080 --> 00:04:42,640 levert dat de komende jaren veel varianten op die beschikbaar komen. 61 00:04:42,760 --> 00:04:45,840 En het is een marktmechanisme, dus hoe meer vraag er ontstaat... 62 00:04:45,960 --> 00:04:50,320 hoe sneller marktontwikkelingen gaan. Die massa kunnen wij creëren. 63 00:04:50,440 --> 00:04:55,440 Ja. Dat geeft een mooi samenspel tussen vraag en aanbod. 64 00:04:55,560 --> 00:05:01,960 Ook de laadinfrastructuur, techniek, beschikbaarheid, kosten, hoe loopt dat? 65 00:05:02,080 --> 00:05:07,480 Nederland is daarin rijk. Veel leveran- ciers bieden laadinfrastructuur aan. 66 00:05:07,600 --> 00:05:12,200 Dus daar is genoeg beschikbaarheid. -Kortom, het kan. 67 00:05:12,320 --> 00:05:17,600 Sommige dingen al in versie 5 en andere in versie 2. 68 00:05:17,720 --> 00:05:24,640 Maar de meeste gemeentes hebben nog géén zero-emissievoertuigen. 69 00:05:24,760 --> 00:05:28,680 Waarom is dit een goed moment om ermee te starten? 70 00:05:28,800 --> 00:05:36,520 De ontwikkelingen gaan snel en we zien goede voorbeelden van koplopers... 71 00:05:36,640 --> 00:05:41,040 met name vanuit de grote steden, waarvan we veel kunnen leren. 72 00:05:41,160 --> 00:05:47,000 En die ontwikkelingen gaan zo snel dat het meer in de breedte opgepakt wordt. 73 00:05:47,120 --> 00:05:50,440 Daarom des te belangrijker voor ons als expertisecentrum aanbesteden... 74 00:05:50,560 --> 00:05:55,480 om te kijken: hoe koop je dit in? -Heel goed. 75 00:05:55,600 --> 00:06:00,120 Ik wou dit vertellen, maar sommigen hebben dat zelf al uitgevonden: 76 00:06:00,240 --> 00:06:04,800 Hoe je een vraag kunt stellen. Onder in beeld zie je een chatfunctie. 77 00:06:04,920 --> 00:06:08,240 Als je daar je vraag intypt, dan komt hij bij ons terecht... 78 00:06:08,360 --> 00:06:12,600 en kunnen we kijken of ik die vraag door kan spelen aan onze gasten. 79 00:06:12,720 --> 00:06:17,480 Dit webinar is ook op de website van PIANOo terug te bekijken. 80 00:06:17,600 --> 00:06:24,960 Het aan een ander laten zien of het opnieuw bekijken kan uiteraard gratis. 81 00:06:25,080 --> 00:06:31,320 Een eerste vraag. Ik weet niet of dit al hier hoort, maar het is een interessante. 82 00:06:31,440 --> 00:06:35,080 Hoe kun je rekening houden met de minimumdoelen voor aanbesteden... 83 00:06:35,200 --> 00:06:40,640 van schone, energiezuinige voertuigen van het Europees Parlement? 84 00:06:40,760 --> 00:06:48,480 Een in februari aangenomen directive zegt dat er een minimumpercentage... 85 00:06:48,600 --> 00:06:54,240 aan schone, energiezuinige voertuigen in de wagenparken moet komen. 86 00:06:54,360 --> 00:06:59,240 Sommige gemeenten waren daar in de vorige leernetwerken al mee bezig. 87 00:06:59,360 --> 00:07:06,080 Ik heb een voorbeeld. De gemeenten Amstelveen, Diemen en Uithoorn... 88 00:07:06,200 --> 00:07:09,560 hebben gekeken wat die verschillende typen voertuigen zijn. 89 00:07:09,680 --> 00:07:12,520 EURO 5 en EURO 6 zijn helemaal nog niet zo schoon... 90 00:07:12,640 --> 00:07:16,040 in verhouding tot wat er beschikbaar is in honderd procent elektrisch. 91 00:07:16,160 --> 00:07:20,680 Die hebben aan een aanbesteding gunningscriteria gehangen... 92 00:07:20,800 --> 00:07:25,560 waardoor een aanbieder of inschrijver op die aanbesteding geneigd is... 93 00:07:25,680 --> 00:07:29,480 om meer richting die echte zero-emissievoertuigen te gaan. 94 00:07:29,600 --> 00:07:34,760 En je kunt ook om een soort ingroeimodel vragen. 95 00:07:34,880 --> 00:07:40,400 Zo stimuleer je dat het richting schone en energiezuinige voertuigen gaat. 96 00:07:40,520 --> 00:07:44,720 Dank je wel voor deze mooie, uitdagende vraag. 97 00:07:44,840 --> 00:07:49,440 Dit webinar bestaat uit een hoop dingen die in de vorige leernetwerken... 98 00:07:49,560 --> 00:07:51,920 zijn besproken. Die nemen we nu met je door. 99 00:07:52,040 --> 00:07:56,480 Het bestaat uit drie onderdelen. Hoe bereid je je eigen organisatie voor? 100 00:07:56,600 --> 00:07:59,480 Hoe bereid je die feitelijke aanbesteding voor? 101 00:07:59,600 --> 00:08:03,360 We kijken vooral naar de total costs of ownership en de vlootscan. 102 00:08:03,480 --> 00:08:06,480 En in het laatste onderdeel willen we jullie vertellen... 103 00:08:06,600 --> 00:08:10,560 wat er zoal in het leernetwerk van dit jaar op de rit staat. 104 00:08:10,680 --> 00:08:16,000 Dan gaan we naar 't eerste blok, maar ik heb ook een enquêtevraag aan jullie. 105 00:08:16,120 --> 00:08:20,040 Misschien kun je die invullen. Je ziet 'm nu in beeld. 106 00:08:20,160 --> 00:08:25,960 Waarmee start je als je zero-emissie- voertuigen wilt inkopen, aanbesteden? 107 00:08:26,080 --> 00:08:30,000 Betrek je eerst medewerkers, consulteer je eerst de markt... 108 00:08:30,120 --> 00:08:33,240 verken je eerst de technische mogelijkheden... 109 00:08:33,360 --> 00:08:37,840 betrek je je bestuurders erbij of ga je die wettelijke kaders bestuderen? 110 00:08:37,960 --> 00:08:42,240 Waar zou jij de eerste stap zetten, daar zijn we benieuwd naar. 111 00:08:42,360 --> 00:08:49,120 Als je het invult, zal ik de uitslag mededelen en hier bespreken. 112 00:08:50,000 --> 00:08:56,440 Eén vraag ging over wettelijke kaders. Net ook die vraag over Europa. 113 00:08:56,560 --> 00:08:59,240 Wat is er al op dat gebied? 114 00:08:59,360 --> 00:09:04,840 Fungerende wettelijke kaders zijn er nog niet. Die zijn wel in ontwikkeling. 115 00:09:04,960 --> 00:09:10,760 Dit is het Clean Vehicle Directive, dat medio 2021 geïmplementeerd moet zijn. 116 00:09:10,880 --> 00:09:17,720 Maar er zijn al een heleboel intenties, met ook al harde deadlines. 117 00:09:17,840 --> 00:09:25,400 In 2025 of 2030 willen veel gemeentes en provincies emissieneutraal zijn. 118 00:09:25,520 --> 00:09:31,280 Dat geeft een duidelijke doelstelling om met de positieve bijdrage... 119 00:09:31,400 --> 00:09:36,160 die zero-emissie kan doen met je voertuigen binnen jouw beheersgebied... 120 00:09:36,280 --> 00:09:40,040 daar een flinke stap in te maken. -Heel goed. 121 00:09:40,160 --> 00:09:45,600 Even de uitslag. Velen zullen denken: wettelijke kaders zijn er nog niet... 122 00:09:45,720 --> 00:09:48,440 dus die hoef ik niet te bestuderen. 123 00:09:48,560 --> 00:09:52,480 Dat is nul. Niemand zegt: Ik start met de wettelijke kaders. 124 00:09:52,600 --> 00:09:57,840 Dan marktconsultatie 17%, technische mogelijkheden en betrokkenheid 22%... 125 00:09:57,960 --> 00:10:03,560 en 't merendeel begint met het betrekken van de medewerkers: bijna 40%. 126 00:10:03,680 --> 00:10:09,320 Wat vind je van die keuze, Emma? -Wel heel positief. 127 00:10:09,440 --> 00:10:14,200 Ik vind dat heel leuk. Het begint met die medewerkers betrekken. 128 00:10:14,320 --> 00:10:21,960 Veel bedrijven, organisaties, overheden gaan daar snel aan voorbij. 129 00:10:22,080 --> 00:10:26,240 'Die medewerkers, dat volgt wel aan het einde.' Maar als je ze meteen betrekt... 130 00:10:26,360 --> 00:10:31,240 en ze goed laat begrijpen waarom zero-emissierijden belangrijk is... 131 00:10:31,360 --> 00:10:37,840 zal er later minder weerstand zijn en gaat die overstap makkelijker. 132 00:10:37,960 --> 00:10:43,720 Bedoel je álle medewerkers of de chauffeurs? Hoe breed ga je dan? 133 00:10:43,840 --> 00:10:47,720 Allebei. De chauffeurs moeten in die auto's gaan rijden... 134 00:10:47,840 --> 00:10:53,360 maar bij poolwagens moet je naar al je medewerkers kijken. 135 00:10:53,480 --> 00:11:00,000 Maar met de fiets komen draagt ook bij aan zero-emissie. Dat is ook goed. 136 00:11:00,120 --> 00:11:05,240 Dan rijden ze nooit in die elektrische auto van jouw organisatie... 137 00:11:05,360 --> 00:11:08,280 maar snappen ze wel waarom die ambitie zo belangrijk is. 138 00:11:08,400 --> 00:11:12,720 En misschien werkt het bij medewerkers door in hun privékeuzes... 139 00:11:12,840 --> 00:11:14,760 over vervoer of uitstoot. 140 00:11:14,880 --> 00:11:20,360 Je hebt dan als gemeente een bredere impact door die auto's... 141 00:11:20,480 --> 00:11:25,360 Je draagt het zo ook uit. Overheden hebben een voorbeeldfunctie. 142 00:11:25,480 --> 00:11:31,680 Je vertelde al: nog maar 2% van de voertuigen van het Rijk is elektrisch. 143 00:11:31,800 --> 00:11:35,640 Dan zal de rest van Nederland denken: het zal mijn tijd wel duren. 144 00:11:35,760 --> 00:11:39,520 Juist als overheid kun je die voorbeeldfunctie zo goed vervullen. 145 00:11:39,640 --> 00:11:43,160 Je kunt ervaren hoe het is, rijden in zo'n auto. 146 00:11:43,280 --> 00:11:47,640 Goed. Dank voor jullie antwoord. Stel je vragen in de chat... 147 00:11:47,760 --> 00:11:50,120 en dan gaan we er hier mee aan de slag. 148 00:11:50,240 --> 00:11:55,440 We gaan naar de stappen ter voorbereiding van je organisatie. 149 00:11:55,560 --> 00:11:58,400 Daar neemt Emma ons nu in mee. 150 00:11:58,520 --> 00:12:03,520 We zeggen in het algemeen: Kijk naar zes stappen om te beginnen... 151 00:12:03,640 --> 00:12:09,080 met je organisatie richting zo'n aan- besteding van zero-emissievoertuigen. 152 00:12:09,200 --> 00:12:12,760 De eerste is, en daarom was ik blij met de polluitslag: 153 00:12:12,880 --> 00:12:15,360 De mensen betrekken binnen je organisatie. 154 00:12:15,480 --> 00:12:20,680 Richt een team of stuurgroep in van mensen vanuit de hele organisatie. 155 00:12:20,800 --> 00:12:25,600 Handig is om van de afdelingen die iets met het inkopen te maken hebben... 156 00:12:25,720 --> 00:12:28,280 een persoon te betrekken. 157 00:12:28,400 --> 00:12:33,040 Van het wagenpark, het gebouwbeheer, als het gaat over laadinfra. 158 00:12:33,160 --> 00:12:37,200 Van de afdeling duurzaamheid, of iemand van de medezeggenschapsraad... 159 00:12:37,320 --> 00:12:43,560 om medewerkers te vertegen- woordigen en draagvlak te creëren. 160 00:12:43,680 --> 00:12:48,000 Of een directielid. Daarmee heb je ook een voorbeeldfunctie in je stuurgroep... 161 00:12:48,120 --> 00:12:50,720 om daadwerkelijk te starten. 162 00:12:50,840 --> 00:12:57,000 Het tweede is inzicht creëren. Wat is er nou echt in jouw wagenpark? 163 00:12:57,120 --> 00:13:00,960 Waar bestaat het uit? Hoe wordt het gebruikt? 164 00:13:01,080 --> 00:13:04,240 Welke kilometrages kun je verzamelen, welke gegevens? 165 00:13:04,360 --> 00:13:08,640 De rijprofielen, ritpatronen, inclusief de strategie van je organisatie. 166 00:13:08,760 --> 00:13:13,920 Welke strategische keuzes zijn er al gemaakt, welke ambities leven er al... 167 00:13:14,040 --> 00:13:18,800 waarmee je moet werken om in stap 3 een eigen ambitie te formuleren... 168 00:13:18,920 --> 00:13:24,600 voor zover die er nog niet is. Kijk daarbij naar de kpi's van de afdelingen. 169 00:13:24,720 --> 00:13:28,520 Misschien is er al een keuze gemaakt om zero-emissie te zijn in 2030. 170 00:13:28,640 --> 00:13:32,040 Misschien kun je die opschuiven naar 2025. 171 00:13:32,160 --> 00:13:37,200 Zo'n hogere ambitie kan meewerken om sneller dingen voor elkaar te krijgen. 172 00:13:37,320 --> 00:13:44,880 Schone lucht of geluidsoverlast kan ook onderdeel zijn van je ambitie. 173 00:13:45,000 --> 00:13:50,520 Zeker. We hebben het vaak automatisch over CO2-uitstoot bij zero-emissie... 174 00:13:50,640 --> 00:13:54,480 maar we bedoelen ook nadrukkelijk stikstofoxide en fijnstof. 175 00:13:54,600 --> 00:13:58,560 Het gaat ook als overheid over de gezondheid van je burgers. 176 00:13:58,680 --> 00:14:02,840 Ook daarin moet je het voortouw nemen. 177 00:14:02,960 --> 00:14:06,880 Dus die kun je ook duidelijk meenemen in je ambities. 178 00:14:07,000 --> 00:14:12,200 En kijk naar mogelijkheden en ontwikke- lingen. Wat speelt er in de markt? 179 00:14:12,320 --> 00:14:15,720 Kun je met marktpartijen in gesprek om hen te consulteren? 180 00:14:15,840 --> 00:14:21,040 Hoe zijn hun productieproces en planning met de zero-emissievarianten? 181 00:14:21,160 --> 00:14:27,480 Er is verschil. De een is met af-fabriek- modellen bezig, de ander met ombouw. 182 00:14:27,600 --> 00:14:30,880 Zodat je de markt en de technische mogelijkheden goed kent. 183 00:14:31,000 --> 00:14:36,480 Dan weet je sneller of die zero-emissie- varianten voor jouw wagenpark passen. 184 00:14:36,600 --> 00:14:39,680 En kijk ook naar andere organisaties, buurgemeenten... 185 00:14:39,800 --> 00:14:42,120 grotere gemeenten die al verder zijn. 186 00:14:42,240 --> 00:14:46,600 En vind niet zelf het wiel uit, maar kijk ook wat je van hen kunt leren. 187 00:14:46,720 --> 00:14:53,200 In het leernetwerk nemen we die 'best practices' van andere gemeenten mee. 188 00:14:53,320 --> 00:14:57,040 Ik heb een vraag ondertussen. 189 00:14:57,160 --> 00:15:00,880 Eerder iets voor jou, Baldwin, als medewerker van PIANOo. 190 00:15:01,000 --> 00:15:05,840 Kan PIANOo helpen het gesprek tussen de markt en de overheid te bevorderen? 191 00:15:05,960 --> 00:15:10,120 Want op het gebied dat Emma zegt is veel kennis voorradig. 192 00:15:10,240 --> 00:15:14,120 Zeker. Ook daar besteden we in leernetwerken zeker aandacht aan. 193 00:15:14,240 --> 00:15:18,240 Naast die drie bijeenkomsten waar we op de inhoud ingaan... 194 00:15:18,360 --> 00:15:22,680 is de vierde bijeenkomst een marktontmoeting, een marktconsultatie. 195 00:15:22,800 --> 00:15:27,200 Er worden marktpartijen uitgenodigd voor een gesprek met elkaar. 196 00:15:27,320 --> 00:15:32,640 En hopelijk kun je met de uitkomsten van het leernetwerk met hen spreken. 197 00:15:32,760 --> 00:15:39,480 Kijk, da's handig. We waren bij stap 4. Marktconsultatie. Ja, stap 5 dan. 198 00:15:39,600 --> 00:15:44,560 Stap 5. Met die informatie kun je kijken naar een vervangingsplanning... 199 00:15:44,680 --> 00:15:50,760 of ingroeimodel. Daar kunnen we samen over nadenken in de bijeenkomsten. 200 00:15:50,880 --> 00:15:55,400 Maar dat doe je met je verzamelde informatie over het voertuiggebruik... 201 00:15:55,520 --> 00:16:00,760 maar de extra component bij elektrisch rijden is die laadinfrastructuur. 202 00:16:00,880 --> 00:16:04,560 Hoe gaat dat eruitzien? Richt je dat op je eigen terrein in... 203 00:16:04,680 --> 00:16:06,920 wat weer positiever is voor je businesscase. 204 00:16:07,040 --> 00:16:11,440 Of moet dat op 'n andere plek gebeuren en wat is daarvoor nodig? 205 00:16:11,560 --> 00:16:17,000 En als laatste: vertaal deze zaken naar een duidelijke strategie per afdeling... 206 00:16:17,120 --> 00:16:21,840 op weg naar die aanbesteding. -Dat klinkt als een flinke klus. 207 00:16:21,960 --> 00:16:26,840 Het is een flinke klus en het is een andere manier van nadenken. 208 00:16:26,960 --> 00:16:31,160 Denk daarom ook met die verschillende mensen binnen je organisatie na. 209 00:16:31,280 --> 00:16:36,480 Zo kun je de kennis binnen de organisatie beter benutten. 210 00:16:36,600 --> 00:16:41,440 En nu gaan jullie ervan uit dat iedereen mee wil doen. 211 00:16:41,560 --> 00:16:46,120 Maar misschien zijn jij en je collega van duurzaamheid heel enthousiast... 212 00:16:46,240 --> 00:16:51,480 maar vindt je collega van wagenparkbeheer het flauwekul. 213 00:16:51,600 --> 00:16:57,160 Ook al heeft je organisatie een doelstelling. Hoe kun je dat aanpakken? 214 00:16:57,280 --> 00:17:03,640 Er zijn ook ambities die Nederlandbreed gelden, zoals zo'n directive. 215 00:17:03,760 --> 00:17:06,920 Die komen eraan. Misschien zegt jouw gemeente: 216 00:17:07,040 --> 00:17:11,120 We willen in dat jaar zero-emissie zijn, bijvoorbeeld in 2030. 217 00:17:11,240 --> 00:17:15,440 Die ambitie ligt nog ver weg. Dat is redelijk gemiddeld. 218 00:17:15,560 --> 00:17:21,280 Maar je kunt het steviger aanzetten als je veel eerder zero-emissie wilt zijn. 219 00:17:21,400 --> 00:17:24,440 En kijk bij stap 1 of je een directeur... 220 00:17:24,560 --> 00:17:28,560 of iemand vanuit de bovenste laag van je organisatie kunt betrekken... 221 00:17:28,680 --> 00:17:32,560 zodat die als ambassadeur fungeert voor de doelstellingen. 222 00:17:32,680 --> 00:17:35,560 Als een soort beschermvrouw of -heer. 223 00:17:35,680 --> 00:17:39,480 Jij hebt daar ook ervaring mee, innovatiegericht inkopen. 224 00:17:39,600 --> 00:17:44,080 Daar kom je vaker met dit soort dingen in aanraking. 225 00:17:44,200 --> 00:17:47,920 Vorig jaar bleek ook bij alle andere leernetwerken... 226 00:17:48,040 --> 00:17:50,040 dat goed opdrachtgeverschap heel belangrijk is. 227 00:17:50,160 --> 00:17:54,400 Dan heb je het over de aspecten van de interne organisatie. 228 00:17:54,520 --> 00:17:59,440 Om van ambities tot een praktisch inkoopresultaat te komen... 229 00:17:59,560 --> 00:18:03,920 heb je beleidsverantwoordelijken nodig. Niet alleen de interne inkoper... 230 00:18:04,040 --> 00:18:08,680 maar ook de gebruiker die de eisen stelt. En ook de interne opdrachtgever. 231 00:18:08,800 --> 00:18:14,080 Al die belangrijke stakeholders en rollen binnen de organisatie... 232 00:18:14,200 --> 00:18:19,160 moeten bij dit proces betrokken worden, want je bent met nieuwe dingen bezig. 233 00:18:19,280 --> 00:18:22,880 Om een goed opdrachtgever te zijn moet je dat samen oppakken. 234 00:18:23,000 --> 00:18:26,880 Je hebt ze allemaal nodig, ook de input en kennis van die partijen. 235 00:18:27,000 --> 00:18:32,120 We hadden nu de theorie, maar in een leernetwerk krijg je alle voorbeelden. 236 00:18:32,240 --> 00:18:35,760 Laten we daarnaar kijken. Twee koplopers... 237 00:18:35,880 --> 00:18:42,320 en een aantal goede 'best practices'. Utrecht is goed bezig, Emma. 238 00:18:42,440 --> 00:18:46,520 Kun je vertellen wat voor een proces die hebben doorgemaakt? 239 00:18:46,640 --> 00:18:49,840 Utrecht heeft goed gekeken naar deze zes stappen. 240 00:18:49,960 --> 00:18:54,000 Vooral bij stap 3 zat er voor hen een twistpunt. 241 00:18:54,120 --> 00:18:59,360 Ze zeiden: toen we die ambitie formuleerden merkten we een omslag. 242 00:18:59,480 --> 00:19:05,080 Voor de hele organisatie werd duidelijk wat er stond te gebeuren. 243 00:19:05,200 --> 00:19:09,840 Er werd niet meer vanuit eilandjes gewerkt aan ieders eigen ambitie... 244 00:19:09,960 --> 00:19:14,280 of per afdeling. Er werd een wagenparkbrede ambitie gesteld. 245 00:19:14,400 --> 00:19:21,600 Dat hielp met de samenwerking en een stap naar dat zero-emissiewagenpark. 246 00:19:21,720 --> 00:19:25,560 Zo'n stap wil je snel doen om aan het werk te kunnen... 247 00:19:25,680 --> 00:19:29,560 maar het is toch belangrijk om hierbij stil te staan. 248 00:19:29,680 --> 00:19:36,080 De afdeling duurzaamheid vindt iets en wagenparkbeheer heeft ook ambities. 249 00:19:36,200 --> 00:19:39,720 Dat samenleggen helpt de hele organisatie vooruit. 250 00:19:39,840 --> 00:19:41,480 Je hebt een stuurgroep... 251 00:19:41,600 --> 00:19:47,080 en die ambitie moet herkend worden door al die mensen van die stuurgroep. 252 00:19:47,200 --> 00:19:52,520 Amsterdam, ook 'n koploper. Wat hebben ze daar voor slimme dingen bedacht? 253 00:19:52,640 --> 00:19:59,280 In Amsterdam hebben ze slimme dingen bedacht met reinigingsvoertuigen: 254 00:19:59,400 --> 00:20:07,360 Hoe kunnen we op een andere manier die afvalinzamelplekken ledigen? 255 00:20:07,480 --> 00:20:13,160 Vroeger werd met conventioneel mate- rieel elke week op hetzelfde tijdstip... 256 00:20:13,280 --> 00:20:19,280 het afval opgehaald. Nu kijken ze: waar is een afvalcontainer vol? 257 00:20:19,400 --> 00:20:24,520 Dan pas gaat die elektrische auto rijden. Met een heel andere systematiek... 258 00:20:24,640 --> 00:20:29,800 is het mogelijk om met een elektrisch voertuig afval op te halen. 259 00:20:29,920 --> 00:20:33,680 Amsterdam heeft z'n eigen eisen met de binnenstad... 260 00:20:33,800 --> 00:20:37,960 de straatbreedten, voertuiggroottes. Er is zoveel veranderd. 261 00:20:38,080 --> 00:20:43,640 Waar je vroeger elke week drie, vier vuilniszakken aan de straat zette... 262 00:20:43,760 --> 00:20:49,160 loop je nu naar een container. Die logis- tiek is in veel gemeentes veranderd. 263 00:20:49,280 --> 00:20:55,640 Het heeft effect op de logistiek. Met zo'n eerste inventarisatie van hoe je rijdt... 264 00:20:55,760 --> 00:21:01,200 kom je erachter als organisatie dat het best efficiënter kan. 265 00:21:01,320 --> 00:21:06,920 Goed. Als je vragen hebt over dit onderwerp, stel ze alsjeblieft. 266 00:21:07,040 --> 00:21:13,760 Ik zie ze op het scherm en kan ze doorspelen aan Baldwin of Emma. 267 00:21:13,880 --> 00:21:18,160 Ik heb een vraag die er nog stond: Wat kun je doen... 268 00:21:18,280 --> 00:21:22,640 die hebben het over het aanbesteden, als je in een lopend contract zit? 269 00:21:22,760 --> 00:21:28,400 Die vraag komt wel vaker voorbij. Maar dat betekent niet... 270 00:21:28,520 --> 00:21:32,080 dat je geen vooronderzoek kunt doen voor je volgende aanbesteding. 271 00:21:32,200 --> 00:21:36,480 Misschien duurt die nog twee, drie jaar, maar je kunt vast kijken: 272 00:21:36,600 --> 00:21:40,240 Wat kunnen we al? Hoe ziet dat wagenpark eruit? 273 00:21:40,360 --> 00:21:45,400 Met die eerste stappen die ik noemde kun je al aan de slag. 274 00:21:45,520 --> 00:21:49,760 Kijk wat er mogelijk is. Ga al met die markt in gesprek. 275 00:21:49,880 --> 00:21:54,600 Met het leernetwerk deelnemen kan ook al, om een ambitie te vormen... 276 00:21:54,720 --> 00:21:58,400 met mensen die commitment hebben aan je doelstellingen. 277 00:21:58,520 --> 00:22:00,920 Daar kun je allemaal al mee aan de slag. 278 00:22:01,040 --> 00:22:05,280 Hoelang doe je over die vijf stappen als je dat moet inplannen? 279 00:22:05,400 --> 00:22:10,360 Hoeveel tijd kost dat gemiddeld voordat je stap 1 t/m 6 gezet hebt? 280 00:22:10,480 --> 00:22:15,920 Dat hangt af van je organisatiegrootte en hoeveel mensen je moet betrekken. 281 00:22:16,040 --> 00:22:20,960 En hoeveel haast heb je? Ik zou er ruim de tijd voor nemen. 282 00:22:21,080 --> 00:22:26,080 Dat kan enkele maanden zijn. En als je 1 of 2 jaar voor je aanbesteding zit... 283 00:22:26,200 --> 00:22:30,840 dan zit je nog goed. -Heel goed. Oké. Dank. 284 00:22:30,960 --> 00:22:34,080 Dan gaan we over naar het tweede blok van dit webinar. 285 00:22:34,200 --> 00:22:37,480 Nu weet je hoe je je organisatie voorbereidt... 286 00:22:37,600 --> 00:22:42,000 maar hoe bereid je specifiek je aanbesteding voor? 287 00:22:42,120 --> 00:22:45,240 Wij doorlopen niet alle stappen van het inkoopproces... 288 00:22:45,360 --> 00:22:49,160 maar we gaan in op die dingen die het specifiek anders maken. 289 00:22:49,280 --> 00:22:51,840 Met name twee stappen. Het maken van een vlootscan... 290 00:22:51,960 --> 00:22:55,960 en het maken van een berekening van de total costs of ownership. 291 00:22:56,080 --> 00:23:03,520 Het proces is anders, maar wat vraagt dat van de inkoper, Baldwin? 292 00:23:03,640 --> 00:23:10,680 Er komt heel veel op die inkoper af. Die kan het niet alleen af. 293 00:23:10,800 --> 00:23:18,200 Bijvoorbeeld een gebouwbeheerder is nodig om de laadstructuur te realiseren. 294 00:23:18,320 --> 00:23:21,880 Die werkt met andere budgetten. 295 00:23:22,000 --> 00:23:25,840 Dus naast die inkoper heb je de gebouwbeheerder vaak nodig... 296 00:23:25,960 --> 00:23:31,240 de interne opdrachtgever, om al die eisen scherp te krijgen... 297 00:23:31,360 --> 00:23:35,760 die voor jouw inkoopstrategie en -methode belangrijk zijn. 298 00:23:35,880 --> 00:23:41,440 Moet je leiding houden over dat team? Is de inkoper wel de baas? 299 00:23:41,560 --> 00:23:46,080 Of kan dat ook heel verschillend zijn? Wie houdt de touwtjes in handen? 300 00:23:46,200 --> 00:23:51,280 De opdrachtgever houdt ze bij goed opdrachtgeverschap in handen. 301 00:23:51,400 --> 00:23:57,680 De inkoper adviseert en ondersteunt. Daarom is die wisselwerking belangrijk. 302 00:23:57,800 --> 00:24:01,880 Komen er ook weleens opdrachtgevers mee naar het leernetwerk? 303 00:24:02,000 --> 00:24:07,800 Misschien wel. Een aantal strategische inkopers heeft zich ingetekend. 304 00:24:07,920 --> 00:24:12,040 Maar ook opdrachtgevers en beleidsverantwoordelijken zijn welkom... 305 00:24:12,160 --> 00:24:16,360 beleidsmedewerkers. Dus die zijn allemaal uitgenodigd. 306 00:24:16,480 --> 00:24:23,520 Heel goed. Twee dingen dus. De vloot- scan en de tco-tool of de berekening. 307 00:24:23,640 --> 00:24:30,400 Emma, we beginnen met die vlootscan. Waar heb je het voor nodig? Wat is het? 308 00:24:30,520 --> 00:24:36,280 Een vlootscan is een diepgaandere analyse van je wagenpark... 309 00:24:36,400 --> 00:24:41,520 op basis van de data die je hebt geïnventariseerd. 310 00:24:41,640 --> 00:24:45,760 Met je kilometrage en je rit- en parkeerpatronen kun je kijken: 311 00:24:45,880 --> 00:24:49,120 Zijn die zero-emissievarianten daadwerkelijk haalbaar? 312 00:24:49,240 --> 00:24:53,680 Dat ligt in je actieradius. Hoeveel rij je gemiddeld per dag met die voertuigen? 313 00:24:53,800 --> 00:24:58,560 Zitten er pieken in, misschien tot wel 200 kilometer per dag. 314 00:24:58,680 --> 00:25:04,840 Voor sommige elektrische varianten zijn dat prima haalbare dagkilometrages. 315 00:25:04,960 --> 00:25:12,200 Ook kijk je naar de parkeertijd. Staan ze van 19:00 u tot 7:00 u aan een lader? 316 00:25:12,320 --> 00:25:16,320 Dan kunnen ze lang genoeg laden om overdag te kunnen rijden. 317 00:25:16,440 --> 00:25:22,800 Zulke dingen doe je in een vlootscan. Kijken waar nu al mogelijkheden liggen... 318 00:25:22,920 --> 00:25:26,800 om voertuigen te vervangen door zero-emissievarianten. 319 00:25:26,920 --> 00:25:29,680 Dit leidt soms tot verbazing bij opdrachtgevers. 320 00:25:29,800 --> 00:25:34,440 Recent hoorde bij een provincie een wagenparkbeheerder van haar team: 321 00:25:34,560 --> 00:25:39,160 Die bus kan niet worden vervangen door 'n zero-emissievariant. Die rijdt te veel. 322 00:25:39,280 --> 00:25:44,280 Maar uit data bleek hij maar zestig kilometer per dag te rijden. 323 00:25:44,400 --> 00:25:48,200 Toen bleek: die kan ook naar een zero-emissievariant. 324 00:25:48,320 --> 00:25:52,480 Dus alleen al dat inzicht biedt alweer mogelijkheden. 325 00:25:52,600 --> 00:25:57,240 Naast praktische haalbaarheid kijk je naar financiële haalbaarheid. 326 00:25:57,360 --> 00:26:02,360 Dat gaat erover: wat is er nou mogelijk qua budgetten? 327 00:26:02,480 --> 00:26:07,720 Soms is de investering wat hoger, zeker bij speciale voertuigen. 328 00:26:07,840 --> 00:26:12,280 Dan zit de terugverdientijd in je gebruikerskosten. 329 00:26:12,400 --> 00:26:15,720 Maar ook veel gemeenten of provincies zeggen: 330 00:26:15,840 --> 00:26:18,800 Die hoge investering vinden we het nu waard... 331 00:26:18,920 --> 00:26:23,760 omdat we het terugverdienen en omdat we een voorbeeldfunctie hebben. 332 00:26:23,880 --> 00:26:28,840 En zero-emissie is onze ambitie. Dus is er meer budget beschikbaar. 333 00:26:28,960 --> 00:26:32,400 Dat inzichtelijk krijgen is ook onderdeel van die vlootscan. 334 00:26:32,520 --> 00:26:36,360 Dat doet me denken aan mensen die de allereerste willen zijn. 335 00:26:36,480 --> 00:26:40,640 Die de iPhone hadden of de iPad of dit apparaat. 336 00:26:40,760 --> 00:26:46,640 En terugkijkend denk je: ik kocht dat en dat was zo'n belachelijk hoge prijs. 337 00:26:46,760 --> 00:26:51,240 Maar je bent de eerste. Niet dat dat voor gemeenten een motivatie is. 338 00:26:51,360 --> 00:26:55,360 Maar je doet ook ervaring op. Je bent al bezig met die nieuwe manier... 339 00:26:55,480 --> 00:26:59,240 van denken en rijden die mainstream zal worden. 340 00:26:59,360 --> 00:27:04,840 Sommigen lachen om elektrische auto's die ze tien jaar geleden aanschaften. 341 00:27:04,960 --> 00:27:11,040 Maar dat was al zo innovatief en hielp echt mee aan uitstootbeperking. 342 00:27:11,160 --> 00:27:16,200 Als dat je ambitie is, dan is het niet gek om die investering te doen. 343 00:27:16,320 --> 00:27:20,200 Ik heb een vraag. Dank je wel, Edward. Gemeente Den Bosch. 344 00:27:20,320 --> 00:27:24,120 Over de economische levensduur van fossiel versus elektrisch. 345 00:27:24,240 --> 00:27:29,520 Gaan die auto's even lang mee? -Dat is nog best moeilijk te zeggen. 346 00:27:29,640 --> 00:27:35,520 Sommige voertuigen hebben nog nooit in een elektrische variant al acht jaar... 347 00:27:35,640 --> 00:27:38,840 Die zijn nog niet doodgegaan, dus we weten niet hoelang ze leven. 348 00:27:38,960 --> 00:27:44,800 Wel zien we: voor personenwagens is dat voor elektrisch gunstiger... 349 00:27:44,920 --> 00:27:46,960 dan voor benzine of diesel. 350 00:27:47,080 --> 00:27:51,880 Wel is na acht jaar de batterij gedegradeerd tot 85 procent. 351 00:27:52,000 --> 00:27:54,800 85 procent van je actieradius is dan nog over. 352 00:27:54,920 --> 00:28:00,520 Maar met een nieuwe accu kan hij dan opnieuw een hele tijd mee. 353 00:28:00,640 --> 00:28:04,800 En bovendien, als je actieradius binnen die 85 procent ligt... 354 00:28:04,920 --> 00:28:07,640 hoef je na acht jaar je batterij nog niet te vervangen. 355 00:28:07,760 --> 00:28:11,640 Na tien jaar is het ongeveer 80 procent. Dus je kunt nog lang mee. 356 00:28:11,760 --> 00:28:18,160 En bovendien: de motor van een elektrische auto gaat veel langer mee. 357 00:28:18,280 --> 00:28:22,600 Die slijt veel minder snel dan die van een benzine- of dieselauto. 358 00:28:22,720 --> 00:28:25,600 Interessant. Dat ziet er goed uit dus. 359 00:28:25,720 --> 00:28:30,000 Even kijken, jij was nog bezig met je vlootscan. 360 00:28:30,120 --> 00:28:34,640 De financiële haalbaarheid is: kijk goed naar je budgetten. 361 00:28:34,760 --> 00:28:40,400 Maar om te kijken wat er echt nodig is, gebruiken wij de tco-tool... 362 00:28:40,520 --> 00:28:43,320 om daar wat diepgaander op in te gaan. 363 00:28:43,440 --> 00:28:48,000 En wat is 'het eindproduct' van je vlootscan? 364 00:28:48,120 --> 00:28:53,440 De vlootscan geeft input voor je ingroei- model. Dus je kunt ermee bepalen: 365 00:28:53,560 --> 00:28:57,960 Wat kunnen we dit jaar of komend jaar al vervangen door elektrische varianten? 366 00:28:58,080 --> 00:29:04,000 En wat is er nog niet mogelijk, gezien de actieradius of hoe vaak je moet laden... 367 00:29:04,120 --> 00:29:10,000 of je logistieke proces, en moeten we uitstellen tot er wel varianten zijn... 368 00:29:10,120 --> 00:29:13,280 die kunnen wat je huidige voertuigen ook kunnen. 369 00:29:13,400 --> 00:29:17,400 Leert het leernetwerk ook hoe je zo'n vlootscan maakt... 370 00:29:17,520 --> 00:29:19,480 of zat dat in dat van vorig jaar? 371 00:29:19,600 --> 00:29:23,960 In het voorgaande leernetwerk kwam het duidelijk naar voren. 372 00:29:24,080 --> 00:29:27,040 Maar aan vragen daarover kunnen we zeker aandacht besteden. 373 00:29:27,160 --> 00:29:33,320 En we zullen de eerste bijeenkomst terugpakken op 't vorige leernetwerk. 374 00:29:33,440 --> 00:29:36,360 Want het is de basis waar je op verder bouwt. 375 00:29:36,480 --> 00:29:40,600 Je noemde de creatieve oplossingen van Amsterdam. 376 00:29:40,720 --> 00:29:46,960 Dat je de logistiek anders inricht, waar- door het een positief resultaat geeft. 377 00:29:47,080 --> 00:29:50,000 Dat is natuurlijk ook boeiend. 378 00:29:50,120 --> 00:29:55,600 Even kijken of er vragen zijn. Nee, er zijn geen vragen over de vlootscan. 379 00:29:55,720 --> 00:29:59,200 Maar je mag ze uiteraard in de chatbox invullen. 380 00:29:59,320 --> 00:30:02,440 Met de tco-tool kunnen we nu verder gaan. 381 00:30:02,560 --> 00:30:08,520 Jij zegt net: Wordt er ook op voortgebouwd in dít leernetwerk? 382 00:30:08,640 --> 00:30:12,640 Uit 't vorige leernetwerk kwam die vraag: Hoe ziet die kostenvergelijking eruit... 383 00:30:12,760 --> 00:30:15,480 tussen het huidige en een elektrisch wagenpark? 384 00:30:15,600 --> 00:30:19,920 Op basis daarvan is die tco-tool gebouwd. 385 00:30:20,040 --> 00:30:27,480 Die kun je downloaden van de PIANOo-website als Excel-bestand. 386 00:30:27,600 --> 00:30:31,760 Jullie schakelen nu naar het scherm dat ik op de laptop heb. 387 00:30:31,880 --> 00:30:36,920 Na openen zie je op het eerste tabblad een introductie over die tco-tool. 388 00:30:37,040 --> 00:30:40,640 Wat biedt het, hoe werkt het? Je kunt direct aan de slag. 389 00:30:40,760 --> 00:30:46,360 En ik zal meteen laten zien hoe het werkt. 390 00:30:46,480 --> 00:30:51,080 Bijvoorbeeld, hier zie je verschillende autosegmenten. 391 00:30:51,200 --> 00:30:54,720 Stel, acht middenklasse personenauto's... 392 00:30:54,840 --> 00:31:00,280 die 20.000 tot 30.000 kilometer per jaar rijden. 393 00:31:00,400 --> 00:31:04,160 Dan vul ik hier in '8'. Dan komt onderaan het totaal te staan... 394 00:31:04,280 --> 00:31:07,760 van je benzine- en dieselvoertuigen die je invoert. 395 00:31:07,880 --> 00:31:12,120 Dan kun je op het volgende tabblad parameters invullen. 396 00:31:12,240 --> 00:31:15,320 Bijvoorbeeld de looptijd van je contract. 397 00:31:15,440 --> 00:31:20,240 Misschien doe je dat standaard op zes of zeven jaar. 398 00:31:20,360 --> 00:31:22,200 Ik laad op groene stroom. 399 00:31:22,320 --> 00:31:27,920 Ik laad voornamelijk op kantoor en wil al die laadinfra op kantoor zetten. 400 00:31:28,040 --> 00:31:31,440 Of: ik wil dat mensen ook thuis kunnen laden. 401 00:31:31,560 --> 00:31:36,640 Dat kun je allemaal aanpassen en vervolgens ga je naar een resultaat. 402 00:31:36,760 --> 00:31:41,840 Daar zie je de tco voor jouw volledige wagenpark links... 403 00:31:41,960 --> 00:31:46,320 en de tco gemiddeld per voertuig rechts. 404 00:31:46,440 --> 00:31:51,320 Voor personenauto's is die businesscase vaak al positief. 405 00:31:51,440 --> 00:31:54,960 Hier zie je best wel een groot verschil voor dit segment. 406 00:31:55,080 --> 00:32:01,120 Daaronder zie je de CO2-uitstoot voor je volledige wagenpark en per voertuig. 407 00:32:01,240 --> 00:32:07,560 Dat gaat naar nul, dus je ziet duidelijk je besparing in CO2-uitstoot. 408 00:32:07,680 --> 00:32:14,160 Dat communiceert ook makkelijk. -Dat bewijst dat er best wat te halen valt. 409 00:32:14,280 --> 00:32:20,360 En vaak als je inkoopt met grotere aantallen... 410 00:32:20,480 --> 00:32:23,840 Baldwin, dan heb je ook een betere businesscase. 411 00:32:23,960 --> 00:32:29,360 Stel, je komt op het leernetwerk een andere gemeente tegen en denkt: 412 00:32:29,480 --> 00:32:31,880 hoe zou het uitpakken als we dit mét elkaar doen? 413 00:32:32,000 --> 00:32:36,960 De bundeling van de vraag helpt zeker om die aanloopkosten... 414 00:32:37,080 --> 00:32:41,400 bij introductie van nieuwe methoden en technieken naar beneden te krijgen. 415 00:32:41,520 --> 00:32:46,440 Het is ook een belangrijk signaal naar de markt dat het je serieus is. 416 00:32:46,560 --> 00:32:50,320 Ook bij de bussen wordt gezamenlijk ingekocht. 417 00:32:50,440 --> 00:32:54,920 Er wordt gekeken: hoe kunnen we onrendabele investeringen... 418 00:32:55,040 --> 00:32:59,640 Je steekt als eerste je nek uit, dus je betaalt ook ontwikkelkosten. 419 00:32:59,760 --> 00:33:01,680 Hoe krijg je dat naar beneden? 420 00:33:01,800 --> 00:33:06,920 Het is interessant om te kijken of die vraag verder gebundeld kan worden. 421 00:33:07,040 --> 00:33:11,520 Wordt het ook weleens gecombineerd met opwekking van energie? 422 00:33:11,640 --> 00:33:18,560 Dat de gemeente zelf energie opwekt en gebruikt voor het eigen voertuigpark? 423 00:33:18,680 --> 00:33:22,800 Ja, je ziet dat wel gebeuren. Dat is vooral een vraag... 424 00:33:22,920 --> 00:33:29,200 als je vanuit de huidige aansluiting bij je gebouwen niet genoeg energie hebt... 425 00:33:29,320 --> 00:33:33,080 om alle voertuigen tegelijk vol te laten laden. 426 00:33:33,200 --> 00:33:37,840 Dan praat je over 'load balancing', het balanceren van energie... 427 00:33:37,960 --> 00:33:40,440 om je voertuigen opgeladen te krijgen. 428 00:33:40,560 --> 00:33:43,080 Dat kun je balanceren tussen verschillende voertuigen. 429 00:33:43,200 --> 00:33:47,200 En met eigen opwek door bijvoorbeeld zonnepanelen... 430 00:33:47,320 --> 00:33:52,960 kun je een energievraagpiek opvangen. Zo zie je het al gecombineerd. 431 00:33:53,080 --> 00:33:58,160 Nog een afdeling erbij in de stuurgroep. -Als je eigen opwek wilt gaan doen. 432 00:33:58,280 --> 00:34:04,320 Misschien ook niet te ingewikkeld beginnen. Wat is een goed startpunt... 433 00:34:04,440 --> 00:34:09,120 als je hiermee begint en het is nog helemaal nieuw? 434 00:34:09,240 --> 00:34:13,440 Een goed beginpunt om... -Hebben jullie daar nog tips voor? 435 00:34:13,560 --> 00:34:16,840 Er is veel informatie op onze site te vinden. 436 00:34:16,960 --> 00:34:23,320 Maar begín gewoon en draai mee in ons leernetwerk. 437 00:34:23,440 --> 00:34:26,200 Dan word je vanzelf meegenomen in jouw planning... 438 00:34:26,320 --> 00:34:29,840 met de ervaring van andere deelnemers. 439 00:34:29,960 --> 00:34:36,720 Laten we dan naar dat leernetwerk kijken. Nog één vraag die binnenkomt: 440 00:34:36,840 --> 00:34:42,520 'Hoe staan meestal de chauffeurs en bestuurders de zero-emissievoertuigen? 441 00:34:42,640 --> 00:34:47,040 Bij ons is er nogal gesputter. Hoe kunnen we dat aanpakken?' 442 00:34:47,160 --> 00:34:52,320 Eerlijke vraag. -Die vraag speelt vaker inderdaad. 443 00:34:52,440 --> 00:34:59,520 Daarom is dat echt een startpunt: kijk hoe je medewerkers er tegenaan kijken. 444 00:34:59,640 --> 00:35:06,280 En onderzoek waarom zij denken dat elektrisch minder goed is of moeilijker. 445 00:35:06,400 --> 00:35:08,400 Het vraagt om een gedragsverandering. 446 00:35:08,520 --> 00:35:13,560 Aan het einde van de dag moet die stekker in het voertuig... 447 00:35:13,680 --> 00:35:17,200 want anders heeft de volgende de volgende dag een probleem. 448 00:35:17,320 --> 00:35:20,680 Die gedragsaanpassingen vráág je van medewerkers... 449 00:35:20,800 --> 00:35:27,040 maar die zijn niet onmogelijk. Als je ze goed betrekt vanaf het begin... 450 00:35:27,160 --> 00:35:32,080 dan zou dat al wat weerstand moeten wegnemen. 451 00:35:32,200 --> 00:35:37,080 Hoe ging dat in Groningen? 452 00:35:37,200 --> 00:35:41,760 In Groningen met de bussen? -Nee, met de chauffeurs. 453 00:35:41,880 --> 00:35:45,240 Misschien is dat een voorbeeld van een andere uitzending. 454 00:35:45,360 --> 00:35:49,280 Daar was ook veel weerstand van de chauffeurs. 455 00:35:49,400 --> 00:35:54,360 Het simpele feit: jongens en meisjes, we gaan testritten maken... 456 00:35:54,480 --> 00:35:58,680 je mag een dag ermee rijden, maak er iets leuks van. 457 00:35:58,800 --> 00:36:02,680 Ik weet niet of ze er een evenement van hadden gemaakt. 458 00:36:02,800 --> 00:36:08,040 Maar dat is supersimpel. Ervaar het zelf, en daarmee viel het reuze mee. 459 00:36:08,160 --> 00:36:10,840 Precies. En m'n voorbeeld van de provincie... 460 00:36:10,960 --> 00:36:15,960 en de wagenparkbeheerder die merkte dat het busje toch elektrisch kon. 461 00:36:16,080 --> 00:36:20,360 Daar zit ook onwetendheid of angst: straks sta ik stil langs de weg. 462 00:36:20,480 --> 00:36:25,120 Maar als je kunt vertellen dat zo'n auto echt 200 km per dag kan rijden... 463 00:36:25,240 --> 00:36:29,520 als hij vol is en je hoeft maar 60, dan is die angst weg. 464 00:36:29,640 --> 00:36:32,960 En als je het ook ervaart door een proefrit... 465 00:36:33,080 --> 00:36:36,560 misschien ontdek je dan al snel dat het meevalt. 466 00:36:36,680 --> 00:36:41,240 Sommige dingen kun je vertellen, andere dingen moet je ervaren. 467 00:36:41,360 --> 00:36:46,280 Ik heb hier nog een vraag. Rob uit Zaanstad: 468 00:36:46,400 --> 00:36:51,400 'Is de tco-tool ook te gebruiken voor de onderhoudscontracten?' 469 00:36:53,680 --> 00:36:57,520 Ik snap niet helemaal wat de vraag dan precies is. 470 00:36:57,640 --> 00:37:03,720 Ja. Rob, sorry. We komen hierop terug. 471 00:37:03,840 --> 00:37:08,600 Wat in de tco-tool wel kan... 472 00:37:08,720 --> 00:37:14,440 In het tabblad met de parameters kun je invoeren hoelang je contract nog loopt. 473 00:37:14,560 --> 00:37:16,480 Misschien bedoelt hij dat. 474 00:37:16,600 --> 00:37:23,640 En in de tco zijn wel ook alle kosten voor onderhoud meegenomen. 475 00:37:23,760 --> 00:37:31,040 Dus dat zit ook los in de tco-resultaten. -Dus het onderhoud wordt meegenomen. 476 00:37:31,160 --> 00:37:35,800 Maar wordt de CO2-footprint... Dat wil Ruben weten, uit Amstelveen: 477 00:37:35,920 --> 00:37:41,600 Wordt de CO2-footprint van de prodúctie van het voertuig ook meegenomen? 478 00:37:41,720 --> 00:37:46,000 Goeie vraag. Ik weet niet of dat in deze tco-tool wordt meegenomen. 479 00:37:46,120 --> 00:37:51,240 Misschien wordt dat in het leernetwerk... -Goeie vraag voor het leernetwerk. 480 00:37:51,360 --> 00:37:56,800 Oké, daar komen we op terug. Wij zijn zelf natuurlijk ook aan het leren. 481 00:37:56,920 --> 00:38:02,280 Kennis bouwt zich gaandeweg op en zo komen we met elkaar steeds verder. 482 00:38:02,400 --> 00:38:09,320 Nog een vraag van Ruben. Hoe ga je om met privacy bij de ritregistratie? 483 00:38:09,440 --> 00:38:16,120 Gemeentes mogen die data van die voertuigen niet vrijgeven... 484 00:38:16,240 --> 00:38:20,160 of inzien als dat gekoppeld is aan de persoon. 485 00:38:20,280 --> 00:38:24,520 Maar niet als het gekoppeld is aan een kenteken. Zo kun je er wel naar kijken... 486 00:38:24,640 --> 00:38:29,800 en kun je die ritgegevens wel inzien en gebruiken voor analyses. 487 00:38:29,920 --> 00:38:36,080 Dat is dan met name voor die vlootscan aan het begin ook en je ritprofielen? 488 00:38:36,200 --> 00:38:39,960 Dus dat is geen belemmering. Dank je wel voor die vragen. 489 00:38:40,080 --> 00:38:45,480 Nu het laatste blok van dit webinar. Dat begint met een samenvatting... 490 00:38:45,600 --> 00:38:51,240 en je krijgt de informatie over de leernetwerken van dit jaar. Baldwin. 491 00:38:51,360 --> 00:38:57,920 Het aspect van de interne organisatie is heel belangrijk. Hoe organiseer je dat? 492 00:38:58,040 --> 00:39:04,400 Een stuurgroep is een goed hulpmiddel. En je hebt een duidelijke ambitie nodig. 493 00:39:04,520 --> 00:39:09,640 Zodat voor iedereen duidelijk is: waar willen we en kunnen we naartoe? 494 00:39:09,760 --> 00:39:13,960 Breng de haalbaarheid in kaart met de vlootscan en andere hulpmiddelen... 495 00:39:14,080 --> 00:39:20,760 zoals de total costs of ownership-tool op de website. 496 00:39:20,880 --> 00:39:27,000 Dat zijn de belangrijkste uitkomsten van het leernetwerk van vorig jaar. 497 00:39:27,120 --> 00:39:31,760 Ja. En het leernetwerk van dit jaar begint al op 4 april. 498 00:39:31,880 --> 00:39:36,480 Je hebt al iets verteld, maar toch fijn om het op een rijtje te krijgen. 499 00:39:36,600 --> 00:39:41,040 Het zijn vier bijeenkomsten. De eerste begint op 4 april. 500 00:39:41,160 --> 00:39:46,400 Bijeenkomsten 1 t/m 3 behandelen in de ochtend een doorsnijdend thema... 501 00:39:46,520 --> 00:39:52,440 dat voor alle leernetwerken, het zijn er in totaal tien, aan de orde is. 502 00:39:52,560 --> 00:39:59,560 In de middag duiken we de diepte in met de inhoudelijke vragen. 503 00:39:59,680 --> 00:40:05,360 Waar die CO2-footprint aan de orde kan komen, die vraag die werd gesteld. 504 00:40:05,480 --> 00:40:10,120 Experts komen aan bod waarvan we kunnen leren, praktijkvoorbeelden. 505 00:40:10,240 --> 00:40:15,720 En er is veel ruimte om vragen te stellen en die gezamenlijk te beantwoorden. 506 00:40:15,840 --> 00:40:19,920 Zodat je je aan het einde van de dag met praktische handvatten... 507 00:40:20,040 --> 00:40:23,160 aan de slag kunt in jouw organisatie. 508 00:40:23,280 --> 00:40:27,200 Hoeveel mensen doen er mee? -We hebben... 509 00:40:27,320 --> 00:40:30,360 Van alle leernetwerken? -Dít leernetwerk. 510 00:40:30,480 --> 00:40:35,880 We zitten op een man of vijftig, zestig. -Da's best veel. 511 00:40:36,000 --> 00:40:40,840 En ik vergat nog te zeggen dat de vierde en laatste bijeenkomst... 512 00:40:40,960 --> 00:40:45,920 in het kader staat van die marktontmoeting. 513 00:40:46,040 --> 00:40:50,120 Dus marktpartijen, dat we daarmee het gesprek kunnen aangaan. 514 00:40:50,240 --> 00:40:55,520 Je kunt je nog inschrijven. Het begint al vrij snel, de eerste is 4 april. 515 00:40:55,640 --> 00:40:59,360 En hoelang loopt dat hele leernetwerkentraject? 516 00:40:59,480 --> 00:41:03,320 7 november is de vierde en laatste bijeenkomst met die marktontmoeting. 517 00:41:03,440 --> 00:41:05,640 Dus het gaat over een half jaar. 518 00:41:05,760 --> 00:41:08,760 De tip is duidelijk, omdat het je hele organisatie betreft. 519 00:41:08,880 --> 00:41:13,920 Als je al weet wie je binnen je organisatie zeker moet betrekken... 520 00:41:14,040 --> 00:41:17,720 kijk of ze mee willen gaan naar één of meer leernetwerken. 521 00:41:17,840 --> 00:41:22,560 Daar samen heen gaan, er samen over denken, dat legt een mooie basis... 522 00:41:22,680 --> 00:41:26,480 voor die gezamenlijke ambitie en het gezamenlijke plan. 523 00:41:26,600 --> 00:41:33,400 Want je kunt richting CO2-neutraal rijden in je gemeente. Er zijn voertuigen... 524 00:41:33,520 --> 00:41:37,360 er zijn positieve businesscases, het heeft een fantastische uitstraling. 525 00:41:37,480 --> 00:41:42,920 Maar je moet er goed over nadenken en je moet het met elkaar doen. 526 00:41:43,040 --> 00:41:44,720 Waar kun je je opgeven? 527 00:41:44,840 --> 00:41:49,960 Op de centrale plek op onze website is veel informatie te vinden. 528 00:41:50,080 --> 00:41:57,440 Pianoo.nl/klimaatenveloppe is de centrale pagina met alle informatie... 529 00:41:57,560 --> 00:42:01,680 over de komende leernetwerken en de dingen die voorbij zijn gekomen. 530 00:42:01,800 --> 00:42:06,680 Informatie vind je via die pagina. En daar kun je je aanmelden... 531 00:42:06,800 --> 00:42:10,000 en ik nodig iedereen graag uit. -Dank je wel. 532 00:42:10,120 --> 00:42:15,120 En bij die aanmelding kun je aangeven waar je interesse specifiek naar uitgaat. 533 00:42:15,240 --> 00:42:19,600 Ook daarmee kijken jullie hoe je het leernetwerk vormgeeft. 534 00:42:19,720 --> 00:42:25,120 Er is nog een vraag binnengekomen. Daar hebben we nog tijd voor. 535 00:42:25,240 --> 00:42:33,240 Hoe zie jij de toekomst naast elektrische voertuigen? Bijvoorbeeld waterstof. 536 00:42:33,360 --> 00:42:39,520 Die vraag komt vaak voorbij. Waterstof is nog volop in ontwikkeling. 537 00:42:39,640 --> 00:42:43,720 Er rijden nu elke tientallen personen- auto's op waterstof in Nederland... 538 00:42:43,840 --> 00:42:48,400 dus dat is nog beperkt. Er zijn ongeveer vier waterstoftankstations... 539 00:42:48,520 --> 00:42:51,640 en er zijn er een aantal in ontwikkeling. 540 00:42:51,760 --> 00:42:59,600 Waterstof kan vooral veel betekenen op zwaardere voertuigen, verwachten we. 541 00:42:59,720 --> 00:43:03,680 Accupakketten zijn bij batterij-elektrisch rijden zwaar... 542 00:43:03,800 --> 00:43:06,560 en vragen veel ruimte, veel gewicht. 543 00:43:06,680 --> 00:43:11,040 Daarom kan waterstof zeker voor zware voertuigen interessant worden. 544 00:43:11,160 --> 00:43:13,160 Als aanvullend of vervangend? 545 00:43:13,280 --> 00:43:16,880 Nee, dat het puur waterstofelektrische voertuigen worden. 546 00:43:17,000 --> 00:43:20,040 In zwaardere categorieën zal naar waterstof gekeken worden... 547 00:43:20,160 --> 00:43:24,200 maar dat zal echt pas over een paar jaar actueel worden. 548 00:43:24,320 --> 00:43:28,720 Er komen wel meer waterstofvarianten op de markt, af-fabriek of ombouw. 549 00:43:28,840 --> 00:43:33,640 Maar omdat die tankstations ook nog beperkt zijn, is dat nog lastig. 550 00:43:33,760 --> 00:43:38,320 Dus de overstap in deze fase naar elektrisch is verstandiger en veiliger? 551 00:43:38,440 --> 00:43:40,600 Nu is het makkelijker. 552 00:43:40,720 --> 00:43:46,800 Maar over vijf jaar kan dat er voor de zwaardere voertuigen anders uitzien. 553 00:43:46,920 --> 00:43:52,120 Dank je wel. Dat waren de vragen. Jij nog een laatste tip? 554 00:43:52,240 --> 00:43:57,160 Het belangrijkste dat we hebben gezegd: Een goed begin is het halve werk. 555 00:43:57,280 --> 00:44:02,440 Kijk goed waar je nu staat, met wie je aan de slag wilt, wat je ambitie is. 556 00:44:02,560 --> 00:44:06,240 Om dan pas het hele proces in te gaan. -Dank je wel. Jij? 557 00:44:06,360 --> 00:44:12,520 Meld je aan. Doe mee in het leernetwerk. Samen stappen zetten. 558 00:44:12,640 --> 00:44:16,840 Helder verhaal. Misschien kunnen wij met elkaar als overheden... 559 00:44:16,960 --> 00:44:22,120 een goed voorbeeld geven en bijdragen aan minder CO2-emissie.... 560 00:44:22,240 --> 00:44:23,840 in ieder geval in Nederland. 561 00:44:23,960 --> 00:44:29,000 Bedankt voor jullie bijdrage. Ik wens jullie een geweldig leernetwerk toe. 562 00:44:29,120 --> 00:44:33,880 En jullie bedankt voor je vragen, voor het kijken en succes met deze mooie missie. 563 00:44:34,000 --> 00:44:35,800 Tot de volgende keer. 564 00:44:35,920 --> 00:44:37,920