Als je een bedrijf start, moet je weten of je plannen financieel haalbaar zijn. Of je hebt al een bedrijf en je wilt doorgroeien, dan heb je geld nodig. Je schrijft dan een ondernemingsplan. Een belangrijk onderdeel daarvan is je financieel plan. Deze bestaat uit vijf begrotingen: De investeringsbegroting, de financieringsbegroting... de exploitatiebegroting, de liquiditeits- begroting en een privébegroting. Je begint met het maken van een investerings- begroting en financieringsbegroting. Hoe die eruitzien, leggen we je uit in deze video. In een investeringsbegroting laat je zien... welke bedrijfsmiddelen je de komende jaren nodig hebt... en welke uitgaven hiermee te maken hebben. Kijk één tot drie jaar vooruit. Zie het als een boodschappenlijstje, maar dan voor je eigen onderneming. Een voorbeeld. De investeringsbegroting is onderverdeeld in vaste activa en vlottende activa. Vaste activa zijn eenmalige uitgaven die langer dan een jaar in je bedrijf zijn... zoals machines, gereedschap, computerapparatuur... bedrijfsauto of inventaris. En let op: schaf je een machine aan, neem dan ook de installatiekosten mee. Vlottende activa zijn eenmalige uitgaven voor bedrijfsmiddelen... die korter dan een jaar in je bedrijf zijn... zoals voorraden of aanloop- en openingskosten. Aanloop- en openingskosten zijn kosten die je maakt voor de start van je onderneming. Bijvoorbeeld kosten voor een notaris... advies, de bouw van je website of levensonderhoud. Op de investeringsbegroting zet je alle bedragen exclusief btw. Je moet de btw natuurlijk wel betalen aan de leveranciers. Deze neem je in de begroting op als voorfinanciering btw... en kun je bij de btw-aangifte verrekenen. Geen ondernemer voor de btw? Dan neem je alle bedragen op inclusief btw. Liquide middelen is het geld op je zakelijke bankrekening of in kas. Neem tot slot altijd een post op voor onvoorziene uitgaven. Bijvoorbeeld 10 procent van de totale kosten. Je weet nu hoeveel geld je in totaal nodig hebt voor het realiseren van je plannen. Let op: terugkerende kosten... zoals de maandelijkse huur of je telefoonabonnement... neem je niet op in je investeringsbegroting. Deze vermeld je in de exploitatiebegroting. Tip: ga de kosten niet zelf inschatten, maar onderbouw bedragen met offertes. Zorg bij grote investeringen voor twee of drie verschillende offertes. Financiers vragen hier vaak om. We hebben nu alle kosten voor bedrijfsmiddelen op een rij gezet. Tweede stap is het maken van de financieringsbegroting. Hierin bepaal je hoe je deze bedrijfsmiddelen financiert. Dit kan met eigen vermogen of met een zakelijke lening. Nog een voorbeeld. Het deel van de investering dat je zelf betaalt, heet eigen vermogen. Dit kan eigen spaargeld zijn of een achtergestelde lening van familie. Bedrijfsmiddelen die je al hebt aangeschaft, zoals een auto of computer... behoren ook tot je eigen vermogen. Vreemd vermogen is geld dat je leent van investeerders of een bank. Je hebt kortlopend en langlopend vreemd vermogen. Onder kort vallen alle leningen en schulden van minder dan een jaar... zoals je rekening courant of een leverancierskrediet. Langlopend vreemd vermogen zijn leningen langer dan een jaar... zoals een lening van de bank. Je hebt nu inzicht in hoe je alle geplande investeringen gaat betalen. De investeringsbegroting en de financieringsbegroting... vormen samen de openingsbalans van je onderneming. Hier zie je in één oogopslag wat je zakelijke bezittingen en schulden zijn... en hoe hoog je eigen vermogen is. Zo heb je een duidelijk inzicht in de financiële haalbaarheid van je plannen. Meer weten? KVK.nl/financiering... of bel 088 - 585 22 22.