RUSTIGE MUZIEK Welkom bij de uitzending Mijn webshop sterk in de markt zetten. Hierin geven we aandacht aan de vindbaarheid en online zichtbaarheid van jouw webshop. Aan tafel om erover te praten zitten ondernemer Benjamin Zuidbroek van Schijtzak.nl... en aan de andere kant van Benjamin zit Henri Jansen van Hardloopaanbiedingen.nl. En Jaap Schepers zit aan de overkant. Jaap helpt ondernemers met hun online strategie en de uitvoering hiervan... met z'n eigen bedrijf Afdeling Online. Jaap, welkom. Fijn dat je erbij bent. Wanneer moet je starten met de promotie en vindbaarheid van je webshop? De promotie en vindbaarheid, dat gaat eigenlijk al vanaf het begin. Op het moment dat je een basis legt, ga je kijken waar de concurrentie z'n verkeer vandaan haalt. Dus je gaat goed kijken op welke zoektermen zij gevonden worden. Je gaat goed kijken welke advertenties zij bijvoorbeeld plaatsen op Facebook... en dat inventariseer je. Dus het begint met een inventarisatie, om vervolgens te kijken: Welke kanalen sluiten het best bij mij aan? ANNEMARIE: Dus echt onderzoek doen? Echt onderzoek is het belangrijkste, ja. En wat is dan de volgende stap, als je dat onderzoek hebt gedaan? Nadat je dat onderzoek hebt gedaan, denk ik dat het heel handig is... dat je de kanalen selecteert die het best passen bij aankoopgerichtheid. Namelijk: Je kunt beginnen met kanalen die gericht zijn op branding, dus merkbekendheid. Maar je kunt ook beginnen bij de klanten die eigenlijk al weten dat ze je product willen kopen. Op het moment dat je hen vindt, met bijvoorbeeld Google Shopping, een heel aankoopgerichte tool: Producten in de zoekmachine die on demand worden vertoond aan iemand die op zoek is... of bijvoorbeeld op marketplaces, en daarmee bedoel ik bijvoorbeeld bol.com... als dat mogelijk is voor je product... maar ook Amazon, wat steeds belangrijker wordt, of kleertjes.com, et cetera. Dat je gebruik maakt van hun marketing. -Exact. Daar kleven wel nadelen aan, namelijk: ANNEMARIE: O, die nadelen, die willen we horen. Ja, het is een enorm voordeel dat je aankoopgericht je producten slijt. Dat zorgt voor vlees op de botten en vaak ook voor snelle verkoop. ANNEMARIE: Het is al bekend, dus mensen komen daar gewoon terecht. Even los van Google Shopping: De marketplaces zorgen in veel gevallen niet echt voor bekendheid van je eigen shop. Omdat het toch vaak gaat onder de hoed van bijvoorbeeld een Amazon. Natuurlijk ben jij degene die de spulletjes verstuurt, maar alle credits gaan naar Amazon... en dat is jammer omdat je daar geen merk mee bouwt, maar wel vlees op de botten krijgt. Kijk, dus dat is handig om te weten. JAAP: -Absoluut. Henri, hoe doen jullie dat eigenlijk? -Tot acht jaar geleden deden we dat heel veel zelf. Nou, je merkt op een gegeven ogenblik: Die markt versnelt zo, dat was niet meer te doen. Dus wij hebben acht jaar geleden ook een online marketingbureau in de hand genomen. Die doet alle Google Shopping-advertenties en alle AdWords-campagnes. Daar gaat een hoop geld in, en dat is ook belangrijk, want je vindbaarheid moet goed zijn. Daarnaast hebben wij heel veel de nadruk gelegd, de laatste maanden, jaren eigenlijk... ook op het organische, dus de organische vindbaarheid. Dat betekent dat het niet-betaalde advertenties zijn... maar door je site zo in te richten, tekstueel, dat ie door Google goed gerankt wordt. Dan word je beter gevonden en dat kost niks. Ja, tijd. Om de producten en de teksten goed in te voeren. ANNEMARIE: Jullie hebben een bedrijfsvideo gemaakt... waarin jullie op humoristische wijze laten zien waar jullie voor staan. HENRI: Ja, klopt. ANNEMARIE: -Zullen we ernaar kijken? Ja, graag. SNELLE MUZIEK VALKREETJE Hè? DE VROUW LACHT SNELLE MUZIEK ALARM Order. APPLAUS EN GEJUICH/GEKNAL Hoi, ik ben Frankie, general manager bij Hardloopaanbiedingen.nl. Maar wie is Hardloopaanbiedingen.nl? Wij zijn al meer dan vijftien jaar de online hardloopspecialist. En we bezorgen tot aan je voordeur. DEURBEL Kijk eens. Alsjeblieft. -Zo, dat is snel. En we geven zelfs deskundig advies. GEKLATER VAN WATER Ja, die is waterdicht, ja. En we zijn ook nog eens supersportief en heel collegiaal. LUIDE PIEP We hebben meer dan 20.000 hardloopitems op voorraad... en bestel je voor meer dan 50 euro, dan krijg je van ons ook nog eens een gratis cadeau. Vinden onze klanten dat leuk? Nee, dat vinden onze klanten (PIEP) great. Kortom, zoek jij een webshop die voor jou net wat harder loopt dan de rest? Dan ben jij bij Hardloopaanbiedingen aan het juiste adres. VROLIJKE MUZIEK ANNEMARIE: Ik hoorde Jaap net al achter de schermen vragen van: Goh, waar hebben jullie deze getoond? Dat is handig om te weten, want het is een geweldige video... maar hij moet wel gezien worden. Klopt, YouTube, Facebook, sponsoren, geld er tegenaan gooien, inderdaad... om inderdaad je merk te 'branden'. Ook op onze webshop zelf staat ie natuurlijk. Hij wordt hartstikke leuk bekeken. ANNEMARIE: En heel persoonlijk, want ze werken allemaal bij jullie. Klopt. M'n vrouw in beeld, m'n zwager in beeld, de hele familie werkt er, dus... Nee, inderdaad, gewoon alle bekende mensen. De buren zijn nog in beeld. We hebben iedereen voor het karretje gespannen. ANNEMARIE: Geweldig. Jaap, kan jij vertellen waarom nou juist dat persoonlijke ook zo belangrijk is geworden? Ja, je ziet een soort kentering de laatste jaren. Vroeger startte je een webshop en je verkoopt. Prima, die tijd hebben we gehad. Inmiddels kun je bij Alibaba spulletjes bestellen en, zogenoemd, makkelijk dropshippen. Dat zorgt voor problemen: mensen krijgen hun pakketjes niet, maken zich zorgen. Dus vertrouwen in een merk is ontzettend belangrijk. Vertrouwen bouw je op door een stukje storytelling. Met storytelling bedoel ik: je laat de mensen achter het merk zien, waarmee je vertrouwen creëert. Je laat ook zien wat de belangrijke punten zijn van je webshop, zoals snelle levering enzovoort. Dus goede informatie die iemand nodig heeft om z'n beslissing te maken... combineer je met een betrouwbaar gezicht. Je hebt een mooie video, je maakt het heel persoonlijk. Je zegt: We leveren snel. Maar dan valt of staat het ook met de juiste vervoerder. Ja, klopt. Dat is een heel belangrijk aspect van je bedrijf. Wij zijn achttien jaar geleden al in zee gegaan met PostNL... omdat die heel sterk was destijds, en nog steeds, in het van bedrijf naar consument leveren. Dus dat is een heel betrouwbare partij. Destijds waren er ook niet zo veel partijen die dat deden. En PostNL is voor ons dé partij daarvoor en we zijn hartstikke tevreden. En mocht er ooit wat misgaan, dan lossen zij dat prima op. Dus wat dat betreft hebben we in de laatste achttien jaar een prima band opgebouwd. Wat zijn jouw ervaringen met verzendingen, Benjamin? Klopt. Ik werk met dezelfde partij. Wat ik vooral heel belangrijk vind, is dat zij bij ons ook de contacten met de klant direct regelen. Ik druk op 'verzenden' en gelijk krijgt de klant een mail: Je pakket kan je morgen verwachten, zo en zo laat. Hoef ik zelf niks meer te doen, dat regelt die partij voor je. Voor ons ideaal. Je hebt het uit handen gegeven zodat dat goed gaat. Zeker. Als je wil gaan ondernemen, kijk dan heel goed naar de vervoerder... en wat voor taken hij uitvoert, of hij ook de communicatie op zich neemt. Je bent een newbie nog op het gebied van ondernemen met een webshop. Hoe heb jij die promotie in het begin aangepakt? Leuke vraag. Daar zijn we heel erg mee bezig geweest. We studeerden allebei bedrijfskunde, dus we hadden er al een beetje feeling mee. GELACH We waren aan het denken: Hoe gaan we dat doen? We zijn offline gestart met heel veel flyers. We hebben 120.000 flyers bij ons in de omgeving verstrooid in alle mogelijke brievenbussen... want we staken het eerste plan regionaal op, dus we wilden gewoon tractie, zeg maar. GELACH Daar zijn we mee begonnen. Toen kwamen we in kranten, in nog grotere kranten, landelijke kranten. Zo zijn we in heel korte tijd bekend geworden. Toen zijn we ook AdWords-campagnes gaan draaien, wat jij ook aangaf, om dat samen te doen. Ik geloof niet in één marketingmethode, maar in alles. We hebben flyers én op social media proberen we actief te zijn. Dat mensen je onthouden van het een en het van ander. Ja, dat horen we ook terug. Mensen zien ons merk een keer voorbijkomen, tikken in: tuinmest. We komen bovenaan en ze denken: Daar ga ik bestellen. Je ziet die verbanden. Wed nooit op één paard, maar op een hele collectie, offline, online, in de volle breedte. Ben je het daarmee eens, Jaap? -Absoluut. Het is een wirwar aan kanalen die mensen tegenwoordig gebruiken. Op elk kanaal doen ze wat anders. Op Facebook en Instagram zijn ze bij hun vriendjes. Op Google proberen ze informatie te vinden. ANNEMARIE: -Ja. Dat gebeurt trouwens ook nog op verschillende apparaten. Waar in de reisbranche een zoektocht heel vaak begint op een mobiele telefoon... eindigt hij 's avonds thuis op de bank op een desktop. Dus die twee combineren, crossmediaal, maar ook verschillende apparaten, heel belangrijk. Het is belangrijk dat je die combinatie goed maakt. JAAP: -Absoluut. En als je dat stabiele platform hebt gevonden, wat is dan je volgende stap? Wat ga je dan doen? Als je die volgende stap hebt gemaakt, dan is het belangrijk dat je de verkoop op gang helpt... zoals ik al zei: dat stukje vlees op de botten. Daar zijn waar je klanten zijn. Optimaliseren volgt dan, namelijk: je kunt een euro maar één keer uitgeven. En je doet dat het liefst in de kanaalcombinatie, om in dat scenario te blijven, die het best werkt. Dus je gaat kijken op het moment dat je een verkoop hebt: hoeveel heeft me dat gekost? ANNEMARIE: Ja. -Dat noteer je in Excel... of bekijkt het in Google Analytics en gaat kijken: Is mijn rendement voldoende om de kosten te dragen en een stukje winst te 'handelen'? Welk kanaal hoort daarbij? Welk apparaat speelt daar de grootste rol in? Al die informatie zorgt ervoor dat je bepaalde zaken uit kan zetten... kan vergroten, met biedingen, dus meer geld uit gaan geven... en dus langzaamaan meer gaat verdienen en minder gaat uitgeven. Dus dat is belangrijk, dat je dat blijft monitoren, dat onderzoek zet je voort. JAAP: Absoluut. BENJAMIN: -Ik heb nog een aanvulling. Dat hebben we ook gedaan, maar ik heb geleerd om ook te kijken naar het langetermijnrendement. Soms moet ik best wat geld betalen bij een Google Ads-campagne om een klant binnen te halen... maar die gaf wel terugkerende omzet. Dan heb je één keer best wat geld voor die klant uitgegeven... maar de volgende keren komt hij zonder of met minder marketingkosten toch op je site. Dus kijk ook naar het langetermijnrendement. JAAP: -Absoluut. Als je eenmaal een klant hebt... Ja, en die weet je te vinden. -Schijtzakken hebben ze elk jaar een paar nodig. Zorg dat je de verbinding houdt met de klant. Dus eerst investeren en het wat tijd geven en als die klant terugkomt, is het het waard geweest. Ja, inderdaad. Precies. ANNEMARIE: Hoe onderscheid jij je op social media? Hoe probeer je dat te doen? In heel veel verschillende facetten. Soms geef ik wat advies op socials. Soms een leuk fotootje van onszelf, of wat we aan het doen zijn, dat vinden mensen leuk. Of leuke quotes. We hebben heel veel leuke quotes die je met ons merk kan verbinden. We schijten zeven kleuren bagger, of dat soort dingen. GELACH Dus zo kan je elke keer leuke quotes... ANNEMARIE: -Hij schudt ze zo uit z'n mouw, hè¨. GELACH 'We hebben er schijt aan.' Je kunt leuke dingen doen... en proberen op alle facetten klanten te binden. Welke social media-kanalen gebruiken jullie? HENRI: -Eigenlijk alle die je maar kan bedenken. Dus Facebook, Instagram, TikTok tegenwoordig, maken ze filmpjes voor. We gebruiken er zo veel mogelijk. Heb je dan mensen die gespecialiseerd zijn in het gebruik van Instagram en TikTok? Ja, we hebben daar iemand voor in huis, dat is een grafisch designer. Die houdt zich ook bezig met dat soort dingen. Dat moet wel, anders loop je achter de feiten aan. Ja, dan LOOP je achter de feiten aan. -Ja. GELACH En Jaap, wanneer kies je voor Instagram, wanneer voor Facebook, wanneer voor allemaal? Heb je daar een soort van richtlijn voor of een regel voor? Ja. Ik heb er geen richtlijn voor. ANNEMARIE: -Nee, dat niet. Nee, het is ook een beetje een inkoppertje, het is: ken je doelgroepen. Kijk, mijn moeder zit niet op TikTok, zo simpel is het. ANNEMARIE: Die bereik je daar niet. -Precies. Die gebruikt Facebook. Dus het eerste wat deze meneer gaat bekijken, is: Wie is m'n doelgroep? Wie gaat hardlopen, vanaf welke leeftijd is dat? HENRI: -Klopt. Wie koopt het meest bij me? En op basis daarvan richt je je kanalen in en zet je ze in. Dus ik kan me voorstellen dat u wat doet op TikTok, experimenteren, de jongste doelgroep... maar dat de voornaamste kanalen toch Google zijn... Facebook en Instagram. -Google, Facebook. Dat zijn onze hoofddoelen. Je probeert dingen uit, maar wij weten ook dat onze doelgroep tussen de 30 en de 65, 75 ligt... dus die groep moeten we bedienen en die zit niet op TikTok, of niet veel. Voor Benjamin ook niet, gok ik. Ik denk dat jij op TikTok... Leuk om video's te maken, maar ik denk niet dat jouw doelgroep daar zit. Klopt. Wij kunnen onderscheid maken tussen: waar krijg je direct rendement uit en waar niet? Zeker in het begin probeer ik gelijk methodes toe te passen waar je direct rendement uit haalt... want je moet doorinvesteren, je hebt niet veel financiële middelen. Later kan je wel in TikTok en dat soort zaken gaan investeren... die minder snel rendement opleveren, maar wel je merk bouwen. Misschien nog een kleine tip: kijk ook heel goed naar je productgroep. Heb je mooie, inspirerende producten, zoals sieraden, leuke hoedjes... dan zit je over het algemeen op de kanalen die het meest visueel zijn. Heb je pragmatische producten met technische eigenschappen... die zijn ideaal op een technische manier om gevonden te worden in Google. Ja. -Dus kijk ook daarnaar. ANNEMARIE: Kijk daar goed naar. Heb je nog een soort gouden tip om mee af te sluiten? Ik denk vooral dat m'n gouden tip is: begin op de kanalen die de meeste omzet genereren. Zorg dat je heel erg veel inzet op een stukje betrouwbaarheid... want het is heel moeilijk om boven al die honderdduizenden andere webshops uit te komen. Dank je wel. Dank je wel, jullie alle drie, voor jullie input en het delen van jullie ervaringen. Het is belangrijk dat jij je met je webshop onderscheidt. Blijf analyseren en bijsturen. Focus op dat waar je het meeste rendement uit haalt. Zorg dat je jouw verhaal vertelt... en je gezicht laat zien, want daarmee wek je vertrouwen bij jouw potentiële klant. RUSTIGE MUZIEK