RUSTIGE MUZIEK Welkom bij Waarom en hoe start ik een webshop? Tijdens dit webinar praten we je bij over wat er komt kijken bij het starten van je eigen webshop. Het aantal online shops neemt al jaren toe. De verwachting is zelfs dat er over niet al te lange tijd meer webshops zijn dan fysieke winkels. Dat heeft onder andere te maken met de enorme toevlucht aan online bestedingen. Omdat er best wat komt kijken bij het starten van zo'n webshop... nemen we je in deze sessie stap voor stap mee in het hoe en wat. Bij mij aan tafel om erover te praten, zitten Willeke Schalk, ondernemersadviseur van KVK... ondernemer Benjamin Zuidbroek van Schijtzak.nl, we horen zo meteen wat dat inhoudt... ondernemer Henri Jansen van Hardloopaanbiedingen.nl. Alle drie welkom. Fijn dat jullie erbij zijn. Voordat we hierover gaan praten, gaan we eerst kijken naar een animatie. MUZIEK, VROUW: Denkt u aan het starten van een webshop? Weet welke stappen u moet zetten. KLIK, DEUR GAAT DICHT Kim maakt in haar vrije tijd handtassen uit gerecyclede stoffen. NAAIMACHINE SNORT/GELDGERINKEL Dat is nu nog een hobby, maar ze ziet dat de verkoop snel gaat. Daarom besluit zij een webshop te starten. Kim weet welke producten ze aan wie wil verkopen en heeft al een goede domeinnaam bedacht. Ze gaat aan de slag. TYPGELUIDEN Eerst registreert Kim haar domeinnaam. Daarna kiest zij de rechtsvorm 'eenmanszaak' en schrijft zich in bij KVK. KVK geeft haar inschrijving door aan de Belastingdienst. Wanneer de Belastingdienst Kim als btw-ondernemer aanmerkt... krijgt ze haar omzetbelastingnummer en btw-identificatienummer. Op belastingdienst.nl kijkt Kim welke belastingen ze moet betalen... en hoe ze een administratie opzet die voldoet aan de wettelijke eisen. Vervolgens bouwt Kim haar webshop. LADE SCHUIFT DICHT, GETIK HAMER Zij controleert bij Autoriteit Consument en Markt welke wetten en regels gelden bij online verkoop. Ook maakt zij gebruik van algemene voorwaarden... en checkt of haar website goed is beveiligd tegen cybercrime. LASERGELUIDEN Tot slot gaat ze met marketing aan de slag. Ze maakt een social media-plan en zorgt voor goede vindbaarheid op Google. Ook vraagt ze een keurmerk aan... zodat bezoekers weten dat zij winkelen bij een betrouwbare webshop. Nu kan Kim online ondernemen. Meer weten? Vind alle informatie op Ondernemersplein. Eén antwoord van de overheid. Overal. MUZIEK Willeke, we zagen in deze video dat de hobby van Kim uitmondt in een professionele webshop. Is dat iets wat jij als ondernemersadviseur heel veel ziet gebeuren? Absoluut. Het lijkt best een logische en eenvoudige stap om van je hobby een bedrijf te maken. Maar van de honderd webshops stoppen er weer 97... wat aangeeft dat het dus helemaal niet zo makkelijk is... en dat een goede voorbereiding echt helpt om je product goed in de markt te zetten. Daar gaan we het vandaag over hebben: Hoe je je goed voorbereidt. Kortom, een webshop, die start je dus niet even 1-2-3. Henri is een van de ondernemers die dat aan den lijve heeft ondervonden. Hij is zelfs een van de pioniers op dit gebied. Laten we eens kennismaken met jouw webshop. MUZIEK HENRI: Mijn naam is Henri Jansen. Ik ben 56 jaar. Ik ben achttien jaar geleden gestart met de webshop Hardloopaanbiedingen.nl... samen met een compagnon. Je kan loopschoenen bij ons bestellen, kleding, accessoires, verlichting... dus op die manier proberen we de hardloper te bedienen. Onze kracht is dat wij zowel nieuwe als oude producten aanbieden. Hardlopers zijn vaak lopers die op hun oude schoenen het lekkerst lopen... en zo kunnen we oude schoenmodellen aanbieden tegen aantrekkelijke prijzen. Maar nieuwe modellen zijn ook bij ons te vinden. We zijn gestart met eigen middelen. Daar hebben we de webshop van gebouwd. En wij hebben alles eigenlijk tot op heden intern zelf gedaan. Dat willen we ook graag, want het is een heel specialistisch product. Ik ben begonnen destijds bij een groot runningmerk. Ik heb met verschillende leveranciers om de tafel gezeten... want ik zag ook bij het runningmerk waar ik werkte dat er heel veel producten bleven liggen. Die verouderden en daar konden ze weinig meer mee. Ik heb ze toen opgekocht bij de verschillende merken... en zo ben ik de webshop Hardloopaanbiedingen.nl begonnen. We dachten in het begin: Nou, dat gaat helemaal los. We zetten onze goedkopere producten online... en dan is het achterover hangen en wachten tot de orders binnenstromen. Maar dat was dus niet het geval in het begin. We deden een, twee pakketten in de week. En wat we toen deden, is de pakketjes invoeren, inpakken, in Excel nog een factuurtje typen... twee pakketjes achterop de fiets en naar PostNL rijden... om ze daar af te geven en naar de consumenten te versturen. HENRI: Daar kon de hypotheek niet van betaald worden. Zodoende zijn we eigenlijk naar beurzen gegaan om geld te genereren... en weer in de webshop te investeren, met het geld dat we verdienden op de marathonbeurzen. We zijn in Berlijn geweest, Freiburg, Keulen, en daardoor konden we investeren in de webshop. Nu zitten we op het punt dat we honderden pakketten per dag versturen. Gelukkig komt PostNL ze nu ophalen. Dat scheelt weer een stuk fietsen en het is ook niet meer te doen. Een gouden tip als je een webshop wilt starten, is dat je uniek moet zijn. Je moet echt iets verzinnen wat onderscheidend is van de rest, want er zijn 63.000 webshops. Je zal toch wat moeten verzinnen om daar bovenuit te steken. Het is altijd een kwestie van schakelen, want er gebeurt elke dag weer wat nieuws. Dat maakt het ondernemen zo inspirerend. Voor mij, in ieder geval. ANNEMARIE: Een heel mooi verhaal. Achttien jaar geleden dus al begonnen, Henri. Het komt erop neer dat je niet achterover moet hangen. Dat heb je ook de afgelopen 18 jaar niet gedaan. HENRI: -Dat kan je wel zeggen. Klopt. ANNEMARIE: Inmiddels LOOPT het echt hard. Die grap is vast vaker gemaakt. Inderdaad, het loopt hard, de loopschoenenwereld, dus het gaat hard. ANNEMARIE: Maar laten we beginnen bij het begin. Want wat moet je nou echt doen voordat je gaat starten met die webshop? Voordat je gaat starten met een webshop moet je eerst gedegen onderzoek doen. Dus je moet echt kijken: Wat voor product wil ik verkopen? Of wat voor dienst wil ik aanbieden? En je moet echt uniek zijn, want er zijn inderdaad al 70-80.000 webshops... en daar moet je bovenuit steken. Dus je moet echt iets unieks vinden. Anders ga je het niet redden. Net wat de Kamer van Koophandel al aangaf. En anders gaan er... Ja, binnen een jaar stop je ermee. Wat dat betreft, moet je gedegen onderzoek doen. ANNEMARIE: Echt uniek zijn. Bij jou is het redelijk organisch gegaan met de kennis die je ook al had, natuurlijk. Ja, klopt. Ik kom uit het loopwereldje, zeg maar. Dus ik had heel veel ervaring opgedaan, zowel aan de verkoop- als inkoopkant. Vandaaruit ben ik begonnen met de shop. ANNEMARIE: Ja. We horen net van Henri 'uniek zijn', jij zei het ook al. Gedegen onderzoek doen is ook belangrijk, dat je weet of je uniek bent. Maar hoe bereid je je nou goed voor? Hoe doe je goed onderzoek? Je moet een aantal dingen onder de loep nemen, als eerste je klant: Voor wie wil je dit doen? Wie gaat jouw product of dienst afnemen? Waar ligt die behoefte of het probleem? Probeer die klant goed in kaart te brengen. Waar bevindt hij zich? Wat vindt hij belangrijk? Wie ben je als ondernemer? En dan kun je kijken naar: Wat kan ik goed of waar ben ik goed in? Kan ik dat als onderscheidend vermogen gebruiken of inzetten? Wie zijn mijn concurrenten? Hoe pakken zij dingen aan? Hoe ziet hun productassortiment eruit? Wat voor prijs hanteren zij? Dan kun je kijken of je dan met jouw talent wellicht iets net even iets anders kunt doen. WILLEKE: Vooral ook je financiële plaatje in kaart brengen. Wat kost het om een webshop te starten? Maar ook: Wat heb je privé nodig? Wat moet er in ieder geval verdiend worden? Als je wat onderzoek hebt gedaan naar je klant... dan weet je ongeveer hoeveel het er zijn en wat ze te besteden hebben. Dan zou je een omzetprognose kunnen maken. Dat tegen elkaar wegstrepen en hopen dat er iets overblijft. Als dat niet zo is, dan moet je even kijken: Moet ik m'n plan bijschaven? Een ander product of een andere doelgroep of iets specifieker? Dus al die dingen in kaart brengen, helpt je te bedenken... hoe je je product in de markt gaat zetten en hoe je dat onderscheidend of anders kan doen. Maar vooral ook structuur voor jezelf, wat je helpt bij het starten van een bedrijf... want dat is nog wel een taak. Dat is zowel fysiek als in een webshop allebei hetzelfde. WILLEKE: Dat maakt geen verschil. -Goed voorbereiden. Bij die webshop zijn ook de technische aspecten nog wel een ding. Een goeie website is heel erg belangrijk. Nog belangrijker dan bij een fysieke winkel, toch? Absoluut. Die webshop is je winkel. Dus je moet zorgen dat het proces goed loopt. WILLEKE: Dus dat de klant heel makkelijk een product kan kopen... en terug kan naar z'n winkelmandje. Weer terug naar de winkel als ie besluit dat dat andere jurkje toch leuker was... en makkelijk kan betalen. Dat het aanpast van mobiel naar iPad of laptop. Dus die techniek is echt belangrijk en die moet gestroomlijnd zijn. Als je technische kennis hebt, zou je zo'n webshop zelf kunnen maken. Maar goed, daar beschikt niet iedereen over, dus dan kan je het ook inkopen. Een soort kant-en-klaarpakket dat speciaal voor jou op maat wordt gemaakt. Met jouw huisstijl en alles hoe jij dat graag ziet en hoe jij het belangrijk vindt. Daar zit een kostenplaatje aan, maar dat levert heel veel gemak op, met name voor die klant. Dat is heel belangrijk, dat je het die klant zo makkelijk mogelijk maakt... en dat die dus makkelijk bij jou iets kan kopen. Dus het is die investering echt waard. Je wilt niet bij die 97 horen die... WILLEKE: Nee, nee, nee. Dat de klant afhaakt omdat het stagneert ergens in dat proces. Ja, absoluut. ANNEMARIE: Dat is goed om over na te denken. Henri, die investering, heb jij die ook gedaan? Hoe heb jij je website gebouwd, heb je dat zelf gedaan? Nee, de website heb ik zeker niet zelf gedaan. Ik heb twee linkerhanden, dus je moet mij niks laten bouwen. Wat we wel gedaan hebben met het team is een soort blauwdruk gemaakt: Hoe willen we dat onze website eruit ziet? HENRI: Vandaaruit zijn we met het ontwerp naar een webbouwer gegaan... en die heeft 'm voor ons ontwikkeld. Die is weer teruggegaan naar ons... en we hebben verschillende mensen aan het werk gezet om te kijken: Klopt het allemaal wel? Wij kunnen wel vinden dat het klopt... maar een consument denkt: Veel te moeilijk, ik haak af. Dus die laten we altijd eerst testen en vandaaruit zetten we 'm neer en dan gaan we aan de slag. ANNEMARIE: Dus echt laten proberen door de mensen die 'm gaan gebruiken. HENRI: Want wij zitten aan de kant dat we vrij veel weten... maar een consument vindt sommige dingen die wij heel makkelijk vinden heel moeilijk. Dus je moet 'm gaan finetunen naar de klant die je gaat binnenkrijgen. En naar familie. Gewoon familie laten testen. 'Ga maar wat bestellen bij ons op de website.' En steek daar dus ook echt tijd in om dat te doen. HENRI: Jazeker, dat is niet van de ene op de andere dag gedaan. En het is zo ontzettend belangrijk dat je een gestroomlijnde website neerzet. Een klant moet binnen twee, drie stappen het hele proces doorlopen en afgerekend hebben. Het is misschien ook belangrijk om te onthouden, dat hoor ik hier ook uit: Die eerste kennismaking die je normaal fysiek met iemand hebt, die is belangrijk. Maar dat is in dit geval de eerste kennismaking online. Als jij een webshop neerzet die half is, dan onthouden mensen dat ook. Klopt. Dan haken ze af. En als het niet interessant genoeg is, haken ze ook af. Een goeie webshop is echt heel belangrijk. Ja. En een goeie naam is belangrijk. Die van jou zegt overduidelijk wat jij doet. Hier hebben we naast jou Benjamin zitten van Schijtzak.nl. Dat is een naam waar je even over nadenkt. Wat zou jij nou doen? We gaan kennismaken met jouw webshop. BENJAMIN: De schijt van deze koe is voor ons echt goud waard. Mijn naam is Benjamin Zuidbroek. Ik ben 21 jaar oud... en naast m'n studie bedrijfskunde heb ik Schijtzak.nl opgericht. Bij Schijtzak.nl drogen we koemest en dat verkopen we aan de consument als tuinmest. BENJAMIN: Ik ben Schijtzak.nl gestart in maart 2021 om een statement te maken tegen kunstmest. In Nederland hebben we te maken met een mestoverschot: meer mest dan de bodem aankan. Toch wordt er nog veel kunstmest verkocht. Met Schijtzak.nl willen we organische mest verkopen als tuinmest... om zo het gebruik van kunstmest tegen te gaan. En deze circulaire en ecologische mest zorgt weer voor veel blije bloemetjes. De kracht van onze webshop ligt 'm in de archetypes van Jung. Daar hebben we 'de rebel' uit gekozen. Dat is een identiteit van je bedrijf. De rebel staat voor: de bestaande markt opschudden. Daarom kozen we voor deze bedrijfsnaam: juist Schijtzak, juist deze felle kleuren. We proberen ook alles anders te doen dan onze concurrenten. We willen onderscheidend zijn en rebelleren tegen de bestaande markt. Dit is het schijtzakcadeau. Dit is een zak schijt met een lint erom... en zo maken we van schijt ineens een cadeau. Ik doe Schijtzak.nl in m'n eentje. Ik doe alle facetten van het bedrijf zelf. Denk aan de productie, het vullen van de zakken, maar ook die zakken op de post doen. Ik doe de administratie zelf, de website bijhouden... en continu proberen te verbeteren zodat ie nog beter aanslaat bij de klanten. Dat doe ik allemaal zelf. Mijn beste marketingmethode is dat als mensen erover praten, daar meer verkoop uit komt. Om die negen en tien te bereiken, moet je alles goed doen: Snel leveren, goed product, goede klantenservice, en soms wat geks doen om de klant fan te maken. Als we een foutje hebben gemaakt bij de klant, dan sturen we 'm deze reep: 'Sorry, shit happens'. Probeer je ze toch weer blij te maken. Dan krijg je vaak heel leuke reacties terug van klanten. BENJAMIN: Als tip wil ik meegeven aan andere ondernemers om alles in je bedrijf goed te doen. Alle processen: dus lever op tijd, regel je retouren goed en je klantenservice. Als je dat allemaal doet, ben je er nog niet. Dan ben je gewoon een goed bedrijf. Maar als je echt wilt uitblinken: Zorg dat je iets extra's doet. Iets geks, iets leuks, iets anders. Dan krijg je fans en krijg je klanten echt naar jou toe. Al je concurrenten leveren ook snel en goed. Probeer juist door een tikje extra klanten aan jouw bedrijf te binden. WILLEKE: Topadvies. ANNEMARIE: -Ja inderdaad, topadvies. Een heerlijk ook, die strik om die schijtzak dat het een cadeautje wordt. Echt geweldig. Nou ben jij begonnen met een studiegenoot, dus niet alleen. Dan kom je voor de keuze: Wat voor rechtsvorm ga je kiezen? Hoe heb je dat gedaan? Klopt, we waren met z'n tweeën en we zijn vrij klein gestart. We kwamen bij een vof terecht. Ja. ANNEMARIE: Een vof was op dat moment voor jullie de beste keus. BENJAMIN: Klopt, inderdaad. Willeke, er zijn meerdere rechtsvormen waar je uit kan kiezen. Welke keuze heb je? En hoe kies je nou wat dan bij jou past? -Ja, er zijn er meerdere, uiteraard. Er zijn meest voorkomende, nou, daar wil ik het graag over hebben. Die keuze van die rechtsvorm die bepaal je door: Met hoeveel mensen ben je? Dat is een belangrijke vraag, maar ook de aansprakelijkheid en het verschil in belastingen... dus fiscaliteit. Als je het hebt over de eenmanszaak, die richt je heel makkelijk op. WILLEKE: Altijd in je eentje. Dat zegt de naam ook. De eigenaar is hoofdelijk aansprakelijk. Dat betekent dat als er dingen fout gaan... dus als er een schuld ontstaat, of iemand stelt je aansprakelijk... of je kan je producten niet meer verkopen dus er komt een faillissement... dan moet je dat oplossen. Als dat geld niet in je bedrijf zit, dan moet je dat privé doen. Het moet ergens vandaan komen. Als eigenaar van een eenmanszaak betaal je inkomstenbelasting. WILLEKE: Als je voldoet aan de criteria van de Belastingdienst... dan mag je over de winst voor belasting bepaalde aftrekposten toepassen... waardoor je minder belasting betaalt. Dus dat is dat fiscale voordeel. ANNEMARIE: Klinkt altijd goed. -Ja, toch? Precies. WILLEKE: Dan hebben we de vof, waar je mee begonnen bent. Dan ben je altijd met twee of meer personen, ook heel makkelijk op te richten. Kun je ook zonder akte doen, maar dat raden we zeker niet aan. Maak alsjeblieft een contract met elkaar waarin je afspraken maakt over winst verdelen. ANNEMARIE: Hebben jullie dat gedaan? BENJAMIN: Ja, we hebben een contract gemaakt. We waren vrienden, dus dat is een beetje gek om officiële dingen op papier te zetten. Maar het gaf heel veel rust. Uiteindelijk zijn we uit elkaar gegaan... omdat het operationeel makkelijker was om alleen verder te gaan. Dat was netjes beschreven van tevoren, dat was helemaal niet gek, dat was zo voorbereid. ANNEMARIE: Een modelleerling. WILLEKE: -Absoluut. Afspraken maken is best lastig inderdaad omdat je vrienden bent, maar dan kan het allemaal nog. Is alles nog bespreekbaar. Als er een conflict ontstaat, dan kan je nooit meer terug... als het er niet is. Dat heb je goed gedaan. Ja, en nu zijn als we vrienden uit elkaar gaan. Dus ja, klopt. WILLEKE: Ja, super. Die vennoten zijn ook hoofdelijk aansprakelijk, dus ook weer daarvoor geldt: Als er een schuld is of een aansprakelijkheidsclaim... dan moet je dat, als het niet in de vof zit, ergens privé oplossen. Beiden betalen inkomstenbelasting over hun deel van de winst... zoals dat dan ook vaak is afgesproken in dat vennootschapscontract. WILLEKE: En heb je recht op aftrekposten, dan mag je dus ook weer een stukje van die winst verlagen. Stel nu dat je denkt: 'Die aansprakelijkheid is best ingewikkeld. Ik kan het niet helemaal waarborgen.' Het is handig om een worstcasescenario te bedenken: 'Hoe fout kan het nu gaan en wat betekent dat dan voor mij?' Dan ga je kijken of je kunt werken met algemene voorwaarden en verzekeringen. Dan blijft er een risico over en daarin maak je een keus: Wil ik dat privé dragen, ja of nee? Kan ik dat privé dragen, ja of nee? Vindt mijn partner dat ik dat privé mag dragen? Ook niet geheel onbelangrijk. Dan zou je ervoor kunnen kiezen, als je dat niet wilt, om een bv te kiezen. Dan heb je het over een besloten vennootschap. Die wordt altijd opgericht bij een notaris. Dan maak je statuten, de leefregels van die bv. Die bv heeft handen en voeten nodig. Dan kom je bij een directeur en die bestuurt dan die rechtspersoon, zoals dat zo mooi heet. Die directeur is in beginsel niet privé aansprakelijk. In beginsel betekent dat als je gekke dingen doet... dus als je je niet aan de wet houdt, onbehoorlijk bestuur, dan is dat niet zomaar... we gaan er even van uit dat dat wel netjes gaat... dan heb je die privé-aansprakelijkheid niet. Maar fiscaal gezien ziet het er heel anders uit. We hebben niet te maken met inkomstenbelasting, maar met vennootschapsbelasting. Je moet een salaris verdienen, wat een interessant salaris is... maar het moet wel verdiend worden, anders heb je verlies. Er is dus ook loonbelasting, want je bent in dienst van die... ANNEMARIE: Het is wel lastiger dus. -Veel ingewikkelder. Dus als je die keuze maakt: Ga alsjeblieft bellen met het adviesteam. Vraag je accountant of boekhouder wat je moet doen, want het gaat er echt anders uitzien. Eenmanszaak en vof zijn de meest gekozen rechtsvormen. ANNEMARIE: Welke heb jij gekozen, Henri? HENRI: Wij hebben destijds gekozen voor een vof... maar ondertussen hebben we daar bv's en een holding onder hangen. Wij zijn eigenlijk met de bv's eigenaar van de vof. Dat betekent ook dat je inderdaad minder juridisch privé aansprakelijk bent. ANNEMARIE: Dat zie je vaak natuurlijk zo groeien. Dat het begint bij een vof, maar het wordt groter... HENRI: Klopt. De eerste drie jaar heb je vaak nog wat extra aftrekposten bij een vof... en daarna bouwen ze 'm vaak om naar een bv. ANNEMARIE: Precies. Benjamin, ik had het er net al even over: Het aantal webshops neemt in een rap tempo toe. We zagen een aantal punten waarin jij je probeert te onderscheiden. Dat lukt volgens mij aardig. Maar kun je eens benoemen wat dingen zijn waarvan jij denkt: Dit is echt uniek. Bij Schijtzak bijvoorbeeld, als wij een klacht hebben... proberen we iets te sturen zodat klanten toch weer blij worden. Dat zie je terug in je reviews. Krijg je hele goeie reviews van. Daar kan je je mee onderscheiden. Maar juist ook heel erg veel foto's van onszelf hebben we op de site staan. Want het product kan je overal kopen, tuinmest, maar juist het verhaal achter het bedrijf. ANNEMARIE: Dan maak je het heel persoonlijk? Ja, leuke foto van onszelf erbij en dan krijg je een soort binding met je klant. Ja. ANNEMARIE: Wat is jouw USP? HENRI: Ons USP is dat wij gespecialiseerd zijn in het opkopen van partijen en aanbiedingen... waardoor we die goedkoper kunnen aanbieden dan vaak onze concurrenten. En wij hebben een andere USP en dat is onze geweldige 'wat 'n pleuris end'-sok. ZE LACHEN Die kunnen mensen gratis krijgen als ze bij ons boven een bepaald bedrag besteden... boven de 50 of de 100 euro. Dan kunnen ze gratis sokken erbij krijgen. Of een shirtje, een bidonbelt of een tas. Maar dit is wel de topper: 'wat 'n pleuris end'-sok. ANNEMARIE: -Ja, die wil iedereen hebben. HENRI: Ja, dat is gewoon een gadget. ANNEMARIE: Ja, leuk. Willeke, als jij dat nou allemaal hoort: Wat voor trend zie je op de markt? Wat voor dingen zie je veel gebeuren? Wat je nu veel ziet, is recommerce, dat tweedehands goederen worden verkocht. Dat is enorm duurzaam. Marktplaats, maar ook Vinted zijn daar mooie voorbeelden van. bol.com doet het veel, online boekenwinkels. Maar ook verkopen via social media. Dus dat je direct op Instagram iets kunt kopen, of kopen met je voice... dat je telefonisch, via je telefoon met je stem producten bestelt. En abonnementsvormen heb je... dus bijvoorbeeld HelloFresh, wat we allemaal wel kennen, of Bloomon. Dat zijn ook dingen die veel terugkomen. Maar bovenal, en dat is toch wel echt het gedrag van de consument: We worden alleen maar kritischer. En daar hebben we weer even de techniek en het feit dat zo'n website goed moet werken. Dus als het niet snel genoeg gaat, dan haken mensen af, inclusief wijzelf denk ik. Dat is wel echt een ontwikkeling die volgens mij alleen maar belangrijker wordt. En dan is zo'n unique selling point, of de manier waarop je met je klanten omgaat... belangrijk om ze aan je te binden. Maar dus ook die techniek van zo'n goed en snel werkende website. ANNEMARIE: Ja, precies. Daar moet je allemaal voor waken. Ervaar jij ook dat de consument steeds kritischer wordt? HENRI: Ja, dat klopt. Zeker de laatste jaren door de grotere webshops. Die kunnen allerlei dingen inregelen, die hebben zakken vol met geld. En inderdaad: vandaag besteld, morgen in huis, of vanmorgen besteld, vanavond zelfs in huis. Dus daar ben je wel tegen op aan het boksen. Wij merken soms ook als een klant zondagavond de bestelling heeft gedaan, maandagochtend belt: 'Ik heb nog geen track & trace ontvangen. Waar blijft m'n bestelling?' ANNEMARIE: Kortom, we leunen echt niet achterover. Nee, we leunen niet achterover. Je moet bezig blijven. Zeker. Benjamin, nog even kort naar jou. Ik ben benieuwd: Je doet dit naast je studie. Nu zullen er ongetwijfeld ook mensen kijken die in dezelfde situatie zitten en dit willen combineren. Hoe doe je dat? -Wij spreken heel duidelijke levertermijnen af. En we hebben ook duidelijk gezegd: 'Binnen twee tot vier dagen leveren wij.' Juist omdat we een uniek bedrijf hebben, vinden mensen het niet zo erg dat we iets later leveren. ANNEMARIE: Kijk. Als je het duidelijk communiceert, dan heb je het al duidelijk aangegeven. Willeke, zijn er nog dingen die jij nog even kort wilt meegeven aan een webshopstarter? Wat moeten ze niet vergeten of sowieso doen? Waar we het nog helemaal niet over gehad hebben, is cybercriminaliteit. Dat gebeurt heel veel en de wereld online wordt steeds groter. Dat soort dingen gaan steeds belangrijker worden. Dus eigenlijk zou ik willen meegeven: Verdiep je daar eens in. Hoe kun je je webwinkel beveiligen zoals je ook een reguliere winkel zou doen? ANNEMARIE: Dat je niet een prachtige webshop hebt die vervolgens gehackt wordt. Precies. En wat daar dan bijvoorbeeld belangrijk bij is, is als je data opslaat van je klanten... doe dan zo min mogelijk data zodat het ook zo min mogelijk interessant wordt. Ga vooral kijken hoe dat werkt en wat je daarin preventief kunt doen. Dat ook eens even googelen, mee aan de slag gaan. Dank je wel, Willeke. Graag gedaan. -Dank je wel, Benjamin en Henri. De basis voor een succesvolle webshop ligt bij een onderscheidend idee en productaanbod... goede voorbereiding en stabiele, beveiligde software. Maar ook op het juist inspelen op ontwikkelingen in de markt en wat er leeft bij jouw klanten. RUSTIGE MUZIEK