RUSTIGE MUZIEK Welkom bij Waarom en hoe start ik een webshop? Tijdens dit webinar praten we je bij over wat er komt kijken bij het starten van je eigen webshop. Het aantal online shops neemt al jaren toe. De verwachting is zelfs dat er over niet al te lange tijd meer webshops zijn dan fysieke winkels. Dat heeft onder andere te maken met de enorme toevlucht aan online bestedingen. Omdat er best wat komt kijken bij het starten van zo'n webshop... nemen we je in deze sessie stap voor stap mee in het hoe en wat. Bij mij aan tafel om erover te praten, zitten Willeke Schalk, ondernemersadviseur van KVK... ondernemer Benjamin Zuidbroek van Schijtzak.nl, we horen zo meteen wat dat inhoudt... ondernemer Henri Jansen van Hardloopaanbiedingen.nl. Alle drie welkom. Fijn dat jullie erbij zijn. Voordat we hierover gaan praten, gaan we eerst kijken naar een animatie. MUZIEK, VROUW: Denkt u aan het starten van een webshop? Weet welke stappen u moet zetten. KLIK, DEUR GAAT DICHT Kim maakt in haar vrije tijd handtassen uit gerecyclede stoffen. NAAIMACHINE SNORT/GELDGERINKEL Dat is nu nog een hobby, maar ze ziet dat de verkoop snel gaat. Daarom besluit zij een webshop te starten. Kim weet welke producten ze aan wie wil verkopen en heeft al een goede domeinnaam bedacht. Ze gaat aan de slag. TYPGELUIDEN Eerst registreert Kim haar domeinnaam. Daarna kiest zij de rechtsvorm 'eenmanszaak' en schrijft zich in bij KVK. KVK geeft haar inschrijving door aan de Belastingdienst. Wanneer de Belastingdienst Kim als btw-ondernemer aanmerkt... krijgt ze haar omzetbelastingnummer en btw-identificatienummer. Op belastingdienst.nl kijkt Kim welke belastingen ze moet betalen... en hoe ze een administratie opzet die voldoet aan de wettelijke eisen. Vervolgens bouwt Kim haar webshop. LADE SCHUIFT DICHT, GETIK HAMER Zij controleert bij Autoriteit Consument en Markt welke wetten en regels gelden bij online verkoop. Ook maakt zij gebruik van algemene voorwaarden... en checkt of haar website goed is beveiligd tegen cybercrime. LASERGELUIDEN Tot slot gaat ze met marketing aan de slag. Ze maakt een social media-plan en zorgt voor goede vindbaarheid op Google. Ook vraagt ze een keurmerk aan... zodat bezoekers weten dat zij winkelen bij een betrouwbare webshop. Nu kan Kim online ondernemen. Meer weten? Vind alle informatie op Ondernemersplein. Eén antwoord van de overheid. Overal. Willeke, we zagen in deze video dat de hobby van Kim uitmondt in een professionele webshop. Is dat iets wat jij als ondernemersadviseur heel veel ziet gebeuren? Absoluut. Het lijkt best een logische en eenvoudige stap om van je hobby een bedrijf te maken. Maar van de honderd webshops stoppen er weer 97... wat aangeeft dat het dus helemaal niet zo makkelijk is... en dat een goede voorbereiding echt helpt om je product goed in de markt te zetten. Daar gaan we het vandaag over hebben: Hoe je je goed voorbereidt. Kortom, een webshop, die start je dus niet even 1-2-3. Henri is een van de ondernemers die dat aan den lijve heeft ondervonden. Hij is zelfs een van de pioniers op dit gebied. Laten we eens kennismaken met jouw webshop. MUZIEK HENRI: Mijn naam is Henri Jansen. Ik ben 56 jaar. Ik ben achttien jaar geleden gestart met de webshop Hardloopaanbiedingen.nl... samen met een compagnon. Je kan loopschoenen bij ons bestellen, kleding, accessoires, verlichting... dus op die manier proberen we de hardloper te bedienen. Onze kracht is dat wij zowel nieuwe als oude producten aanbieden. Hardlopers zijn vaak lopers die op hun oude schoenen het lekkerst lopen... en zo kunnen we oude schoenmodellen aanbieden tegen aantrekkelijke prijzen. Maar nieuwe modellen zijn ook bij ons te vinden. We zijn gestart met eigen middelen. Daar hebben we de webshop van gebouwd. En wij hebben alles eigenlijk tot op heden intern zelf gedaan. Dat willen we ook graag, want het is een heel specialistisch product. Ik ben begonnen destijds bij een groot runningmerk. Ik heb met verschillende leveranciers om de tafel gezeten... want ik zag ook bij het runningmerk waar ik werkte dat er heel veel producten bleven liggen. Die verouderden en daar konden ze weinig meer mee. Ik heb ze toen opgekocht bij de verschillende merken... en zo ben ik de webshop Hardloopaanbiedingen.nl begonnen. We dachten in het begin: Nou, dat gaat helemaal los. We zetten onze goedkopere producten online... en dan is het achterover hangen en wachten tot de orders binnenstromen. Maar dat was dus niet het geval in het begin. We deden een, twee pakketten in de week. En wat we toen deden, is de pakketjes invoeren, inpakken, in Excel nog een factuurtje typen... twee pakketjes achterop de fiets en naar PostNL rijden... om ze daar af te geven en naar de consumenten te versturen. HENRI: Daar kon de hypotheek niet van betaald worden. Zodoende zijn we eigenlijk naar beurzen gegaan om geld te genereren... en weer in de webshop te investeren, met het geld dat we verdienden op de marathonbeurzen. We zijn in Berlijn geweest, Freiburg, Keulen, en daardoor konden we investeren in de webshop. Nu zitten we op het punt dat we honderden pakketten per dag versturen. Gelukkig komt PostNL ze nu ophalen. Dat scheelt weer een stuk fietsen en het is ook niet meer te doen. Een gouden tip als je een webshop wilt starten, is dat je uniek moet zijn. Je moet echt iets verzinnen wat onderscheidend is van de rest, want er zijn 63.000 webshops. Je zal toch wat moeten verzinnen om daar bovenuit te steken. Het is altijd een kwestie van schakelen, want er gebeurt elke dag weer wat nieuws. Dat maakt het ondernemen zo inspirerend. Voor mij, in ieder geval. ANNEMARIE: Een heel mooi verhaal. Achttien jaar geleden dus al begonnen, Henri. Het komt erop neer dat je niet achterover moet hangen. Dat heb je ook de afgelopen 18 jaar niet gedaan. HENRI: -Dat kan je wel zeggen. Klopt. ANNEMARIE: Inmiddels LOOPT het echt hard. Die grap is vast vaker gemaakt. Inderdaad, het loopt hard, de loopschoenenwereld, dus het gaat hard. ANNEMARIE: Maar laten we beginnen bij het begin. Want wat moet je nou echt doen voordat je gaat starten met die webshop? Voordat je gaat starten met een webshop moet je eerst gedegen onderzoek doen. Dus je moet echt kijken: Wat voor product wil ik verkopen? Of wat voor dienst wil ik aanbieden? En je moet echt uniek zijn, want er zijn inderdaad al 70-80.000 webshops... en daar moet je bovenuit steken. Dus je moet echt iets unieks vinden. Anders ga je het niet redden. Net wat de Kamer van Koophandel al aangaf. En anders gaan er... Ja, binnen een jaar stop je ermee. Wat dat betreft, moet je gedegen onderzoek doen. ANNEMARIE: Echt uniek zijn. Bij jou is het redelijk organisch gegaan met de kennis die je ook al had, natuurlijk. Ja, klopt. Ik kom uit het loopwereldje, zeg maar. Dus ik had heel veel ervaring opgedaan, zowel aan de verkoop- als inkoopkant. Vandaaruit ben ik begonnen met de shop. ANNEMARIE: Ja. We horen net van Henri 'uniek zijn', jij zei het ook al. Gedegen onderzoek doen is ook belangrijk, dat je weet of je uniek bent. Maar hoe bereid je je nou goed voor? Hoe doe je goed onderzoek? Je moet een aantal dingen onder de loep nemen, als eerste je klant: Voor wie wil je dit doen? Wie gaat jouw product of dienst afnemen? Waar ligt die behoefte of het probleem? Probeer die klant goed in kaart te brengen. Waar bevindt hij zich? Wat vindt hij belangrijk? Wie ben je als ondernemer? En dan kun je kijken naar: Wat kan ik goed of waar ben ik goed in? Kan ik dat als onderscheidend vermogen gebruiken of inzetten? Wie zijn mijn concurrenten? Hoe pakken zij dingen aan? Hoe ziet hun productassortiment eruit? Wat voor prijs hanteren zij? Dan kun je kijken of je dan met jouw talent wellicht iets net even iets anders kunt doen. WILLEKE: Vooral ook je financiële plaatje in kaart brengen. Wat kost het om een webshop te starten? Maar ook: Wat heb je privé nodig? Wat moet er in ieder geval verdiend worden? Als je wat onderzoek hebt gedaan naar je klant... dan weet je ongeveer hoeveel het er zijn en wat ze te besteden hebben. Dan zou je een omzetprognose kunnen maken. Dat tegen elkaar wegstrepen en hopen dat er iets overblijft. Als dat niet zo is, dan moet je even kijken: Moet ik m'n plan bijschaven? Een ander product of een andere doelgroep of iets specifieker? Dus al die dingen in kaart brengen, helpt je te bedenken... hoe je je product in de markt gaat zetten en hoe je dat onderscheidend of anders kan doen. Maar vooral ook structuur voor jezelf, wat je helpt bij het starten van een bedrijf... want dat is nog wel een taak. Dat is zowel fysiek als in een webshop allebei hetzelfde. WILLEKE: Dat maakt geen verschil. -Goed voorbereiden. Bij die webshop zijn ook de technische aspecten nog wel een ding. Een goeie website is heel erg belangrijk. Nog belangrijker dan bij een fysieke winkel, toch? Absoluut. Die webshop is je winkel. Dus je moet zorgen dat het proces goed loopt. WILLEKE: Dus dat de klant heel makkelijk een product kan kopen... en terug kan naar z'n winkelmandje. Weer terug naar de winkel als ie besluit dat dat andere jurkje toch leuker was... en makkelijk kan betalen. Dat het aanpast van mobiel naar iPad of laptop. Dus die techniek is echt belangrijk en die moet gestroomlijnd zijn. Als je technische kennis hebt, zou je zo'n webshop zelf kunnen maken. Maar goed, daar beschikt niet iedereen over, dus dan kan je het ook inkopen. Een soort kant-en-klaarpakket dat speciaal voor jou op maat wordt gemaakt. Met jouw huisstijl en alles hoe jij dat graag ziet en hoe jij het belangrijk vindt. Daar zit een kostenplaatje aan, maar dat levert heel veel gemak op, met name voor die klant. Dat is heel belangrijk, dat je het die klant zo makkelijk mogelijk maakt... en dat die dus makkelijk bij jou iets kan kopen. Dus het is die investering echt waard. Je wilt niet bij die 97 horen die... WILLEKE: Nee, nee, nee. Dat de klant afhaakt omdat het stagneert ergens in dat proces. Ja, absoluut. ANNEMARIE: Dat is goed om over na te denken. Henri, die investering, heb jij die ook gedaan? Hoe heb jij je website gebouwd, heb je dat zelf gedaan? Nee, de website heb ik zeker niet zelf gedaan. Ik heb twee linkerhanden, dus je moet mij niks laten bouwen. Wat we wel gedaan hebben met het team is een soort blauwdruk gemaakt: Hoe willen we dat onze website eruit ziet? HENRI: Vandaaruit zijn we met het ontwerp naar een webbouwer gegaan... en die heeft 'm voor ons ontwikkeld. Die is weer teruggegaan naar ons... en we hebben verschillende mensen aan het werk gezet om te kijken: Klopt het allemaal wel? Wij kunnen wel vinden dat het klopt... maar een consument denkt: Veel te moeilijk, ik haak af. Dus die laten we altijd eerst testen en vandaaruit zetten we 'm neer en dan gaan we aan de slag. ANNEMARIE: Dus echt laten proberen door de mensen die 'm gaan gebruiken. HENRI: Want wij zitten aan de kant dat we vrij veel weten... maar een consument vindt sommige dingen die wij heel makkelijk vinden heel moeilijk. Dus je moet 'm gaan finetunen naar de klant die je gaat binnenkrijgen. En naar familie. Gewoon familie laten testen. 'Ga maar wat bestellen bij ons op de website.' En steek daar dus ook echt tijd in om dat te doen. HENRI: Jazeker, dat is niet van de ene op de andere dag gedaan. En het is zo ontzettend belangrijk dat je een gestroomlijnde website neerzet. Een klant moet binnen twee, drie stappen het hele proces doorlopen en afgerekend hebben. Het is misschien ook belangrijk om te onthouden, dat hoor ik hier ook uit: Die eerste kennismaking die je normaal fysiek met iemand hebt, die is belangrijk. Maar dat is in dit geval de eerste kennismaking online. Als jij een webshop neerzet die half is, dan onthouden mensen dat ook. Klopt. Dan haken ze af. En als het niet interessant genoeg is, haken ze ook af. Een goeie webshop is echt heel belangrijk. Ja. En een goeie naam is belangrijk. Die van jou zegt overduidelijk wat jij doet. Hier hebben we naast jou Benjamin zitten van Schijtzak.nl. Dat is een naam waar je even over nadenkt. Wat zou jij nou doen? We gaan kennismaken met jouw webshop. BENJAMIN: De schijt van deze koe is voor ons echt goud waard. Mijn naam is Benjamin Zuidbroek. Ik ben 21 jaar oud... en naast m'n studie bedrijfskunde heb ik Schijtzak.nl opgericht. Bij Schijtzak.nl drogen we koemest en dat verkopen we aan de consument als tuinmest. BENJAMIN: Ik ben Schijtzak.nl gestart in maart 2021 om een statement te maken tegen kunstmest. In Nederland hebben we te maken met een mestoverschot: meer mest dan de bodem aankan. Toch wordt er nog veel kunstmest verkocht. Met Schijtzak.nl willen we organische mest verkopen als tuinmest... om zo het gebruik van kunstmest tegen te gaan. En deze circulaire en ecologische mest zorgt weer voor veel blije bloemetjes. De kracht van onze webshop ligt 'm in de archetypes van Jung. Daar hebben we 'de rebel' uit gekozen. Dat is een identiteit van je bedrijf. De rebel staat voor: de bestaande markt opschudden. Daarom kozen we voor deze bedrijfsnaam: juist Schijtzak, juist deze felle kleuren. We proberen ook alles anders te doen dan onze concurrenten. We willen onderscheidend zijn en rebelleren tegen de bestaande markt. Dit is het schijtzakcadeau. Dit is een zak schijt met een lint erom... en zo maken we van schijt ineens een cadeau. Ik doe Schijtzak.nl in m'n eentje. Ik doe alle facetten van het bedrijf zelf. Denk aan de productie, het vullen van de zakken, maar ook die zakken op de post doen. Ik doe de administratie zelf, de website bijhouden... en continu proberen te verbeteren zodat ie nog beter aanslaat bij de klanten. Dat doe ik allemaal zelf. Mijn beste marketingmethode is dat als mensen erover praten, daar meer verkoop uit komt. Om die negen en tien te bereiken, moet je alles goed doen: Snel leveren, goed product, goede klantenservice, en soms wat geks doen om de klant fan te maken. Als we een foutje hebben gemaakt bij de klant, dan sturen we 'm deze reep: 'Sorry, shit happens'. Probeer je ze toch weer blij te maken. Dan krijg je vaak heel leuke reacties terug van klanten. BENJAMIN: Als tip wil ik meegeven aan andere ondernemers om alles in je bedrijf goed te doen. Alle processen: dus lever op tijd, regel je retouren goed en je klantenservice. Als je dat allemaal doet, ben je er nog niet. Dan ben je gewoon een goed bedrijf. Maar als je echt wilt uitblinken: Zorg dat je iets extra's doet. Iets geks, iets leuks, iets anders. Dan krijg je fans en krijg je klanten echt naar jou toe. Al je concurrenten leveren ook snel en goed. Probeer juist door een tikje extra klanten aan jouw bedrijf te binden. WILLEKE: Topadvies. ANNEMARIE: -Ja inderdaad, topadvies. Een heerlijk ook, die strik om die schijtzak dat het een cadeautje wordt. Echt geweldig. Nou ben jij begonnen met een studiegenoot, dus niet alleen. Dan kom je voor de keuze: Wat voor rechtsvorm ga je kiezen? Hoe heb je dat gedaan? Klopt, we waren met z'n tweeën en we zijn vrij klein gestart. We kwamen bij een vof terecht. Ja. ANNEMARIE: Een vof was op dat moment voor jullie de beste keus. BENJAMIN: Klopt, inderdaad. Willeke, er zijn meerdere rechtsvormen waar je uit kan kiezen. Welke keuze heb je? En hoe kies je nou wat dan bij jou past? -Ja, er zijn er meerdere, uiteraard. Er zijn meest voorkomende, nou, daar wil ik het graag over hebben. Die keuze van die rechtsvorm die bepaal je door: Met hoeveel mensen ben je? Dat is een belangrijke vraag, maar ook de aansprakelijkheid en het verschil in belastingen... dus fiscaliteit. Als je het hebt over de eenmanszaak, die richt je heel makkelijk op. WILLEKE: Altijd in je eentje. Dat zegt de naam ook. De eigenaar is hoofdelijk aansprakelijk. Dat betekent dat als er dingen fout gaan... dus als er een schuld ontstaat, of iemand stelt je aansprakelijk... of je kan je producten niet meer verkopen dus er komt een faillissement... dan moet je dat oplossen. Als dat geld niet in je bedrijf zit, dan moet je dat privé doen. Het moet ergens vandaan komen. Als eigenaar van een eenmanszaak betaal je inkomstenbelasting. WILLEKE: Als je voldoet aan de criteria van de Belastingdienst... dan mag je over de winst voor belasting bepaalde aftrekposten toepassen... waardoor je minder belasting betaalt. Dus dat is dat fiscale voordeel. ANNEMARIE: Klinkt altijd goed. -Ja, toch? Precies. WILLEKE: Dan hebben we de vof, waar je mee begonnen bent. Dan ben je altijd met twee of meer personen, ook heel makkelijk op te richten. Kun je ook zonder akte doen, maar dat raden we zeker niet aan. Maak alsjeblieft een contract met elkaar waarin je afspraken maakt over winst verdelen. ANNEMARIE: Hebben jullie dat gedaan? BENJAMIN: Ja, we hebben een contract gemaakt. We waren vrienden, dus dat is een beetje gek om officiële dingen op papier te zetten. Maar het gaf heel veel rust. Uiteindelijk zijn we uit elkaar gegaan... omdat het operationeel makkelijker was om alleen verder te gaan. Dat was netjes beschreven van tevoren, dat was helemaal niet gek, dat was zo voorbereid. ANNEMARIE: Een modelleerling. WILLEKE: -Absoluut. Afspraken maken is best lastig inderdaad omdat je vrienden bent, maar dan kan het allemaal nog. Is alles nog bespreekbaar. Als er een conflict ontstaat, dan kan je nooit meer terug... als het er niet is. Dat heb je goed gedaan. Ja, en nu zijn als we vrienden uit elkaar gaan. Dus ja, klopt. WILLEKE: Ja, super. Die vennoten zijn ook hoofdelijk aansprakelijk, dus ook weer daarvoor geldt: Als er een schuld is of een aansprakelijkheidsclaim... dan moet je dat, als het niet in de vof zit, ergens privé oplossen. Beiden betalen inkomstenbelasting over hun deel van de winst... zoals dat dan ook vaak is afgesproken in dat vennootschapscontract. WILLEKE: En heb je recht op aftrekposten, dan mag je dus ook weer een stukje van die winst verlagen. Stel nu dat je denkt: 'Die aansprakelijkheid is best ingewikkeld. Ik kan het niet helemaal waarborgen.' Het is handig om een worstcasescenario te bedenken: 'Hoe fout kan het nu gaan en wat betekent dat dan voor mij?' Dan ga je kijken of je kunt werken met algemene voorwaarden en verzekeringen. Dan blijft er een risico over en daarin maak je een keus: Wil ik dat privé dragen, ja of nee? Kan ik dat privé dragen, ja of nee? Vindt mijn partner dat ik dat privé mag dragen? Ook niet geheel onbelangrijk. Dan zou je ervoor kunnen kiezen, als je dat niet wilt, om een bv te kiezen. Dan heb je het over een besloten vennootschap. Die wordt altijd opgericht bij een notaris. Dan maak je statuten, de leefregels van die bv. Die bv heeft handen en voeten nodig. Dan kom je bij een directeur en die bestuurt dan die rechtspersoon, zoals dat zo mooi heet. Die directeur is in beginsel niet privé aansprakelijk. In beginsel betekent dat als je gekke dingen doet... dus als je je niet aan de wet houdt, onbehoorlijk bestuur, dan is dat niet zomaar... we gaan er even van uit dat dat wel netjes gaat... dan heb je die privé-aansprakelijkheid niet. Maar fiscaal gezien ziet het er heel anders uit. We hebben niet te maken met inkomstenbelasting, maar met vennootschapsbelasting. Je moet een salaris verdienen, wat een interessant salaris is... maar het moet wel verdiend worden, anders heb je verlies. Er is dus ook loonbelasting, want je bent in dienst van die... ANNEMARIE: Het is wel lastiger dus. -Veel ingewikkelder. Dus als je die keuze maakt: Ga alsjeblieft bellen met het adviesteam. Vraag je accountant of boekhouder wat je moet doen, want het gaat er echt anders uitzien. Eenmanszaak en vof zijn de meest gekozen rechtsvormen. ANNEMARIE: Welke heb jij gekozen, Henri? HENRI: Wij hebben destijds gekozen voor een vof... maar ondertussen hebben we daar bv's en een holding onder hangen. Wij zijn eigenlijk met de bv's eigenaar van de vof. Dat betekent ook dat je inderdaad minder juridisch privé aansprakelijk bent. ANNEMARIE: Dat zie je vaak natuurlijk zo groeien. Dat het begint bij een vof, maar het wordt groter... HENRI: Klopt. De eerste drie jaar heb je vaak nog wat extra aftrekposten bij een vof... en daarna bouwen ze 'm vaak om naar een bv. ANNEMARIE: Precies. Benjamin, ik had het er net al even over: Het aantal webshops neemt in een rap tempo toe. We zagen een aantal punten waarin jij je probeert te onderscheiden. Dat lukt volgens mij aardig. Maar kun je eens benoemen wat dingen zijn waarvan jij denkt: Dit is echt uniek. Bij Schijtzak bijvoorbeeld, als wij een klacht hebben... proberen we iets te sturen zodat klanten toch weer blij worden. Dat zie je terug in je reviews. Krijg je hele goeie reviews van. Daar kan je je mee onderscheiden. Maar juist ook heel erg veel foto's van onszelf hebben we op de site staan. Want het product kan je overal kopen, tuinmest, maar juist het verhaal achter het bedrijf. ANNEMARIE: Dan maak je het heel persoonlijk? Ja, leuke foto van onszelf erbij en dan krijg je een soort binding met je klant. Ja. ANNEMARIE: Wat is jouw USP? HENRI: Ons USP is dat wij gespecialiseerd zijn in het opkopen van partijen en aanbiedingen... waardoor we die goedkoper kunnen aanbieden dan vaak onze concurrenten. En wij hebben een andere USP en dat is onze geweldige 'wat 'n pleuris end'-sok. ZE LACHEN Die kunnen mensen gratis krijgen als ze bij ons boven een bepaald bedrag besteden... boven de 50 of de 100 euro. Dan kunnen ze gratis sokken erbij krijgen. Of een shirtje, een bidonbelt of een tas. Maar dit is wel de topper: 'wat 'n pleuris end'-sok. ANNEMARIE: -Ja, die wil iedereen hebben. HENRI: Ja, dat is gewoon een gadget. ANNEMARIE: Ja, leuk. Willeke, als jij dat nou allemaal hoort: Wat voor trend zie je op de markt? Wat voor dingen zie je veel gebeuren? Wat je nu veel ziet, is recommerce, dat tweedehands goederen worden verkocht. Dat is enorm duurzaam. Marktplaats, maar ook Vinted zijn daar mooie voorbeelden van. bol.com doet het veel, online boekenwinkels. Maar ook verkopen via social media. Dus dat je direct op Instagram iets kunt kopen, of kopen met je voice... dat je telefonisch, via je telefoon met je stem producten bestelt. En abonnementsvormen heb je... dus bijvoorbeeld HelloFresh, wat we allemaal wel kennen, of Bloomon. Dat zijn ook dingen die veel terugkomen. Maar bovenal, en dat is toch wel echt het gedrag van de consument: We worden alleen maar kritischer. En daar hebben we weer even de techniek en het feit dat zo'n website goed moet werken. Dus als het niet snel genoeg gaat, dan haken mensen af, inclusief wijzelf denk ik. Dat is wel echt een ontwikkeling die volgens mij alleen maar belangrijker wordt. En dan is zo'n unique selling point, of de manier waarop je met je klanten omgaat... belangrijk om ze aan je te binden. Maar dus ook die techniek van zo'n goed en snel werkende website. ANNEMARIE: Ja, precies. Daar moet je allemaal voor waken. Ervaar jij ook dat de consument steeds kritischer wordt? HENRI: Ja, dat klopt. Zeker de laatste jaren door de grotere webshops. Die kunnen allerlei dingen inregelen, die hebben zakken vol met geld. En inderdaad: vandaag besteld, morgen in huis, of vanmorgen besteld, vanavond zelfs in huis. Dus daar ben je wel tegen op aan het boksen. Wij merken soms ook als een klant zondagavond de bestelling heeft gedaan, maandagochtend belt: 'Ik heb nog geen track & trace ontvangen. Waar blijft m'n bestelling?' ANNEMARIE: Kortom, we leunen echt niet achterover. Nee, we leunen niet achterover. Je moet bezig blijven. Zeker. Benjamin, nog even kort naar jou. Ik ben benieuwd: Je doet dit naast je studie. Nu zullen er ongetwijfeld ook mensen kijken die in dezelfde situatie zitten en dit willen combineren. Hoe doe je dat? -Wij spreken heel duidelijke levertermijnen af. En we hebben ook duidelijk gezegd: 'Binnen twee tot vier dagen leveren wij.' Juist omdat we een uniek bedrijf hebben, vinden mensen het niet zo erg dat we iets later leveren. ANNEMARIE: Kijk. Als je het duidelijk communiceert, dan heb je het al duidelijk aangegeven. Willeke, zijn er nog dingen die jij nog even kort wilt meegeven aan een webshopstarter? Wat moeten ze niet vergeten of sowieso doen? Waar we het nog helemaal niet over gehad hebben, is cybercriminaliteit. Dat gebeurt heel veel en de wereld online wordt steeds groter. Dat soort dingen gaan steeds belangrijker worden. Dus eigenlijk zou ik willen meegeven: Verdiep je daar eens in. Hoe kun je je webwinkel beveiligen zoals je ook een reguliere winkel zou doen? ANNEMARIE: Dat je niet een prachtige webshop hebt die vervolgens gehackt wordt. Precies. En wat daar dan bijvoorbeeld belangrijk bij is, is als je data opslaat van je klanten... doe dan zo min mogelijk data zodat het ook zo min mogelijk interessant wordt. Ga vooral eens kijken hoe dat werkt en wat je daarin preventief kunt doen. Dat ook eens even googelen, mee aan de slag gaan. Dank je wel, Willeke. De basis voor een succesvolle webshop ligt bij een onderscheidend idee en productaanbod... goeie voorbereiding en stabiele, beveiligde software. Maar ook op het juist inspelen op ontwikkelingen in de markt en wat er leeft bij jouw klanten. Dank je wel, Willeke. Henri en Benjamin praten nog even met ons door over het sterk in de markt zetten van je webshop. Daarbij schuift ook aan Jaap Schepers, eigenaar van Afdeling Online. MUZIEK ANNEMARIE: Het inrichten en bouwen van een webshop is één ding... maar het succes van een webshop valt of staat bij goeie promotie. Je kunt nog zo'n mooie, unieke webshop hebben met mooie producten... als de consument je niet weet te vinden, verkoop je niks. Daarom geven we nu aandacht aan de vindbaarheid van jouw webshop. Hoe trek je de klanten naar de website? En hoe zet je online marketing slim in om de concurrentie voor te blijven? Aan tafel aangeschoven om daarover te praten, is Jaap Schepers. Jaap helpt ondernemers met hun online strategie... en de uitvoering hiervan met z'n eigen bedrijf Afdeling Online. ANNEMARIE: Jaap, welkom. Fijn dat je erbij bent. Wanneer moet je starten met de promotie en vindbaarheid van je webshop? De promotie en vindbaarheid, dat gaat eigenlijk al vanaf het begin. Op het moment dat je een basis legt, ga je kijken waar de concurrentie z'n verkeer vandaan haalt. Dus je gaat goed kijken op welke zoektermen zij gevonden worden. Je gaat goed kijken welke advertenties zij bijvoorbeeld plaatsen op Facebook... en dat inventariseer je. Dus het begint met een inventarisatie, om vervolgens te kijken: Welke kanalen sluiten het best bij mij aan? ANNEMARIE: Dus echt onderzoek doen? Echt onderzoek is het belangrijkste, ja. En wat is dan de volgende stap, als je dat onderzoek hebt gedaan? Nadat je dat onderzoek hebt gedaan, denk ik dat het heel handig is... dat je de kanalen selecteert die het best passen bij aankoopgerichtheid. Namelijk: Je kunt beginnen met kanalen die gericht zijn op branding, dus merkbekendheid. Maar je kunt ook beginnen bij de klanten die eigenlijk al weten dat ze je product willen kopen. Op het moment dat je hen vindt, met bijvoorbeeld Google Shopping, een heel aankoopgerichte tool: Producten in de zoekmachine die on demand worden vertoond aan iemand die op zoek is... of bijvoorbeeld op marketplaces, en daarmee bedoel ik bijvoorbeeld bol.com... als dat mogelijk is voor je product... maar ook Amazon, wat steeds belangrijker wordt, of kleertjes.com, et cetera. Dat je gebruik maakt van hun marketing. -Exact. Daar kleven wel nadelen aan, namelijk: ANNEMARIE: O, die nadelen, die willen we horen. Ja, het is een enorm voordeel dat je aankoopgericht je producten slijt. Dat zorgt voor vlees op de botten en vaak ook voor snelle verkoop. ANNEMARIE: Het is al bekend, dus mensen komen daar gewoon terecht. Even los van Google Shopping: De marketplaces zorgen in veel gevallen niet echt voor bekendheid van je eigen shop. Omdat het toch vaak gaat onder de hoed van bijvoorbeeld een Amazon. Natuurlijk ben jij degene die de spulletjes verstuurt, maar alle credits gaan naar Amazon... en dat is jammer omdat je daar geen merk mee bouwt, maar wel vlees op de botten krijgt. Kijk, dus dat is handig om te weten. JAAP: -Absoluut. Henri, hoe doen jullie dat eigenlijk? -Tot acht jaar geleden deden we dat heel veel zelf. Nou, je merkt op een gegeven ogenblik: Die markt versnelt zo, dat was niet meer te doen. Dus wij hebben acht jaar geleden ook een online marketingbureau in de hand genomen. Die doet alle Google Shopping-advertenties en alle AdWords-campagnes. Daar gaat een hoop geld in, en dat is ook belangrijk, want je vindbaarheid moet goed zijn. Daarnaast hebben wij heel veel de nadruk gelegd, de laatste maanden, jaren eigenlijk... ook op het organische, dus de organische vindbaarheid. Dat betekent dat het niet-betaalde advertenties zijn... maar door je site zo in te richten, tekstueel, dat ie door Google goed gerankt wordt. Dan word je beter gevonden en dat kost niks. Ja, tijd. Om de producten en de teksten goed in te voeren. ANNEMARIE: Jullie hebben een bedrijfsvideo gemaakt... waarin jullie op humoristische wijze laten zien waar jullie voor staan. HENRI: Ja, klopt. ANNEMARIE: -Zullen we ernaar kijken? Ja, graag. SNELLE MUZIEK VALKREETJE Hè? DE VROUW LACHT SNELLE MUZIEK ALARM Order. APPLAUS EN GEJUICH/GEKNAL Hoi, ik ben Frankie, general manager bij Hardloopaanbiedingen.nl. Maar wie is Hardloopaanbiedingen.nl? Wij zijn al meer dan vijftien jaar de online hardloopspecialist. En we bezorgen tot aan je voordeur. DEURBEL Kijk eens. Alsjeblieft. -Zo, dat is snel. En we geven zelfs deskundig advies. GEKLATER VAN WATER Ja, die is waterdicht, ja. En we zijn ook nog eens supersportief en heel collegiaal. LUIDE PIEP We hebben meer dan 20.000 hardloopitems op voorraad... en bestel je voor meer dan 50 euro, dan krijg je van ons ook nog eens een gratis cadeau. Vinden onze klanten dat leuk? Nee, dat vinden onze klanten (PIEP) great. Kortom, zoek jij een webshop die voor jou net wat harder loopt dan de rest? Dan ben jij bij Hardloopaanbiedingen aan het juiste adres. VROLIJKE MUZIEK ANNEMARIE: Ik hoorde Jaap net al achter de schermen vragen van: Goh, waar hebben jullie deze getoond? Dat is handig om te weten, want het is een geweldige video... maar hij moet wel gezien worden. Klopt, YouTube, Facebook, sponsoren, geld er tegenaan gooien, inderdaad... om inderdaad je merk te 'branden'. Ook op onze webshop zelf staat ie natuurlijk. Hij wordt hartstikke leuk bekeken. ANNEMARIE: En heel persoonlijk, want ze werken allemaal bij jullie. Klopt. M'n vrouw in beeld, m'n zwager in beeld, de hele familie werkt er, dus... Nee, inderdaad, gewoon alle bekende mensen. De buren zijn nog in beeld. We hebben iedereen voor het karretje gespannen. ANNEMARIE: Geweldig. Jaap, kan jij vertellen waarom nou juist dat persoonlijke ook zo belangrijk is geworden? Ja, je ziet een soort kentering de laatste jaren. Vroeger startte je een webshop en je verkoopt. Prima, die tijd hebben we gehad. Inmiddels kun je bij Alibaba spulletjes bestellen en, zogenoemd, makkelijk dropshippen. Dat zorgt voor problemen: mensen krijgen hun pakketjes niet, maken zich zorgen. Dus vertrouwen in een merk is ontzettend belangrijk. Vertrouwen bouw je op door een stukje storytelling. Met storytelling bedoel ik: je laat de mensen achter het merk zien, waarmee je vertrouwen creëert. Je laat ook zien wat de belangrijke punten zijn van je webshop, zoals snelle levering enzovoort. Dus goede informatie die iemand nodig heeft om z'n beslissing te maken... combineer je met een betrouwbaar gezicht. Je hebt een mooie video, je maakt het heel persoonlijk. Je zegt: We leveren snel. Maar dan valt of staat het ook met de juiste vervoerder. Ja, klopt. Dat is een heel belangrijk aspect van je bedrijf. Wij zijn achttien jaar geleden al in zee gegaan met PostNL... omdat die heel sterk was destijds, en nog steeds, in het van bedrijf naar consument leveren. Dus dat is een heel betrouwbare partij. Destijds waren er ook niet zo veel partijen die dat deden. En PostNL is voor ons dé partij daarvoor en we zijn hartstikke tevreden. En mocht er ooit wat misgaan, dan lossen zij dat prima op. Dus wat dat betreft hebben we in de laatste achttien jaar een prima band opgebouwd. Wat zijn jouw ervaringen met verzendingen, Benjamin? Klopt. Ik werk met dezelfde partij. Wat ik vooral heel belangrijk vind, is dat zij bij ons ook de contacten met de klant direct regelen. Ik druk op 'verzenden' en gelijk krijgt de klant een mail: Je pakket kan je morgen verwachten, zo en zo laat. Hoef ik zelf niks meer te doen, dat regelt die partij voor je. Voor ons ideaal. Je hebt het uit handen gegeven zodat dat goed gaat. Zeker. Als je wil gaan ondernemen, kijk dan heel goed naar de vervoerder... en wat voor taken hij uitvoert, of hij ook de communicatie op zich neemt. Je bent een newbie nog op het gebied van ondernemen met een webshop. Hoe heb jij die promotie in het begin aangepakt? Leuke vraag. Daar zijn we heel erg mee bezig geweest. We studeerden allebei bedrijfskunde, dus we hadden er al een beetje feeling mee. GELACH We waren aan het denken: Hoe gaan we dat doen? We zijn offline gestart met heel veel flyers. We hebben 120.000 flyers bij ons in de omgeving verstrooid in alle mogelijke brievenbussen... want we staken het eerste plan regionaal op, dus we wilden gewoon tractie, zeg maar. GELACH Daar zijn we mee begonnen. Toen kwamen we in kranten, in nog grotere kranten, landelijke kranten. Zo zijn we in heel korte tijd bekend geworden. Toen zijn we ook AdWords-campagnes gaan draaien, wat jij ook aangaf, om dat samen te doen. Ik geloof niet in één marketingmethode, maar in alles. We hebben flyers én op social media proberen we actief te zijn. Dat mensen je onthouden van het een en het van ander. Ja, dat horen we ook terug. Mensen zien ons merk een keer voorbijkomen, tikken in: tuinmest. We komen bovenaan en ze denken: Daar ga ik bestellen. Je ziet die verbanden. Wed nooit op één paard, maar op een hele collectie, offline, online, in de volle breedte. Ben je het daarmee eens, Jaap? -Absoluut. Het is een wirwar aan kanalen die mensen tegenwoordig gebruiken. Op elk kanaal doen ze wat anders. Op Facebook en Instagram zijn ze bij hun vriendjes. Op Google proberen ze informatie te vinden. ANNEMARIE: -Ja. Dat gebeurt trouwens ook nog op verschillende apparaten. Waar in de reisbranche een zoektocht heel vaak begint op een mobiele telefoon... eindigt hij 's avonds thuis op de bank op een desktop. Dus die twee combineren, crossmediaal, maar ook verschillende apparaten, heel belangrijk. Het is belangrijk dat je die combinatie goed maakt. JAAP: -Absoluut. En als je dat stabiele platform hebt gevonden, wat is dan je volgende stap? Wat ga je dan doen? Als je die volgende stap hebt gemaakt, dan is het belangrijk dat je de verkoop op gang helpt... zoals ik al zei: dat stukje vlees op de botten. Daar zijn waar je klanten zijn. Optimaliseren volgt dan, namelijk: je kunt een euro maar één keer uitgeven. En je doet dat het liefst in de kanaalcombinatie, om in dat scenario te blijven, die het best werkt. Dus je gaat kijken op het moment dat je een verkoop hebt: hoeveel heeft me dat gekost? ANNEMARIE: Ja. -Dat noteer je in Excel... of bekijkt het in Google Analytics en gaat kijken: Is mijn rendement voldoende om de kosten te dragen en een stukje winst te 'handelen'? Welk kanaal hoort daarbij? Welk apparaat speelt daar de grootste rol in? Al die informatie zorgt ervoor dat je bepaalde zaken uit kan zetten... kan vergroten, met biedingen, dus meer geld uit gaan geven... en dus langzaamaan meer gaat verdienen en minder gaat uitgeven. Dus dat is belangrijk, dat je dat blijft monitoren, dat onderzoek zet je voort. JAAP: Absoluut. BENJAMIN: -Ik heb nog een aanvulling. Dat hebben we ook gedaan, maar ik heb geleerd om ook te kijken naar het langetermijnrendement. Soms moet ik best wat geld betalen bij een Google Ads-campagne om een klant binnen te halen... maar die gaf wel terugkerende omzet. Dan heb je één keer best wat geld voor die klant uitgegeven... maar de volgende keren komt hij zonder of met minder marketingkosten toch op je site. Dus kijk ook naar het langetermijnrendement. JAAP: -Absoluut. Als je eenmaal een klant hebt... Ja, en die weet je te vinden. -Schijtzakken hebben ze elk jaar een paar nodig. Zorg dat je de verbinding houdt met de klant. Dus eerst investeren en het wat tijd geven en als die klant terugkomt, is het het waard geweest. Ja, inderdaad. Precies. ANNEMARIE: Hoe onderscheid jij je op social media? Hoe probeer je dat te doen? In heel veel verschillende facetten. Soms geef ik wat advies op socials. Soms een leuk fotootje van onszelf, of wat we aan het doen zijn, dat vinden mensen leuk. Of leuke quotes. We hebben heel veel leuke quotes die je met ons merk kan verbinden. We schijten zeven kleuren bagger, of dat soort dingen. GELACH Dus zo kan je elke keer leuke quotes... ANNEMARIE: -Hij schudt ze zo uit z'n mouw, hè. GELACH 'We hebben er schijt aan.' Je kunt leuke dingen doen... en proberen op alle facetten klanten te binden. Welke social media-kanalen gebruiken jullie? HENRI: -Eigenlijk alle die je maar kan bedenken. Dus Facebook, Instagram, TikTok tegenwoordig, maken ze filmpjes voor. We gebruiken er zo veel mogelijk. Heb je dan mensen die gespecialiseerd zijn in het gebruik van Instagram en TikTok? Ja, we hebben daar iemand voor in huis, dat is een grafisch designer. Die houdt zich ook bezig met dat soort dingen. Dat moet wel, anders loop je achter de feiten aan. Ja, dan LOOP je achter de feiten aan. -Ja. GELACH En Jaap, wanneer kies je voor Instagram, wanneer voor Facebook, wanneer voor allemaal? Heb je daar een soort van richtlijn voor of een regel voor? Ja. Ik heb er geen richtlijn voor. ANNEMARIE: -Nee, dat niet. Nee, het is ook een beetje een inkoppertje, het is: ken je doelgroepen. Kijk, mijn moeder zit niet op TikTok, zo simpel is het. ANNEMARIE: Die bereik je daar niet. -Precies. Die gebruikt Facebook. Dus het eerste wat deze meneer gaat bekijken, is: Wie is m'n doelgroep? Wie gaat hardlopen, vanaf welke leeftijd is dat? HENRI: -Klopt. Wie koopt het meest bij me? En op basis daarvan richt je je kanalen in en zet je ze in. Dus ik kan me voorstellen dat u wat doet op TikTok, experimenteren, de jongste doelgroep... maar dat de voornaamste kanalen toch Google zijn... Facebook en Instagram. -Google, Facebook. Dat zijn onze hoofddoelen. Je probeert dingen uit, maar wij weten ook dat onze doelgroep tussen de 30 en de 65, 75 ligt... dus die groep moeten we bedienen en die zit niet op TikTok, of niet veel. Voor Benjamin ook niet, gok ik. Ik denk dat jij op TikTok... Leuk om video's te maken, maar ik denk niet dat jouw doelgroep daar zit. Klopt. Wij kunnen onderscheid maken tussen: waar krijg je direct rendement uit en waar niet? Zeker in het begin probeer ik gelijk methodes toe te passen waar je direct rendement uit haalt... want je moet doorinvesteren, je hebt niet veel financiële middelen. Later kan je wel in TikTok en dat soort zaken gaan investeren... die minder snel rendement opleveren, maar wel je merk bouwen. Misschien nog een kleine tip: kijk ook heel goed naar je productgroep. Heb je mooie, inspirerende producten, zoals sieraden, leuke hoedjes... dan zit je over het algemeen op de kanalen die het meest visueel zijn. Heb je pragmatische producten met technische eigenschappen... die zijn ideaal op een technische manier om gevonden te worden in Google. Ja. -Dus kijk ook daarnaar. ANNEMARIE: Kijk daar goed naar. Heb je nog een soort gouden tip om mee af te sluiten? Ik denk vooral dat m'n gouden tip is: begin op de kanalen die de meeste omzet genereren. Zorg dat je heel erg veel inzet op een stukje betrouwbaarheid... want het is heel moeilijk om boven al die honderdduizenden andere webshops uit te komen. Het is belangrijk dat jij je met je webshop onderscheidt. Blijf analyseren en bijsturen. Focus op dat waar je het meeste rendement uit haalt. Zorg dat je jouw verhaal vertelt... en je gezicht laat zien, want daarmee wek je vertrouwen bij jouw potentiële klant. Dank je wel, Jaap. Henri en Benjamin blijven nog even zitten. En we gaan het hebben over de regels voor je webshop. MUZIEK Je hebt je webshop gebouwd, de logistieke processen opgestart... en je promoot dit via de geschikte kanalen. Maar doe je alles wel volgens de regeltjes? Bestaan er eigenlijk regels voor webshops? Anne van 't Hoff, juridisch adviseur bij de Autoriteit Consument & Markt, is aangeschoven... om te praten over de verschillende regels die voor webshops gelden. Anne, welkom. ANNE: -Dank je wel. Laten we maar meteen beginnen bij die regelgeving. Welke regels gelden er eigenlijk voor webshops? -Ja, er zijn heel veel regels. We focussen ons vandaag vooral op de informatieverplichtingen. Dat begint bij de contactgegevens. ANNEMARIE: -Ja. Die moeten op een duidelijke plek op je website staan, onder bijvoorbeeld de link Contact. En daarin zet je in ieder geval de gegevens van de handelsnaam van je bedrijf... het vestigingsadres, e-mailadres. Alleen een contactformulier is niet voldoende. En nog het Kamer van Koophandel-nummer en het btw-inschrijfnummer. Dus dat moet je allemaal bekendmaken op een duidelijke plek. En zijn er nog andere dingen waar we aan moeten denken? We zien in de praktijk vaak dat levertijden toch wel een aandachtspunt is... vanwege het feit dat bedrijven niet tijdig leveren. Consumenten klagen daar natuurlijk over. Dus wees reëel in je levertijden, ze moeten kloppen. Ook het voorraadbeheer moet op orde zijn, zodat je voorkomt dat mensen daarover gaan klagen. Dus als je zegt dat je 'm morgen aflevert, lever 'm dan ook morgen af en niet over twee weken. Juist, precies. -Benjamin, jij werkt niet fulltime in je webshop. Hoe doe jij dat dan met levertijden? Klopt, ik doe het naast m'n studie, dus ik beloof binnen twee tot vier werkdagen te leveren. Ik kijk net wanneer ik tijd heb in een van die dagen om de pakketten op de post te doen. Dus dat communiceer je open en eerlijk. -Ja, open en eerlijk. De meesten vinden het geen probleem. ANNEMARIE: -Kijk. Anne, hoe zit het met de bedenktijd, na de levering? Consumenten hebben in veel gevallen een wettelijke bedenktijd van veertien dagen. Die gaat in na levering van het product, de dag erna. Er zijn wel uitzonderingen op, natuurlijk... bijvoorbeeld als je hygiënische producten verkoopt met een verzegeling die verbroken is. Dan heb je geen bedenktijd als consument. Of als je producten op maat gemaakt hebt. Dan geldt hij ook niet, maar daar moet je wel duidelijk over informeren. Doe je dat niet... dan kan zelfs de bedenktijd verlengd worden met twaalf maanden. Dan kan de consument dus nog van de koop af. Je moet het duidelijk zeggen, anders wordt het voor jezelf een duur grapje. ANNEMARIE: Als de consument de bedenktijd wil gebruiken, en het product retourneren... welke regels gelden er dan voor het terugbetalen? Het terugbetalen is ook wettelijk vastgelegd. Dat moet ook binnen veertien dagen. Een consument heeft eerst veertien dagen bedenktijd. Dan kan hij nog veertien dagen een termijn hebben om het terug te sturen. En de ondernemer moet in ieder geval binnen veertien dagen terugbetalen... nadat de consument heeft gemeld dat hij het product niet meer wil. Dat is een verplichting. Moet je als webshop dan ook bezorgkosten terugbetalen? Ja, ja. Daar is wat verwarring over, want aan de ene kant heb je bezorgkosten. Aan de andere kant heb je de kosten om het pakket terug te sturen als consument... de retourkosten. Die bezorgkosten moet de ondernemer wel terugbetalen... en de retourkosten, die moet de consument betalen. Dus als jij het pakket verstuurt en jij berekent daar geld voor... en diegene stuurt 'm retour naar de webshop... dan heb je dat gedeelte dat diegene 'm terugstuurt naar jou... dat moet de consument betalen. -Ja. Maar de verzendkosten naar de consument moet je terugbetalen als je geen gratis levering doet. ANNE: Ja. Let wel: als je daar ook niet goed over informeert... dan zijn die retourkosten alsnog voor de ondernemer. ANNEMARIE: Dat moet duidelijk vermeld staan. -Ja. Heb jij weleens problemen hiermee gehad of klachten? Het ideale van tuinmest is: ik heb er nog geen een retour gehad. Dus dat is ideaal. GELACH Wil je een webshop starten, begin iets met tuinmest. Dan heb je daar geen last van. Mensen kijken niet: Ruikt de tuinmest vers? -'Het ruikt niet lekker, ik stuur het terug.' Nee. GELACH ANNE: Het zou wel kunnen. -Klopt. We hebben het netjes geregeld, een retourformulier, alles vermeld op de website... juridisch, ook richting de klanten. Maar gelukkig hebben we er geen last van. Henri, dat zit bij jou anders. Ik kan me voorstellen dat iets net de verkeerde maat is... dat mensen vaker iets retour sturen. -Zeker, maar dat is geen enkel probleem. Dat is een kwestie van... We ruilen tegenwoordig niet meer... maar bij ons kunnen ze puur retourneren en dan storten we binnen een dag of twee het geld terug. Dan kunnen ze een nieuwe bestelling plaatsen. Dat gaat veel sneller, dus dat doen wij nu. En wat klachten betreft, die hebben we nooit. Nee, geintje. GELACH ANNEMARIE: Nooit klachten, altijd goed? -Als je klachten hebt: Het belangrijkst is om zo'n klacht goed op te lossen met zo'n klant. Dus wij hebben een heel goede klantenservice die altijd in het voordeel van de klant denkt. En je moet als ondernemer nooit op zo'n stoel gaan zitten... want het is toch je kindje en als er een klacht binnenkomt, doet dat toch een beetje pijn. We laten dat over aan mensen binnen ons bedrijf die er verstand van hebben. ANNEMARIE: Jullie zetten ook actief in op reviews, dus het ontvangen van feedback... Klopt. -En misschien positieve reviews juist. Ja, alleen maar natuurlijk, bij ons. GELACH Nee, maar reviews zijn heel belangrijk, want het wekt een soort vertrouwen in je site. Als er een pakketje verstuurd is, dan sturen we binnen een paar dagen een mail erachteraan van: Zou je ons willen beoordelen? En de reviews zijn bij ons prima... want we scoren een 9,4 en we hebben meer dan 12.000, 13.000 reviews op het ogenblik. Dus tot op heden gaat dat prima. ANNEMARIE: -Gaat lekker. Je hoort het Henri al zeggen: Dat wekt een bepaald vertrouwen. Hoe ga je met reviews om? Zijn daar regels voor opgesteld? Ja, daar zijn ook regels voor opgesteld. Ook weer vooropgesteld: je mag consumenten niet misleiden, dus je mag niet... Je stuurt dus e-mails naar consumenten. Het mag niet zo zijn... dat je die alleen naar consumenten stuurt waarvan je weet dat ze tevreden zijn, dat lijkt me logisch. Je moet negatieve en positieve reviews zo veel mogelijk gelijk behandelen. Je moet eerlijk zijn over het reviewbeleid... dus je moet uitleg geven op je website: hoe ga je met reviews om? Nou ja, dat. ANNEMARIE: -Tenzij ze alleen maar positief zijn. Dan is er niet zo veel aan de hand. Dan moet je alsnog uitleggen dat je op een bepaalde manier met reviews omgaat. ANNEMARIE: Ja, dat ze eerlijk zijn. -Klopt. Als ik daar even op mag inbreken. Een slechte review is ook niet verkeerd, als je die krijgt. Het is de manier waarop je 'm afhandelt. Als iemand een slechte review plaatst en jij reageert daar heel duidelijk en netjes op... ANNEMARIE: Je reageert open, iedereen ziet 't? -Ja, iedereen ziet de reacties, open kaart spelen. Dus wat dat betreft werkt dat ook voor ons prima. Als je een slechte reactie krijgt, los je dat netjes op, zodat iedereen kan zien... wat je gedaan hebt om het op te lossen. ANNEMARIE: -Dat ze dat proces zien. Heb je algemene voorwaarden op je site staan? Ja, het is volgens mij wettelijk verplicht dat je voorwaarden op je site zet. Er staat in wat we net besproken hebben, over van alles... over retourneren, over klachten, over betalingen. Al die voorwaarden staan netjes op onze site vermeld. Op wat voor een plek staat dat? Het mag volgens mij ook niet verstopt zijn. Nee, bij ons staan ze aan de onderkant, onder de banner. Die zijn gewoon duidelijk, net zoals het adres en zo. De retouren, ruilingen, betalingen, voorwaarden zijn allemaal op de homepage neergezet. ANNEMARIE: Klinkt dat goed, Anne? -Het is belangrijk om te melden... dat de wettelijk verplichte informatie niet verstopt mag zijn in de algemene voorwaarden, inderdaad. Die informatie moet echt op een logische, duidelijke plek op de website staan. Dus wat ik al zeg: onder het retourenbeleid, bijvoorbeeld, een link... of levertijd, dat soort informatie, dat vind je dus niet alleen terug in de algemene voorwaarden. En ook misschien belangrijk: als een webshop zich niet aan die regel houdt... er niet mee bezig is gegaan, wat kan de ACM dan doen? We hebben wettelijke bevoegdheden, dus we kunnen boetes en andere maatregelen opleggen. Die boetes kunnen zelfs oplopen tot 900.000 euro per overtreding. Goeiemorgen. Dus het is wel belangrijk om je aan de regels te houden, want we zouden kunnen optreden. Je erin verdiepen, de regels goed onderzoeken. ANNE: -Ja. Kun je ook iets vertellen over keurmerken? -Er zijn voor webwinkels een aantal keurmerken. Het is echt een eigen keuze om daarbij aangesloten te zijn. Dat kan voordelen bieden. Maar het is niet wettelijk verplicht om daarbij aangesloten te zijn. ANNEMARIE: Het is een marketingtool. -Nou ja, ze kunnen advies geven. Ze kunnen bijvoorbeeld je website screenen. Sommige hebben een geschillenregeling. Dus het biedt wel voordelen misschien. -Jij bent aangesloten bij een keurmerk? Klopt. Wij zijn aangesloten bij Webshop Keurmerk. En inderdaad, wat u net aangaf: mochten er ooit geschillen komen... die hebben we gelukkig nog nooit gehad, dan kunnen zij als tussenpersoon optreden. Dus dat biedt jou een stukje veiligheid. -Zeker. Maar ook het feit dat ze gewoon optreden als er ooit een geschil komt... dat vinden we ook wel een prettig idee, dus wat dat betreft. Het wekt ook een groot stuk vertrouwen bij klanten als er zo'n Webshop Keurmerk op je site staat. Zeker in het begin van een site, bij de start... zou ik zeker adviseren om zo'n Webshop Keurmerk erbij te pakken. Precies. Is er nog een soort laatste advies wat jij de ondernemers wil meegeven... vanuit die regelgeving? -Nou ja, wat ik al in het begin zei: Er zijn heel veel regels waar je je aan moet houden. Ik kan me voorstellen dat je soms door de bomen het bos niet meer ziet. Op onze website staat best wel veel informatie voor ondernemers om het duidelijker te maken. En we hebben ook een checklist gemaakt... zodat het wat makkelijker is om wel door de bomen het bos te zien. Ja, helder. Gewoon even naar de website, daar staat het allemaal helder opgeschreven. Kortom: het is belangrijk duidelijkheid te verschaffen over het product... de eigenschappen en de totaalprijs alsook over levering, het retourbeleid en reviews. De belangrijkste regels voor webshops zijn gericht op gedegen informatievoorziening... maar ook op bereikbaarheid en het voorkomen van misleiding. Anne, dank je wel. -Graag gedaan. Henri en Benjamin blijven wederom nog even zitten om het te gaan hebben over de belastingen. MUZIEK Belastingen, vaak niet het leukste onderwerp om over te praten, maar wel heel belangrijk... want hoe zit het met de btw, de inkomstenbelasting en wat zijn de regels omtrent import en export? Ferry Hoogerheijde van de Belastingdienst zit nu aan tafel om te praten over deze onderwerpen. ANNEMARIE: Welkom. -Dank je wel. Fijn dat je erbij bent, want je gaat ons helpen door de belastingregels heen. FERRY: We gaan een poging wagen. -Top. Laten we beginnen bij het begin. Je start met een webshop voor de Nederlandse markt. Met welke belastingsoorten krijgt een webshopondernemer te maken? In ieder geval met de inkomstenbelasting. Over de winst die je maakt met je webshop ga je inkomstenbelastingaangifte doen. Dan ga je dus inkomstenbelasting betalen. Daarnaast krijg je te maken met de btw. Je brengt btw in rekening bij je klanten en die draag je op aangifte aan de Belastingdienst af. Wanneer ben je dan voor de Belastingdienst een ondernemer... en gelden ook die inkomstenbelasting en btw? -Voor de btw ben je vrij snel ondernemer. Of je nu parttime een webshop erbij begint of dat je student bent en je begint een webshop... als je regelmatig verkoopt buiten de kring van familie en bekenden... word je aangemerkt als ondernemer en dan moet je btw-aangifte doen. Snel ondernemer. Dus dat is echt al vrij snel. FERRY: -Ja. Hoe zit het met de inkomstenbelasting? -Dat zijn wat andere regels. Bij de inkomstenbelasting moet je over de winst aangifte gaan doen. Het kan zijn dat je als particulier aangifte moet doen, dan moet je overige inkomsten opgeven... de winst die je met je webshop haalt, of je moet aangifte doen als ondernemer. Dan geef je winst uit onderneming op. Als je nou zelf wil weten hoe je aangifte moet doen... daarvoor staat iets moois op onze website: de Ondernemerscheck. Dan vul je in wat je gaat doen en hoe je dat gaat doen... en dan krijg je een indicatie of je aangifte kan gaan doen als ondernemer... en je ziet gelijk of je gebruik kan maken van de ondernemersaftrekken... of dat je aangifte gaat doen als particulier met overige inkomsten of bijverdiensten. Die Ondernemerscheck kijkt of je voldoet aan de voorwaarden voor het ondernemerschap... of je zelfstandig genoeg bent, of je omzet hoog genoeg is... of je regelmatig omzet draait, dat soort zaken. Dat zie je vanzelf als je die check doet. Die Ondernemerscheck klinkt heel handig. -Ja, een mooie tool. Maar hoe werkt het precies met de btw? Met de btw: je brengt btw in rekening bij je klanten. Wil je 100 euro voor je product hebben, bereken je aan je klanten 100 euro plus de btw. Die btw ontvang je voor de Belastingdienst... en die ga je dus op je aangifte afdragen aan de Belastingdienst. De btw die je zelf betaalt op zakelijke kosten, die mag je daarvan aftrekken op je aangifte. Dat noemen we dan voorbelasting. En de meeste ondernemers krijgen een aangifte per kwartaal. Verandert dat, dan krijg je bericht van de Belastingdienst wanneer je aangifte moet doen. Het zou kunnen dat dat maandelijks is. Dus handig om wat achter te houden, dat je een potje hebt. Ja, reserveer altijd, want de Belastingdienst komt achteraf. Daar weten jullie alles van. GELACH HENRI: Daar weten we alles van. -Klopt. Henri, hoe hou jij je administratie eigenlijk bij? -Dat doet iemand bij ons bij het bedrijf. Die boekt altijd alles zo snel mogelijk in. En we hebben een online programma... dus de boekhouder kan ter plekke inkijken wat we aan het doen zijn. En wij kunnen gewoon wekelijks, maandelijks de cijfers analyseren. Dan zijn we up-to-date en kunnen we snel handelen. Ferry knikt al ja, die wordt hier heel blij van. FERRY: -Ja, perfect. Ook makkelijk aangifte doen met zo'n programma. -Klopt. Het wordt allemaal vanzelf uitgespuugd. ANNEMARIE: Er kan ook minder fout gaan in zo'n programma. -Ja. Online boekhouden is heel makkelijk... zeker als de programma's gekoppeld zijn. Scheelt veel werk. Klopt. -Slimme zet. Benjamin, doe jij dat ook zo? -Dat heb ik moeten leren in het begin. Als startende ondernemer heb je één rekening, al het geld komt erop en gaat er weer af. Het is belangrijk als het geld binnenkomt dat je het naar een andere rekening stuurt... een btw-rekening, dat je het gelijk apart zet, anders is de verleiding groot... om daarmee te investeren en dingen te kopen terwijl je het moet reserveren voor de belasting. Mijn tip is: komt het geld binnen, gelijk opsplitsen naar een andere rekening. En krijg je btw terug, dan is het een spaarpotje. BENJAMIN: Klopt. Anders krijg je later een rekening dat je denkt: Oeh. Niet aan gedacht. ANNEMARIE: -Geen goeie start. Nee, dus echt over nadenken. Hoe zit het met die btw-tarieven? Er zijn verschillende tarieven. Ja, als je in Nederland levert, zijn er twee tarieven. Dat is het hoge tarief van 21 procent en het lage tarief van 9 procent. Wil je weten als je met een webshop gaat beginnen welk tarief voor jou van toepassing is... ik kan veel voorbeelden gaan noemen, maar kijk gewoon op de website: Belastingdienst.nl/btw. Daar kun je precies vinden welk tarief voor jou van toepassing is. Dan is er nog een derde tarief. Dat is het 0%-tarief. Dan heb je meestal te maken met handel met het buitenland. In plaats van dat je 21 procent of 9 procent moet rekenen, dan mag je vaak 0 procent rekenen. Ja. Jij had daar volgens mij ook een dingetje mee hè, met de belasting. 21 of 9, daar zat je een beetje tussen te twijfelen. -Dat klopt. Bij mest is het heel lastig. Soms is het 9, soms 21, net voor welke toepassing je het gebruikt. Dus ik wist het niet. De Belastingdienst gebeld, die kon het duidelijk en eenvoudig uitleggen. Bij mij is het 21 procent. ANNEMARIE: -Helaas 21 procent... maar je krijgt niet achteraf nog een aanslag. -Dat klopt. Maar je klanten betalen het, dus jou kost het niks. BENJAMIN: -Nee, dat klopt. ANNEMARIE: Inderdaad, je doet het erbovenop. Over dat 0%-gedeelte hebben we een video van de Belastingdienst. Laten we daar naar kijken. MAN: Verkoopt u via een webshop aan particulieren in andere EU-landen? Dan krijgt u vanaf 1 juli 2021 te maken met nieuwe btw-regels. Dit zijn de vier belangrijkste. 1: Vanaf 1 juli moeten we het btw-tarief rekenen van het land van uw klant. Dit geldt als u jaarlijks meer dan 10.000 euro omzet bij particulieren heeft in andere EU-landen. U doet dan aangifte in de betreffende landen en u draagt daar de btw af. 2: Verkoopt u goederen van buiten de EU die rechtstreeks aan uw klant worden geleverd? Vanaf 1 juli is alle invoer van goederen belast met btw. Dit zorgt voor een gelijkere concurrentiepositie tussen ondernemers binnen en buiten de EU. 3: Voor de btw-afhandeling in andere EU-landen... kunt u gebruikmaken van de Unieregeling of de Invoerregeling van de Belastingdienst. U regelt dan de btw op uw verkopen in de hele EU via één loket op Mijn Belastingdienst Zakelijk... en via één periodieke melding per regeling. 4: Platforms die de internetverkopen aan particulieren faciliteren... krijgen een verantwoordelijkheid bij het aangeven en afdragen van btw in het land van de klant... als u via deze platforms goederen verkoopt die nog niet in de EU zijn ingevoerd... en die een waarde hebben van maximaal 150 euro. Wat moet u doen? Zorg dat u goed bent voorbereid. Kies voor btw-aangifte in de EU-landen zelf... of meld u aan voor de Unieregeling of Invoerregeling. Doe dit vóór 1 juli 2021. Pas vóór 1 juli 2021 de prijzen op uw webshop, uw facturen en uw administratie aan. Lees meer over de nieuwe regels op Belastingdienst.nl/e-commerce... of vraag uw boekhouder of accountant om meer informatie. Via de boekhouder is het het makkelijkst, hoor ik. -Ja. GELACH ANNEMARIE: We zagen in de video wat nieuwe regelingen... die betrekking hebben op verkopen aan het buitenland. Welke tarieven hanteer je in het buitenland? Dat is verschillend. Dat is vaak nul, maar soms moet je ook in het buitenland aangifte doen. Daar zijn heel veel regels voor. Er zijn verschillen tussen het leveren aan particulieren of bedrijven. Binnen de EU, buiten de EU, die regels verschillen. Ja, ondernemers... Het is best wel ingewikkeld, die regelgeving. Maar daar hebben we iets heel makkelijks voor: de rekenhulpen voor de btw. Dan kun je invullen wat jij gaat doen met je handel met het buitenland. Dan krijg je precies te zien aan welke voorwaarden je moet voldoen... en hoe je het een en ander moet aangeven... of je nul mag toepassen of dat je in het buitenland aangifte mag doen. Dus die rekenhulp is ook weer zo'n handige tool. -Ja. Als je verkoopt aan particulieren in het buitenland binnen de EU... dat noemen we afstandsverkopen... -Afstandsverkopen. en je omzet is jaarlijks meer dan 10.000 euro, dan moet je dus in het buitenland aangifte gaan doen? Ja, dat werd gezegd. Boven de 10.000 euro, die omzet is per jaar, hebben we het dan over: Verplicht buitenlandse btw rekenen over afstandsverkopen. Dat betekent, die kun je niet op de Nederlandse btw-aangifte kwijt... dat je in het buitenland btw moet gaan betalen. Maar je kan er ook voor kiezen, en dat is die nieuwe regeling, de Unieregeling... dat je via een éénloketsysteem aangifte gaat doen. Dan ga je naast je btw-aangifte via dat éénloketsysteem... die buitenlandse btw aangeven en afdragen. Verkoop je bijvoorbeeld aan een Belgische of Duitse particulier... dan kun je die btw in één keer aangeven, gewoon vanuit Nederland, en ook betalen. De Belastingdienst zorgt dat het in de juiste landen terechtkomt, hoef je niet naar het buitenland. Dat klinkt een stuk makkelijker. -Ja. Wat nou als je minder dan 10.000 euro aan afstandsverkopen hebt? Bij minder dan 10.000 euro heb je de keuze. Dan kun je ook zelfs nog Nederlandse btw rekenen. Het hoeft niet, want je kan ook ervoor kiezen weer buitenlandse btw te rekenen. Dan krijg je weer dezelfde keuze als net: Buitenlandse btw rekenen, betekent in het buitenland btw-aangifte gaan doen... of weer kiezen voor die Unieregeling. Maar tot 10.000 omzet per jaar heb je die keuze om eventueel Nederlandse btw te gaan berekenen. Moet je met specifieke dingen rekening houden als je aangifte gaat doen via dat éénloketsysteem? Ja. Aangifte via het éénloketsysteem doe je gewoon via Mijn Belastingdienst Zakelijk. Dat is het portaal waar ook je btw-aangiften in staan. Waar je rekening mee moet houden: je moet je aanmelden voor dat éénloketsysteem. Doe je dat niet, moet je in het buitenland aangifte doen. Dus daar moet je rekening mee houden. Daarnaast doe je die aangifte naast je gebruikelijke btw-aangifte. Dus je doet je btw-aangifte, dan geef je de omzet op zonder de btw, want je rekent 0 procent. Het bedrag, de omzet... Je rekent niet 0 procent, je geeft alleen de omzet op, dat moet ik zeggen. En op die éénloketregeling, die Unieregeling... daar geef je je omzet voor het buitenland op met de buitenlandse btw. Die ga je zo aangeven en ook betalen. Henri, jij verkoopt ook aan het buitenland, toch? HENRI: -Ja. Welke betaalmogelijkheden bied jij je internationale klanten? Hoofdzakelijk leveren wij goederen aan België, Belgische klanten. En wij bieden daar Visa en Mastercard voor aan, dat is normaal. En wij bieden ook een Belgische iDEAL aan en dat heet Mister Cash. Dat is voor de Belgen eigenlijk het iDEAL in Nederland. Dat gaat vrij makkelijk ook op die manier. Heb jij al shitbag.com? BENJAMIN: -Wel geclaimd, inderdaad. GELACH De ambities zijn groot. -Je weet nooit. Shitbag, ja. GELACH Ferry, we hebben het over verkoop aan particulieren gehad... maar wat als je binnen de EU gaat verkopen aan andere ondernemers? Hoe werkt het dan? Binnen de EU aan ondernemers, dat noemen we een intracommunautaire levering. Een moeilijk woord, maar ik zal straks zeggen waarom ik dat op deze manier meld. Ondernemers onder elkaar die gaan leveren binnen de EU... wat ze dan eigenlijk doen, is de btw verleggen. Als ik iets lever aan een ondernemer in een ander EU-land... ANNEMARIE: Die zegt: Veel succes ermee. -Daar komt het wel een beetje op neer. Ik mag 0 procent btw op m'n aangifte aangeven... en ik verleg mijn btw-plicht, het aangeven van die btw, naar m'n afnemer. Die gaat in het buitenland de btw aangeven als verschuldigd. ANNEMARIE: Ah. -Vindt hij niet erg... want diezelfde btw mag hij weer aftrekken als voorbelasting. Daarmee voorkom je dat ik in het buitenland btw moet gaan afdragen. Dat klinkt makkelijker, met bedrijven zakendoen. -Ja. Moet je wel een btw-nummer hebben... want je moet btw-aangifte doen om die btw te verleggen naar een andere btw-aangifte. Dus je moet een btw-nummer hebben. Moet je nog aan andere voorwaarden voldoen? Je moet een btw-nummer hebben van je afnemer en dat moet je controleren. Bij de EU hebben we daar een systeem voor, dat heet het VIES-systeem. Je kunt met btw-nummers van leveranciers in het buitenland controleren of die aangifte doen... want je moet met een ondernemer te maken hebben. Dat controleer je. Dat btw-nummer moet je melden op je factuur. Daarnaast moet je ervoor zorgen dat de administratie dusdanig is ingericht... dat je kan aantonen dat je goederen zijn vervoerd naar het buitenland. Het verbruik moet in het buitenland plaatsvinden, wil jij 0 procent btw mogen rekenen. Dat moet je aantonen middels transportgegevens, vervoersgegevens... maar ook met mailtjes uit het buitenland, betalingen. Via je administratie moet jij aannemelijk maken dat de levering naar het buitenland is gegaan. En nou komt hij, ik zei net: Een intracommunautaire levering. Als je dat doet, moet je ook als je aangifte doet een ICP listing doen. Dat betekent dat je een intracommunautaire prestatie gaat aangeven naast je btw-aangifte. Als je je btw-aangifte invult in een bepaalde rubriek, dan krijg je vanzelf te zien: Hé, je moet ook de ICP listing doen. Dat betekent: Op die ICP listing geef je het btw-nummer van je afnemer aan, wat je hebt geleverd, het bedrag. En dat wordt gebruikt binnen de EU om te controleren: Ik geef 0 procent aan, geeft die andere ondernemer het wel in z'n eigen land aan? Maar het is echt je verantwoordelijkheid om te checken of zo'n btw-nummer klopt. Of het klopt, ja. En je doet het ook via Mijn Belastingdienst Zakelijk. Als je het omzetbelastinggedeelte aanklikt, dan zie je daarbij staan: ICP listing. Die staat onder de aangifte omzetbelasting. Je klikt erop, vult je gegevens in en stuurt 'm op. Als je goederen in het buitenland aanschaft, importeert, hoe zit dat dan met de regeltjes? Krijg je dan bijvoorbeeld met douane te maken? -Binnen Europa niet... want als je bij een andere ondernemer iets aanschaft... dan is het precies het spiegelbeeld van wat ik net heb uitgelegd. Dan doe je geen intracommunautaire levering, maar een verwerving. Dan gaat die ander de btw naar jou toe verleggen. Die ga jij als verschuldigd aangeven op je btw-aangifte en die trek je af als voorbelasting. Dan is dat geregeld. Maar buiten de EU krijg je te maken met de douane. Dan moet je over de invoer btw gaan betalen over de douanewaarde. Dat is de waarde van de goederen en de waarde van de verzekeringen. Daar betaal je btw over bij invoer en ook die kun je weer terugvragen op je btw-aangifte. Wat je vaak ziet, is dat dat via een vervoerder loopt. Maar btw die aan jou in rekening wordt gebracht over zakelijke kosten... mag je aftrekken als voorbelasting. -Belangrijk om te vermelden: Het gaat dus om binnen de EU en buiten de EU en bijvoorbeeld Engeland is buiten de EU. Engeland is buiten de EU, sinds een tijdje, ja. Dan noemen we het export en anders noemen we het intracommunautaire levering. Ja. En als je nou goederen levert buiten de EU, bijvoorbeeld uit China... en die lever je via je webshop rechtstreeks aan particulieren binnen de EU? Ja, dat zie je vaak, bijvoorbeeld wat je zegt: Via je webshop vanuit China, als voorbeeld, aan een Duitse particulier. Tot 1 juli 2021, ik moest even aan de datum denken... was het zo dat voor zendingen tot 21 euro een vrijstelling gold. Die is vervallen. Het is nu zo: als je zendingen hebt tot 150 euro... vallen die buiten de douanerechten, daar heb je niks mee te maken. Dan moet je die btw gaan aangeven in het land waar de goederen naartoe worden gebracht. Dus ga je leveren via China direct aan Duitsland... dan moet je als ondernemer ook weer in Duitsland Duitse btw over die invoer gaan betalen. Dan komen we weer in hetzelfde stramien als net: Buitenlandse btw kunnen we aan gaan geven in het buitenland... maar ook dan hebben we een makkelijke regeling, de Invoerregeling. Die werkt net zo als de Unieregeling, dan kun je die btw ook aangeven via het éénloketsysteem. Moet je je wel registreren, anders lukt het niet. Je moet je registreren, anders moet je buitenlandse btw rekenen. Veel om rekening mee te houden, hè. HENRI: -Zeker weten. FERRY: Ik probeer het makkelijk te vertellen. Het duurt voor mij gelukkig nog even. -Dit kunnen we meeschrijven, hè. GELACH Moet je als ondernemer nog met andere zaken rekening houden... als je vanuit het buitenland producten importeert? -In ieder geval productveiligheid. Een product moet veilig zijn als je het in de Europese Unie wil importeren. Pas daar goed mee op, want bepaalde dingen hebben keurmerken nodig. Speelgoed voor kinderen moet aan bepaalde eisen voldoen. Gereedschap, elektrische zaken, noem het maar op. Bestel je er een container van in China en het is niet goed en wordt door de douane onderschept... dan houden ze het tegen, worden je goederen in beslag genomen en krijg je een boete. Dat zou zonde zijn, dan ben je je inkoop kwijt en je hebt een boete. ANNEMARIE: Doe onderzoek. -Productveiligheid is een heel belangrijke. Ik had er nog één en die ben ik kwijt. ANNEMARIE: -Controle op namaak volgens mij. Juist, dat is een heel goeie. Dat heeft vaak met de kwaliteit te maken. Namaakproducten mag je niet verkopen binnen de EU. Hetzelfde verhaal als met die goederen: bestel je die, kunnen ze in beslag worden genomen... en krijg je een boete. Dat is zonde, dat moet je voorkomen. ANNEMARIE: En heb je afsluitend nog een tip? -Op de website van de douane... kun je over dit onderwerp veel lezen, want dat is echt van belang: Koop je in het buitenland, met name in landen als China, dan moet je aan veel voorwaarden voldoen. Op de website van de douane staat alles, ook het onderdeel Douane e-commerce. Dus die checken als je hiermee te maken hebt. Is er nog een afsluitende tip... iets wat we absoluut niet moeten vergeten? -Ja. We hebben 'm al genoemd... maar dat is de belangrijkste boodschap van vandaag: ga je handelen met het buitenland... gebruik die rekenhulpen btw die je op de website kan vinden. Misschien valt wat jij gaat verhandelen net onder een vrijstelling... of onder een bepaalde voorwaarde, want de wet btw kent heel veel uitzonderingen. Volg gewoon die rekenhulpen, kijk of je handelt met het buitenland, hoe je dat moet doen... dan weet je zeker dat je het correct doet. -Ja, precies. Van het bedenken van een gat in de markt tot nieuwe regelgeving... het afgelopen uur ben je bijgepraat over hoe je een webshop opstart en wat daarbij komt kijken. Dat is een heleboel, dat moge duidelijk zijn. Henri, nog één vraag ter afsluiting: Als jij vanavond een nieuwe webshop zou starten, wat zou je dan absoluut anders doen? Wat ik absoluut anders zou doen, is de voorbereiding... om zo'n webshop de lucht in te krijgen. Dat is heel noodzakelijk, gedegen onderzoek. En als je denkt 'Ik heb het ei van Columbus', dan vol gas erop, gewoon gaan, proberen. Want ondernemen is risico's nemen en ja... gewoon doen. Gedegen onderzoek, daarna in 't diepe springen. -En daarna vol gas, ja. Benjamin, is er nog iets wat jij anders zou doen? Ja, ik denk vanaf dag 1 beginnen met visie: Waar wil ik met m'n webshop naartoe? Je kan korte- en langetermijnvisies hebben, maar weet dat, want als je een webshop start... dan kom je op een gegeven moment op het punt: Waar ga ik nu naartoe? Het is continu jezelf opnieuw uitvinden: Waar ga ik en wil ik naartoe? En weet dat voor jezelf. Weet waar je naartoe gaat en wat je doel is. Dank je wel, Benjamin en Henri. Dank je wel, Ferry. We hebben gehoord hoe het zit met de inkomstenbelasting en btw... en wat er bij internationaal ondernemen komt kijken. Verdiep je goed in de regelgeving en gebruik de handige tools van de Belastingdienst. RUSTIGE MUZIEK