MUZIEK BEELDTEKST ~ Ga op zoek naar klanten VOICE OVER ~ Je ondernemingsplan is klaar. Je financiering is rond. Je bedrijf is ingeschreven bij KVK. Nu nog klanten vinden. Het is zeker in het begin moeilijk om klanten te vinden. Waar moet je beginnen? Een goede website en vindbaarheid op Google, social media of een flyer in de brievenbus? Denk vooral aan je klant, jouw doelgroep. Waar heeft die behoefte aan en hoe bereik je die? En pas daar je communicatie op aan. Bouw een netwerk op. Online en laat je gezicht ook zien op netwerkbijeenkomsten. Dat is onder andere een goede plek om je pitch scherp te krijgen. In een pitch leg je in een paar zinnen perfect uit wat je bedrijf doet en wat jij voor een klant kan betekenen. Hoe hebben deze ondernemers dit aangepakt? ELKE SALVERDA - WANDER-LUST ~ We hebben merken benaderd, instanties benaderd. SARAH REINHOUDT - WANDER-LUST ~ Die wij mooi vonden of met een mooie visie of die we al kenden. Daar zijn we langsgegaan en hebben we gewoon gepitcht. TEUN ANTONISSEN - TABLE DU SUD ~ We zijn hier begonnen, in Heeze. We merkten al heel snel dat er ook heel veel klanten uit de Randstad en uit Midden- en Noord-Nederland interesse hadden in onze spullen. Daarom wilden we een tweede showroom. Met de locatie van de showrooms hou je de geografische spreiding in de gaten. Je kijkt waar veel mensen wonen en waar de komende jaren veel gebouwd gaat worden. Want dat is wel een belangrijke indicator voor de hoeveelheid meubels die nodig is. FATOS SEZGIN - STUDIO FHS ~ Tegenwoordig gaat alles online. Het sterkste is nog steeds de mond-tot-mondreclame. Maar social media is wel heel belangrijk. Dat je zichtbaar bent, dat je makkelijk op Google te vinden bent. En op die manier kan je ook klanten aantrekken. EVERT ANTONISSEN - TABLE DU SUD ~ Wij hebben de afgelopen acht jaar wel echt ervaren dat we een ongekend groot voordeel hebben met het internet. Mond-tot-mondreclame is wat dat betreft veel te langzaam. Je bereikt daar vaak niet de mensen mee die ook een tafel zoeken. Dus je moet wel echt targeten op internet om je verkoop ook echt te gaan halen. FATOS ~ Je hebt ook ondernemers die bij elkaar komen. Daar zit ik ook bij, van onze branche. En dan komen we bij elkaar, één, twee, soms drie keer in het jaar. En dan sparren we over dingen waar we tegenaan lopen. TEUN ~ We hebben de afgelopen jaren veel geleerd van andere ondernemers die misschien veel verder zijn dan wij. Als je daar anderhalf uur mee gaat zitten, leer je daar heel veel van en dat kun je eenvoudig, zonder dat het geld kost, toepassen in je eigen situatie. ELKE ~ Borrels, merken die ons uitnodigen en ik krijg elke week wel een uitnodiging. Het is heel goed om dat te blijven doen. SARAH -Ja, heel goed. ELKE ~ En daar hebben wij eigenlijk heel veel contacten. Als ze je zien, ben je weer on top of mind. SARAH ~ Ze weten ook gewoon weer van: O ja, die meiden zijn goed bezig of ze hebben net een boek geschreven. Dan kom je toch even weer bovenop de stapel terecht. Ja, echt fysiek wel. Ondanks dat we in een digitale wereld zitten. ELKE ~ Wat ik ook als tip wil geven: ga altijd koffie met iemand drinken. Dan kom je best wel ver en dan krijg je vaak net die ene kans. VOICE OVER ~ Bekijk tips en tricks op KVK.nl over klanten vinden, marketing en de inzet van social media voor jouw bedrijf. Zorg dat je website veilig en in orde is. Zoek uit welke netwerken in jouw branche en regio actief zijn. BEELDTEKST ~ En nu actie Tips over klanten vinden: KVK.nl Veilige website Netwerkorganisaties uitzoeken VOICE OVER ~ Meer weten? Kijk op KVK.nl/starten. BEELDTEKST ~ Meer weten? Kijk op KVK.nl/starten KVK houvast voor ondernemers MUZIEK FADE UIT