MUZIEK BEELDTEKST ~ Doe marktonderzoek en bepaal je strategie VOICE OVER ~ Een goed idee is het halve werk. Maar om van jouw idee een bedrijf te maken, heb je klanten nodig. Door marktonderzoek te doen, kun je zien of je plannen haalbaar zijn. Je brengt de markt in kaart, zoekt uit wie en waar je klanten zijn en wat ze willen. Ook ga je kijken hoe anderen het in jouw branche doen. Waarin verschil jij van andere bedrijven die hetzelfde doen? En hoe ga jij straks je product of dienst verkopen en in de markt zetten? Deze ondernemers vertellen hoe zij dat hebben aangepakt. SARAH REINHOUDT - WANDER-LUST ~ De digitale trend destijds was heel erg upcoming. Dus daar hebben we op ingespeeld. We hebben natuurlijk gekeken naar wat er al bestaat in Nederland. ELKE SALVERDA - WANDER-LUST ~ Food en fitness waren toen helemaal hot. En iedereen had een website. Fashion, natuurlijk. SARAH - Fashion was heel hot, maar reizen was echt nog minimaal. FATOS SEZGIN - STUDIO FHS ~ In het begin ga je eerst echt kijken naar: Hoe krijg ik eigenlijk klanten binnen? Na verloop van tijd zie je wat voor mensen eigenlijk jouw salon binnenkomen. En dan ga je specifieker kijken van: Oké, op wie kan ik me het meest richten? Waar ik het meest uit kan halen. TEUN ANTONISSSEN - TABLE DU SUD ~ De meeste mensen hebben geen bartafel, maar elk huis heeft wel één of meerdere tafels. En daardoor zijn wij toen na een paar maanden ook overgestapt op eettafels. Toen we daarmee startten, merkten we al snel dat er meer interesse was in onze producten. ELKE - Die niche is later ontstaan. Eerst zijn we heel erg breed gegaan met reizen. En toen zagen we dat er heel veel lijstjes kwamen met top 10 of top 20. Heel veel hotspots. Toen dachten we: Gaan we daarmee concurreren? Toen zeiden we: Nee, misschien moeten we juist meer die uniekere plekken belichten. Betaalbaar, minder druk, authentieker. En we merken gewoon dat mensen daarnaar op zoek zijn. Mensen hebben behoefte daaraan tegenwoordig. FATOS - We hebben twee sterke doelgroepen waar dus eigenlijk veel vraag naar was en te weinig aanbod. Eén daarvan is donker haar met structuur. En we hebben ons heel erg gericht op dames die een hijab dragen vanwege hun geloofsovertuiging, om wel naar een kapper te kunnen gaan en een beetje de kappersbeleving te kunnen meekrijgen in een salon. EVERT ANTONISSEN - TABLE DU SUD ~ We produceren het zelf, maar we verkopen het ook zelf. En de kracht van die formule is natuurlijk dat de klant heel veel mogelijkheden heeft qua maatwerk. Plus daarbij kunnen wij ook nog hele mooie prijzen bieden omdat we eigenlijk uit de keten verschillende schakels halen, doordat je het rechtstreeks bij de fabrikant kunt kopen. VOICE OVER ~ Ga op zoek naar branche-informatie. Toets bij mogelijke klanten of er belangstelling is voor je product of dienst. Zoek met de KVK Bedrijventeller uit welke bedrijven dezelfde producten en diensten aanbieden en jouw concurrent kunnen zijn. Bepaal hoe je je product of dienst gaat verkopen. BEELDTEKST ~ En nu actie Branche-informatie Belangstelling toetsen KVK Bedrijventeller Strategie VOICE OVER ~ Meer weten? Kijk op KVK.nl/starten. BEELDTEKST ~ Meer weten? Kijk op KVK.nl/starten KVK Houvast voor ondernemers MUZIEK FADE UIT