Steeds meer ondernemers zien online kansen om hun onderneming te laten groeien. Elke week komen er ruim 80 webshops bij. Zo ook die van Susan. Ze is net haar webshop begonnen. Haar site, inventaris en logistiek heeft ze al op orde. Maar hoe zit het met de privacy en persoonsgegevens van haar klanten? Want als ondernemer moet ze voldoen aan de wet Algemene Verordening Gegevensbescherming, ook wel de AVG. Via haar webshop verzamelt, gebruikt en bewaart Susan de gegevens van haar eerste paar klanten. Basis voor de business en handig voor de marketing. Maar, deze persoonsgegevens mag ze niet in elke situatie zomaar gebruiken. Daar is een geldige reden voor nodig. Een voorbeeld; voor het versturen van facturen en pakketjes heeft Susan financiƫle en adresgegevens nodig. Deze gegevens hebben een duidelijk doel en mag ze daarvoor dus wettelijk gebruiken. De geboortedatum van haar klant is voor het versturen van het pakketje niet van belang, dus naar deze informatie mag ze niet vragen. Susans webshop loopt goed en ze heeft al veel klantgegevens verzameld. Om deze klanten te prikkelen voor een volgende aankoop, stuurt ze hen een e-mail. Dit mag, want de producten zijn vergelijkbaar met wat zij recent bij haar hebben gekocht. Naast haar klanten heeft Susan ook andere contacten. Uit haar social media netwerk, mailbox of via visitekaartjes. Susan twijfelt of ze contacten zomaar mag toevoegen aan haar mailinglijst. Op de site van Autoriteit Persoonsgegevens bekijkt ze welke voorwaarden hiervoor gelden. Ze moet deze contacten eerst toestemming vragen, en vervolgens kunnen aantonen dat ze deze heeft verkregen. Ook leert ze dat afmelden voor toekomstige mails altijd mogelijk moet zijn. Benut de kansen van de AVG en laat zien dat je goed omgaat met de privacy en gegevens van je klant. Zo maak je het verschil. Meer weten? Kijk op kvk.nl