1 00:00:02,560 --> 00:00:06,120 MONIQUE VOGELZANG: Vandaag krijgen 49 scholen het predicaat Excellent. 2 00:00:06,280 --> 00:00:11,000 Dat is een zeer feestelijk moment voor goede scholen die daarnaast uitblinken... 3 00:00:11,160 --> 00:00:13,840 ...in een bijzonder profiel of bijzondere kwaliteit. 4 00:00:14,000 --> 00:00:18,680 En daar werken leraren, schoolleiders, besturen, ouders en leerlingen... 5 00:00:18,840 --> 00:00:20,640 ...elke dag heel hard aan. 6 00:00:20,800 --> 00:00:22,680 MINISTER SLOB: Wat is excellent? Weet jij dat? 7 00:00:22,840 --> 00:00:24,520 Geen idee. -Geen idee. 8 00:00:25,840 --> 00:00:28,640 Hier zit in: een juryrapport. Daar staan hele mooie dingen op. 9 00:00:28,800 --> 00:00:32,040 En ik denk dat jullie schoolleiders een kleurtje op de wangen krijgen... 10 00:00:32,200 --> 00:00:35,320 ...als ze het lezen, want het is gewoon een geweldig compliment. 11 00:00:35,480 --> 00:00:37,080 MAAIKE MORSINK: Ja, dit is fantastisch. 12 00:00:37,240 --> 00:00:42,080 Als je dit krijgt van de inspectie, dat is geweldig. 13 00:00:42,240 --> 00:00:45,120 SLOB: Deze school wil absoluut de leerling centraal stellen... 14 00:00:45,280 --> 00:00:47,640 ...en maatwerk leveren aan iedere leerling. 15 00:00:47,800 --> 00:00:51,360 Wat kan een leerling? Wat zijn de mogelijkheden van deze persoon? 16 00:00:51,520 --> 00:00:52,920 En dat wordt centraal gesteld. 17 00:00:53,080 --> 00:00:56,800 MORSINK: Michael zit in 2 kader, dus 2 vmbo-kader... 18 00:00:56,960 --> 00:00:59,600 ...en hij doet dus Duits op het niveau van 6 vwo. 19 00:00:59,760 --> 00:01:03,360 Nou, als je het dan over maatwerk hebt en als je dat kunt organiseren... 20 00:01:03,520 --> 00:01:07,040 ...dat dus iedere leerling zijn talent mag ontwikkelen. 21 00:01:07,200 --> 00:01:09,040 Dus met elkaar maken we het beste onderwijs. 22 00:01:09,200 --> 00:01:11,560 GEJUICH 23 00:01:14,480 --> 00:01:19,840 TITIA BREDÉE: Jongens, meisjes, eigenlijk is het een heel bijzondere dag. 24 00:01:20,000 --> 00:01:23,640 Ik kan jullie vertellen: Jullie zijn een Excellente School. 25 00:01:23,800 --> 00:01:25,360 GEJUICH 26 00:01:25,520 --> 00:01:27,120 JACK DAALMANS: Nou, we zijn enorm trots. 27 00:01:27,280 --> 00:01:30,600 Voor ons is dit echt een bekroning op een aantal jaren schoolontwikkeling. 28 00:01:30,760 --> 00:01:33,600 Dat we daar deze waardering voor hebben gekregen, is buitengewoon. 29 00:01:33,760 --> 00:01:36,400 BREDÉE: Jullie zijn een Excellente School... 30 00:01:36,560 --> 00:01:39,840 ...omdat je eigenaar bent van je eigen leer- en ontwikkelproces. 31 00:01:40,000 --> 00:01:44,240 Dat is echt heel lastige taal voor: je weet precies wat je wilt leren... 32 00:01:44,400 --> 00:01:45,720 ...en hoe je er wilt komen. 33 00:01:45,880 --> 00:01:47,320 DAALMANS: De leerlingen van De Waai... 34 00:01:47,480 --> 00:01:50,560 ...zijn door deze manier van werken nog gemotiveerder geraakt... 35 00:01:50,720 --> 00:01:52,000 ...om naar school te gaan... 36 00:01:52,160 --> 00:01:56,960 ...en dat komt omdat ze dat leren veel meer van binnenuit doen. 37 00:01:59,480 --> 00:02:02,160 VROUW: Vanmorgen hebben wij een prachtig bericht ontvangen... 38 00:02:02,320 --> 00:02:04,840 ...waardoor we enorm blij en verrast zijn. 39 00:02:05,000 --> 00:02:08,680 VROUW: De inspecteur-generaal van het Onderwijs, Monique Vogelzang... 40 00:02:08,840 --> 00:02:12,560 ...die heeft in die koffer zitten wat wij willen weten. 41 00:02:12,720 --> 00:02:15,960 VOGELZANG: Wat het zo bijzonder maakt... 42 00:02:16,120 --> 00:02:22,280 ...is dat jullie school er niet één krijgt, maar drie. 43 00:02:23,200 --> 00:02:26,600 VOGELZANG: Waar ze echt in uitblinken, is onderwijs op maat. 44 00:02:26,760 --> 00:02:30,520 En dat doen ze met heel intensief mentoraat, dus begeleiding... 45 00:02:30,680 --> 00:02:33,600 ...en daarnaast bieden ze een heel breed onderwijsaanbod. 46 00:02:33,760 --> 00:02:35,760 TANJA DE RUIJTER: We zijn geweldig trots. 47 00:02:35,920 --> 00:02:39,720 De toekenning van deze predicaten is voor ons echt een erkenning voor wie wij zijn. 48 00:02:39,880 --> 00:02:43,480 Wat voor ons heel belangrijk is, is dat niet alleen de leerling centraal staat... 49 00:02:43,640 --> 00:02:45,560 ...maar ook de mens achter de leerling. 50 00:02:45,720 --> 00:02:46,920 In onze ervaring is het zo... 51 00:02:47,080 --> 00:02:49,840 ...dat ieder die zich gezien weet en weet dat hij er mag zijn... 52 00:02:50,000 --> 00:02:53,160 ...fouten durft te maken, grenzen kan ontdekken en kan verleggen... 53 00:02:53,320 --> 00:02:56,080 ...en dan ben je aan het leren, en dat is de bedoeling. 54 00:02:56,240 --> 00:02:59,240 LEVENDIGE MUZIEK DIE WEGEBT