1 00:00:02,200 --> 00:00:04,560 JENS: Ik vind dit echt een superschool. 2 00:00:04,720 --> 00:00:09,240 Het is gewoon echt fijn. De meesters en juffen, die helpen je heel goed. 3 00:00:09,400 --> 00:00:11,920 MEASSEA: Ze geven je tijd als je iets moeilijk vindt... 4 00:00:12,080 --> 00:00:13,720 ...ze luisteren ook naar je ideeën. 5 00:00:13,880 --> 00:00:18,080 KEANU: Hele fijne school. Heel prettig om er te zijn. 6 00:00:20,040 --> 00:00:22,000 SONJA HAS: De Dolfijn is een SBO-school... 7 00:00:22,160 --> 00:00:27,080 ...een school voor speciaal basisonderwijs en een basisschool in al z'n facetten. 8 00:00:27,240 --> 00:00:29,760 MICHELE PORTENGEN: Ik werk hier al acht jaar met plezier... 9 00:00:29,920 --> 00:00:33,400 ...omdat ik het geweldig vind om samen met de kinderen aan een doel te werken... 10 00:00:33,560 --> 00:00:36,480 ...waarbij ouders ook echt een rol hebben om daarin mee te denken. 11 00:00:36,640 --> 00:00:40,640 En de resultaten die je dan haalt, dat is niet alleen een succeservaring... 12 00:00:40,800 --> 00:00:43,480 ...voor de kinderen, maar ook voor jou als leerkracht. 13 00:00:44,520 --> 00:00:47,240 HAS: Het trotse gevoel dat je krijgt bij Excellent... 14 00:00:47,400 --> 00:00:50,040 ...is dat je je werk dat je doet, gewoon goed doet. 15 00:00:50,200 --> 00:00:55,680 Het fantastische hierin is dat de kinderen het ook ervaren als een stuk beloning. 16 00:00:55,840 --> 00:00:59,480 Want toen we hem kregen, was het voor de kinderen ook zoiets van: wauw. 17 00:00:59,640 --> 00:01:03,920 Want zij werkten hier heel hard aan mee. 18 00:01:04,080 --> 00:01:08,520 ERIC SMIT: Wij hebben het moeilijk gehad toen wij erachter kwamen... 19 00:01:08,680 --> 00:01:13,160 ...en merkten dat onze zoon niet mee kon in het reguliere onderwijs. 20 00:01:13,320 --> 00:01:15,320 Het is een behoorlijke drempel om te nemen. 21 00:01:15,480 --> 00:01:20,080 Eigenlijk vanaf dag één dat hij echt onderwijs hier heeft gekregen... 22 00:01:20,240 --> 00:01:24,240 ...hebben wij een gigantisch fijn gevoel gekregen. 23 00:01:25,280 --> 00:01:28,720 HAS: Het Excellente zit hem in onze hele aanpak. 24 00:01:28,880 --> 00:01:31,320 We hebben hier gesprekken met de ouders en ik vind dat zo goed... 25 00:01:31,480 --> 00:01:34,880 ...omdat ik er zelf ook bij mag zijn en omdat het ook over mij gaat. 26 00:01:35,040 --> 00:01:37,640 PORTENGEN: Wat speciaal is voor de Dolfijn, is dat de kinderen... 27 00:01:37,800 --> 00:01:40,440 ...naast een eigen verantwoordelijkheid in de groep krijgen... 28 00:01:40,600 --> 00:01:43,560 ...het meedenken in hun eigen proces, er een plan opgesteld wordt... 29 00:01:43,720 --> 00:01:46,480 ...we maken handelingsplannen en dat maakt elke school... 30 00:01:46,640 --> 00:01:50,120 ...maar in dit plan staat ook datgene wat het kind wil en wat de ouders willen. 31 00:01:50,280 --> 00:01:54,200 Het is niet een plan van de leerkracht: dit is wat ik wil bereiken en dit wordt het... 32 00:01:54,360 --> 00:01:56,520 ...maar dit is een plan dat opgesteld is... 33 00:01:56,680 --> 00:01:59,920 ...waarbij ook de wensen van de kinderen en de ouders meegenomen worden... 34 00:02:00,080 --> 00:02:01,720 ...en wij proberen dat ook echt te doen. 35 00:02:01,880 --> 00:02:06,000 Kinderen waarvan we weten dat er mogelijk gedragsproblemen zijn... 36 00:02:06,160 --> 00:02:09,360 ...dit wordt aanzienlijk verminderd omdat ze het gevoel hebben... 37 00:02:09,520 --> 00:02:13,040 ...dat zij een rol hebben in hun eigen ontwikkeling. 38 00:02:13,200 --> 00:02:15,120 Daardoor zie je dat echt verminderen. 39 00:02:15,280 --> 00:02:17,880 En aan de hand van de didactische ontwikkelingsgrafiek... 40 00:02:18,040 --> 00:02:21,160 ...zie je enorm hoge scores, dus dat is echt heel erg leuk. 41 00:02:22,800 --> 00:02:25,680 HAS: Het traject voor het aanvragen van een Excellente School... 42 00:02:25,840 --> 00:02:28,520 ...duurt echt een jaar. Het is ontzettend leuk. Wel spannend. 43 00:02:28,680 --> 00:02:32,720 Je bent heel erg bezig weer scherp te krijgen: wat doen wij binnen school. 44 00:02:32,880 --> 00:02:34,360 Je ziet ook meteen weer de punten... 45 00:02:34,520 --> 00:02:38,040 ...van: waar kunnen we eigenlijk wel weer een ontwikkeling doormaken. 46 00:02:38,200 --> 00:02:40,760 En de opluchting als je hem krijgt, is toch groot, ja. 47 00:02:42,240 --> 00:02:45,960 SMIT: Voor mij is het heel belangrijk dat het een hele goeie school is... 48 00:02:46,120 --> 00:02:50,800 ...waarin ik zie dat mijn kind, wat ik veel van de andere ouders ook hoor... 49 00:02:50,960 --> 00:02:53,760 ...dat hun kinderen grote stappen maken in hun ontwikkeling. 50 00:02:53,920 --> 00:02:55,600 Met een stoplicht. 51 00:02:55,760 --> 00:02:58,760 PORTENGEN: Het predicaat krijgen van een Excellente School... 52 00:02:58,920 --> 00:03:03,680 ...geeft de bevestiging dat je goed bezig bent. Wij werken ontzettend hard... 53 00:03:03,840 --> 00:03:06,960 ...en als dat dan door andere mensen gezien wordt en gehoord wordt... 54 00:03:07,120 --> 00:03:10,520 ...net zoals kinderen het fijn vinden om gezien en gehoord te worden... 55 00:03:10,680 --> 00:03:13,000 ...word je dat nu als leerkracht of als school ook. 56 00:03:13,160 --> 00:03:15,720 Het is het grootste compliment dat je kan krijgen. 57 00:03:15,880 --> 00:03:20,200 Het geeft weer die energie die je nodig hebt, en dat maakt het super. 58 00:03:20,360 --> 00:03:21,920 Ik vind het echt een superschool. 59 00:03:22,080 --> 00:03:23,480 Ik ben heel trots op onze school. 60 00:03:23,640 --> 00:03:26,160 Ik ben echt blij dat ik op deze school zit.