1 00:00:00,080 --> 00:00:10,720 VREDIGE MUZIEK 2 00:00:12,800 --> 00:00:17,200 VOICE-OVER: De onderwijsinspectie komt ten minste elke vier jaar op iedere school. 3 00:00:17,360 --> 00:00:20,840 Bovendien worden jaarlijks op afstand de gegevens geanalyseerd... 4 00:00:21,000 --> 00:00:23,480 ...van elke school om te zien of er risico's zijn. 5 00:00:23,640 --> 00:00:27,040 En één keer per vier jaar doet de inspectie uitgebreid onderzoek... 6 00:00:27,200 --> 00:00:29,080 ...bij ieder bestuur en z'n scholen. 7 00:00:29,240 --> 00:00:32,000 Wat gaat er goed, wat kan er beter en wat moet beter? 8 00:00:32,160 --> 00:00:35,000 Dit vierjaarlijkse onderzoek begint bij het bestuur. 9 00:00:35,680 --> 00:00:38,840 VROUW: Kwaliteit van het onderwijs, daar bent u, vinden wij... 10 00:00:39,000 --> 00:00:41,400 ...als bestuurder eindverantwoordelijk voor. 11 00:00:41,560 --> 00:00:44,760 En dat betekent dan ook dat al ons onderzoek begint... 12 00:00:44,920 --> 00:00:47,840 ...bij het onderzoek naar de bestuurlijke kwaliteitszorg. 13 00:00:48,000 --> 00:00:49,800 En daarom zitten we vandaag hier. 14 00:00:49,960 --> 00:00:57,800 RUSTIGE MUZIEK 15 00:00:57,960 --> 00:01:00,560 ELINE GERATS: Bestuurlijke kwaliteitszorg aan de ene kant... 16 00:01:00,720 --> 00:01:05,120 ...en aan de andere kant onderzoeken wij de onderwijskwaliteit op schoolniveau. 17 00:01:05,280 --> 00:01:07,640 En daar kunnen we eigenlijk een onderscheid... 18 00:01:07,800 --> 00:01:12,160 ...in twee categorieën in maken: het onderzoek naar de basiskwaliteit... 19 00:01:12,320 --> 00:01:15,200 ...van het onderwijs, wij noemen dat risicogericht onderzoek... 20 00:01:15,360 --> 00:01:20,360 ...en het onderzoek naar de overige aspecten van onderwijs, onderwijskwaliteit. 21 00:01:20,520 --> 00:01:22,840 En die overige aspecten... 22 00:01:23,000 --> 00:01:28,320 ...dat zijn de ambities die jullie als besturen formuleren... 23 00:01:28,480 --> 00:01:32,400 ...vanuit jullie onderwijskundige visie op 'wat is goed onderwijs'. 24 00:01:32,560 --> 00:01:35,600 Dus het gaat erom wat we moeten doen, maar het gaat er ook om... 25 00:01:35,760 --> 00:01:38,280 ...wat we zelf willen doen, wat onze eigen ambities zijn. 26 00:01:38,440 --> 00:01:40,960 GERATS: Zeker. Dat onderscheid maken wij heel duidelijk. 27 00:01:41,120 --> 00:01:46,120 En datgene wat moet, die basiskwaliteit, die zit verankerd in de wet. 28 00:01:46,280 --> 00:01:48,520 Dan gaat het om deugdelijkheidseisen. 29 00:01:48,680 --> 00:01:53,320 En daarop zien we toe, dat die basiskwaliteit gewaarborgd is. 30 00:01:53,480 --> 00:01:57,400 En als het moet, passen we ons toezicht daar ook op aan. 31 00:01:58,280 --> 00:02:04,280 En als het nou gaat om die overige aspecten van kwaliteit, dan stimuleren we besturen... 32 00:02:04,440 --> 00:02:09,920 ...om daarop ambities te formuleren en om die ook te realiseren. 33 00:02:10,080 --> 00:02:12,760 FRANK DE WIT: Ja, vanuit mijn bestuurlijke rol in het onderwijs... 34 00:02:12,920 --> 00:02:15,120 ...is het belangrijk om te weten wat we moeten doen... 35 00:02:15,280 --> 00:02:18,480 ...maar het is ook belangrijk dat de inspectie weet wat wij als bestuurders... 36 00:02:18,640 --> 00:02:22,160 ...wat ik vanuit mijn school belangrijk vind, en wat onze eigen ambitie is. 37 00:02:22,320 --> 00:02:26,320 En dat gesprek over die eigen ambitie en wat wij zelf willen vanuit het onderwijs... 38 00:02:26,480 --> 00:02:27,720 ...dat is voor ons belangrijk. 39 00:02:27,880 --> 00:02:29,480 BEREND BUDDINGH': Het is belangrijk... 40 00:02:29,640 --> 00:02:32,000 dat de bestuurder voortaan als eerste aangesproken wordt. 41 00:02:32,160 --> 00:02:34,360 Van een bestuurder mag verwacht worden dat hij weet... 42 00:02:34,520 --> 00:02:37,440 ...wat er in z'n scholen gebeurt, dus ook logisch dat die als eerste... 43 00:02:37,600 --> 00:02:40,920 ...wordt aangesproken op wat de kwaliteitszorg is, wat de school ambieert... 44 00:02:41,080 --> 00:02:42,680 ...wat de ambities van de school zijn. 45 00:02:42,840 --> 00:02:47,000 En ik denk dan dat het heel goed is dat daar in een tweegesprek... 46 00:02:47,160 --> 00:02:50,480 ...of in ieder geval dat dat maatwerk, dat die onderwijsinspectie... 47 00:02:50,640 --> 00:02:53,400 ...samen op zoek gaat naar de ambities van die school. 48 00:02:53,560 --> 00:02:56,520 En ja, daar zie ik wel heel erg de voordelen van. 49 00:02:56,680 --> 00:03:04,520 DE RUSTIGE MUZIEK SPEELT VERDER 50 00:03:04,680 --> 00:03:07,400 Wij verwachten van besturen dat ze goed zicht hebben... 51 00:03:07,560 --> 00:03:10,080 ...op de kwaliteit van het onderwijs op hun scholen. 52 00:03:10,720 --> 00:03:14,240 Dat betekent ten eerste zicht op de onderwijsresultaten... 53 00:03:14,400 --> 00:03:16,480 ...van alle scholen en afdelingen... 54 00:03:16,640 --> 00:03:19,720 ...op de kwaliteit van het onderwijsproces, goede lessen. 55 00:03:19,880 --> 00:03:23,720 Is er voldoende kwaliteitszorg in de scholen aanwezig... 56 00:03:23,880 --> 00:03:26,200 ...een onderzoek naar schoolklimaat. 57 00:03:26,360 --> 00:03:30,080 En als laatste onderzoeken we het financieel beheer van besturen. 58 00:03:30,240 --> 00:03:35,920 Vervolgens: heeft het bestuur voldoende sturingskracht om, daar waar nodig... 59 00:03:36,080 --> 00:03:39,480 ...te verbeteren en daar waar ze dat zelf willen... 60 00:03:39,640 --> 00:03:42,640 ...op grond van hun eigen ambities een stap verder te komen. 61 00:03:42,800 --> 00:03:50,600 DE RUSTIGE MUZIEK SPEELT VERDER 62 00:03:50,760 --> 00:03:55,680 Eén keer per vier jaar doen wij die expertanalyse bij een bestuur. 63 00:03:55,840 --> 00:03:58,040 Dat betekent dat we alle informatie... 64 00:03:58,200 --> 00:04:01,280 ...die we over het bestuur en de scholen hebben, onderzoeken. 65 00:04:01,440 --> 00:04:05,440 Dat doen we tijdens een bureau-onderzoek. En dat betreft het financieel beheer... 66 00:04:05,600 --> 00:04:08,480 ...dat betreft informatie over de onderwijsresultaten... 67 00:04:08,640 --> 00:04:12,840 ...dat betreft signalen die we wellicht hebben gekregen over de scholen. 68 00:04:13,000 --> 00:04:16,480 Dat zijn ook alle beleidsdocumenten, het strategisch beleidsplan... 69 00:04:16,640 --> 00:04:19,360 ...de schoolplannen, zelfevaluaties, noem maar op. 70 00:04:19,520 --> 00:04:24,200 En op grond daarvan kunnen wij bepalen waar zich risico's voordoen... 71 00:04:24,360 --> 00:04:29,640 ...en wij kunnen bekijken welke beleidslijnen, welke ambities... 72 00:04:29,800 --> 00:04:35,320 ...besturen formuleren, welke thema's voor hen op dat moment belangrijk zijn. 73 00:04:35,480 --> 00:04:38,800 En dan gaan we vervolgens een startgesprek voeren met het bestuur. 74 00:04:38,960 --> 00:04:43,120 En dat startgesprek, dat houdt in dat het bestuur presenteert... 75 00:04:43,280 --> 00:04:47,640 ...wat de status van het onderwijs is op alle scholen, hoe zij zicht heeft... 76 00:04:47,800 --> 00:04:52,480 ...op het onderwijs, hoe zij stuurt, waar zij ziet wat goed gaat, wat beter moet... 77 00:04:52,640 --> 00:04:57,200 ...en welke verbeterplannen er zijn geformuleerd en wat daar al van is bereikt. 78 00:04:57,360 --> 00:05:00,160 En tegelijkertijd proberen wij daarbij aan te sluiten. 79 00:05:00,320 --> 00:05:04,840 En hebben we in dialoog met elkaar, maken we eigenlijk een onderzoeksplan. 80 00:05:05,000 --> 00:05:07,000 Ik denk dat het heel goed is dat de inspectie... 81 00:05:07,160 --> 00:05:10,040 ...op een andere manier, als critical friend, de school binnenkomt... 82 00:05:10,200 --> 00:05:13,120 ...en op een andere manier naar de school en de schoolresultaten kijkt. 83 00:05:13,280 --> 00:05:16,680 Heel belangrijk natuurlijk, dat die kwaliteitszorg goed in beeld is maar... 84 00:05:16,840 --> 00:05:20,320 ...ook dat er gekeken wordt naar de ambities van een school. Die wisselen per school... 85 00:05:20,480 --> 00:05:24,560 ...en dan is het natuurlijk mooi dat er naar die verschillende ambities wordt gekeken. 86 00:05:24,720 --> 00:05:28,000 En dat er niet alleen maar op één manier wordt gekeken naar scholen en daarop... 87 00:05:28,160 --> 00:05:31,560 ...en dat was altijd heel sterk het gevoel, scholen op afgerekend zouden worden... 88 00:05:31,720 --> 00:05:34,160 ...maar juist ook gekeken wordt: wat is de school eigen? 89 00:05:34,320 --> 00:05:37,840 Wat maakt een school nou zo bijzonder en waar zitten de ambities van de school? 90 00:05:38,000 --> 00:05:40,320 En ik denk dat dat echt een hele grote stap vooruit is. 91 00:05:40,480 --> 00:05:48,280 DE RUSTIGE MUZIEK SPEELT VERDER 92 00:05:48,440 --> 00:05:50,440 En als wij in het onderwijs nu vinden dat we het goed doen... 93 00:05:50,600 --> 00:05:53,160 ...kunnen we je dan ook uitnodigen om op bezoek te komen? 94 00:05:53,320 --> 00:05:57,360 Ja, dat is correct. Als blijkt uit zelfevaluaties van het bestuur... 95 00:05:57,520 --> 00:06:00,360 ...dat een bepaalde school of bepaalde afdelingen... 96 00:06:00,520 --> 00:06:04,080 ...ambities op overtuigende manier realiseren... 97 00:06:04,240 --> 00:06:08,600 ...en ook op overtuigende manier basiskwaliteit realiseren... 98 00:06:08,760 --> 00:06:11,920 ...dan kan het bestuur vragen om een onderzoek naar 'goed'. 99 00:06:12,080 --> 00:06:15,160 En wat wij dan eigenlijk doen, is verifiëren... 100 00:06:15,320 --> 00:06:20,120 ...of datgene wat in de zelfevaluatie van het bestuur staat, of dat ook klopt... 101 00:06:20,280 --> 00:06:21,560 ...of dat waargemaakt wordt. 102 00:06:21,720 --> 00:06:29,560 DE RUSTIGE MUZIEK SPEELT VERDER 103 00:06:29,720 --> 00:06:32,520 Bezoek je dan alle scholen van een bestuur? 104 00:06:32,680 --> 00:06:34,440 Nee, dat is zeker niet de bedoeling. 105 00:06:34,600 --> 00:06:37,800 Een aantal scholen zal risicogericht toezicht betreffen. 106 00:06:37,960 --> 00:06:40,080 En vervolgens hebben we een selectie van scholen... 107 00:06:40,240 --> 00:06:43,840 ...waar we die verificatieonderzoeken gaan uitvoeren. 108 00:06:44,000 --> 00:06:46,360 En daarnaast zal er wellicht een enkele school zijn... 109 00:06:46,520 --> 00:06:48,880 ...waar we een onderzoek naar 'goed' gaan doen. 110 00:06:49,040 --> 00:06:52,560 Na afloop koppelen we onze bevindingen terug op twee niveaus. 111 00:06:52,720 --> 00:06:55,520 Op het niveau van de school, en daarnaast... 112 00:06:55,680 --> 00:06:57,960 ...hebben we een eindgesprek met het bestuur... 113 00:06:58,120 --> 00:07:01,840 ...waarin we een oordeel afgeven over de bestuurlijke kwaliteitszorg. 114 00:07:02,000 --> 00:07:03,960 Het werken aan de kwaliteit van het onderwijs... 115 00:07:04,120 --> 00:07:08,160 ...dat is eigenlijk ons dagelijks werk. En de docenten en de begeleiding... 116 00:07:08,320 --> 00:07:11,880 ...en de schoolleiding, dat vinden we met elkaar superbelangrijk. 117 00:07:12,040 --> 00:07:13,560 Daar werken we dagelijks aan. 118 00:07:13,720 --> 00:07:17,560 Dus het werken aan onderwijskwaliteit, dat doen wij niet voor de inspectie. 119 00:07:17,720 --> 00:07:19,960 Dat doen we omdat we dat zelf belangrijk vinden. 120 00:07:20,120 --> 00:07:21,960 En ik weet ook dat de inspectie dat ook vindt. 121 00:07:22,120 --> 00:07:23,760 BUDDINGH': En waar we naartoe moeten... 122 00:07:23,920 --> 00:07:26,520 ...is dat scholen bewust zijn dat ze het vertrouwen krijgen... 123 00:07:26,680 --> 00:07:29,800 ...dat ze dat dus niet moeten beschamen. Dat ze daar juist... 124 00:07:29,960 --> 00:07:32,680 ...de voordelen van moeten pakken, en op die manier... 125 00:07:32,840 --> 00:07:34,880 ...hun eigen ambities kunnen nastreven. 126 00:07:35,040 --> 00:07:36,840 En dat is het beste voor de leerling. 127 00:07:37,000 --> 00:07:45,600 DE VREDIGE MUZIEK SPEELT NOG EVEN VERDER EN EBT DAN WEG