1 00:00:00,080 --> 00:00:04,660 De Inspectie van het Onderwijs volgt de ontwikkelingen rond Nederlandse scholen. In ‘De staat van 2 00:00:05,220 --> 00:00:11,719 het onderwijs’ beschrijven we dit jaar al voor de 199e keer wat er goed gaat, en wat 3 00:00:11,719 --> 00:00:15,530 er nog beter kan. Zo zien we dat het onderwijs in Nederland 4 00:00:15,530 --> 00:00:21,570 van hoog niveau is. Kinderen kunnen goed lezen en rekenen, en meer leerlingen halen hun eindexamen. 5 00:00:21,570 --> 00:00:31,240 Wie afstudeert, vindt vrij snel werk. Er gaan bijvoorbeeld meer leerlingen naar reguliere 6 00:00:31,240 --> 00:00:36,430 scholen. Dat is goed, zolang een samenwerkingsverband daarvoor kiest vanuit het belang van de leerling. 7 00:00:36,430 --> 00:00:42,390 Maar soms staan financiële belangen voorop. Ook zitten er nog steeds te veel leerlingen thuis. 8 00:00:42,390 --> 00:00:47,440 Daarnaast merken we ook dat kinderen zich niet altijd veilig voelen op school, en dat 9 00:00:47,440 --> 00:00:52,550 niet alle scholen evenveel doen om vervelende situaties te voorkomen. 10 00:00:52,550 --> 00:00:59,100 Maar wat ons het meest opvalt is dat niet alle leerlingen dezelfde kansen krijgen. De 11 00:00:59,100 --> 00:01:03,770 verschillen nemen toe en het opleidingsniveau van de ouders speelt steeds vaker een grote 12 00:01:03,770 --> 00:01:08,870 rol bij het schooladvies, in het voortgezet onderwijs en bij de mogelijkheden voor een 13 00:01:08,870 --> 00:01:16,720 vervolgopleiding.Kijk maar eens naar Thijs. Thijs heeft hoogopgeleide ouders. De kans 14 00:01:16,720 --> 00:01:22,460 is groot dat hij aan het eind van de basisschool een hoog advies krijgt. Zijn vriendje Tim 15 00:01:22,460 --> 00:01:28,140 is net zo slim als Thijs, maar hij heeft lager opgeleide ouders. Tim krijgt daarom waarschijnlijk 16 00:01:28,140 --> 00:01:34,560 een lager advies. Dit komt omdat leraren onbewust hogere verwachtingen hebben van jongens als 17 00:01:34,560 --> 00:01:39,170 Thijs, en de ouders van Thijs waarschijnlijk voor een betere school kiezen en hun zoon 18 00:01:39,170 --> 00:01:45,190 helpen met huiswerkbegeleiding of examentrainingen. Het ligt daardoor voor de hand dat Thijs later 19 00:01:45,190 --> 00:01:49,950 naar de universiteit gaat, terwijl Tim het risico loopt om op een niveau te komen dat 20 00:01:49,950 --> 00:01:55,510 lager is dan hij aankan. Wij vinden dat kinderen met dezelfde talenten, 21 00:01:55,510 --> 00:02:00,510 dezelfde kansen horen te krijgen. We moeten daarom voorkomen dat keuzes op basis van de 22 00:02:00,510 --> 00:02:06,510 verkeerde redenen worden gemaakt, en dat scholen te veel van elkaar verschillen. Laten we hier 23 00:02:06,510 --> 00:02:12,870 samen de schouders onder zetten: scholen, leraren, ouders, leerlingen, toezichthouders 24 00:02:12,870 --> 00:02:17,780 én beleidsmakers kunnen hiervoor zorgen. Want het Nederlandse onderwijs is van goede 25 00:02:17,780 --> 00:02:21,390 kwaliteit – en daar moeten alle leerlingen van kunnen profiteren. 26 00:02:21,390 --> 00:02:27,730 Wil je meer weten? Kijk dan op www.destaatvanhetonderwijs.nl.