1 00:00:01,933 --> 00:00:04,300 De impact van de kleinere klassen op mijn studietijd... 2 00:00:04,366 --> 00:00:07,933 is wel echt dat ik merk dat ik van de docenten meer aandacht krijg, 3 00:00:08,000 --> 00:00:12,066 waardoor ik sneller door de opdrachten heen kan en in principe dan ook sneller... 4 00:00:12,166 --> 00:00:14,966 dat schooljaar af zou kunnen ronden en eerder mijn diploma heb. 5 00:00:15,100 --> 00:00:16,500 *Rustige beat speelt* 6 00:00:19,833 --> 00:00:21,733 *Funky muziek start* 7 00:00:25,700 --> 00:00:28,300 [SASKIA] Eén van de projecten die wij hebben opgezet... 8 00:00:28,366 --> 00:00:30,833 met de NPO-gelden gaat over kleinere klassen. 9 00:00:30,933 --> 00:00:33,666 Als docent zijnde hadden we steeds wel het idee: 10 00:00:33,733 --> 00:00:36,833 het is wel heel prettig om les te geven aan kleinere klassen. 11 00:00:37,266 --> 00:00:38,866 Maar of dat ook daadwerkelijk leidde... 12 00:00:38,966 --> 00:00:41,766 tot betere leerresultaten, dat is wel de vraag. 13 00:00:43,533 --> 00:00:48,133 [SASKIA] Door het NPO geld was er ook mogelijkheid om onderzoek te doen. 14 00:00:48,233 --> 00:00:51,433 Om in kaart te brengen of die kleinere klassen ook daadwerkelijk effect hadden, 15 00:00:51,500 --> 00:00:54,466 hebben we de toetsresultaten meegenomen 16 00:00:54,866 --> 00:00:58,266 en daarin gekeken: hebben we bij een hele klas, als we daar les aan geven, 17 00:00:58,366 --> 00:01:02,033 andere resultaten dan wanneer we in een kleinere klas lesgeven? 18 00:01:02,466 --> 00:01:06,333 Of ze daadwerkelijk ook betere leerresultaten halen is niet in één keer te zeggen... 19 00:01:06,433 --> 00:01:07,833 met het onderzoek dat wij gedaan hebben. 20 00:01:07,933 --> 00:01:10,433 Wat we wel kunnen concluderen is dat er overwegend, 21 00:01:10,500 --> 00:01:13,600 vanuit studenten, hele positieve ervaringen zijn. 22 00:01:13,666 --> 00:01:15,666 Dat ze meer gezien worden in de klas, 23 00:01:15,866 --> 00:01:17,066 dat ze meer aandacht krijgen. 24 00:01:17,166 --> 00:01:18,566 En van de docenten is het resultaat... 25 00:01:18,633 --> 00:01:22,100 dat ook docenten het heel erg prettig vinden om in een kleinere klas les te geven. 26 00:01:22,200 --> 00:01:25,900 Dat ze aangeven minder tijd nodig te hebben om dezelfde stof te behandelen. 27 00:01:25,966 --> 00:01:27,433 Onze studenten zijn geïnterviewd. 28 00:01:27,500 --> 00:01:30,700 Niet alleen bij Sport en bewegen, maar bij veel meer opleidingen. 29 00:01:30,800 --> 00:01:33,700 En daar kwamen dan ook wel vergelijkbare resultaten uit, 30 00:01:33,800 --> 00:01:34,866 maar ook wel verschillen. 31 00:01:34,933 --> 00:01:38,366 Bij ons is juist bij een praktijk vaak wel fijn dat je wat meer studenten hebt, 32 00:01:38,466 --> 00:01:41,733 want met een paar mensen voetballen of basketballen is lastig. 33 00:01:41,800 --> 00:01:44,300 Maar bijvoorbeeld bij de kappersopleiding was het juist bij praktijk... 34 00:01:44,366 --> 00:01:47,666 wel weer zeer gewenst dat juist daar de klas wat kleiner was. 35 00:01:49,866 --> 00:01:53,233 Wij spreken van een kleinere klas als er 7 á 10 studenten... 36 00:01:53,300 --> 00:01:55,300 minder in zitten dan in de gewone klas. 37 00:01:55,633 --> 00:02:00,600 In het begin zijn we heel praktisch begonnen. We delen een klas in tweeën. 38 00:02:00,700 --> 00:02:03,066 Jeroen geeft de ene helft les en ik de andere helft. 39 00:02:03,166 --> 00:02:07,200 En nu hebben we ook wel de manier dat wij met z'n tweeën op een klas staan. 40 00:02:07,333 --> 00:02:09,200 Dus dan hebben we het iets anders vormgegeven, 41 00:02:09,266 --> 00:02:13,233 maar nog wel steeds vanuit het idee van het werken met een kleinere klas. 42 00:02:13,933 --> 00:02:16,366 [JUAN] Ja, je merkt wel dat binnen kleinere klassen... 43 00:02:16,800 --> 00:02:18,733 de band tussen docenten en leerlingen... 44 00:02:18,833 --> 00:02:21,333 wel beter is dan als je in een grotere klas zit. 45 00:02:21,800 --> 00:02:24,466 In kleinere klassen steek je je hand omhoog, de docent is bij je... 46 00:02:24,566 --> 00:02:26,666 en je bespreekt je vraag en het antwoord... 47 00:02:26,766 --> 00:02:27,833 heb je dan eigenlijk meteen al. 48 00:02:27,933 --> 00:02:31,200 Dus ik leer ook wel sneller in een kleinere klas dan in een grotere klas. 49 00:02:32,400 --> 00:02:33,633 [JEROEN] Gaan we even zitten, Anne. 50 00:02:33,700 --> 00:02:37,100 Je hebt net lesgegeven aan een kleinere klas, hoe vond je dat het ging? 51 00:02:37,166 --> 00:02:39,933 [ANNE] Ja, je ziet wel echt nu het grote verschil, waarin dus de studenten... 52 00:02:40,033 --> 00:02:43,133 toch eerder aan hun eindcriteria komen van de opdracht. 53 00:02:43,200 --> 00:02:45,033 Geluiden die we horen van andere docenten zijn 54 00:02:45,100 --> 00:02:48,700 dat ze dezelfde lesstof in minder tijd kunnen behandelen. 55 00:02:48,800 --> 00:02:51,966 [SASKIA] Het vraagt wel andere didactische vaardigheden van de docent. 56 00:02:52,066 --> 00:02:55,700 [JEROEN] Dat ze veel beter inzichtelijk horen te krijgen waar de student staat... 57 00:02:55,766 --> 00:02:58,066 en daarop een vervolgactie weten in te richten. 58 00:02:59,866 --> 00:03:01,700 [JEROEN] De NPO-gelden houden inderdaad op... 59 00:03:01,800 --> 00:03:04,533 en we willen daar wel graag een vervolg aan geven. 60 00:03:04,933 --> 00:03:07,733 De belangrijkste manier hoe wij dat in ieder geval binnen ons team doen, 61 00:03:07,900 --> 00:03:10,100 is dat we de studenten meer stage laten lopen... 62 00:03:10,200 --> 00:03:12,200 en iets minder begeleide onderwijstijd. 63 00:03:12,833 --> 00:03:16,566 En daardoor weten we wat meer ruimte te creëren bij de docenten. 64 00:03:16,633 --> 00:03:20,300 Dat is wel wat corona en het NPO geld heeft opgeleverd. 65 00:03:20,566 --> 00:03:23,566 *Up-tempo muziek* 66 00:03:30,366 --> 00:03:32,900 *Rustige beat speelt kort en fadet uit*