1 00:00:06,000 --> 00:00:07,840 Scholen kiezen in groep 8 zelf... 2 00:00:07,840 --> 00:00:09,000 uit verschillende eindtoetsen... 3 00:00:09,440 --> 00:00:10,960 van verschillende aanbieders. 4 00:00:11,640 --> 00:00:14,400 Als scholen kiezen voor de Centrale Eindtoets, 5 00:00:14,400 --> 00:00:17,200 kunnen ze kiezen voor digitale adaptieve toets, 6 00:00:17,360 --> 00:00:19,080 of voor een papieren toets. 7 00:00:19,680 --> 00:00:21,960 Voor een leerling mag het natuurlijk niet uitmaken... 8 00:00:21,960 --> 00:00:23,440 welke toets gemaakt wordt. 9 00:00:23,800 --> 00:00:25,360 Of in welk jaar. 10 00:00:25,480 --> 00:00:27,840 Het moet hetzelfde toetsadvies opleveren. 11 00:00:28,760 --> 00:00:30,960 Daarom worden alle toetsen genormeerd... 12 00:00:30,960 --> 00:00:33,720 om per toets vast te stellen welke scores... 13 00:00:33,720 --> 00:00:36,560 aansluiten bij de verschillende brugklasniveaus. 14 00:00:38,640 --> 00:00:40,160 Hiervoor is, volgens de wet, 15 00:00:40,160 --> 00:00:42,080 het gezamenlijk anker ontwikkeld. 16 00:00:42,440 --> 00:00:44,960 Dit is een set opgaven afkomstig van... 17 00:00:44,960 --> 00:00:46,880 de verschillende toetsaanbieders. 18 00:00:47,160 --> 00:00:50,520 Deze hele set opgaven komt in alle toetsen terug. 19 00:00:51,280 --> 00:00:53,600 Daarnaast wordt een deel van deze opgaven... 20 00:00:53,600 --> 00:00:56,240 een aantal jaar achter elkaar afgenomen. 21 00:00:57,040 --> 00:00:59,000 Zo worden de toetsen met elkaar, 22 00:00:59,000 --> 00:01:00,240 en over de jaren heen... 23 00:01:00,240 --> 00:01:01,640 met elkaar vergeleken, 24 00:01:01,840 --> 00:01:03,880 en worden prestaties van leerlingen... 25 00:01:03,880 --> 00:01:06,560 altijd op dezelfde manier gewaardeerd. 26 00:01:07,120 --> 00:01:08,640 Om te normeren wordt ook... 27 00:01:08,640 --> 00:01:11,240 toelatings- en doorstroom onderzoek gedaan. 28 00:01:11,840 --> 00:01:13,400 Hier worden leerlingen gevolgd... 29 00:01:13,400 --> 00:01:16,040 vanaf de brugklas tot en met het derde jaar... 30 00:01:16,040 --> 00:01:17,720 van het voortgezet onderwijs. 31 00:01:18,240 --> 00:01:20,320 Komen leerlingen terecht op het niveau... 32 00:01:20,320 --> 00:01:22,720 dat de score van hun eindtoets adviseerde? 33 00:01:23,600 --> 00:01:24,480 Een voorbeeld. 34 00:01:24,880 --> 00:01:27,520 We zien dat leerlingen met een bepaalde toetsscore... 35 00:01:27,520 --> 00:01:30,800 na drie jaar terecht komen op het vmbo, 36 00:01:30,880 --> 00:01:31,640 havo... 37 00:01:31,640 --> 00:01:32,520 en vwo. 38 00:01:32,960 --> 00:01:34,840 Maar voornamelijk op de havo. 39 00:01:35,320 --> 00:01:37,280 Het best passende brugklasadvies... 40 00:01:37,280 --> 00:01:38,600 voor deze toetsscore... 41 00:01:38,880 --> 00:01:40,120 is dus havo. 42 00:01:40,800 --> 00:01:43,440 Op deze manier bekijken we alle toetsscores. 43 00:01:43,480 --> 00:01:46,240 En kunnen we leerlingen die nu in groep 8 zitten... 44 00:01:46,240 --> 00:01:47,680 met nog meer zekerheid... 45 00:01:47,720 --> 00:01:49,560 een passend toetsadvies geven. 46 00:01:50,200 --> 00:01:52,160 Uit dit onderzoek kan ook blijken... 47 00:01:52,160 --> 00:01:54,400 dat een bepaald toetsadvies uit groep 8... 48 00:01:54,400 --> 00:01:55,960 voor de meest leerlingen... 49 00:01:55,960 --> 00:01:57,840 niet meer overeenkomt met het niveau... 50 00:01:57,840 --> 00:01:59,720 waar zij na drie jaar belanden. 51 00:02:00,160 --> 00:02:02,280 Dan worden de grenzen van dat toetsadvies... 52 00:02:02,280 --> 00:02:03,440 opnieuw bekeken. 53 00:02:04,040 --> 00:02:06,480 Hiermee blijven we de stabiele overgang... 54 00:02:06,480 --> 00:02:09,680 van primair naar voortgezet onderwijs ondersteunen. 55 00:02:10,360 --> 00:02:14,640 Meer weten? www.centraleeindtoetspo.nl