1 00:00:00,040 --> 00:00:04,440 We kunnen dit jaar de centrale examens niet normeren zoals anders. 2 00:00:04,560 --> 00:00:08,440 We hanteren een aanpak die daar zo dicht mogelijk bij in de buurt komt. 3 00:00:08,560 --> 00:00:11,880 Daarmee zorgen we ervoor dat de normering ook dit jaar... 4 00:00:12,000 --> 00:00:14,280 rechtdoet aan de prestaties van leerlingen... 5 00:00:14,400 --> 00:00:18,400 waardoor leerlingen terecht een voldoende of onvoldoende blijven behalen. 6 00:00:18,520 --> 00:00:21,880 En we zorgen ervoor dat de eisen die gesteld worden aan leerlingen... 7 00:00:22,000 --> 00:00:25,680 zoveel mogelijk gelijk blijven aan de eisen van voorgaande jaren. 8 00:00:27,840 --> 00:00:33,200 Als een leerling een examen heeft gemaakt, krijgt hij voor zijn prestatie scorepunten. 9 00:00:33,320 --> 00:00:37,880 Aan die behaalde score kun je nog geen conclusies verbinden over zijn vaardigheid. 10 00:00:38,000 --> 00:00:42,280 Pas als bekend is bij hoeveel scorepunten een voldoende wordt behaald... 11 00:00:42,400 --> 00:00:46,800 krijgt de score betekenis. Dat noemen we normeren. 12 00:00:46,920 --> 00:00:49,960 Bij het normeren bepalen we de N-term. 13 00:00:50,880 --> 00:00:52,840 Je zou bij elk examen kunnen zeggen... 14 00:00:52,960 --> 00:00:55,560 dat je een voldoende hebt als je de helft goed hebt. 15 00:00:55,680 --> 00:00:57,680 Je houdt er dan geen rekening mee... 16 00:00:57,800 --> 00:01:01,000 dat het éne examen moeilijker kan zijn dan het andere. 17 00:01:01,120 --> 00:01:04,160 Daarom hebben we een N-term ingevoerd... 18 00:01:04,280 --> 00:01:06,960 waarmee we compenseren voor verschillen in moeilijkheid. 19 00:01:07,080 --> 00:01:10,840 Als een examen moeilijker is, dan is de N-term hoger... 20 00:01:10,960 --> 00:01:13,840 en hoef je minder scorepunten te halen voor een voldoende. 21 00:01:13,960 --> 00:01:19,880 Is een examen makkelijker dan is de N-term lager en heb je meer scorepunten nodig. 22 00:01:20,000 --> 00:01:24,880 Met de N-term zorgen we ervoor dat de prestatie-eis elk jaar gelijk is. 23 00:01:25,000 --> 00:01:28,520 De prestatie-eis is de lat waar je overheen moet springen. 24 00:01:28,640 --> 00:01:32,240 De lat ligt dus ieder jaar op dezelfde hoogte. 25 00:01:33,200 --> 00:01:38,160 In 2021 hebben we te maken met een uitzonderlijke situatie. 26 00:01:38,280 --> 00:01:41,480 Doordat leerlingen al sinds het voorjaar van 2020... 27 00:01:41,600 --> 00:01:44,280 een andere voorbereiding hebben gehad op het centraal examen... 28 00:01:44,400 --> 00:01:48,720 kunnen we er niet van uitgaan dat de vaardigheid van de leerlingen in 2021... 29 00:01:48,840 --> 00:01:52,480 gelijk is aan die van leerlingen in bijvoorbeeld 2019. 30 00:01:52,600 --> 00:01:55,480 We zouden daarom de vaardigheid eerst moeten meten. 31 00:01:55,600 --> 00:01:59,680 Om dat te kunnen doen, is het van belang dat we de leerlingen van 2021... 32 00:01:59,800 --> 00:02:03,000 kunnen vergelijken met de leerlingen van 2019. 33 00:02:03,120 --> 00:02:07,160 Dat is echter niet mogelijk omdat deze groepen niet vergelijkbaar zijn. 34 00:02:07,280 --> 00:02:10,880 Daardoor kunnen we dit jaar niet normeren zoals anders. 35 00:02:11,000 --> 00:02:16,560 Dit jaar wordt de score afgezet tegen de scores van andere leerlingen in 2021. 36 00:02:16,680 --> 00:02:22,560 Alle in 2021 behaalde scores van leerlingen voor een vak vormen de scoreverdeling. 37 00:02:22,680 --> 00:02:28,000 Het gemiddelde cijfer uit 2015-2019 voor dat vak... 38 00:02:28,120 --> 00:02:30,800 bepaalt in combinatie met de scoreverdeling... 39 00:02:30,920 --> 00:02:34,160 de grens tussen een voldoende en een onvoldoende. 40 00:02:35,560 --> 00:02:40,120 De lat ligt hierdoor niet automatisch op dezelfde hoogte als in voorgaande jaren... 41 00:02:40,240 --> 00:02:43,200 maar de examenleerlingen van 2021... 42 00:02:43,320 --> 00:02:48,120 moeten wel allemaal over dezelfde lat springen om een voldoende te halen. 43 00:02:48,240 --> 00:02:50,560 Om er toch voor te zorgen dat de lat dit jaar... 44 00:02:50,680 --> 00:02:53,960 zoveel mogelijk op dezelfde hoogte ligt als in voorgaande jaren... 45 00:02:54,080 --> 00:02:57,480 kijken we ook naar de N-termen die de afgelopen jaren zijn vastgesteld... 46 00:02:57,600 --> 00:02:59,760 op de centrale examens van een vak. 47 00:02:59,880 --> 00:03:03,000 Bovendien vragen we naar het oordeel van docenten... 48 00:03:03,120 --> 00:03:07,200 over de moeilijkheid van het door hen nagekeken examen van dit jaar. 49 00:03:07,320 --> 00:03:13,880 Met andere woorden, het gemiddelde cijfer uit de periode 2015-2019 voor een vak... 50 00:03:14,000 --> 00:03:17,000 geeft dit jaar in combinatie met de historische N-term... 51 00:03:17,120 --> 00:03:19,480 en het docentenoordeel een goede indicatie... 52 00:03:19,600 --> 00:03:23,400 waar de grens ligt tussen voldoende en onvoldoende voor een examen. 53 00:03:23,520 --> 00:03:28,280 Aan de hand van deze technische gegevens bepalen we de voorlopige N-term. 54 00:03:28,400 --> 00:03:33,040 Tenslotte stellen we met behulp van de docenten in onze vaststellingscommissies... 55 00:03:33,160 --> 00:03:35,440 de definitieve N-term vast. 56 00:03:35,560 --> 00:03:38,880 We kijken dan of we de N-term nog moeten aanpassen... 57 00:03:39,000 --> 00:03:42,720 door o.a. de reacties te wegen die we over een centraal examen ontvangen... 58 00:03:42,840 --> 00:03:47,440 van leerlingen via het LAKS en van docenten via onze eigen examenlijn. 59 00:03:49,120 --> 00:03:53,560 Deze stap in het normeringsproces is hetzelfde als in andere jaren. 60 00:03:53,680 --> 00:03:57,000 Zo zorgt het College voor Toetsen en Examens ervoor... 61 00:03:57,120 --> 00:04:00,680 dat het cijfer dat leerlingen straks halen, recht doet aan hun prestaties... 62 00:04:00,800 --> 00:04:06,560 en blijven de exameneisen zoveel mogelijk gelijk aan de eisen van voorgaande jaren. 63 00:04:06,680 --> 00:04:11,040 Wilt u meer weten over de normeringssystematiek in 2021? 64 00:04:11,160 --> 00:04:14,240 Op donderdag 28 januari om 15:00u... 65 00:04:14,360 --> 00:04:16,720 organiseren wij een online bijeenkomst. 66 00:04:16,840 --> 00:04:19,520 Kijk dan op examenblad.nl.