1 00:00:00,000 --> 00:00:01,733 Examens zijn mensenwerk. 2 00:00:01,733 --> 00:00:04,639 En dus kun je niet zeggen van: "Nou, ik duw op de knop, 3 00:00:04,639 --> 00:00:07,524 en dan rolt er precies hetzelfde uit als vorig jaar 4 00:00:07,524 --> 00:00:09,762 alleen er zitten andere vragen in." 5 00:00:09,762 --> 00:00:13,241 Je komt bij het LAKS en daar staat de telefoon roodgloeiend. 6 00:00:13,241 --> 00:00:16,500 Want leerlingen, en soms zijn het wel honderdduizend op een dag,   7 00:00:16,500 --> 00:00:18,686 die maken allemaal examens, 8 00:00:18,686 --> 00:00:21,186 en komen met een klacht, een opmerking, een vraag. 9 00:00:21,186 --> 00:00:26,241 Het LAKS geeft de inhoudelijke opmerkingen door aan het College voor Toetsen en Examens, 10 00:00:26,241 --> 00:00:31,356 zodat al die opmerkingen een plaats kunnen krijgen in het nadenken over  11 00:00:31,356 --> 00:00:33,810 "Hoe wegen we dit examen?". 12 00:00:33,810 --> 00:00:36,606 Daarnaast hebben wij de Examenlijn binnen het CvTE 13 00:00:36,606 --> 00:00:40,918 en daar zit een panel van mensen die ook talloze vragen in ontvangst nemen. 14 00:00:40,918 --> 00:00:44,670 En opmerkingen van met name  docenten 15 00:00:44,670 --> 00:00:48,841 die iets laten weten over inhoudelijke vraagstukken en het examen als geheel.  16 00:00:48,841 --> 00:00:52,091 Dus echt het onderwijs wat zich meldt bij ons, 17 00:00:52,091 --> 00:00:54,695 de leerlingen en de leraren. 18 00:00:54,695 --> 00:00:56,790 Wij combineren al die info, 19 00:00:56,790 --> 00:01:00,105 dan komt er een heel gewogen advies uit tevoorschijn 20 00:01:00,105 --> 00:01:03,715 wat we vertalen in één A4t'je waarop de N-term staat.   21 00:01:03,715 --> 00:01:08,958 En die mag ik dan ondertekenen en daarmee wordt hij vastgesteld. 22 00:01:08,958 --> 00:01:13,981 Dat is een ontzettend zorgvuldig doorwrocht procedé   23 00:01:13,981 --> 00:01:18,660 waarin een bult aan feedback wordt verwerkt waar je stil van wordt.