1 00:00:01,000 --> 00:00:06,080 LEVENDIGE MUZIEK 2 00:00:06,240 --> 00:00:08,040 VOICE-OVER: De beste zorg voor uw euro... 3 00:00:08,200 --> 00:00:11,280 ...daar werkt de Nederlandse Zorgautoriteit aan. 4 00:00:11,440 --> 00:00:14,360 De NZA maakt regels en houdt toezicht. 5 00:00:15,080 --> 00:00:19,320 Na een onderzoek bij 900 praktijken heeft de Nederlandse Zorgautoriteit... 6 00:00:19,480 --> 00:00:21,160 ...nieuwe tarieven vastgesteld. 7 00:00:21,320 --> 00:00:23,920 ANNELIES VAN DIJK: Laat zien dat het tarief omlaag kan. 8 00:00:24,080 --> 00:00:26,680 De patiënt heeft te veel betaald. Waar moet dat geld naartoe? 9 00:00:26,840 --> 00:00:29,120 HANNEKE MIEDEMA: Wij vinden dat dat eigenlijk terug moet... 10 00:00:29,280 --> 00:00:31,520 ...naar degene die dat betaald heeft, dus de patiënt. 11 00:00:33,240 --> 00:00:37,480 VOICE-OVER: Wij controleren of u de juiste zorg krijgt, op tijd en in de buurt... 12 00:00:37,640 --> 00:00:41,080 ...en of zorgaanbieders en verzekeraars u goeie informatie geven... 13 00:00:41,240 --> 00:00:45,840 ...over de kosten van behandelingen of over hoelang u moet wachten op een operatie. 14 00:00:47,320 --> 00:00:50,280 RADIOSTEM: De Consumentenbond en de Nederlandse Zorgautoriteit... 15 00:00:50,440 --> 00:00:53,440 ...hebben een meldpunt online gezet waar mensen hun ervaringen... 16 00:00:53,600 --> 00:00:56,280 ...met orthodontisten en dure gebitsbeugels kwijt kunnen. 17 00:00:56,440 --> 00:00:59,800 Zo laagdrempelig mogelijk proberen informatie te bieden. 18 00:01:01,280 --> 00:01:04,320 VOICE-OVER: Wij grijpen in als zorgaanbieders of zorgverzekeraars... 19 00:01:04,480 --> 00:01:05,960 ...zich niet aan de regels houden. 20 00:01:06,120 --> 00:01:07,400 Dit is tegen de regels. 21 00:01:07,560 --> 00:01:09,480 MAN: Wat gaan we doen, hoe gaan we het doen? 22 00:01:09,640 --> 00:01:12,720 INTERVIEWER OP RADIO: Ja, maar u legt ze evengoed 2,5 miljoen euro boete op. 23 00:01:12,880 --> 00:01:15,200 VROUWENSTEM: Dat klopt, want er is wel fout gedeclareerd... 24 00:01:15,360 --> 00:01:17,960 ...en daardoor zijn consumenten en verzekeraars benadeeld. 25 00:01:18,120 --> 00:01:20,400 Ouders van kinderen moeten weten waar ze aan toe zijn. 26 00:01:22,680 --> 00:01:25,720 Ja, die informatie hebben we. Ik zoek het even voor u op. 27 00:01:25,880 --> 00:01:29,200 VOICE-OVER: We kijken hoe het gaat met de zorg in Nederland. 28 00:01:29,360 --> 00:01:33,680 Wat moet anders? We doen onderzoek en zorgen voor betrouwbare informatie. 29 00:01:33,840 --> 00:01:36,000 TON DE BOER: Er staan een paar goede aanbevelingen in... 30 00:01:36,160 --> 00:01:38,200 ...hoe we daar in de toekomst mee om moeten gaan. 31 00:01:38,360 --> 00:01:41,840 VOICE-OVER: Samen werken we aan betaalbare zorg, voor u. 32 00:01:42,000 --> 00:01:48,760 DE LEVENDIGE MUZIEK SPEELT NOG EVEN VERDER EN STOPT