1 00:00:00,080 --> 00:00:06,720 LEVENDIGE MUZIEK 2 00:00:06,880 --> 00:00:09,160 DORIEN VACH: Wij willen graag dat mensen ons bellen... 3 00:00:09,320 --> 00:00:10,880 ...zodat we ze verder kunnen helpen. 4 00:00:11,040 --> 00:00:13,640 Goedemorgen, Informatielijn Nederlandse Zorgautoriteit. 5 00:00:13,800 --> 00:00:15,560 Maar ook om hun meldingen te ontvangen... 6 00:00:15,720 --> 00:00:18,000 ...zodat we ermee aan de slag kunnen in ons toezicht. 7 00:00:18,160 --> 00:00:19,760 Dat maakt de zorg in Nederland beter. 8 00:00:19,920 --> 00:00:22,720 Goedemiddag, Informatielijn Nederlandse Zorgautoriteit. 9 00:00:22,880 --> 00:00:26,320 VACH: Het team bestaat uit twintig hoogopgeleide professionals... 10 00:00:26,480 --> 00:00:28,480 ...met verschillende achtergronden. 11 00:00:29,640 --> 00:00:35,480 Per jaar krijgen wij ruim 30.000 vragen en ook een paar duizend meldingen. 12 00:00:35,640 --> 00:00:39,280 Gesteld worden die ongeveer voor 25 procent door burgers... 13 00:00:39,440 --> 00:00:41,800 ...en voor 75 procent door zorgprofessionals... 14 00:00:41,960 --> 00:00:44,520 ...mensen van zorginstellingen of zorgverzekeraars. 15 00:00:44,680 --> 00:00:46,720 Dat was weer een vraag over het eigen risico. 16 00:00:46,880 --> 00:00:48,800 Dat blijft toch onduidelijk, heb ik het idee. 17 00:00:48,960 --> 00:00:52,000 We krijgen verschillende vragen. Het is vaak uitleg van regelgeving... 18 00:00:52,160 --> 00:00:54,160 ...die gesteld wordt door zorgprofessionals. 19 00:00:54,320 --> 00:00:56,800 Wanneer de patiënt na acht uur 's avonds is opgenomen... 20 00:00:56,960 --> 00:01:00,200 ...kan het ziekenhuis voor die kalenderdag geen verpleegdag registreren. 21 00:01:00,360 --> 00:01:03,320 Goedemorgen, Informatielijn Nederlandse Zorgautoriteit. 22 00:01:03,480 --> 00:01:08,200 VACH: De burger stelt ons meer vragen over de hoogte van z'n nota... 23 00:01:08,360 --> 00:01:11,720 ...of onduidelijkheden waar hij tegenaan loopt met zorgverzekeraars. 24 00:01:11,880 --> 00:01:14,160 Ze worden vaak doorverwezen door andere instanties. 25 00:01:14,320 --> 00:01:16,480 Er zijn allerlei vragen die bij ons terechtkomen. 26 00:01:16,640 --> 00:01:20,960 De tarieven voor de mondzorg kunt u vinden op onze website, www.nza.nl. 27 00:01:21,120 --> 00:01:23,720 Goedemorgen, Informatielijn Nederlandse Zorgautoriteit. 28 00:01:23,880 --> 00:01:25,800 VACH: Daarnaast krijgen we ook meldingen... 29 00:01:25,960 --> 00:01:28,880 ...en die zetten we door aan onze afdeling Toezicht en Handhaving... 30 00:01:29,040 --> 00:01:30,240 ...die dat verder oppakken. 31 00:01:30,400 --> 00:01:33,240 We hebben informatie dat u vooraf geen offertes verstrekt... 32 00:01:33,400 --> 00:01:34,600 ...en dat is tegen de regels. 33 00:01:34,760 --> 00:01:37,920 VACH: Wij weten veel over de zorg, dus wij kunnen ook veel antwoorden geven. 34 00:01:38,080 --> 00:01:41,000 En als we het niet weten, weten we in ieder geval de weg binnen de zorg... 35 00:01:41,160 --> 00:01:43,040 ...en kunnen we mensen goed doorverwijzen. 36 00:01:43,200 --> 00:01:49,240 DE LEVENDIGE MUZIEK SPEELT NOG EVEN VERDER EN EBT WEG