1 00:00:02,720 --> 00:00:05,600 Ik heb vanmiddag een afspraak hier bij de bank... 2 00:00:05,600 --> 00:00:09,080 ...want ik wil weten hoe het nou zit met spoofing eigenlijk. 3 00:00:09,840 --> 00:00:12,040 Boudewijn gaat me dat vertellen. 4 00:00:19,240 --> 00:00:21,640 Goedemiddag, u bent Boudewijn? 5 00:00:21,960 --> 00:00:22,800 Goeiemiddag. 6 00:00:22,800 --> 00:00:25,400 U kunt mij het één en ander vertellen over spoofing? 7 00:00:25,400 --> 00:00:27,480 Ik kan er heel veel over vertellen, ja. Dat klopt. 8 00:00:27,480 --> 00:00:28,920 Wat is spoofing eigenlijk? 9 00:00:28,920 --> 00:00:30,360 Spoofing is een Engels woord. 10 00:00:30,360 --> 00:00:35,400 Het betekent de identiteit van een ander aannemen om op die manier mensen in de maling te nemen of op te lichten. 11 00:00:35,400 --> 00:00:40,520 En het is eigenlijk in Nederland begonnen toen criminelen zich gingen voordoen als medewerkers van de bank... 12 00:00:40,520 --> 00:00:45,960 ...waarbij ze zelfs met een trucje konden doen alsof het telefoongesprek echt van de bank af kwam. 13 00:00:45,960 --> 00:00:48,760 Dus de klanten zagen het nummer van de bank in hun schermpje staan. 14 00:00:48,760 --> 00:00:49,240 Dus de klanten zagen het nummer van de bank in hun schermpje staan. 15 00:00:49,480 --> 00:00:54,200 Gelukkig hebben we dat samen met de telecom maatschappijen behoorlijk goed kunnnen tegengaan... 16 00:00:54,200 --> 00:00:56,000 ...waardoor dat minder vaak voorkomt. 17 00:00:56,000 --> 00:01:01,640 Maar nu proberen ze met andere trucjes, door de juiste dingen te zeggen in een telefoongesprek... 18 00:01:01,680 --> 00:01:04,360 ...toch de klant ervan te overtuigen dat zij van de bank zijn 19 00:01:04,440 --> 00:01:07,840 ...en dat er bijvoorbeeld iets is met de betaalrekening of de betaalpas van de klant. 20 00:01:07,920 --> 00:01:10,440 Oh ja, je wordt echt voor de gek gehouden, dat is het. 21 00:01:10,760 --> 00:01:13,280 En hoe uit zich dat dan? 22 00:01:13,280 --> 00:01:17,920 Een paar jaar geleden zagen we vooral dat mensen werden opgebeld door iemand zich voordeed als iemand van de bank. 23 00:01:18,040 --> 00:01:22,800 Waarbij werd verteld dat er iets met de rekening was, dat de criminelen probeerden om geld van de rekening af te halen. 24 00:01:22,800 --> 00:01:30,400 En de laatste tijd zien we daar bijkomen dat er ook bijvoorbeeld iets met de betaalpas is dat die vervangen moet worden. 25 00:01:30,400 --> 00:01:36,000 En dat er bijvoorbeeld een koerier langskomt, wat dan ook een oplichter is en die dan de betaalpas op komt halen. 26 00:01:36,520 --> 00:01:39,800 Zo'n crimineel komt dan langs, zo een oplichter, en die... 27 00:01:39,880 --> 00:01:43,160 ...belt aan en die zegt dan 'mag ik uw pas even, ik heb u net gebeld...' 28 00:01:43,160 --> 00:01:44,880 '...en dan neem ik uw pasje mee.' 29 00:01:44,960 --> 00:01:46,680 Mensen trappen daar in dus? 30 00:01:46,680 --> 00:01:48,960 Ja, mensen denken dat ze met de medewerker van de bank praten. 31 00:01:48,960 --> 00:01:52,480 Of ze denken dat ze met een medewerker van de politie of hoge raad praten. 32 00:01:52,880 --> 00:01:56,560 Dus dan denken ze dat het normaal is om bijvoorbeeld de bankpas... 33 00:01:56,880 --> 00:01:59,080 ...of de paspoort mee te geven. 34 00:01:59,280 --> 00:02:05,680 En in de praktijk vragen wij nooit aan klanten om de betaalpas af te geven of een pincode aan de medewerker te vertellen. 35 00:02:06,000 --> 00:02:09,800 We zullen ook nooit vragen om een kluisrekening te gebruiken om daar geld op veilig te stellen. 36 00:02:10,000 --> 00:02:11,000 Hang direct op. 37 00:02:11,560 --> 00:02:14,360 Zoek zelf het telefoonnummer op op de website van uw eigen bank. 38 00:02:14,360 --> 00:02:17,160 En bel dat nummer op. Dan weet u zeker dat u met uw eigen bank aan de lijn bent. 39 00:02:17,400 --> 00:02:20,200 Wat nou als ik er toch ingetrapt ben? 40 00:02:20,200 --> 00:02:22,520 Het is natuurlijk heel vervelend als mensen er toch intrappen. 41 00:02:22,520 --> 00:02:26,200 Wij proberen dan direct om te kijken, waar is het geld naartoe gegaan? 42 00:02:26,480 --> 00:02:30,160 En kunnen we daar nog gelden van blokkeren, zodat het weer teruggehaald wordt naar de klant. 43 00:02:30,360 --> 00:02:32,480 En moet ik dan ook de politie nog bellen? 44 00:02:32,480 --> 00:02:35,200 En daarna vragen we ook inderdaad om altijd aangifte te doen. 45 00:02:35,200 --> 00:02:39,080 Want alleen met een aangifte kunnen we met de politie echt achter de criminelen aangaan. 46 00:02:39,320 --> 00:02:41,160 Ik wil je graag danken voor dit gesprek. 47 00:02:41,400 --> 00:02:44,880 En ik wens je heel veel succes met boeven opspeuren. 48 00:02:45,040 --> 00:02:47,280 En succes met de campagne. -Dankjewel. 49 00:02:57,800 --> 00:03:00,480 Zo. Nou, is dat opzichtig of niet? 50 00:03:00,760 --> 00:03:01,640 Heel goed. 51 00:03:01,840 --> 00:03:06,040 Wilt u nou meer weten over oplichters en hoe die te werk gaan? 52 00:03:06,120 --> 00:03:09,520 Kijk dan even op maakhetzeniettemakkelijk.nl 53 00:03:10,640 --> 00:03:12,000 Tot ziens.