1 00:00:00,180 --> 00:00:03,480 De zorg in Nederland is in het algemeen van hoog niveau. 2 00:00:03,740 --> 00:00:05,780 Toch gaat er soms iets niet goed. 3 00:00:06,280 --> 00:00:10,360 U heeft een slechte ervaring gehad met zorg of hulp van een zorginstelling... 4 00:00:10,360 --> 00:00:11,700 of jeugdhulpaanbieder... 5 00:00:11,700 --> 00:00:14,760 en heeft dit gemeld bij ons landelijk meldpunt zorg. 6 00:00:15,240 --> 00:00:18,980 Dit landelijk meldpunt zorg heeft uw melding naar de inspecteurs van de... 7 00:00:18,980 --> 00:00:21,720 inspectie gezondheidszorg en jeugd gestuurd. 8 00:00:21,980 --> 00:00:23,500 Wat gebeurt er dan? 9 00:00:24,160 --> 00:00:27,780 Veel mensen die een melding doen zijn boos of verdrietig. 10 00:00:28,100 --> 00:00:29,300 Dat is begrijpelijk. 11 00:00:30,200 --> 00:00:32,660 Wat u heeft meegemaakt is heel erg. 12 00:00:32,760 --> 00:00:36,680 Toch is dat niet meteen de reden voor de inspectie om onderzoek te doen. 13 00:00:36,900 --> 00:00:41,780 De inspecteurs bekijken wat uw melding zegt over de kwaliteit en veiligheid van de zorg... 14 00:00:41,780 --> 00:00:42,900 of jeugdhulp. 15 00:00:43,360 --> 00:00:45,060 Gaat het om een calamiteit? 16 00:00:45,760 --> 00:00:51,360 Dat is een situatie waarbij er ernstige gezondheidsschade voor de client of jeugdige is. 17 00:00:51,620 --> 00:00:55,500 Bij een calamiteit komt er ernstige schade door iets dat niet goed is gedaan... 18 00:00:55,500 --> 00:00:57,500 in de zorg- of hulpverlening. 19 00:00:57,680 --> 00:01:01,320 De zorg of hulp is niet uitgevoerd zoals het gepland was. 20 00:01:01,780 --> 00:01:03,860 Dit hoeft lang niet altijd zo te zijn. 21 00:01:04,220 --> 00:01:08,940 De inspecteurs constateren dan dat er zorg of hulp is verleend zoals dat zou moeten. 22 00:01:09,440 --> 00:01:13,560 Maar dat doet niks af aan hoe het voor u, de melder, is geweest. 23 00:01:14,120 --> 00:01:19,320 In ons volgende inspectiebezoek letten we dan extra op het onderwerp van uw melding. 24 00:01:19,620 --> 00:01:23,760 Soms is het niet duidelijk of de zorg of hulp tekort is geschoten. 25 00:01:23,940 --> 00:01:28,280 We vragen uw zorg- of jeugdhulpaanbieder dan om een reactie op uw melding. 26 00:01:28,520 --> 00:01:31,520 Als het nodig is stellen we aanvullende vragen. 27 00:01:32,480 --> 00:01:35,660 Als de inspecteurs vermoeden dat het wel een calamiteit is... 28 00:01:35,940 --> 00:01:40,820 dan zorgen we er voor dat de kans dat het in de toekomst nog een keer gebeurt kleiner wordt... 29 00:01:40,820 --> 00:01:42,820 en dat de veiligheid groter wordt. 30 00:01:43,620 --> 00:01:46,980 Wij sturen uw melding naar de zorg- of jeugdhulpaanbieder. 31 00:01:46,980 --> 00:01:48,560 En die doet onderzoek. 32 00:01:48,780 --> 00:01:51,720 Wat is er gebeurt, en hoe is het misgegaan? 33 00:01:52,060 --> 00:01:53,960 Juist door dit zelf te onderzoeken... 34 00:01:53,960 --> 00:01:58,240 krijgen zorg- en hulpverleners meer inzicht in hoe het heeft kunnen gebeuren. 35 00:01:58,640 --> 00:02:00,320 Zo leren ze hiervan. 36 00:02:00,920 --> 00:02:04,400 De zorg- of hulpverleners maken hiervan een onderzoeksrapport. 37 00:02:04,520 --> 00:02:06,940 Dat onderzoeksrapport beoordelen wij. 38 00:02:07,220 --> 00:02:10,640 De inspecteurs bekijken of u bij het onderzoek was betrokken. 39 00:02:11,580 --> 00:02:15,060 Ook kijken ze wat de zorg- of hulpverleners gaan verbeteren... 40 00:02:15,320 --> 00:02:17,760 en hoe de zorg- of jeugdhulpaanbieder... 41 00:02:17,760 --> 00:02:20,680 er voor zorgt dat de verbeteringen ook worden uitgevoerd. 42 00:02:21,300 --> 00:02:25,120 Als wij vinden dat de zorg- of jeugdhulpaanbieder er van heeft geleerd... 43 00:02:25,120 --> 00:02:27,920 en de kans dat het nog een keer gebeurt kleiner is geworden... 44 00:02:27,920 --> 00:02:29,920 sluiten we het onderzoek af. 45 00:02:30,300 --> 00:02:33,940 U krijgt hier een brief over, en soms ook een telefoontje. 46 00:02:35,000 --> 00:02:37,620 Zo hebben we met zijn allen de zorg beter gemaakt. 47 00:02:37,620 --> 00:02:39,620 Want dat willen we allemaal.