1 00:00:02,480 --> 00:00:05,360 De zorg in Nederland is in het algemeen van hoog niveau 2 00:00:05,624 --> 00:00:07,304 Toch gaat er soms iets niet goed. 3 00:00:08,280 --> 00:00:11,040 U heeft een slechte ervaring gehad met zorg in het ziekenhuis... 4 00:00:11,360 --> 00:00:14,080 ...en heeft dit gemeld bij ons Landelijk Meldpunt Zorg. 5 00:00:15,160 --> 00:00:19,200 Dit Landelijk Meldpunt Zorg heeft uw melding naar de inspecteurs gestuurd. 6 00:00:19,400 --> 00:00:20,480 Wat gebeurt er dan? 7 00:00:21,560 --> 00:00:24,320 Veel mensen die een melding doen, zijn boos of verdrietig. 8 00:00:24,680 --> 00:00:25,730 Dat is begrijpelijk. 9 00:00:27,680 --> 00:00:29,880 Wat u is overkomen is heel erg. 10 00:00:30,400 --> 00:00:33,520 Toch is dat niet meteen reden tot nader onderzoek. 11 00:00:33,760 --> 00:00:38,400 De inspecteurs bekijken wat uw melding zegt over de kwaliteit en veiligheid van de zorg. 12 00:00:39,036 --> 00:00:41,320 Gaat het om een zogeheten 'calamiteit'? 13 00:00:41,640 --> 00:00:47,400 Dat is een situatie waarbij de uitkomst ernstig is én de zorg aanwijsbaar tekort is geschoten. 14 00:00:47,720 --> 00:00:49,760 Dit hoeft lang niet altijd zo te zijn. 15 00:00:49,760 --> 00:00:53,600 De inspecteurs constateren dan dat er zorg is verleend zoals dat zou moeten... 16 00:00:54,280 --> 00:00:57,720 ...maar dat doet niks af aan hoe het voor u, de melder, is geweest. 17 00:00:59,261 --> 00:01:03,800 In ons volgende inspectiebezoek letten we dan extra op het onderwerp van uw melding. 18 00:01:04,680 --> 00:01:07,469 Soms is het niet duidelijk of de zorg tekort is geschoten. 19 00:01:07,760 --> 00:01:12,480 We vragen het ziekenhuis dan om een reactie op uw melding en stellen zo nodig aanvullende vragen. 20 00:01:14,120 --> 00:01:17,520 Is dit vermoeden van een calamiteit er wél, dan willen we ervoor zorgen... 21 00:01:17,520 --> 00:01:21,400 ...dat de kans op herhaling wordt verkleind en de veiligheid wordt vergroot. 22 00:01:22,880 --> 00:01:26,800 Wij sturen uw melding naar het ziekenhuis en het ziekenhuis gaat onderzoek doen. 23 00:01:27,000 --> 00:01:29,440 Wat is er gebeurd en hoe is het gegaan? 24 00:01:30,120 --> 00:01:35,120 Juist door dit zélf te doen, krijgen zorgverleners meer inzicht in hoe het heeft kunnen gebeuren. 25 00:01:35,520 --> 00:01:37,760 Op deze manier kunnen ze hiervan leren. 26 00:01:38,480 --> 00:01:40,680 Het onderzoeksrapport beoordelen wíj. 27 00:01:41,330 --> 00:01:46,960 De inspecteurs bekijken of u bij het onderzoek was betrokken en wat nou precies de verbetermaatregelen zijn. 28 00:01:47,160 --> 00:01:52,080 En hoe zorgt het ziekenhuis ervoor dat deze ook worden uitgevoerd én nageleefd? 29 00:01:52,880 --> 00:01:57,840 Als wij vinden dat de zorgaanbieder ervan heeft geleerd en de kans op herhaling is afgenomen... 30 00:01:57,960 --> 00:01:59,400 ...sluiten we het onderzoek af. 31 00:02:00,000 --> 00:02:03,280 U krijgt hier een brief over en soms ook een telefoontje. 32 00:02:04,680 --> 00:02:07,760 Zo hebben we met zijn alle de zorg nog beter gemaakt. 33 00:02:08,080 --> 00:02:09,623 Want dat willen we allemaal.