[Beeld] Drone-shots van schuin boven het Terbregseplein [Beeldtitel] Huzarenstukje bij fly-over Terbregseplein - A16 Rotterdam [Ondertiteling] Rijkswaterstaat werkt sinds 2019 aan de A16 Rotterdam. Deze 11 kilometer lange snelweg verbindt de A13 bij Rotterdam The Hague Airport en de A16 bij knooppunt Terbregseplein met elkaar. Om de doorstroming te verbeteren bouwden we een fly-over over de bestaande A20. Dit was een flinke uitdaging. We gaan terug naar december 2021. Want hoe bouw je een ruim 400 meter lange fly-over zonder het verkeer stil te leggen? Het Terbregseplein is de aansluiting van de A16 met de A20. Het is een van de drukste verkeersaders van Nederland Hier bouwden we een fly-over die de nieuwe snelweg A16 Rotterdam verbindt met de bestaande A16 Het bijzondere hieraan? We schoven het viaduct over de A20 terwijl het verkeer eronder gewoon doorreed De wegdekdelen bouwden we met een tijdelijke ‘fabriek’ op locatie. Deze delen zijn ongeveer 30 meter en ‘lanceerden’ we met ongeveer 2,5 meter per uur van pijler naar pijler. Omdat de fly-over zo langzaam groeide, hadden automobilisten niet door dat het wegdek boven hun hoofd schoof. Ook het tweede wegdek werd op deze manier toegevoegd. 2023 Het lanceren over het kruispunt duurde per wegdek ongeveer een jaar. 2024 In al die tijd kon het verkeer eronder gewoon doorrijden. Om de bovenleiding niet te beschadigen, werkten we boven het spoort niet met de schuifmethode. Hier werden kant-en-klare liggers gelegd. Wat nog rest, is de afbouw van de fly-over. Oktober 2025 dit jaar is alles af en gaat de A16 Rotterdam open voor het verkeer. [Eindleader] Meer informatie? Rijkswaterstaat.nl Een productie van Rijkswaterstaat ©2025