1 00:00:00,080 --> 00:00:01,720 MARK VAN WELZENIS: We lopen over dijken. 2 00:00:01,880 --> 00:00:06,760 We rijden erover met fietsen, auto's en volgeladen vrachtwagens. 3 00:00:06,920 --> 00:00:10,000 We bouwen erop en vertrouwen erop. 4 00:00:10,160 --> 00:00:11,160 Mooi. 5 00:00:11,320 --> 00:00:15,600 Nou, fijn om te weten, kunnen we vanavond weer met een gerust hart gaan slapen. 6 00:00:15,760 --> 00:00:20,280 Bedankt voor het kijken. Vergeet niet onze video te liken en te abonneren... 7 00:00:20,440 --> 00:00:22,760 Nee, nee! Ho, wacht! 8 00:00:23,120 --> 00:00:26,160 Er zitten wel wat addertjes onder het gras. 9 00:00:26,320 --> 00:00:28,840 Natuurlijk kunnen onze dijken kapot. 10 00:00:29,000 --> 00:00:32,000 En de boosdoeners komen soms uit onverwachte hoek. 11 00:00:36,000 --> 00:00:40,760 Ontmoet de muskusrat. Best een schattig beestje, toch? 12 00:00:40,920 --> 00:00:45,560 Maar een groot gevaar voor onze ijzersterke dijken. 13 00:00:45,720 --> 00:00:51,680 De tunnels van deze kleine gravers zorgen namelijk voor verzakkingen onder de dijken. 14 00:00:51,840 --> 00:00:55,680 En ja, dan krijg je scheuren en dat willen we natuurlijk niet. 15 00:00:55,840 --> 00:00:59,800 Maar de grootste dreiging komt van het water zelf. 16 00:00:59,960 --> 00:01:03,320 Hoe zit dat dan? Een gemiddelde Nederlandse dijk, 17 00:01:03,480 --> 00:01:08,160 voor zover je daarvan kunt spreken, ziet er ongeveer zo uit. 18 00:01:08,320 --> 00:01:12,920 Onze dijken mogen dan sterk zijn, ze hebben ook hun grenzen. 19 00:01:13,080 --> 00:01:14,320 We moeten scherp blijven. 20 00:01:14,480 --> 00:01:17,240 Een dijk kan op meerdere manieren kapotgaan. 21 00:01:17,400 --> 00:01:21,280 En met een moeilijk woord noemen we dat 'faalmechanismen'. 22 00:01:21,440 --> 00:01:23,360 Zo, heb je weer wat bijgeleerd. 23 00:01:23,520 --> 00:01:26,280 We nemen een paar faalmechanismen met je door. 24 00:01:27,680 --> 00:01:30,000 Faalmechanisme 1. 25 00:01:30,160 --> 00:01:35,080 De makkelijkste route voor het water loopt recht over onze dijken heen. 26 00:01:35,240 --> 00:01:37,880 Het water kan over de dijk stromen. 27 00:01:38,040 --> 00:01:41,840 Ja, zul je denken, nou, dan maak je de dijk toch gewoon hoger. 28 00:01:42,000 --> 00:01:45,360 Oké, hoe hoog moeten ze dan zijn? 29 00:01:45,960 --> 00:01:50,000 Ons klimaat verandert, het ijs op de polen en in de bergen smelt sneller 30 00:01:50,160 --> 00:01:53,800 en daardoor stijgt het waterpeil op zee en in de rivieren. 31 00:01:53,960 --> 00:01:57,240 Niet alleen vervelend voor de pinguïns, maar ook voor ons. 32 00:01:57,400 --> 00:02:00,800 Steeds vaker krijgen we ook te maken met extreem weer. 33 00:02:00,960 --> 00:02:03,160 En hierdoor moeten onze rivieren soms in korte tijd 34 00:02:03,320 --> 00:02:07,040 enorme hoeveelheden regenwater afvoeren naar zee. 35 00:02:07,200 --> 00:02:09,120 Veel meer dan ze aankunnen. 36 00:02:09,280 --> 00:02:13,760 Wanneer een dijk plaatselijk een klein beetje overloopt door hoogwater, 37 00:02:13,920 --> 00:02:16,400 is er trouwens niet direct sprake van een ramp. 38 00:02:16,560 --> 00:02:20,400 Maar het snel stromende water kan de binnenkant van de dijk, 39 00:02:20,560 --> 00:02:25,280 dit deel, wel doen laten slijten, en zo kan er een gat in de dijk ontstaan. 40 00:02:26,040 --> 00:02:29,000 Faalmechanisme 2. 41 00:02:29,160 --> 00:02:33,360 In sommige gevallen, bijvoorbeeld wanneer de ondergrond uit zand bestaat, 42 00:02:33,520 --> 00:02:36,600 kan het water ook onder de dijk door sijpelen. 43 00:02:36,760 --> 00:02:38,400 En dat noemen we 'piping'. 44 00:02:38,560 --> 00:02:41,120 Denk maar aan een pijp die onder de grond loopt. 45 00:02:41,280 --> 00:02:46,160 Als het water daarbij zand meeneemt, kan de dijk erboven instorten. 46 00:02:46,320 --> 00:02:48,960 Faalmechanisme 3. 47 00:02:49,120 --> 00:02:54,440 En dan kan het water ook nog gewoon door een dijk heen. 48 00:02:54,600 --> 00:02:58,600 Nou ja, 'gewoon'... Door hoge golven en stroming 49 00:02:58,760 --> 00:03:02,600 kunnen er namelijk stukken grond uit de dijk wegschuiven. 50 00:03:02,760 --> 00:03:07,720 Ook zonder zulk natuurgeweld kan water naar binnen dringen. 51 00:03:07,880 --> 00:03:10,720 Als water maar lang genoeg tegen de dijk slaat, 52 00:03:10,880 --> 00:03:13,320 kunnen er kleine openingen ontstaan 53 00:03:13,480 --> 00:03:18,840 en de binnenkant van de dijk zuigt zich, zoals een spons, langzaam vol met water, 54 00:03:19,000 --> 00:03:22,480 waardoor de grond in de dijk van elkaar wordt afgeduwd. 55 00:03:22,640 --> 00:03:26,480 Zijn we er nu, alsjeblieft? Nee, bijna. 56 00:03:26,640 --> 00:03:31,760 Want ook uitdroging, bijvoorbeeld na een lange periode zonder regenval, 57 00:03:31,920 --> 00:03:33,640 dat is een serieus gevaar. 58 00:03:33,800 --> 00:03:37,440 Door droogte kunnen er bijvoorbeeld scheuren gaan ontstaan in de dijk, 59 00:03:37,600 --> 00:03:39,400 die hierdoor kan verzakken. 60 00:03:39,560 --> 00:03:43,520 Oké, tijd om alles even op een rijtje te zetten. 61 00:03:43,680 --> 00:03:49,120 Het water kan over onze dijken, eronderdoor en erdoorheen. 62 00:03:49,280 --> 00:03:53,000 Dijken mogen niet te nat zijn, maar ook niet te droog. 63 00:03:53,160 --> 00:03:56,520 En dan hebben we ook nog die verdraaide muskusrat. 64 00:03:58,520 --> 00:04:03,640 Hoe kan het, vraag je je misschien nu af, dat ons land niet allang onder water staat? 65 00:04:03,800 --> 00:04:07,840 Is dat stom toeval? Geluk? Nee, natuurlijk niet. 66 00:04:08,000 --> 00:04:10,960 We zijn ons maar al te bewust van deze risico's. 67 00:04:11,680 --> 00:04:13,600 En we hebben de dijken zo gebouwd 68 00:04:13,760 --> 00:04:17,000 dat ze tegen heel wat extreme omstandigheden bestand zijn. 69 00:04:17,160 --> 00:04:22,600 Bovendien hebben we in Nederland strenge wettelijke regels als het om dijken gaat. 70 00:04:22,760 --> 00:04:26,000 En jaarlijks worden alle Nederlandse dijken geïnspecteerd. 71 00:04:26,160 --> 00:04:30,880 En als er hoogwater is, houden dijkwachten de dijken nauwlettend in de gaten. 72 00:04:31,040 --> 00:04:33,080 Daarbij maken we onder andere gebruik 73 00:04:33,240 --> 00:04:35,400 van geavanceerde modellen en berekeningen. 74 00:04:36,240 --> 00:04:40,800 Voldoet een dijk niet aan de eisen, dan wordt deze versterkt. 75 00:04:41,920 --> 00:04:43,600 Om een lang verhaal kort te maken: 76 00:04:43,760 --> 00:04:47,440 ze kunnen dus echt wel kapotgaan, die dijken van ons. 77 00:04:47,600 --> 00:04:51,520 Maar we doen hard ons best om dat te voorkomen. 78 00:04:51,680 --> 00:04:54,840 Wil je meer weten? Kijk dan ook naar onze andere video's. 79 00:04:55,000 --> 00:04:58,000 RUSTIGE MUZIEK DIE WEGEBT