1 00:00:01,133 --> 00:00:04,568 VOICE-OVER: Rijkswaterstaat renoveert en vervangt de komende jaren 2 00:00:04,700 --> 00:00:07,433 een flink aantal tunnels, bruggen en viaducten. 3 00:00:07,568 --> 00:00:10,500 Dit als onderdeel van de grootschalige onderhoudsopgave 4 00:00:10,633 --> 00:00:14,900 waarin Rijkswaterstaat door het hele land honderd objecten aanpakt. 5 00:00:15,033 --> 00:00:16,468 In Zuid-Holland alleen al 6 00:00:16,600 --> 00:00:20,433 gaat het om dertien bruggen, twaalf wegen en acht tunnels. 7 00:00:20,568 --> 00:00:27,168 De Heinenoordtunnel in de A29 wordt als eerste tunnel in 2023 en 2024 gerenoveerd. 8 00:00:27,300 --> 00:00:31,500 Bij deze renovatie wordt voor het eerst een generiek en herbruikbaar systeem 9 00:00:31,633 --> 00:00:36,233 voor de bediening, besturing en bewaking van tunnels ontwikkeld en toegepast. 10 00:00:36,368 --> 00:00:37,800 Na een succesvolle implementatie 11 00:00:37,933 --> 00:00:40,468 kan besloten worden om dit systeem toepasbaar te maken 12 00:00:40,600 --> 00:00:43,500 voor andere tunnels in Zuid-Holland die gerenoveerd worden. 13 00:00:43,633 --> 00:00:47,033 Na of deels parallel aan de renovatie van de Heinenoordtunnel 14 00:00:47,168 --> 00:00:51,533 kan het project Tunnelrenovaties Zuid-Holland oftewel PTZ 15 00:00:51,668 --> 00:00:53,868 buiten van start met de uitvoering. 16 00:00:54,000 --> 00:00:59,868 Onder PTZ vallen zeven tunnels, dit zijn de Drechttunnel, de Noordtunnel, 17 00:01:00,068 --> 00:01:04,333 de eerste en tweede Beneluxtunnel, de Sijtwendetunnel, 18 00:01:04,468 --> 00:01:09,268 de tweede Heinenoordtunnel, de Botlektunnel en de Thomassentunnel. 19 00:01:09,968 --> 00:01:13,000 De tunnels zijn belangrijke schakels in het netwerk. 20 00:01:13,133 --> 00:01:18,568 Ze zijn van belang voor lokaal, regionaal, nationaal en internationaal verkeer. 21 00:01:18,700 --> 00:01:22,033 Elke tunnel is uniek en heeft z'n eigen kenmerken. 22 00:01:22,168 --> 00:01:24,768 Er liggen tunnels onder water of onder land. 23 00:01:24,900 --> 00:01:28,400 Ze liggen in landelijk, stedelijk of industrieel gebied 24 00:01:28,533 --> 00:01:30,500 en ze hebben meerdere buizen. 25 00:01:30,640 --> 00:01:35,520 Soms aparte buizen voor fietsers en wandelaars. 26 00:01:36,500 --> 00:01:39,168 De meeste tunnels zijn in de tweede helft van de vorige eeuw 27 00:01:39,300 --> 00:01:41,268 of begin deze eeuw gebouwd. 28 00:01:41,400 --> 00:01:45,700 De technische installaties en systemen zijn toe aan vervanging en een upgrade 29 00:01:45,833 --> 00:01:49,000 en mogelijk hebben de constructies ook een opknapbeurt nodig. 30 00:01:50,433 --> 00:01:53,200 En door bij de renovaties te streven naar standaardisering 31 00:01:53,333 --> 00:01:56,733 van de installaties en een generiek en herbruikbaar systeem 32 00:01:56,868 --> 00:01:59,600 voor de bediening, besturing en bewaking, 33 00:01:59,733 --> 00:02:03,333 wordt het tunnelbeheer en -onderhoud in de toekomst efficiënter. 34 00:02:04,800 --> 00:02:10,033 We renoveren de meeste tunnels conform de meest recente Landelijke Tunnelstandaard 35 00:02:10,168 --> 00:02:14,400 en we maken direct van de gelegenheid gebruik om de tunnels duurzamer te maken. 36 00:02:14,533 --> 00:02:17,468 Waar mogelijk passen we ook innovaties toe. 37 00:02:17,600 --> 00:02:22,600 Hierbij kijken we ook naar de eerdere opgedane ervaringen bij andere renovaties. 38 00:02:23,433 --> 00:02:27,200 Dat de renovaties hinder zullen veroorzaken, is onvermijdelijk, 39 00:02:27,333 --> 00:02:31,500 maar wat de hinder precies zal zijn, is medeafhankelijk van de uitvoeringswijze 40 00:02:31,633 --> 00:02:34,133 en het aantal afsluitingen. 41 00:02:34,268 --> 00:02:37,833 Per renovatie zal daarom met alle betrokken partijen gekeken moeten worden 42 00:02:37,968 --> 00:02:40,200 hoe de hinder te beperken. 43 00:02:40,333 --> 00:02:44,468 Denk aan werken in verkeersluwe perioden, slim bouwen en slim plannen 44 00:02:44,600 --> 00:02:48,668 en aan het treffen van mobiliteits- en bereikbaarheidsmaatregelen. 45 00:02:48,800 --> 00:02:51,368 En ook hier zullen we gebruikmaken van onze ervaringen 46 00:02:51,500 --> 00:02:54,700 van de renovatie van de Heinenoordtunnel in de A29. 47 00:02:57,633 --> 00:03:01,333 Door de tunnels te renoveren, zorgen we met elkaar voor een robuust netwerk 48 00:03:01,468 --> 00:03:06,068 met toekomstbestendige, duurzame en onderhoudsvriendelijke tunnels 49 00:03:06,200 --> 00:03:10,933 en houden we Zuid-Holland bereikbaar, nu en in de toekomst. 50 00:03:11,068 --> 00:03:15,933 OPGEWEKTE MUZIEK 51 00:03:26,168 --> 00:03:31,133 DE OPGEWEKTE MUZIEK SPEELT NOG EVEN VERDER EN STOPT DAN